۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 5 ژانویه 2020) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

 

معجزه کریسمس امسال برای یک کودک معلول  

کریسمس امسال و آغاز سال نو معجزه‌ای برای یک پسربچه معلول آمریکایی به همراه داشت؛ این پسر بچه ۱۱ ساله که بدون انگشت به دنیا آمده بود با کمک چاپ سه بعدی موفق به دریافت دستی شد که برای نخستین بار در زندگی اش حس گرفتن و نگاه داشتن اشیا را تجربه کند.

وی همچنین ۴۰ درصد از زبان خود را از دست داده است. انجام کارهای ساده‌ای مانند گرفتن یک بطری آب برای گاوین غیرممکن بود و به گفته مادر او، پزشکان بارها گفته بودند کودکانی که با این تعداد معلولیت به دنیا می‌آیند، زنده نمی‌مانند. اما خانواده گاوین، کریسمس امسال در دفتر شهرداری این ایالت غافلگیر شدند.

سال گذشته، گاوین در فهرست هدایای کریسمس خود دست چاپ شده با پرینتر سه بعدی را قید کرده بود؛ مادر گاوین نمی‌دانست چگونه آن‌ها را دریافت کند، بنابراین این موضوع را در فیس بوک مطرح کرد و سرانجام با «آنتونی اکونوس» رئیس شرکت بازاریابی و تولید محصول Bedstone Creative، ارتباط برقرار کرد.

اکونوس تا پیش از این هرگز چنین کاری نکرده بود. او ابتدا مجموعه‌ای از دستان چاپ شده را با استفاده از اطلاعات منبع یک پرونده باز، چاپ کرد اما به سرعت متوجه شد که این دستان کارایی نداشتند؛ تقریبا یک سال طول کشید تا کار تغییرات، اصلاحات و آزمون و خطا به پایان رسید و توانست که به محصول نهایی دست یابد. برای استفاده از این دست که با کمک چاپ سه بعدی تولید شده، تنها کافی بود که آن را به مچ دست بست.

این دست برای گاوین گام بزرگی برای مستقل شدن محسوب می‌شود؛ دست‌های پروتزی حدود شش هزار دلار قیمت دارند و بچه ها به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنند زیرا کودکان در حال رشد هستند و اصلاح آن‌ها مقرون به صرفه نیست؛ اما اصلاح این دست با وجود رشد کودک مقرون به صرفه است.

.....................

 


 

گفت‌وگو با حیوانات به کمک هوش مصنوعی! 

هوش مصنوعی به ما در رمزگشایی زبان‌های باستانی کمک کرده است و اکنون محققان در حال استفاده از همان روش برای کمک به درک زبان حیوانات خانگی هستند؛ محققان معتقدند که در دهه آینده می‌توان با حیوانات خانگی خود گفت‌وگو کرد.

به تازگی محققان شرکت Gavagai AB در سوئد سرگرم ابداع برنامه‌ای هستند که با استفاده از نرم‌افزار آنالیز هوش مصنوعی می‌تواند اصوات دلفین‌ها را رمزگشایی کند.

این نرم‌افزار که "Gavagai" نام دارد با تسلط بر ۴۰ زبان انسانی، اکنون برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد نوع احساسی که گوینده در زمان صحبت کردن دارد، استفاده می‌شود؛ شرکت‌های علاقه‌مند به این ابزار معتقدند که رمزگشایی زبان دلفین توانایی این نرم‌افزار را بیشتر می‌کند.

از همین فناوری در ترجمه زبان‌های سایر حیوانات از جمله «میمون رزوس» و «گیبون گونه‌ سفید رنگ» نیز استفاده می‌شود؛ تاکنون، این فناوری ظرافت‌هایی را ثبت کرده است که صدها صدای مختلف گیبون را متمایز می‌کند.

این حیوانات صداهای «هو» تولید می‌کنند اما با الگوها و تلفظ‌های متفاوت که با مفاهیم و کلمات مختلفی ارتباط دارند. محققان سپس این الگوها را به کامپیوتر تغذیه می‌کنند تا معنی و متن آنها را ترسیم کند.

.....................

 


 

نخستین پرواز شبیه‌سازی شده دراگون انجام شد 

هفته گذشته ایلان ماسک یک ویدئو شبیه‌سازی شده از پرواز سرنشین‌دار کپسول دراگون را منتشر کرد.

در اوایل سال جاری میلادی بود که طی یک آزمایش، کپسول سرنشین‌دار دراگون(Dragon) دچار انفجار شد اما همه کارهای پروژه به طرز خوشبینانه‌ای ادامه یافت.

به گفته ناسا، کپسول دراگون می‌تواند برای نخستین پرواز آزمایشی سرنشین‌دار خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی آماده باشد.

در روزهای گذشته، ایلان ماسک بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس در صفحه مجازی خود در توئیتر، یک ویدئو شبیه سازی شده از این ماموریت سرنشین دار که Demo-2 نام دارد، منتشر کرده است.

این ویدئو دو دقیقه‌ای نشان داد که فضانوردان این پرواز وارد کپسول می‌شوند و سوار بر موشک فالکون ۹ به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند.

همچنین در این ویدئو می‌بینیم که کپسول به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل می‌شود، چند مرتبه به دور زمین می‌چرخد و سپس در میان ابرها به خانه بازمی‌گردد.

طبق قرارداد ناسا با اسپیس‌ایکس، این شرکت متعهد شده است توانایی ارسال فضانوردان به فضا و ایستگاه فضایی بین‌المللی را با یکی از امن‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌هایی که تاکنون ساخته شده، به ایالات متحده بازگرداند.

.....................

 


 

ابداع دستکش مجهز به باطری برای استفاده روزمره 

شرکت کانادایی "Candle Apparel" به تازگی دستکش هایی مجهز به باتری ابداع کرده که تا ۵۰ درجه سانتیگراد گرم می شوند و برای شهرنشینان مناسب است.

دستکش مذکور از ترکیب موادی نرم، انعطاف پذیر، دارای قابلیت تنفس، نئوپرن و لایکرا ساخته شده که ضد آب و باد هستند.

داخل مواد تشکیل دهنده اصلی دستکش و دور انگشتان نوعی فیبر کربنی به کار رفته که گرم می شود؛ این فیبرکربنی به وسیله یک باتری لیتیوم یونی که در پشت دستکش قرار دارد، گرما ایجاد می کند. بنابراین دستکش می تواند حرارتی تا ۵۰ درجه سانتیگراد به وجود بیاورد و دستان را گرم کند.

کاربران این گجت پوشیدنی می توانند بین ۳ درجه گرما گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند؛ در صورتیکه دستکش با بالاترین دما استفاده شود، شارژ باتری آن ۳ساعت دوام می آورد. درپایین ترین دما نیز  شارژ باتری ۶ ساعت طول می کشد.

جالب آنکه می توان باتری های دستکش را از آن خارج کرد و به راحتی آن را شست.

.....................

 


 

آینه وسط خودرو که همزمان سه تصویر نشان می‌دهد! 

شرکت خودروسازی استون مارتین به تازگی جدیدترین آینه وسط خودرویی را طراحی کرده است که می تواند همزمان سه تصویر را به راننده نشان دهد؛ وی قصد دارد در نمایشگاه CES2020 آن را رونمایی کند.

این آینه وسط ترکیبی به نام "FDM" یا "Mirror Full Display " با کمک شرکت جنتکس(Gentex) که تولید کننده قطعات خودرو مستقر در میشیگان است، توسعه یافته است.

این آینه می‌تواند سه تصویر مختلف ویدیویی را همزمان در خود داشته باشد و به راننده امکان می‌دهد همزمان پشت سر و نقاط کور اطراف خودرو را ببینید.

دو دوربین در آینه‌های بغل خودرو تعبیه شده‌ است و دوربینی که نمای عقب را نمایش می‌دهد نیز روی سقف نصب شده است.

اگر این آینه دچار نقص عملکرد شود یا راننده در حال رانندگی در شرایط نامناسب آب و هوایی باشد، می‌تواند از نمایشگر خودرو به عنوان یک آینه استفاده کند؛ همچنین این امکان وجود دارد که از آینه برای نمایش ترکیبی تصویر بازتابی آینه و دوربین‌ها استفاده شود. یعنی اکر راننده ترجیح می‌دهد از تصویر معمولی آینه استفاده کند، می‌تواند به دلخواه خود آن را به شکل سنتی تنظیم کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این آینه این است که جای نمایش تصاویر دوربین‌ها نیز قابل تنظیم است و می‌توان هر سه تصویر را در هر جای دلخواه از آینه قرار داد.

این دو شرکت قصد دارند نمونه‌ای از "FDM" را در خودروی استون مارتین مدل "DBS Superleggera" به نمایش بگذارند.

.....................

 


 

تشخیص سرطان با سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل 

پژوهشگران موسسه  "Google Health " شرکت گوگل اخیرا سیستم تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند با دقت بسیار بالایی تورموهای سرطان پستان را شناسایی کند.

طی این مطالعه، پژوهشگران برای آموزش این سیستم، به آن داده‌های ۱۰۰ هزار دستگاه ماموگرام را وارد کردند و سپس آزمایش روی افراد را آغاز کردند؛ این پژوهشگران پس از انجام آزمایش روی افراد دریافتند سیستم تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی یادشده می‌تواند موارد ابتلا به سرطان پستان را با ۹.۴ درصد خطای کمتر در مقایسه با پزشکان تشخیص دهد.

.....................

 


 

لپ تاپ گلکسی بوک فلکس آلفا سامسونگ معرفی شد 

سامسونگ به تازگی از تولید لپ تاپ قدرتمندی به نام بوک فلکس آلفا خبر داده که قابلیت تبدیل به تبلت را هم دارد.

این لپ تاپ مدلی به روزشده از لپ تاپ گلکسی بوک فلکس محسوب می‌شود که مجهز به نمایشگر ۱۳.۳ اینچی QLED با دقت ۱۰۸۰ پیکسل است.

در این لپ تاپ از پردازنده نسل دهم اینتل و پردازنده گرافیکی یو اچ دی این شرکت استفاده شده است؛ امکان نصب ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم بر روی لپ تاپ یادشده وجود دارد. همچنین می‌توان ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابیت حافظه هم روی این محصول نصب کرد.

عمر باتری این لپ تاپ ۱۷.۵ ساعت است و از قابلیت شارژ سریع برخوردار است؛ یک پورت USB-C و دو پورت یو اس بی ۳ و پرت HDMI برای لپ تاپ مذکور در نظر گرفته شده است.

لپ تاپ یادشده در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به بازار می‌آید و قیمت آن ۸۳۰ دلار است.

نظرات : 0

ثبت نظر

23360