دنیای شگفت انگیز One UI 2.0 سامسونگ چگونه خلق شد؟
به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی سامسونگ در ایران، برخلاف قدیم که گوشیهای موبایل فقط چند دکمه فیزیکی داشتند و در نتیجه تعداد قابلیتهایشان هم محدود به همان تعداد دکمه بود، گوشیهای هوشمند امروز به یمن استفاده از لمس و صفحههای لمسی، دنیایی بیانتها از قابلیتها را در خود جمع کردهاند. اما وقتی شما همان بخشی را که قرار است برای مشاهده کاربر استفاده شود، به عنوان وسیله ورود داده به گوشی هم استفاده میکنید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.
در اینجاست که مساله رابط کاربری گوشی (UI) و تجربهای که کاربر از تعامل با آن پیدا میکند (UX) مطرح میشود. در سال 2018 سامسونگ نسخهای بهینه شده از رابط کاربری خود را با یک روکش نرمافزاری به نام One UI معرفی کرد.
طراحان بخش UX علاوه بر تلاش برای نوآورانه، یکپارچه و کارآمدن کردن این تجربه، سعی میکنند تا نوع تعامل کاربر با دستگاه را بسیار شبیه تعامل او با اشیای فیزیکی کنند تا حس آشنایی برای کاربر ایجاد کند. مثلا در یک کتاب دیجیتالی صفحه کتاب دقیقا شبیه یک کتاب فیزیکی عوض میشود یا وقتی کارتهای بانکیتان را در اپلیکیشن Samsung Pay عوض میکنید، شبیه بیرون کشیدن کارت از کیف پول جابه جا میشوند. اما وقتی نتوان یک کار را به چیزی در دنیای واقعی تشبیه کرد، طراحان UX چه کاری انجام میدهند؟
رابطی که تمرکز شما را حفظ میکند
ایده اصلی طراحی One UI این بود که در دنیای پرمشغله امروز به کاربران کمک کنیم روی کار موردنظرشان تمرکز کنند و برای این کار، فعالیتهایی که باید انجام شوند را سادهسازی کردیم. شئون ییم، یکی از طراحان One UI سامسونگ با بیان اینکه کار طراحی این رابط کاربری با شعار «سادگی هر روزه» آغاز شد، میگوید: با حذف مواردی که حواس کاربر را پرت می کنند، سعی کردیم تمرکز کاربر را روی کار اصلی نگه داریم.
البته نسخه جدید این رابط کاربری یعنی One UI 2 اواخر سال گذشته عرضه شد که شامل نوآوریهایی مانند تغییر ترکیببندی و رنگبندی آیکونها و نوع حرکت آنها میشود. در این رابط کاربری همچنین با استفاده از تغییر رنگ و انیمیشن تلاش شده تا به تمرکز بیشتر کاربر کمک شود. مثلا زمانی که آپدیت در جریان باشد، آیکون تنظیمات گوشی شروع به لرزیدن میکند.
سادگی یعنی تمرکز روی کارهای مهم
در طراحی 2 One UI سادگی هدف اصلی بود. برای رسیدن به این هدف، پیامهایی که در بالا و پایین صفحه باز میشدند بسیار کوچکتر و سادهتر شد تا حواس کاربران با ظاهر شدن آنها پرت نشود.
اپلیکیشن دوربین هم بسیار سادهتر شده است تا عملکردهای اصلی آن بسیار روان انجام شده و در زمان گرفتن عکس یا فیلمبرداری، حواس کاربر پرت نشود. تاهی هوانگ، مسئول طراحی اپلیکیشن دوربین در بخش UX سیستم میگوید: حالتهای پایه عکسبرداری و فیلمبرداری در همان صفحه اصلی دوربین در دسترس هستند و برای دسترسی به حالتهای خاص مانند عکاسی در شب یا عکس از غذا باید به قسمت More در صفحه دوم بروید. به این ترتیب چیزهایی که روی صفحه نمایش داده میشود بسیار کمتر بوده و شما می توانید روی کار اصلی یعنی گرفتن عکس تمرکز کنید.
راحتی چه در کار و چه در تماشا
راحتتر کردن تعامل با گوشی و ساده کردن کار با یک دست هم جزو اهداف اصلی در طراحی One UI 2 بود. در حالی که در نسخه اولیه One UI بخش بالایی صفحه برای مشاهده و بخش پایینی برای انجام کار موردنظر اختصاص داده شده بود، اما در نسخه جدید بخش اعظم کار در بخش پایینی صفحه انجام میشود و حتی اگر نیاز به انجام کاری در بخش بالایی صفحه باشد، باز هم تلاش شده تا برای راحتی کاربر، میزان حرکت انگشتها به حداقل رسانده شود.
همین اصل برای طراحی صفحه کلید هم رعایت شده است مثلا با لمس طولانی دکمه فاصله، کاربر میتواند بدون نیاز به تعامل با متن اصلی، محل نشانگر را در داخل متن از طریق همان صفحه کلید مشخص کند. همین طور کشیدن دو انگشت بصورت همزمان روی صفحه کلید به چپ یا راست به ترتیب به اجرای مجدد یا لغو آخرین کار انجام شده منجر می شود و همینطور می توانید اندازه کلی صفحه کلید را متناسب با اندازه دستتان تغییر دهید.
حالت Dark Mode هم برای جلوگیری از اذیت شدن چشم اضافه شده و تعداد اپلیکیشنهایی که این حالت روی آنها اعمال میشود هم در نسخه جدید افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، در این حالت روی تصویر پس زمینه یک فیلتر تیره کشیده میشود تا با استفاده از یک الگوریتم ویژه، رنگ تصویر پس زمینه در حالت قفل بودن گوشی تشخیص داده میشود و علاوه بر این رنگ ساعت روی این حالت به شکلی تغییر داده میشود که روی رنگ پس زمینه به خوبی قابل مشاهده باشد.
تجربهای غنی در عین سادگی
قابلیت Single Take که همراه با One UI 2 به سری گلکسی S20 سامسونگ آمد میتواند با استفاده از حالتهای اولترا واید، Live Focus و ویدیوی کوتاه، مجموعهای از تصاویر متفاوت را تنها با یک برداشت در اختیار شما قرار دهد. هوانگ در توضیح این قابلیت میگوید: ما دو سوال را از خودمان پرسیدیم، اول آنکه چطور میتوان مطمئن شد که کاربر از لحظه لذت ببرد؟ و دوم اینکه چطور میتوان بدون نیاز به انجام کاری بیش از یک برداشت ساده، انواع تصاویر را ثبت کرد.
با اضافه شدن اپلیکیشن Google Duo که یک اپلیکیشن باکیفیت برای تماس ویدیویی است، توانستیم قابلیت برقراری چنین تماسهایی را هم در One UI 2 ارتقا دهیم. سویون لی، مسئول طراحی تلفیق Google Duo با One UI 2 میگوید: هدف ما این بود که با تبدیل کردن این قابلیت گوگل به پیش فرض در گوشیهای گلکسی، تجربه کاربر از گوشی را ساده تر کنیم.
او با اشاره به اینکه این قابلیت برای اولین بار امکان تماس ویدیویی 5G یعنی کیفیت FHD را در گوشیهای همراه فراهم کرده است گفت علاوه بر این کاربر میتواند در حین ویدیو از حالتهای مختلف تماس و ایموجیهای AR هم استفاده کند.
دسترسی عادلانه برای همگان
«دسترسی» به این معنی است که قابلیتهای هر دستگاهی باید برای همه کاربران در دسترس باشد. طراحان One UI 2 در این زمینه تلاش کردند تا برای همه کاربران احتمالی تجربهای یکسان، بدون توجه به سن یا محدودیت احتمالی آنها ایجاد کنند. در همین راستا از قابلیتهایی مثل تمهایی با کنتراست بسیار بالا استفاده شد که به افراد دارای مشکل در بینایی کمک میکند محتوای صفحات را بهتر ببینند. سامسونگ همچنین با کاربران دچار معلولیت هم مشورت کرده و با استفاده از تجربیات و نظرات آنها تلاش کرد تا در هر جای ممکن، عملکرد UI خود را ارتقا ببخشد.
در نتیجه قابلیتهای تنظیم رنگ و کنتراست بالا در نسخه جدید UI، امکان استفاده از آن برای کاربران دچار معلولیت را بالا میبرد. کارکردهایی مانند حسگر نور به تشخیص نزدیک شدن نور و اطلاع آن به کاربر از طریق لرزش کمک میکند و یا قابلیت Live Transcribe که با استفاده از بیکسبی پیامهای صوتی و صداهای نزدیک را به متن تبدیل میکند.
نظرات : 0