۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 12 ژانویه 2020) در جهان فناوری نوین است:

 

 

آفتاب‌گیر خودرو هم مجازی شد! 

شرکت بوش(Bosch) موفق به طراحی آفتاب‌گیر خودرو فوق‌العاده پیشرفته شده‌ای است که هم می‌تواند جلوی تابش آفتاب به چشم راننده را بگیرد و هم مانع از دید وی نشود؛ این فناوری جدید بوش نیز هفته گذشته در نمایشگاه CES2020 رونمایی شد.

این آفتاب‌گیر با عنوان آفتاب‌گیر مجازی(Virtual Visor) از یک پنل ال‌سی‌دی شفاف و یک دوربین رو در روی راننده ساخته شده است که از نرم افزار تشخیص چهره و ردیابی چهره توسط هوش مصنوعی برای تعیین تابش خورشید روی چهره راننده استفاده می‌کند.

این آفتاب‌گیر با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی، دید راننده را تجزیه و تحلیل می‌کند و سپس با استفاده از فناوری کریستال مایع، بخشی از این آفتاب‌گیر را که نور خورشید از طریق آن به چشم راننده می‌تابد، تاریک می‌کند. در حالیکه بقیه صفحه نمایش همچنان شفاف باقی می‌ماند و مانند آفتاب‌گیرهای سنتی میدان دید راننده را محدود نمی‌کند.

.....................

 


رباتی که میچرخد و وسایل برقی را شارژ میکند!

کمپانی GuRu در نمایشگاه CES امسال از جدیدترین فناوری های شارژ از راه دور رونمایی کرد؛ یکی از جالب ترین آنها نوعی ربات است که با گشت زنی در منزل، وسایل برقی مختلف را شارژ می کند.

این وسیله شب ها زمانیکه کاربر خواب است، در منزل گشت زنی کرده و وسایل الکترونیکی از جمله گوشی، تبلت، دوربین نظارتی و ریموت کنترل تلویزیون را شارژ می کند. این ربات بیشترین بازدهی را در فاصله 30 تا 60 سانتی متری دارد.

.....................

 


تبلت جدید مخصوص نابینایان رونمایی شد 

یکی از محصولاتی که در نمایشگاه CES 2020 در معرض نمایش گذاشته شد، تبلت "Tactile Pro Braille" مخصوص افراد نابینا و مبتلا به اختلالات بینایی، ساخته شرکت "PCT" بود که امکان جستجو و گردش در اینترنت را برای این افراد فراهم می‌کند.

این دستگاه شامل یک صفحه کلید و صفحه نمایش بریل است که از طریق بلوتوث با دستگاه‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کند؛ این کمک می‌کند تا افراد با اختلال بینایی مانند سایر افراد به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

تبلت مذکور با سیستم عامل اندروید کار می‌کند که می‌تواند اطلاعات صفحه را به تصاویر صوتی، بریل و حتی تصاویر بریل ترجمه کند. بدین ترتیب در صورتی که فرد نابینا یا کم‌بینا بخواهد تصویری را در وب ببیند، این تبلت تصویر را به صورت بریل با وضوح پایین بازآفرینی می‌کند.

این تبلت همچنین با زبان‌های مختلف کار می‌کند و همه را به بریل ترجمه می‌کند؛ کاربر دارای اختلال بینایی نیز می‌تواند به خط بریل تایپ کند و این تبلت، نوشته وی را به زبان مورد نظر وی ترجمه می‌کند.

از طرفی کاربران از طریق استفاده از تبلت "Tactile Pro" می‌توانند به مرور اینترنت بپردازند، اسناد را ویرایش کنند، بازی کنند یا پیام‌های خود را مرور کنند. این دستگاه همچنین دارای یک حافظه داخلی است که می‌تواند بیش از ۱۰۰ هزار کتاب بریل را به کاربر ارائه دهد، بنابراین در اصل می‌توان از این تبلت همچنین به عنوان یک کتابخوان الکترونیکی استفاده کرد.

.....................

 


«کیبورد نامرئی» تایپ در گوشی‌های سامسونگ را متحول کرد!

سامسونگ در کنفرانس خود در نمایشگاه CES 2020 از قابلیت جالبی رونمایی کرد که ممکن است تایپ در گوشی را به کلی دگرگون کند؛ این قابلیت که «سلفی تایپ» (SelfieType) نام دارد به کاربر اجازه می دهد تا به کمک دوربین سلفی عمل تایپ کردن را انجام دهد.

در ظاهر این قابلیت شبیه کیبوردهای پروژکتوری قدیمی است که با درصد خطای بالا حروف را تشخیص می داد. اکنون قابلیت سلفی تایپ با مشاهده هوشمندانه حرکات انگشتان کاربر روی سطح صاف، آنها را به حروف تبدیل می کند.

قابلیت سلفی تایپ با قرار دادن عکس های خام دوربین سلفی در کنار هوش مصنوعی، مکان دقیق انگشتان کاربر را بدون نیاز به فشردن دکمه های فیزیکی تشخیص می دهد.

این قابلیت در حال حاضر فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی می کند و در صورت بازخورد مثبت، احتمال پشتیبانی از زبان های جدید وجود دارد.

.....................

 


نخستین پهپاد 8K تاشو جهان با قابلیت عکسبرداری 48 مگاپیکسلی! 

کمپانی Autel Robotics از پهپاد EVO II در رویداد CES2020 رونمایی کرد؛ پهپاد EVO II، نخستین پهپاد تاشو 8K دنیا بوده و توانایی عکسبرداری 48 مگاپیکسلی را دارد.

این پهپاد با بهره مندی از سنسور IMX586 سونی، با نرخ 24 یا 25 فریم بر ثانیه و عمق رنگ 10 بیتی با رزولوشن 8K فیلمبرداری می کند.

لنز دوربین پهپاد EVO II با فاصله کانونی معادل 35 میلیمتری از گشودگی دیافراگم f/1.8 برخوردار است که فیلمبرداری در شب و محیط های کم نور را امکان پذیر می کند. البته به خاطر اندازه 0.5 اینچی سنسور، باید انتظار نویز را داشت.

پهپاد مورد بحث به لطف بهره مندی از باتری 7100 میلی آمپر ساعتی تا 40 دقیقه (بدون وزش باد) قابلیت پرواز داشته و 12 سنسور از برخورد آن با موانع جلوگیری می کنند. سازنده مدعی شده سرعت این محصول حداکثر به 72 کیلومتر بر ساعت می رسد.

برد پهپاد ذکر شده 8.8 کیلومتر است و از حافظه داخلی 8 گیگابایتی برخوردار است. کنترلر آن نیز دارای نمایشگر بوده و قابلیت اتصال به تلفن همراه را دارد.

.....................

 


رونمایی از حافظه SSD با سرعت انتقال 20گیگابیت بر ثانیه! 

شرکت سن دیسک (SanDisk) در نمایشگاه CES، از نمونه اولیه حافظه SSD قابل حمل با ظرفیت 8 ترابایت رونمایی کرد.

این پرظرفیت ترین حافظه SSD جیبی دنیاست که سرعت انتقال 20 گیگابیت بر ثانیه را داراست.

حافظه SSD هشت ترابایتی سن دیسک بسیار بزرگ تر از محصولات سری Extreme Portable External SSD این شرکت است که دارای ظرفیت بسیار بیشتر نسبت به آنها و همچنین سرعت انتقال فایل در حدود 4 برابر بالاتر است.

.....................

 


بازوهای رباتیک سامسونگ به آشپزخانه آمد!  

شرکت سامسونگ در نمایشگاه CES 2020، از دو بازوی رباتیک رونمایی کرده که می‌توانند نقش یک سرآشپز را بر عهده بگیرند.

«بوت‌شف»، بازوهای رباتیکی را شامل می‌شود که می‌توانند کارهای مربوط به آشپزی را انجام دهند و به کاربر در پختن غذا کمک کند.

سامسونگ با ارائه این بازوها که مبتنی بر هوش مصنوعی است، فناوری رباتیک را به صورت جدی به آشپزخانه وارد کرده که می‌توانند کارهای گوناگونی از برداشتن مواد غذایی از کابینت گرفته تا آماده کرده انواع سالاد را انجام دهند.

بازوهای رباتیک بوت‌شف(Bot Chef)، از همکاری یک دستیار انسان هم بهره می‌برند که تجهیزات مورد نیاز بازوها از جمله ظروف، مواد اولیه و ادویه را در اختیار آنها قرار می‌دهد اما بخش‌های اصلی کار توسط ربات انجام می‌شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

65975