۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ‌یکشنبه 15 دی

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: پلتفرمی که صندلی عقب تاکسی را به اتاق کار تبدیل می کند! 

شرکت سوئیسی "Luxoft" اعلام کرد که یک پلتفرم دسترسی به اینترنت در خودرو به نام هالو (Halo) ساخته که مخصوص تاکسی ها است.

این پلتفرم بر مبنای سیستم عامل Web OS شرکت ال جی بنا شده و شرکت های بزرگی از جمله آمازون و مپ باکس فناوری های مختلف آن را فراهم کرده اند.

این پلتفرم می تواند به راحتی با اپلیکیشن ها و سرویس های دیجیتالی که فرد روزانه استفاده می کند یکپارچه شود و بستر شخصی سازی شده ای برای مسافران هر خودرو فراهم کند.

به عنوان مثال اگر مسافری از سرویس اوبر برای رفتن به فرودگاه استفاده می کند برای شنیدن موسیقی، بررسی ترافیک یا برنامه کاری خود باید به  موبایل، تبلت یا لپ تاپ خود دسترسی داشته باشد؛ اما پلتفرم هالو ویژگی های مذکور را در یک سیستم اطلاع رسانی ترکیب کرده که محتوای متفاوتی را برای هر مسافر نشان می دهد.

هنگامیکه مسافر روی صندلی عقب می نشیند، کافی است تا بوسیله فرآیندی یک مرحله ای (مانند کد QR) احراز هویت شود؛ در مرحله بعد او به راحتی وارد دنیای دیجیتال می شود.

هالو برنامه های تلویزیونی، اخبار و آلبوم های موسیقی را به کاربر پیشنهاد می کند و اطلاعاتی درباره مسیر سفر نیز نشان می دهد.

از سوی دیگر قابلیت نشان دادن برنامه کاری مسافر را نیز دارد؛ در کنار این موارد، پلتفرم هالو رستوران ها و اماکن دیدنی را نیز پیشنهاد می کند و اطلاعاتی از وضعیت آب و هوایی در اختیار فرد قرار می دهد.

به این ترتیب صندلی عقب تاکسی به یک اتاق کار، پذیرایی یا استراحتگاه تبدیل می شود.

سیستم هالو به طور کامل قابلیت شخصی سازی دارد؛ همچنین از دستیار صوتی الکسا (متعلق به آمازون) نیز در آن استفاده می شود.

..................

 

خبر: کره جنوبی ماهواره به فضا می‌فرستد 

کره جنوبی قصد دارد ماه آینده میلادی یک ماهواره زمین ثابت به نام Chollian-۲B را برای نظارت بر محیط زیست جهان به فضا ارسال کند.

این ماهواره ۳.۴ تنی در یک کانتینر مخصوص به فرودگاه بین‌المللی Incheon برده می‌شود و از آنجا با هواپیما به یک مرکز فضایی در گویان فرانسه منتقل خواهد شد.

Chollian-۲B پس از مراحل آماده‌سازی که شامل بررسی این ماهواره و سوار کردن آن بر راکت پرتاب می‌شود، حدود ساعت ۷:۱۴ دقیقه روز ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) از این مرکز فضایی پرتاب می‌شود.

ماهواره Chollian-۲B در حقیقت ماهواره دوقلوی Chollian-۲A است که دسامبر ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد؛ این ماهواره جدید، ۲۰ نوع آلاینده هوایی را در یک مکان ثابت ۳۶ هزار کیلومتری بالاتر از خط استوا زمین مشاهده و نظارت خواهد کرد.

..................

 

خبر: ابداع چارچوبی برای تقویت تقلید در ربات‌ها 

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، برکلی(UC Berkeley) اخیرا چارچوب جدیدی ابداع کرده‌اند که شاید بتواند بر برخی از چالش‌های مربوط به آموزش ربات‌ها غلبه کند.

این چارچوب با عنوان "AVID"، بر پایه دو مدل یادگیری عمیق ابداع شده که مبتنی بر بررسی پیشین این پژوهشگران است.

این پژوهشگران به جای استفاده از روش‌هایی که به تفاوت میان بدن ربات و انسان توجه نمی‌کنند، روش "Cycle-GAN"را به کار بردند که می‌تواند تصاویر را در قالب پیکسل تغییر دهد؛ این روش توانست روش کار انسان در انجام دادن یک وظیفه را به صورت ویدئوهایی از یک ربات ارائه دهد که همان کار را انجام می‌دهد. آنها سپس از این ویدئو برای ابداع یک عملکرد پاداش برای الگوریتم یادگیری تقویتی استفاده کردند.

AVID رباتی را شامل می‌شود که عملکرد انسان را برای انجام دادن یک وظیفه مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس تصور می‌کند که انجام گرفتن این کار توسط ربات چگونه خواهد بود.

ربات با استفاده از چارچوب ابداع شده توسط پژوهشگران، توانست وظایف را فورا در مرحله نخست یاد بگیرد و آن را دوباره بدون نیاز به کمک انسان تکرار کند. فرآیند یادگیری با یادگیری مهارت‌های جدید توسط ربات و حداقل دخالت انسان، تا اندازه زیادی خودکار شد.

یکی از مزایای اصلی روش جدید این است که یک آموزگار انسان می‌تواند با دانش‌آموز ربات خود تعامل داشته باشد؛ چارچوب یادگیری طوری طراحی شده که قابلیت یادگیری رفتار بلندمدت را با کمترین میزان تلاش داشته باشد.

پژوهشگران، روش خود را در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که این روش می‌تواند نحوه انجام دادن کارها را به صورت کارآمد به ربات‌ها آموزش دهد.

..................

 

خبر: برنامه ریزی تسلا برای تولید نیم‌میلیون خودروی برقی

تسلا قصد دارد در سال 2020 نیم میلیون خودروی برقی تولید کند؛ قرار است در کارخانه جدید تسلا در نزدیکی برلین، خودروهای مدل ۳ و مدل وای تولید شوند. با این کار تسلا می‌تواند ظرفیت تولید خودروی خود را به ۵۰۰ هزار واحد در روز افزایش دهد.

کارخانه جدید تسلا که گیگافاکتوری نام دارد، چهارمین کارخانه این شرکت برای تولید خودروهای برقی محسوب می‌شود و از یک خط مونتاژ پیشرفته برخوردار است.

 همچنین در این کارخانه تاسیساتی ویژه به منظور تولید باتری‌های برقی نصب می‌شود.

..................

 

خبر: ساخت مدار رایانه‌ از دی‌ان‌ای با توان محاسباتی بسیار بالا!

دانشمندان دانشگاه راچستر آمریکا در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک رایانه ساخته شده از دی.ان.ای شده‌اند که می‌تواند ریشه دوم اعداد تا ۹۰۰ را محاسبه کند.

 این پژوهشگران با استفاده از ۳۲ رشته دی.ان.ای برای ذخیره و پردازش اطلاعات، موفق به توسعه یک رایانه شده‌اند؛ آنها این رایانه ساخته شده از دی.ان.ای را از طریق توسعه یک مدار منطقی ریشه دوم ۱۰ بیتی توسعه داده اند.

ظرفیت بالای سیستم رایانش زیستی دی.ان.ای این رایانه می‌تواند ریشه دوم اعداد تا ۹۰۰ را محاسبه کند.

این رایانه ساخته شده از دی.ان.ای، از فرآیند هیبریداسیون استفاده می‌کند.

در این رایانه، عملیات زمانی انجام می‌شوند که دو رشته دی.ان.ای به یکدیگر متصل می‌شوند تا دی ان ای دو رشته‌ای را به وجود آورند.

دانشمندان با رمزگذاری یک عدد روی دی.ان.ای با استفاده از ترکیبی از ۱۰ بلوک ساختاری شروع به کار کردند؛ هر ترکیب عدد متفاوتی تا ۹۰۰ را نشان می‌دهد و به یک نشانگر فلورسانس وصل می‌شود.

دانشمندان سپس هیبریداسیون را به گونه‌ای کنترل کردند که سیگنال فلورسنت کلی را با هدف تغییر آن با ریشه دوم عدد اصلی تغییر دهند؛ سپس از طیف رنگی که آن سیگنال‌ها دارند اعداد را استخراج می‌کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

25544