۱۴۰۳ دوشنبه ۰۹ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 27 آوریل 2020) در جهان فناوری نوین است:

ویروس کرونا به قطعه موسیقی تبدیل شد!

محققان آمریکایی به تازگی ویروس کرونا را به یک قطعه موسیقی تبدیل کردند تا به تحقیقات در این باره و تولید آنتی بادی کمک کنند.

پروفسورد مارکوس بوهلر و همکارانش در MIT با استفاده از هوش مصنوعی ساختار پروتئین SRAS-CoV-۲ را به ملودی‌هایی در هم تنیده در یک قطعه موسیقی کلاسیک تبدیل کرده اند.

محققان هر آمینواسید (بلوک‌های تشکیل دهنده پروتئین) را به یک نت خاص تبدیل کردند؛ در مرحله بعد یک الگوریتم این نت‌ها را به موسیقی تبدیل کرد. بوهلر معتقد است این قطعه موسیقی به افراد کمک می‌کند تا رفتار پروتئین را درک کنند.

مدت زمان این قطعه موسیقی ۵۰ دقیقه است و در وب سایت «ساوند کلاد» آپلود شده است؛ برخی کاربران بخش اولیه این قطعه را زیبا و آرامبخش توصیف کرده اند! بوهلر این امر را نشان دهنده سهولت ورود پروتئین‌های اسپایک به سلول‌های بدن انسان می‌داند. به گفته او این ویروس سلول‌های بدن را می‌فریبد و آنها را مبتلا می‌کند.

همزمان با تکثیر و چسبیدن پروتئین‌های اسپایک به سلول‌های بیشتر، موسیقی دراماتیک‌تر و هیجانی‌تر می‌شود. یکی از کاربران اشاره می‌کند این بخش موسیقی شبیه زمانی است که ویروس کرونا به ایجاد تب در بدن انسان منجر می‌شود؛ برخی دیگر این بخش را ترسناک و غمگین توصیف کرده اند.

بوهلر معتقد است این قطعه موسیقی به محققان کمک می‌کند تا پادتنی برای ویروس بسازند.

.....................

تعیین قند خون دیابتی‌‌ها با چشمک زدن!

محققان دانشگاه علم و فناوری پوهانگ(Pohang) کره جنوبی به تازگی با تولید یک لنز هوشمند، جایگزینی برای آزمایش خون پیدا کرده‌اند.

این لنز هوشمند که از راه دور و به صورت بیسیم عمل می‌کند، فقط با چشمک زدن بیمار، میزان قند خون را مشخص می‌کند.

این لنز از فناوری تراشه استفاده و سطح قند خون را از طریق رگ‌های خونی در پشت پلک‌ها شناسایی می‌کند.

محققان این پروژه گفته‌اند که این فناوری جدید پتانسیلی بالقوه برای استفاده از لنزهای تماسی در نظارت و درمان علائم دیابت با داروی کمکی از راه دور را دارد.

این اختراع را می توان برای انتقال دارو از طریق چشم و درمان «رتینوپاتی دیابتی» استفاده کرد.

این لنزها می‌توانند جایگزینی برای آزمایش خون تهاجمی باشد و در عین حال، راه را برای درمان برخی از بیماری‌های چشمی هموار کنند.

.....................

کشف سیاره‌ای که در جو آن فلزات داغ شناورند!

گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی دانشگاه ییل، برای نخستین بار موفق به شناسایی سیاره‌ای در فاصله ۴۵۶ میلیون سال نوری از زمین شده اند که جو آن به علت گرمای سوزان این سیاره حاوی فلزات مذاب و تبخیر شده است.

این سیاره به نام MASCARA-2 b در صورت فلکی Cygnus قرار دارد و هر ۳.۵ روز یک بار به دور ستاره‌ای آبی رنگ به نام KELT-20 می‌گردد.

محققان، سیاره یادشده را مشتری داغ لقب داده‌اند؛ البته ابعاد این سیاره دو برابر سیاره مشتری بوده و فاصله آن از ستاره‌ای که به دورش می چرخد فقط ۸ میلیون کیلومتر است و همین مساله موجب داغی شدید آن شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دمای جو این سیاره به رقم بی سابقه ۱۷۲۷ درجه سانتیگراد می‌رسد و محققان تصور نمی‌کردند سیاره‌ای در این ابعاد بزرگ بتواند در نزدیکی یک ستاره زنده و به شدت گرم به حیات خود ادامه دهد.

از جمله فلزات تبخیر شده شناسایی شده در جو این سیاره می‌توان به آهن، منیزیم و کروم اشاره کرد.

هوش مصنوعی جایگزین بافت‌برداری در تشخیص سرطان مغز می‌شود

پژوهشگران دانشگاه تگزاس اخیرا یک مدل مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند نیاز به بافت‌برداری را برای تشخیص سرطان مغز برطرف کند.

این پژوهش نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی تصاویر سه‌بعدی مغز، جهش ژنتیکی خاصی را در تومور گلیوما با ۹۷ درصد دقت شناسایی کند.

شاید این فناوری بتواند نیاز به جراحی را برای نمونه‌برداری از تومور گلیوما کاهش دهد و به تحلیل تومور برای انتخاب درمان مناسب کمک کند.

پژوهشگران در این پروژه، از یک شبکه یادگیری عمیق و روش ام‌آرآی استفاده کردند تا بتوانند وضعیت یک ژن موسوم به " IDH" را تشخیص دهند.

نکته مثبت این مدل یادگیری عمیق، سادگی و همچنین دقت بالای آن است.

.....................

شارژری که هم‌زمان گوشی را ضدعفونی می‌کند!

به تازگی شارژری به نام «شارژر بی‌سیم ۲ در ۱ + ضدعفونی‌کننده فرابنفش» (۲-in-۱ Wireless Charger + UV Sanitizer) توسعه داده شده است که همزمان با شارژ کردن گوشی هوشمند کاربران عملیات ضدعفونی گوشی را نیز انجام می‌دهد.

این شارژر بی‌سیم نه تنها گوشی کاربران را شارژ می‌کند بلکه با ساطع کردن اشعه فرابنفش باعث می‌شود تا فرایند تمیز کردن گوشی کاملاً بدون دردسر انجام شود.

این دستگاه از «رابط شارژ چی» پشتیبانی می‌کند و می تواند اکثر گوشی‌های هوشمندی که از شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند را شارژ کند.

در این میان، یک عملکرد تشخیص هوشمند به شارژر این امکان را می‌دهد سایر لوازم کوچک مانند ایربادز، اسباب‌بازی‌های کودکان، عینک، ساعت، جواهرات و موارد دیگر را بدون اینکه الزاما شارژ کند، ضدعفونی کند.

«چی»(Qi) یک رابط استاندارد توسعه یافته توسط کنسرسیوم شارژ بی‌سیم(Wireless Power Consortium) برای انتقال قدرت الکتریکی القایی تا فواصل چهارسانتی‌متر(۱٫۶ اینچ) است.

سیستم چی شامل یک پد انتقال قدرت و یک گیرنده سازگار در یک دستگاه قابل حمل است؛ برای استفاده از این سیستم، دستگاه تلفن همراه در بالای پد انتقال قدرت قرار می‌گیرد، که آن را از طریق القای الکترومغناطیسی شارژ می‌کند.

دستگاه دارای سیم پیچ مخصوص و همچنین دارای یک میدان مغناطیسی پایدار و میزان تبدیل ۸۰درصد (conversion rate) است. این موضوع باعث می‌شود دستگاه به طور خودکار پس از شارژ کردن کامل گوشی خاموش شود. قیمت این محصول ۳۷.۹۹ دلار است.

لپ‌تاپ‌های جدید اچ پی برای حرفه‌ای‌ها عرضه شد

شرکت اچ پی اخیرا از عرضه لپ‌تاپ‌های جدید خود خبر داده که مجهز به کارت‌های گرافیک قدرتمند جی فورس آر تی ایکس و کوآردو بوده و از پردازنده‌های نسل دهم اینتل بهره می‌برند.

لپ‌تاپ‌های جدید از خانواده زد بوک ها هستند و مدل‌های به روزشده ZBook Create و ZBook Studio محسوب می‌شوند.

نمایشگرهای بزرگ‌تر با قاب کوچک و فناوری جدید خنک کننده برای کاهش سریع دمای سخت افزارها از جمله مزایای این لپ‌تاپ‌هاست.

اچ پی اعلام کرده که در تولید این لپ‌تاپ‌ها از قطعات پلاستیکی بازیافتی استفاده کرده که از اقیانوس استخراج شده و به دست آمده‌اند.

این شرکت مدعی شده که باتری‌های این لپ‌تاپ‎ها با یک بار شارژ برای ۱۷ساعت استفاده مناسب هستند.

پردازنده نسل دهم Core i۹ اینتل، پردازنده گرافیکی GeForce RTX ۲۰۶۰ ان ویدیا، ۳۲ گیگابایت رم و دو ترابایت حافظه از جمله مزایای این لپ‌تاپ‌هاست.

تفاوت مهم این دو لپ‌تاپ در استفاده از پردازنده Quadro در مدل Create و Quadro RTX ۵۰۰۰ در مدل Studio است.

.....................

رباتی که از کادر درمان محافظت می کند!

ربات های اسپات به کادر درمان کمک می کنند تا بیماران مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا را از راه دور ارزیابی کنند و به این ترتیب از خطر ابتلای کادر درمان به بیماری کاسته می شود.

ربات «اسپات» که به تازگی در شرکت بوستون دینامیکز ساخته شده، قابلیت‌های مختلفی دارد؛ می‌تواند در دفتر کار مسیر خود را بیابد، در را باز نگه دارد و یک ریکشا را دنبال خود بکشد، اما جالب‌ترین و جدیدترین ویژگی آن احتمالاً قابلیت مراقبت از کادر درمان در همه‌گیری کووید ۱۹ است.

ربات بوستون دینامیکز با استفاده از آی پد و یک رادیوی دو سویه که پشت آن سوار شده به پزشکان کمک می‌کند؛ کادر درمان می‌توانند ربات را به چادرهای تریاژ ارسال کنند تا بیماران مشکوک به ابتلا به کووید ۱۹ را ارزیابی کند و پزشکان و پرستاران می‌توانند با فاصله‌ای ایمن با بیماران صحبت کنند.

به ازای هر شیفتی که ربات انجام می‌دهد حداقل یک نفر از کادر درمان در معرض خطر کمتر ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌گیرد و همچنین در ذخایر تجهیزات محافظتی نیز صرفه جویی می‌شود.

البته این شرکت اعلام کرده هنوز به دنبال راهی است تا از راه دور علائم حیاتی مانند دمای بدن، میزان تنفس، نبض و غلظت اکسیژن را نیز رصد کند؛ در همین راستا تصمیم دارد از فناوری دوربین گرمایی استفاده کند. این شرکت امیدوار است در آینده نزدیک نورUV-C و فناوری‌های دیگر را به پشت ربات بیفزاید.

همچنین می‌توان از ربات مذکور برای از بین بردن ویروس و ضدعفونی کردن فضاهای مختلف مانند چادرهای بیمارستانی و ایستگاه‌های مترو استفاده کرد.