۱۴۰۳ دوشنبه ۰۹ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ‌سه‌شنبه 29 بهمن

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: موبایل با نمایشگر کشویی هم به جمع گوشی‌‌های هوشمند آمد! 

در جدیدترین تحول، شرکت TCL چین، گوشی هوشمندی مجهز به یک نمایشگر کشویی تولید کرده است که به راحتی می‌توان آن را از گوشی به تبلت تبدیل کرد.

این تلفن مفهومی که شبیه به یک گوشی استاندارد است، امکان آن را برای کاربر فراهم می‌کند تا بدون مواجهه با چالش‌های حمل تبلت‌هایی که صفحات بزرگ دارند، هر وقت که اراده کند گوشی خود را به تبلت تبدیل کند.

از عکس‌های منتشر شده از این گوشی مفهومی ساز و کار دقیق آن مشخص نیست اما به احتمال زیاد در حالت بسته، یک بخش از صفحه نمایش در زیر بخش دیگر قرار می‌گیرد؛ بر همین اساس این گوشی در مقایسه با گوشی‌های معمول کمی ضخیم‌تر خواهد بود.

طراحی منحصر به فرد این گوشی انعطاف‌پذیر که نمایشگر آن را از تا شدن بی‌نیاز می‌کند امکان استفاده از یک باتری واحد با راندمان بالاتر را فراهم می‌سازد و مشکل خط افتادگی روی نمایشگرهای تاشو را نیز ندارد. احتمالا نمایشگر این گوشی هوشمند نیز مثل میت ایکس هوآوی، گلکسی فولد سامسونگ و ریزر موتورولا، پلاستیکی است.

..................

 

خبر: نخستین ربات آموزشی هندی با هوش مصنوعی بالا تولید شد 

هند نخستین ربات خود با کارکردهای آموزشی را تولید کرد؛ این ربات که میکو ۲ نام دارد از هوش مصنوعی بالایی برخوردار است.

ربات یادشده می‌تواند ضمن تعامل با کاربران مانند یک معلم به سوالات مختلف پاسخ دهد و همچنین موضوعات مختلف تعیین شده را به دیگران آموزش دهد.

هند قصد دارد این ربات آموزشی را به برخی کشورهای جهان مانند امارات و آمریکا صادر کند؛ میکو ۲ به گونه‌ای طراحی شده که بر مبنای نیازهای مختلف کاربران قابل شخصی‌سازی نیز باشد. این ربات با درک شرایط روحی و احساسی افراد در برابر آنها واکنش مناسب عاطفی هم نشان می‌دهد.

هند در سال‌های اخیر سرمایه گذاری گسترده‌ای به منظور تولید ربات انجام داده و در سال ۲۰۱۸ نیز ربات دیگری تولید کرده بود که به عنوان یک همدم خانگی قابل استفاده بود و می‌توانست به سوالاتی در مورد اخبار روز، ریاضیات، رویدادهای جاری و غیره پاسخ دهد. این ربات همچنین از معلومات زیادی در مورد مباحث و مسائل مربوط به جامعه هند برخوردار بود. ربات یادشده قادر به حرکت و آواز خواندن بود و می‌توانست در زمان خواب کودکان برای آنها قصه بگوید و حتی برخی بازی‌های ساده را انجام دهد.

..................

 

خبر: نرم افزار جامع آفیس برای کاربران اندروید منتشر شد

مایکروسافت پس از ماه‌ها آزمایش نسخه بتا، سرانجام نسخه اصلی اپلیکیشن جامع مایکروسافت آفیس را برای کاربران اندروید عرضه کرد.

این اپلیکیشن به کاربران امکان می‌دهد تا اسناد اکسل، پاورپوینت و وُرد خود را بدون نیاز به این که از برنامه‌ای به برنامه دیگر بروند، در یک جا ویرایش کنند.

اپلیکیشن فعلی روی تبلت‌ها و کروم بوک‌ها اجرا نمی‌شود و از نسخه iOS آن نیز خبری نیست.

با وجود نواقص موجود، عرضه این اپلیکیشن جامع می‌تواند گامی قابل توجه به سوی بهره‌وری از تلفن همراه باشد. رویکرد گنجاندن برنامه‌های مرتبط در یک پکیج کامل باعث صرفه‌جویی در وقت کاربران می‌شود.

..................

 

خبر: پوست مصنوعی احساس درد را برای ربات‌ها ممکن کرد!

گروهی از محققان ژاپنی برای نخستین بار موفق به تولید پوست مصنوعی شده اند که درد را حس می کند.

این پوست مصنوعی قابلیت نصب روی انواع ربات ها را دارد و مهم‌ترین مزیت آن ایجاد حس همدردی و افزایش درک ربات ها از انسان هاست.

با این تحول، ربات ها را می توان به همنشین هایی با عاطفه تر تبدیل کرد که دیگر فقط ماشین هایی بی روح نبوده و درک بهتری از انسان ها و حس و حال آنها دارند.

پژوهشگران دانشگاه اوزاکا که روی این پوست کار می کنند، می گویند در ترکیب این پوست از طیف گسترده ای از حسگرهای دقیق و حساس استفاده شده که لمس را درک می کنند و حس ناشی از لمس شدید و دردناک را به ربات منتقل می کنند.

پوست یادشده ضخامت زیادی هم ندارد و مجهز به یک سیستم عصبی سرتاسری انتقال درد است. با استفاده از این پوست، نمونه اولیه یک ربات کودک تولید شده که در واکنش به درد چهره خود را در هم می کشد.

..................

 

خبر: دانشمندان از رطوبت هوا برق تولید کردند!

محققان دانشگاه ماساچوست دستگاهی ساخته اند که با استفاده از بخار آب، از هوا برق تولید می کند. این دستگاه که «ایر ژن» نام گرفته حاوی سیم های پروتئینی بسیار ریزی است که با دریافت بخار آب از اتمسفر برق تولید می کنند.

این دستگاه ۲ الکترود را به نانوسیم های پروتئینی متصل می کند؛ نانوسیم های پروتئینی توسط نوعی باکتری به نام ژئو باکتر(geobacter )تولید می شوند که غیر آلاینده، تجدیدپذیر و کم هزینه هستند.

ایرژن می تواند در ۲۴ روز و ۷ روز هفته انرژی پاک تولید کند. این دستگاه قابلیت تولید برق در  مناطقی با رطوبت کم ( مانند صحرای آفریقا) را نیز دارد و می تواند انرژی دستگاه های کوچک الکترونیکی را تامین کند.

ایرژن نیازمند نور خورشید یا باد نیست؛ این دستگاه برای تولید برق نیازمند یک فیلم نازک با ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون از نانوسیم های پروتئینی است تا باکتری مورد نیاز را تولید کند.

در انتهای این فیلم یک الکترود قرار دارد. همچنین الکترودی کوچکتر که فقط بخشی از فیلم را می پوشاند، روی آن قرار می گیرد. سوراخ های بسیار ریز بین نانوسیم ها شرایطی به وجود می آورد که جریان الکتریسیته بین دو الکترود تولید می شود.

محققان در مرحله بعد تصمیم دارند وصله های کوچکی تولید کنند که از فناوری ایرژن استفاده می کند و در دستگاه های دیگر نصب می شود؛ به این ترتیب می توان برق مورد نیاز گجت های پوشیدنی مانند مانیتورهای سلامتی و ساعت های هوشمند را تامین کرد و در نتیجه نیاز به باتری از بین می رود.

فناوری جدید را نه فقط در موبایل، ساعت های هوشمند و گجت های پوشیدنی دیگر می توان استفاده کرد، بلکه در حوزه های پزشکی و انرژی های تجدیدپذیر نیز کاربرد دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

12508