۱۴۰۳ شنبه ۰۷ مهر

درخشش دانش آموز نابینای بوشهری

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی بنیاد قلم‌چی، در ادامه، مطالبی بیشتر درباره فاطمه بهزادی را مطالعه خواهید کرد که در نتیجه گفت و گوی همکاران گروه استثنایی بنیاد علمی آموزشی قلم چی(وقف عام) با وی آماده شده است:

از سال ششم به کانون آمده‌ام و به طور پیوسته ۷ سال است در آزمون های کانون شرکت می کنم. با تمرکز روی مطالب کتاب درسی، استفاده از کتاب های کمک درسی و تست زدن توانستم تراز خود را به مرور افزایش دهم.

همچنین با گذر زمان با سوالات آشنا شدم و نحوه حل بعضی از آنها را که ابتدا بلد نبودم، به مرور آموختم و اکنون میانگین ترازهایم در آزمون های کانون به 6302 رسیده است. کتاب های صوتی که توسط کانون برای دانش آموزان نابینا و کم بینا ضبط می شود، برای من نیز ارسال می شد و علاوه بر این که از لحاظ علمی به من کمک می‌کرد به لحاظ روحی نیز به من آرامش خیال بیشتری می‌داد زیرا مطمئن بودم که برای هر درسی حداقل یک منبع صوتی دارم و از استرس خانواده نیز می‌کاست. از کتاب آبی فلسفه و واژه نامه جامع عربی استفاده بسیاری کردم.

اولویت نخست من برنامه راهبردی بود و مدرسه هم در این باره با من همکاری کرد و بدین گونه میان برنامه مدرسه و آزمون های کانون هماهنگی ایجاد کردم و همین موضوع تاثیر چشمگیری بر رشد ترازهایم داشت. از تابستان با شش ساعت مطالعه مفید در روز آغاز کردم و این ساعت مطالعه در طول سال به ۱۰ ساعت در روز رسید.

امسال تلاش کردم غیبت هایم را به حداقل برسانم زیرا وقتی غیبت می کردم حتی اگر سوالات آزمون را در منزل پاسخ می‌دادم در روند رشد ترازم تاثیر منفی می گذاشت به طوری که سبب افت تراز یا نهایتاً ثابت ماندن ترازم در آزمون بعدی می شد.

در همه آزمون ها با کمک مادرم که به عنوان منشی من را همراهی می کند، شرکت می کنم. فایل صوتی آزمون که همراه پاسخ تشریحی بعد از برگزاری آزمون از طرف کانون به ما داده می شود، کمک زیادی در تحلیل آزمون به من می کند و موجب شده بی نیاز از خانواده به تحلیل سوالات بپردازم. پس از برگزاری هر آزمون بر اساس بودجه بندی آزمون بعدی، تشخیص نقاط ضعف و قوت خود و ضریب اهمیت درس ها، برای خودم برنامه ریزی ۲ هفته ای انجام می دادم. همانطور که گفتم من با منشی آزمون می دهم اما در کنکور علاوه بر منشی دفترچه بریل هم داریم.

کانون برای ما دفترچه بریل کنکور سال 1398 را ارسال کرده است. استفاده از این دفترچه قبل از کنکور اطلاعات مفیدی در اختیار من قرار داد. به عنوان مثال با نحوه کوتاه نویسی بریل سوالات زبان انگلیسی آشنا شدم و همچنین متوجه شدم که برخی از نمودارها در دفترچه بریل به نوعی توضیح داده می شود و من دیگر استرس پاسخ دادن به بعضی سوالات را که نمودار دارند نخواهم داشت.

با توجه به این همه تلاشی که داشته ام، دوست دارم رتبه ام در کنکور سراسری زیر 500 شود و علاقه مندم در رشته معلمی برای کودکان استثنایی فعالیت کنم زیرا من به عنوان یک فرد نابینا با پیچ و خم راه رسیدن به هدف برای همنوعان خود آشنا هستم و دوست دارم برای رسیدن به هدفشان به آنها کمک کنم.

دوران راهنمایی را در مدرسه نمونه دولتی و دبیرستان را در مدرسه فرزانگان تحصیل کرده‌ام. افراد زیادی برای رسیدن به هدفی که دارم مرا پشتیبانی کردند. مادرم از همان آغاز تا به امروز پا به پای من از هیچ تلاش و زحمتی فروگذار نکرده و منابعی درسی که صوتی نبود برایم خوانده و از این نظر کمک زیادی به من کرده است.

مدیر دبیرستان خانم هایده حاجیانی و معاون ایشان خانم لیلا پاپری هیچگاه به عنوان یک دانش آموز نابینا نگاه متفاوتی به من نداشتند و هنگام برگزاری امتحانات مدرسه اگر منشی نداشتم ایشان همکاری لازم را با من می‌کرد. دبیر ریاضی خانم زهره شهابی همه شکل ها را برای من توضیح می‌داد و دبیر زبان انگلیسی خانم صدیقه ابراهیمی زمان ویژه ای را به یادگیری و آموزش من اختصاص داد.

از همان کودکی مادرم مرا به چشم یک کودک عادی می دید و این تفکر مادرم باعث شد که خانواده و همچنین جامعه پیرامونم نیز من را به عنوان یک فرد عادی بپذیرند. به کنکوری های سال بعد توصیه می‌کنم از تعطیلی های به وجود آمده نهایت استفاده را کنند و اجازه ندهند شرایط فعلی انگیزه و علاقه به هدفشان را از بین ببرد.

به همنوعانم توصیه می‌کنم خود را به دلیل شرایطی که دارند سرزنش نکنند و ما زمانی بهترین هستیم که با این شرایط بتوانیم به هدف خود برسیم.

 

مصاحبه کننده: سمانه میرزاخانی

سردبیر: ادریس فتحی

نظرات : 0

ثبت نظر

21570