۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 29 دسامبر 2019) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

 

حذف آلاینده‌های هسته‌ای بوسیله دستگاه شوک! 

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) به تازگی موفق به ساخت دستگاه کوچکی شده‌اند که با امواج شوک دهنده می‌تواند آلاینده‌های رادیواکتیو را از آب خنک کننده در نیروگاه‌های هسته‌ای جدا کند.

این روش که «الکترودیالیز شوکی» نامیده می‌شود، فرآیند پاکسازی آلاینده‌های هسته‌ای از سیستم خنک کننده نیروگاه‌های هسته‌ای است و می‌توان از این پس، این آب را به جای جایگزینی، بازیافت و تصفیه کرد.

این روش که در ابتدا برای حذف نمک از آب دریا اختراع شده است، از یک موج شوک دهنده دیونیزاسیون در یک لوله آب استفاده می‌کند تا یون‌های دارای بار الکتریکی را به داخل یک ماده متخلخل منتقل کند که به عنوان آستر و پوشش لوله عمل می‌کند.

نتیجه اصلی این است که اگر یون‌ها از عنصر مورد نظر برای دفع تشکیل شده باشند، می‌توانند به صورت انتخابی از جریان آب خنک کننده فیلتر شوند که می‌تواند برای یک رآکتور بزرگ سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار قرار دهد.

محققان MIT می‌گویند نه تنها می‌توان از آن برای تصفیه آب سیستم‌های خنک کننده رآکتور استفاده کرد، بلکه برای کاربردهای بزرگی مانند از بین بردن سرب از آب آشامیدنی نیز قابل استفاده است.

همچنین گفته می‌شود این روش علاوه بر عملیات معمول تصفیه فاضلاب رآکتورها، می‌تواند برای تصفیه آب آلوده شده در شرایط فاجعه مانند انفجار نیروگاه فوکوشیما دائیچی در ژاپن استفاده شود.

.....................

 


 

ربات متحرک شارژ خودرو ساخته شد  

فولکس واگن به تازگی از تولید روبات های متحرکی خبر داده که می تواند در محل پارک خودروها قدم بزند و باتری اتومبیل‌های برقی نیازمند الکتریسیته را شارژ کند.

این ربات‌ها برای اتصال به خودروها نیازی به دخالت انسان ندارند و می توانند این کار را به طور خودکار انجام دهند.

ربات‌های یادشده دارای ظرفیت بالایی برای ذخیره سازی انرژی هستند و می‌توانند نیاز خودروهای متعددی را در یک روز بدون نیاز به اتصال به منبع شارژ برطرف کنند.

این ربات ها بعد از اتمام ماموریت به ایستگاه شارژی که برایشان در نظر گرفته شده بازگشته و در صورت فراخوانده شدن برای شارژ اتومبیل جدید اقدام می‌کنند.

اجرای این ایده می‌تواند جایگزینی برای پمپ های شارژ خودروهای برقی باشد که تعداد آنها در حال حاضر در کشورهای مختلف جهان زیاد نیست و باید توجه داشت که ایجاد آنها مستلزم صرف هزینه زیاد و تغییر برخی زیرساخت های فعلی است.

ظرفیت شارژ هر یک از این ربات های شارژر ۵۰ کیلووات اعلام شده است.

.....................

 


 

موشک قدرتمند چین به فضا رفت 

چین جمعه گذشته «لانگ مارچ۵»، یکی از قدرتمندترین موشک های جهان را همراه ماهواره ای به فضا پرتاب کرد.

موشک مارچ فایو وای تری (March-5 Y3)، ماهواره ۸ تنی «شیجیان ۲۰» را که پیشرفته‌ترین و سنگین‌ترین ماهواره مخابراتی چین است، در مدار زمین قرار داد؛ این ماهواره پس از ۲ هزار ثانیه در مدار زمین قرار گرفت.

موفقیت این پرتاب زمینه لازم را برای طرح‌های فضایی آینده چین از جمله سفر به مریخ، بازگرداندن نمونه‌های خاک از کره ماه و ایجاد یک ایستگاه فضایی فراهم می‌کند.

از ماهواره «شیجیان ۲۰» برای آزمایش فن آوری‌های کلیدی، چون دی اف اچ -۵ و نسل جدید ماهواره بزرگ چین استفاده خواهد شد؛ این ماهواره‌ها برای امور مخابراتی و پخش تلویزیونی استفاده می‌شوند.

موشک «لانگ مارچ۵»، یک موشک بزرگ است که توانایی حمل محموله‌هایی به وزن ۲۵ تن را دارد و معادل وزن ۱۶ دستگاه خودرو است؛ این موشک می‌تواند یک محموله ۸ تنی را به مدار ماه ببرد و یک محموله ۵ تنی را به مدار مریخ حمل کند.

همچنین این موشک ۵۷ متر طول دارد و به اندازه یک ساختمان ۲۰ طبقه است؛ قطر آن در بخش هسته، ۵ متر و در بخش سرعت دهنده‌ها به ۳ متر و ۳۴ سانتیمتر می‌رسد.

موشک «لانگ مارچ۵» از سوخت پاک استفاده می‌کند؛ سوخت آن، ترکیبی از کروسن، هیدروژن مایع و اکسیژن مایع است.از نوع ارتقاء یافته این موشک می‌توان برای انجام تحقیقات درباره سیاره مشتری در منظومه شمسی استفاده کرد.

.....................

 


 

ابداع دستکش لمس اجسام در دنیای واقعیت مجازی! 

شرکت تسلاسوئیت(Teslasuit) دستکش جدیدی ساخته است که امکان لمس اشیا در دنیای واقعیت مجازی را توسط کاربر فراهم می‌کند.

دستکش ابداعی شرکت Teslasuit می‌تواند بازخورد لمسی را در تجربه‌های واقعیت مجازی در اختیار کاربران قرار دهد و به کاربران اجازه دهد محیط مجازی را احساس کنند.

این شرکت در حال کار روی ساخت یک لباس کامل VR است و در حال حاضر یک دستکش VR با نام "Teslasuit Glove" را رونمایی کرده است که می‌تواند حرکات دست کاربر را تشخیص دهد و بازخوردی شبیه به حس لامسه را به وی ارائه دهد.

دستکش جدید را می‌توان همراه با لباس کامل VR یا به طور جداگانه استفاده کرد.

این دستکش، حس لامسه، ضبط و ثبت حرکت، بیومتری(تحلیل اطلاعات بیولوژیکی) و بازخورد نیرو را در خود ادغام کرده تا کاربران بتوانند بافت‌های مجازی را حس کنند؛ این دستکش به طور بالقوه می‌تواند برای سیستم‌های کنترل از راه دور یا برای توانبخشی پزشکی استفاده شود.

این شرکت ادعا می‌کند که این دستکش می‌تواند داده‌ها را در زمان واقعی جمع‌آوری کند و حتی می‌تواند برای نظارت بر میزان استرس کاربران یا ضربان قلب آنها استفاده شود.

.....................

 


 

باتری خودترمیم با پلیمر جدید ساخته شد 

اخیرا گروهی از مهندسان دانشگاه ایلینویز برای افزایش ایمنی باتری‌های لیتیومی، از نوعی الکترولیت مبتنی بر یک پلیمر جامد استفاده کرده اند که دارای قابلیت خودترمیمی است.

این الکترولیت نه تنها می‌تواند خود را ترمیم کند، بلکه قابل بازیافت هم هست و بدین منظور نیازی به دمای بالا یا استفاده از اسیدهای قدرتمند ندارد.

استفاده از پلیمر مذکور در تولید الکترولیت‌های جدید، باعث می‌شود تا آنها در مواجهه با گرمای شدید به جای از بین رفتن، مستحکم‌تر و مقاوم‌تر شوند.

باتری‌های لیتیومی در طیف گسترده‌ای از محصولات اعم از گوشی‌های هوشمند، خودروهای برقی و غیره به کار می‌رود، اما استفاده از فلز جامد لیتیوم در این باتری‌ها خطرات و مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌آورد که از جمله این خطرات گرم شدن بیش از حد و آتش گرفتن باتری هاست.

استفاده از پلیمر جدید در الکترولیت باتری‌های لیتیومی جلوی وقوع واکنش‌های شیمیایی منجر به شعله ور شدن و انفجار باتری‌ها را می‌گیرد و به حفظ استحکام الکترولیت‌ها حتی در صورت ایجاد گرمای زیاد کمک می‌کند.

پلیمر یادشده در صورت آسیب دیدن بخش‌هایی از باتری به علت گرمای بیش از حد به بازسازی و ترمیم خودکار آنها نیز کمک می‌کند و همه این اقدامات را در دمای عادی هوا انجام می‌دهد.

.....................

 


 

تولید نخستین لپ‌تاپ جهان با نمایشگر Mini LED 

شرکت ام اس آی از تولید نخستین لپ تاپ ۱۷ اینچی جهان خبر داده که مجهز به نمایشگر مینی ال‌ای‌دی است.

این لپ تاپ مدلی به روزشده از لپ تاپ کریتور ۱۷ است که نمایشگر آن به علت استفاده از فناوری مینی ال‌ای‌دی، درخششی برابر با هزار نیتس دارد؛ بنابراین وضوح و شفافیت تصویر این لپ تاپ ده‌ها برابر بیش از قدرتمندترین لپ تاپ‌های موجود در بازار است.

دقت بصری ۴K و امکان تفکیک دقیق رنگ‌ها از جمله دیگر مزایای این لپ تاپ است. ام اس آی مدعی است در این لپ‌تاپ از بروزترین پردازنده‌ها استفاده کرده است.

بهره‌مندی از پورت یو اس بی نوع سی، پخش ویدئو با دقت ۸K را از طریق این لپ تاپ ممکن کرده است.

.....................

 


 

گوجه فرنگی خوشه‌ای هم تولید شد! 

برخی مواقع کاشت گوجه‌فرنگی با دشواری‌هایی مواجه است و برای محیط‌های با فضای محدود مناسب نیست.

اما گروهی از محققان به تازگی با استفاده از روش ویرایش ژن، موفق به تولید یک گونه گوجه‌ فرنگی شدند که به صورت خوشه‌ای رشد می‌کند و برای کاشت در مناطق شهری مناسب‌تر است.

در این روش جدید از اصلاح ژن کریسپر کَس ۹ (۹CRISPR Cas) استفاده شده تا گونه‌ خوشه ای شکل گوجه فرنگی رشد کند.

کاری که این تیم تحقیقاتی‌ انجام دادند این بود که چرخه گلدهی گوجه‌فرنگی را تسریع کردند؛ آن‌ها سه ژن در گیاه را اصلاح کردند تا گونه‌ جدیدی از گوجه را تولید کنند.

دو ژن اول که از قبل شناخته شده بودند، برای کنترل سرعت گل‌دهی و میوه‌دهی گیاه هستند ولی ژن سوم که برای نخستین بار در این پژوهش شناسایی شد، برای کنترل طول ساقه گیاه است.

با غیرفعال کردن این سه ژن، محققان توانستند یک بوته گوجه فرنگی جمع‌وجور ایجاد کنند که در عرض ۴۰ روز، گوجه‌فرنگی‌های گیلاسی خوشه‌ای تولید می‌کند.

از همه مهمتر اینکه این روش می‌تواند به طور بالقوه در سایر گیاهان همچون خیار، کیوی و غیره نیز استفاده شود و نوع جدیدی از کشاورزی شهری و کوچک را ایجاد کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

50038