۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ‌شنبه 7 دی

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

خبر: ربات بندانگشتی اشیا را باهوش می‌کند! 

به تازگی یک ربات بندانگشتی به نام «فینگر بات» توسط شرکت استرالیایی اداپراکس تولید شده که همان طور که از نام آن مشخص است، می‌تواند به هر ابزاری متصل شده و آن را هوشمند کند.

فینگربات یک جعبه کوچک است که می‌توان آن را به وسایل الکترونیک مختلف چسباند؛ البته فینگربات باید در کنار دکمه روشن و خاموش وسایل مختلف قرار بگیرد و به آنها متصل شود.

با این کار دیگر برای روشن و خاموش کردن دستگاه‌های برقی نیاز به حرکت به سمت آنها و استفاده از دکمه روشن و خاموش نیست و این کار از راه دور انجام می‌شود.

همراه با این ربات، یک اپلیکیشن تلفن همراه نیز عرضه شده که نه تنها فعال کردن آن را امکان‌پذیر، بلکه دریافت دستورات صوتی را نیز از طریق آن ممکن می‌کند.

این دستگاه از طریق فناوری بلوتوث کار می‌کند بنابراین حداکثر برد آن به ۵۰ متر می‌رسد؛ برای افزایش برد فینگربات باید آن را به اینترنت متصل کنید.

فینگر بات با دستیارهای صوتی سیری، اسیستنت گوگل و الکسا سازگاری دارد؛ می‌توان این ربات را به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که یک دستگاه گرمایشی را زمانیکه دما به میزان مشخصی کاهش یابد روشن کند.

ربات یادشده مجهز به باتری است که تا شش ماه بدون نیاز به شارژ کار می‌کند.

..................

 

خبر: رکورد طولانی‌ترین حضور زن در فضا شکسته شد 

امروز ۲۸ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی، روزی بزرگ برای فضانوردان زن است زیرا ۲۸۸ روز از حضور کریستینا کخ(Christina Koch) فضانورد ناسا در فضا می‌گذرد و وی با سپری کردن این زمان موفق شد رکورد حضور یک زن فضانورد در فضا با یک پرواز را بکشند.

طی چند روز آینده و در سال ۲۰۲۰ که کخ به زمین بازگردد، ۳۰۰ روز را در فضا سپری خواهد کرد.

وی طی حضور موثر خود در فضا، چهار پیاده‌روی فضایی انجام داد و برای نخستین بار در تاریخ، به همراه دوست و همکار خود جسیکا میر(Jessica Meir) نخستین پیاده‌روی فضایی کاملا زنانه را با موفقیت به سرانجام رساند.

البته تاکنون ۱۵ زن فضانورد پیاده‌روی فضایی انجام داده‌اند ولی این ماموریت‌ها به همراه فضانوردان مرد بوده است.

کریستینا کخ قصد دارد در ماه ژانویه هم یک پیاده‌روی فضایی با جسیکا میر انجام دهد و باطری‌های جدید خورشیدی را روی سیستم نیروگاه خورشیدی ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب کند.

البته باید گفت پگی آنت ویتسون در میان فضانوردان آمریکایی صاحب رکورد بیشترین مدت اقامت در خارج از جو زمین است و مجموعا ۶۶۵ روز را در فضا سپری کرده است ولی این زمان طی پنج پرواز گوناگون انجام شده است.

روز گذشته کریستینا کخ در مصاحبه با شبکه "CBS" اظهار کرد، ثبت این رکورد یک افتخار بزرگ برای وی است.

..................

 

خبر: پروتون درمانی جایگزین اشعه درمانی می‌شود

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد پروتون درمانی در کنار شیمی درمانی می‌تواند اثرات جانبی آزاردهنده مقابله با سرطان را کاهش دهد و همین طور نتایج بهتری را به همراه آورد.

بررسی‌های محققان دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد، بیماران سرطانی که به طور آزمایشی از روش پروتون درمانی استفاده کرده‌اند، با عوارض جانبی کمتری مواجه شده‌اند و مدت زمان کمتری را در بیمارستان سپری کرده‌اند؛ این کار هزینه‌های درمانی را نیز کاهش داده و کیفیت زندگی بیماران سرطانی را ارتقا می بخشد.

از جمله مزایای پروتون درمانی در کنار شیمی درمانی می‌توان به کاهش دشواری بلعیدن غذا و کمتر شدن حالت تهوع و اسهال اشاره کرد.

پروتون‌ها ذرات الکترومغناطیسی هستند که فاقد جرم هستند و از همین رو می‌توانند به راحتی در درون بدن حرکت کرده و بدون ایجاد آسیب جدی از بافت‌های مختلف عبور کنند. این ذرات عموماً دارای بار مثبت هستند بنابراین بعد از رسیدن به هدف متوقف شده و مشکلات جانبی ایجاد نمی‌کنند.

..................

 

خبر: نخستین دستگاه خانگی باغبانی در راه است!

شرکت ال جی قصد دارد در ۲۰۲۰ میلادی گجتی بزرگ برای پرورش گیاهان در فضاهای سربسته عرضه کند؛ این شرکت اعلام کرده «دستگاه باغبانی فضای سرپوشیده» به نام "LG Harvester" را در نمایشگاه CES۲۰۲۰ به نمایش بگذارد.

این دستگاه که شبیه یخچال است نور، دما و آب را کنترل می کند تا بهترین محیط برای باغبانی را در آشپزخانه فراهم کند؛ یک سیستم ذخیره آب غیرگردشی مقدار مناسبی از آب را برای هر نوعی گیاه منتشر و از رشد جلبک جلوگیری می کند.

در این دستگاه ماژول های انعطاف پذیر، شرایط ایده آل رشد گیاه در هوای آزاد را شبیه سازی می کنند؛ این ماژول ها چراغ های ال ای دی، جریان هوای تنظیم شده و سیستم مدیریت آب هستند.

دستگاه مذکور  مجهز به یک اپلیکیشن نظارتی است که در هر زمانی از باغچه سر پوشیده مراقبت می کند.

علاوه بر آن دستگاه دارای بسته هایی مشخص است که در آنها یک دانه همراه کود وجود دارد؛ دستگاه باغبانی خانگی ال جی توانایی نگهداری از حداکثر ۲۴ بسته دانه را دارد که برای یک خانواده چهار نفره کافی است.

..................

 

خبر: ابداع دستکش لمس اجسام در دنیای واقعیت مجازی!

شرکت تسلاسوئیت(Teslasuit) دستکش جدیدی ساخته است که امکان لمس اشیا در دنیای واقعیت مجازی را توسط کاربر فراهم می‌کند.

دستکش ابداعی شرکت Teslasuit می‌تواند بازخورد لمسی را در تجربه‌های واقعیت مجازی در اختیار کاربران قرار دهد و به کاربران اجازه دهد محیط مجازی را احساس کنند.

این شرکت در حال کار روی ساخت یک لباس کامل VR است و در حال حاضر یک دستکش VR با نام "Teslasuit Glove" را رونمایی کرده است که می‌تواند حرکات دست کاربر را تشخیص دهد و بازخوردی شبیه به حس لامسه را به وی ارائه دهد.

این دستکش جدید را می‌توان همراه با لباس کامل VR یا به طور جداگانه استفاده کرد.

این دستکش، حس لامسه، ضبط و ثبت حرکت، بیومتری(تحلیل اطلاعات بیولوژیکی) و بازخورد نیرو را در خود ادغام کرده تا کاربران بتوانند بافت‌های مجازی را حس کنند؛ این دستکش به طور بالقوه می‌تواند برای سیستم‌های کنترل از راه دور یا برای توانبخشی پزشکی استفاده شود.

این شرکت ادعا می‌کند که این دستکش می‌تواند داده‌ها را در زمان واقعی جمع‌آوری کند و حتی می‌تواند برای نظارت بر میزان استرس کاربران یا ضربان قلب آنها استفاده شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

86671