۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه‌شنبه 19 آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: حرکت کشتی‌های خودران با استفاده از شبکه ۵G! 

شرکت‌ اس کی تلکام و کمپانی صنایع سنگین سامسونگ، یک پلتفرم ناوبری مبتنی بر شبکه‌های ۵G ساختند که امکان حرکت خودکار کشتی‌ها به یک مقصد معین را فراهم می‌کند.

شرکت‌های سازنده از یک کشتی آزمایشی ۳.۳ متری ساخت سامسونگ مجهز به یک رادار لیزری متصل به شبکه‌های ۵G برای آزمایش این پلتفرم استفاده کردند.

مقصد این کشتی بر محل یک مرکز کنترل در فاصله ۲۵۰ کیلومتری تنظیم و از شبکه‌های ۵G برای کنترل از راه دور و نظارت بر حرکت آن استفاده شد و این کشتی بدون برخورد با هیچ مانعی به طور خودکار به مقصد مورد نظر رسید.

هدف نهایی سامسونگ و تلکام ایجاد یک محوطه ۵G هوشمند است که امنیت کشتی‌ها را در حین عبور از آبراه‌های باریک و در نزدیکی ساحل حفظ کند.

..................

 

خبر: هدفونی که مانع از تصادف می شود! 

پژوهشگران موسسه علوم داده دانشگاه کلمبیا موفق به طراحی هدفون‌های هوشمندی شده‌اند که از تصادف کاربران با وسایل نقیه جلوگیری می‌کند.

این دانشمندان موفق به توسعه هدفونی شده‌اند که کاربران را هنگام نزدیک شدن به خودروها باخبر می‌سازد تا از برخورد افراد با خودروها جلوگیری کند.

نمونه اولیه این هدفون مجهز به چندین میکروفون کوچک است که صدا را از تمام جهات اطراف کاربر تشخیص می‌دهد و داده‌های صوتی را به یک برنامه مبتنی بر یادگیری ماشینی در تلفن‌ هوشمند کاربر منتقل می‌کند و اگر متوجه نزدیکی خودرویی به کاربر باشد، هشدار صوتی ویژه ای را برای جلب توجه کاربر در یک محیط شلوغ ارسال می‌کند.

به گفته پژوهشگران، این هدفون با وجود قابلیت‌های فراوان مجهز به یک باتری کوچک است و به همین دلیل تولید آن ارزان است.

..................

 

خبر: فروش یک فلاپی دیسک با امضای استیو جابز

یک فلاپی دیسک متعلق به سال ۱۹۸۸ میلادی با امضای موسس اپل به قیمت ۸۴ هزار دلار در حراجی فروخته شد.

این دیسک حاوی ابزارهای نرم افزاری سیستم مکینتاش (Macintosh System Tools Version ۶.۰ ) است و در اصل قیمت آن ۷۵۰۰ دلار تخمین زده می شد.

حراج فلاپی دیسک مذکور با قیمت هزار دلار آغاز شد؛ در توضیح آن در وب سایت آمده است: فلاپی دیسک ابزارهای سیستم مکینتاش نسخه ۶ که پشت آن را «استیو جابز» امضا کرده است.

این دیسک در وضعیت مناسبی قرار دارد و اندکی جوهر روی آن دیده می شود.

این در حالی است که استیو جابز علاقه ای به امضا کردن یادگاری نداشت و بیشتر اوقات درخواست کلکسیونرها برای امضا را رد می کرد.

جالب است بدانید ۴ روز قبل یک محصول دیگر اپل نیز به حراج گذاشته شد؛ این محصول یک رایانه اپل مکینتاش اصلی ( یکی از دو نسخه باقی مانده) بود که به قیمت ۱۵۰هزار و ۷۵ دلار فروخته شد.

..................

 

خبر: لنز رباتیک که نشانگرهای زیستی فرد را رصد می کند

محققان دانشگاه یونسی در کره جنوبی نوع جدیدی از لنز چشمی رباتیک ابداع کرده اند که می توان آن را به طور بی سیم شارژ کرد.

با کمک فناوری جدید، دستگاه های جدید با کمک آنتن های مدور و شفاف ساخته می شوند که ابرخازن های آن می توانند بدون نیاز به اتصال به منبع خارجی به راحتی به برق دسترسی یابند.

این لنزهای چشمی در مرحله آزمایش هستند و می توانند بدون افزایش دما، برق را دریافت کنند و به این ترتیب دستگاه دیگر آسیبی به کاربر خود نمی رساند.

می توان این گجت را در محلول های مخصوص لنز نگهداری کرد و نگرانی از بابت خراب شدن آن نداشت.

محققان برای تولید لنز مذکور از مواد انعطاف پذیر معمول استفاده کردند تا گجت را بتوان در شرایط مختلف استفاده کرد.  این لنزهای هوشمند انعطاف پذیر هستند و از مدارهای آن برای کنترل نشانگرهای زیستی مختلف در اشک چشم فرد استفاده می شود؛ همچنین کاربر با کمک این لنز می تواند از فناوری واقعیت افزوده نیز استفاده کند.

نمونه اولیه این لنز چشمی یک آنتن مدور شفاف است که دارای دو حلقه ابزخازن است که دور لبه خارجی عنبیه قرار می گیرند و تضمین می کنند دید کاربر محدود نمی شود.

..................

 

خبر: ماموریت پاکسازی زباله ها از مدار زمین!

سازمان فضایی اروپا قصد دارد طی ماموریتی که در ۲۰۲۵ میلادی انجام می شود، کاوشگری با ۴ بازوی رباتیک را به مدار زمین بفرستد تا زباله ۱۰۰ کیلویی را از مدار زمین پاکسازی کند.

ماموریت ClearSpace-۱ قرار است در ۲۰۲۵ میلادی با هزینه ۱۲۰ میلیون یورو انجام شود؛ هدف این ماموریت جمع آوری یک تکه زباله فضایی است.

این درحالی است که مدیر عامل سازمان فضایی اروپا خواهان قوانین جدیدی برای ارسال ماهواره به مدار زمین است تا به این ترتیب شرکت ها مسئولیت جمع آوری زباله های خود در مدار زمین را برعهده گیرند.

هدف ماموریت ClearSpace-۱ گرفتن یک زباله فضایی به نام «وسپا» است که مربوط به لانچر «وگا» سازمان فضایی اروپا است؛ این لانچر در ۲۰۱۳ میلادی به فضا پرتاب شد و زباله آن اکنون در ارتفاع ۸۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد. وسپا حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به اندازه یک ماهواره کوچک است. سازمان فضایی اروپا به دلیل شکل ساده و ساختار محکم وسپا، آن را برای این ماموریت انتخاب کرده است تا ربات بتواند به راحتی آن را بگیرد.

در ماموریت مذکور  کاوشگر(chaser) به مدار زمین پرتاب می شود تا وسپا را ردیابی کند و با استفاده از چهار بازوی رباتیک آن را بگیرد و از مدار زمین خارج کند. پس از آن وسپا و کاوشگر هنگام ورود به اتمسفر زمین می سوزند.

نظرات : 0

ثبت نظر

43165