۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 22 دسامبر 2019) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

 

نخستین کاراوان تمام الکتریکی جهان ساخته شد 

شرکت استرالیایی Retreat Caravans به تازگی نخستین کاراوان تمام الکتریکی جهان را تولید کرد.

این کاراوان که "EVR" نام دارد بر اساس یک سیستم مدیریت انرژی متمرکز کار می‌کند که توسط استارتاپ OzXcorp توسعه یافته است.

در این سیستم مدیریت انرژی، یک باتری لیتیومی ۱۴.۳ کیلو ولتی درون یک شاسی فولادی گالوانیزه قرار گرفته و توان الکتریکی آن از طریق یک معماری ۴۸ ولت توزیع می‌شود؛ توان تولیدی این باتری نزدیک به ۱۲ برابر باتری‌های مورد استفاده در کاراوان‌های عادی است.

این کاراوان می تواند انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از شبکه برق یا از خودرو یدک‌کش دریافت کند؛ همچنین به یک آرایه از پنل‌های خورشیدی مجهز است که امکان تامین حداکثر ۲۰۳۳ وات توان الکتریکی را دارد.

نمونه اولیه این کاراوان، فقط با استفاده از انرژی خورشیدی توانست در مدت ۶ ماه حدود ۲۰ هزار کیلومتر را در جنگل‌های استرالیا بپیماید.

شرکت Retreat Caravans تمام تجهیزاتی را که ممکن است در خارج از شهر مورد استفاده قرار گیرد از تلویزیون و اجاق برقی گرفته تا دستگاه قهوه‌جوش و کولر گازی، با خاطر آسوده درون این کاراوان تعبیه کرده و در نمایش‌های اولیه نشان داد که امکان استفاده همزمان از تمام این تجهیزات بدون هرگونه نگرانی درباره خالی شدن باتری کاراوان وجود دارد.

.....................

 


 

پرتاب نخستین ماهواره آژانس فضایی اروپا برای جستجوی جهان‌های بیگانه 

آژانس فضایی اروپا(ESA) هفته گذشته تلسکوپ فضایی چئوپس(Cheops) را با هدف ماموریت انجام مطالعات دقیق پیرامون سیارات فراخورشیدی دور دست کشف شده توسط تلسکوپ‌های فضایی قبلی مانند کپلر و تس با موفقیت به فضا فرستاد.

چئوپس نخستین ماهواره آژانس فضایی اروپا است که به جستجوی جهان‌های بیگانه در حال گردش به دور ستاره‌های دور دست اختصاص داده شده است؛ این تلسکوپ نگاه خود را بر ستارگانی خیره خواهد کرد که قبلاً میزبان سیاره‌هایی تشخیص داده شده‌اند که از نظر اندازه بین زمین و نپتون هستند.

هنگامیکه یک سیاره در راستای نگاه این تلسکوپ از جلوی ستاره خود عبور می‌کند، چئوپس با استفاده از نورسنج خود اندازه گیری‌های دقیقی از اندازه آن جرم آسمانی انجام می‌دهد.

دانشمندان با تلفیق اطلاعات اندازه این سیاره‌ها و اندازه گیری جرم آنها و استتفاده همزمان از اطلاعات سایر رصدخانه‌ها می‌توانند میانگین چگالی جهان را محاسبه کنند.

همچنین می‌توانند ترکیب و ساختار آنها را مدل سازی کنند و حتی روشن کنند که آیا ممکن است محیط مناسبی برای حمایت از زندگی فرازمینی باشند یا خیر.

این ماهواره خورشیدی همچنین به روشی مشابه با نحوه درک شخص روی زمین از هلال ماه، تغییرات را در نحوه بازتاب نور ستاره توسط سیارات در چند مرحله از مدار خود مشاهده خواهد کرد. دانشمندان امیدوارند این مشاهدات به شناخت بیشتر فرآیندهای حاکم بر انتقال گرما از روز به شب کمک کند و از این رو ویژگی‌های خاصی از جو این سیاره‌ها مانند وجود ابرها و حتی ترکیب آنها را آشکار کند.

چئوپس فقط یک بار می‌تواند عبور سیاره از جلوی ستاره میزبان خود را مشاهده کند، بنابراین مسئولان این ماهواره باید مراقب باشند که حداکثر دستاورد علمی ممکن را از آن حاصل کنند.

.....................

 

 

 


کمربندی برای کمک به افراد کم‌بینا!  

به تازگی پژوهشگران دانشگاه ساوتهمپتون (UHS) کمربند خاصی طراحی کرده‌اند که می‌تواند به افراد کم بینا در پیدا کردن راه‌ها و برخورد نکردن به موانع کمک ویژه‌ای کند.

کمربند لئو (LEO Belt)  با ایجاد یک صدا و لرزش به کاربران کم بینا هشدار می‌دهد که کاربر در حال نزدیک شدن به اشیا است.

درون این کمربند نیز یک دوربین تعبیه شده است که کمک می کند کاربر اشیا را از فاصله تقریبی ۳۰ سانتی متری (۱۱.۸ اینچ) حس کند و با ایجاد لرزش به کاربر اعلام کند که در حال نزدیک شدن به آن شی است.

این کمربند از یک دوربین سنجش عمقی ۳ بعدی و یک دسته رایانه‌ای قابل حمل متصل به وای-فای تشکیل شده که سبب ایجاد لرزش روی جلیقه و بندهای مچ پا می‌شود.

این فناوری می‌تواند به افراد دارای ورم رنگیزه‌ای شبکیه(RP) کمک کند تا با موفقیت از یک مسیر پرپیچ و خم عبور کنند.

یکی از مزایای کمربند این است که می‌توان از آن به جای عصای سفید یا سگ راهنما استفاده کرد زیرا می‌توان به راحتی آن را در زیر لباس پوشید.

.....................

 

 

 


دریافت نخستین پروتز کامل دست توسط پسر بچه انگلیسی 

یک مخترع انگلیسی به تازگی موفق به ساخت یک پروتز کامل هیدرولیک دست شده که می‌تواند اشیا را بگیرد و برای نخستین بار روی یک پسر بچه پنج ساله انگلیسی نصب شده است.

براساس گزارش رسانه‌ها، جیکوب اسکریم شاو به نخستین پسر در انگلیس بدل شد که یک بازوی پروتزی بالای آرنج دریافت کرد و این پروتز این امکان را برای وی فراهم کرد تا بتواند انواع کارها از جمله بغل کردن برادر کوچکش را انجام دهد.

این پروتز از طریق پمپ هیدرولیک، کاربر را قادر می‌سازد تا پنجه دست را باز و بسته کند؛ این پروتز در صورت اتمام باتری به صورت دستی هم کار می‌کند.

سازنده این پروتز به لطف فناوری چاپ سه بعدی توانست آن را در پنج روز بسازد که زمانی بسیار کوتاه‌تر از ۱۱ هفته است که در روش معمولی طول می‌کشد.

البته زیبایی این پروتز هم برای جیکوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، بنابراین سازنده آن را به رنگ سبز و با شمایل ابر قهرمانی ساخت.

.....................

 

 

 


ابداع رابط کاربری برای تبدیل فکر به کلمه! 

مترجم ذهنی رایانه ای از راه می رسد/ تبدیل فکر به کلمه!

چندی پیش محققان دانشگاه براون با ابداع یک رابط کاربری میان رایانه و مغز برای نخستین بار موفق به استخراج کلمات انگلیسی از ذهن انسان ها بدون نیاز به ادای آنها توسط افراد شدند.

محققان با انجام این بررسی توانستند یک الگوریتم رمزگشایی جدید برای ذهن خوانی افراد و دسترسی بی واسطه به شبکه عصبی آنها بیابند.

برای انجام این بررسی دو ایمپلنت در ابعاد نخود که دارای ۹۶ آرایه میکروالکترودی است روی مغز یک داوطلب نصب شد تا فعالیت نورون های مغزی ثبت شود؛ از این طریق ضبط و ثبت کلمات انگلیسی که در ذهن این فرد جریان داشت، ممکن شد.

این دستاورد مهم علمی راه را برای ابداع الگوریتم های هوش مصنوعی جدیدی هموار می کند که بتوانند از پیچیده ترین افکار انسان رمزگشایی کنند.

.....................

 


 

 

اصلاح روند تولید صفحات خورشیدی با هوش مصنوعی 

مهندسان آمریکایی اخیرا با استفاده از ابزار هوش مصنوعی موفق شده اند روند تولید صفحات خورشیدی را اصلاح کنند تا تولید این صفحات با هزینه کمتر و با سرعت بیشتر انجام شود.

استفاده از الگوریتم های مذکور برای تولید صفحات خورشیدی منجر به ابداع نرم افزاری شده که با بررسی ساختارهای نازک ارگانیک سلول های خورشیدی بهترین پیشنهاد را برای چینش آنها در کنار یکدیگر به منظور ارتقای عملکرد ارائه می دهد.

نتیجه استفاده از نرم افزار یادشده افزایش سرعت و کاهش هزینه طراحی سلول های خورشیدی بدون نیاز به دخالت انسان است.

در واقع این نرم افزار به مهندسان کمک می کند تا مرحله دشوار و خسته کننده طراحی ساختار سلول های خورشیدی را پشت سر بگذارند و این کار را به ماشین های هوشمند واگذار کنند.

هوشمندسازی فرایند طراحی سلول های خورشیدی با اعطای بودجه دو میلیون دلاری وزارت انرژی آمریکا ظرف مدت دو سال انجام شده است.

.....................

 

 

 


ابداع رباتی که ۵ برابر وزن خود را حمل می‌کند 

پژوهشگران مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان به تازگی ربات کوچکی توسعه داده‌اند که وزن آن کمتر از یک گرم است اما می‌تواند بار تا پنج برابر وزن خود را حمل کند و در برابر ضربات سنگین مقاوم است.

ظاهر ربات مذکور همانند حشره است و دارای عضلات مصنوعی است که به سه پای آن متصل هستند.

ربات "DEAnsect" از مواد نرم ساخته شده و قادر به حمل جسمی تا ۵ برابر وزن خود است و ماهیچه‌های مصنوعی خود را ۴۰۰ بار در ثانیه حرکت می‌دهد.

DEAnsect با عملگرهای مکانیکی الاستومر(DEAs) طراحی شده است که این عملگرها نوعی عضله مصنوعی نازک همانند مو هستند که از طریق ارتعاشات ربات را به جلو سوق می‌دهد؛ DEA ها دلیل اصلی سبک بودن و سریع بودن این ربات حشره است.

این ربات همچنین مجهز به میکروکُنترولر بوده و در چشمانش فوتودیود یا دیودِ نوری تعبیه شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

41868