۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ‌‌چهارشنبه ۱ مرداد

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: رباتی که اشیای ظریف و شکننده را حمل می‌کند! 

محققان دانشگاه میشیگان از تولید ربات پیشرفته‌ای خبر داده اند که مجهز به یک دست است و می‌تواند امور خاصی مانند بلند کردن و انتقال اشیای حساس و شکننده مانند میوه و تخم مرغ را انجام دهد.

دست ربات "FHPA"، دارای چهار انگشت و یک انگشت شست در جهت مخالف است که همکاری و هماهنگی آنها با یکدیگر برای لمس و جابجایی اشیا در حد بالایی است.

پمپاژ جریان هوا از طریق لوله‌های متصل به دست این ربات به صورت حساب شده باعث باز و بسته شدن تدریجی انگشت‌ها و تنظیم فشار وارده به اشیای در حال حمل می‌شود.

پس از انتقال هر شیء به مقصد، فشار هوا کمتر شده و به تدریج کاهش می‌یابد تا شیء در محل مد نظر قرار گیرد.

این ربات پس از تکمیل و بررسی‌های نهایی، برای اقداماتی همچون بسته بندی انواع میوه، انجام خدمات پزشکی و حتی کمک به انجام اعمال جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

..................

 

خبر: سریع ترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان ساخته می‌شود! 

شرکت انویدیا کورپ و دانشگاه فلوریدا برای ساخت سریعترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان در آموزش عالی متحد شدند.

این پروژه ۷۰ میلیون دلاری شامل هدیه ۲۵ میلیون دلاری از سوی شرکت تراشه سازی انویدیا است که شامل سخت افزار، نرم افزار و آموزش به علاوه ۴۵ میلیون دلار از سوی دانشگاه فلوریدا و کریس مالاکوفسکی، فارغ التحصیل این دانشگاه و یکی از موسسان انویدیا می‌شود.

این دانشگاه همچنین «های پرگاتور»، ابررایانه فعلی خود را با استفاده از تراشه‌های انویدیا ارتقا خواهد داد و آن را تا اوایل سال ۲۰۲۱ عملیاتی خواهد کرد.

انویدیا به عنوان سازنده تراشه‌های گرافیکی برای رایانه‌های شخصی و واقع گرایانه‌تر کردن بازیهای ویدیویی معروف است اما محققان این شرکت اکنون از تراشه‌هایشان در داخل دیتاسنترها استفاده می‌کنند تا کار رایانشی هوش مصنوعی نظیر آموزش رایانه‌ها برای شناختن تصاویر را سرعت ببخشند.

..................

 

خبر: تشخیص سرطان ۴ سال زودتر با یک آزمایش خون!

یک آزمایش خون می تواند ۵ نوع سرطان را سال ها قبل از ظهور علائم آنها در بدن انسان شناسایی کند.

این آزمایش «پن سیر» (PanSeer) نام دارد و می تواند سرطان های معده، مری، رویده، ریه و کبد را ۴ سال زودتر از روش های تشخیص معمول مانند بیوپسی در بدن بیمار شناسایی کند.

در این پژوهش محققان نمونه خون دریافتی از ۲۲۳ نفر که به سرطان مبتلا بودند را همراه ۲۰۰ نمونه از تومور اولیه و بافت های سالم را بررسی کردند.

در مرحله بعد آنها تستی توسعه دادند که توانست با دقت ۹۵ درصد سرطان را در شرکت کنندگانی تشخیص دهد که هنگام جمع آوری نمونه ها در آنها هیچ علائمی رصد نشده بود و بعدا مشخص شد به سرطان مبتلا هستند.

طبق نتایج به دست آمده این تست خون، سرطان را در ۸۸ درصد نمونه های جمع آوری شده از ۱۱۳ شرکت کننده رصد کرد که قبلا بیماری آنها تشخیص داده شده بود.

تکنیک به کار رفته در این روش شامل رصد نشانه های سرطان براساس سطح اندکی از دی ان ای تومور است که در جریان خون وجود دارد.

علاوه بر آن این تست نمونه های سالم را با دقت۹۵ درصد تشخیص داد. به گفته محققان تفاوت این پژوهش با مطالعات مشابه آن است که به نمونه خون هایی از بیماران بدون علائم ابتلا به سرطان  استفاده شده است. به همین دلیل آنها توانستند تستی توسعه دهند که نشانگرهای سرطان را بسیار زودتر از روش های تشخیصی معمول ردیابی می کند.

..................

 

خبر: تراشه‌ای برای پخش موسیقی در مغز!

شرکت نورالینک که توسط ایلان ماسک بنا نهاده شده است، به تازگی اعلام کرده در پی ساخت تراشه ای است که بتواند موسیقی را درون مغز انسان پخش کند.

در حالی که شرکت نورالینک(Neuralink) به عنوان یک شرکت نوروتکنولوژی تحت هدایت ایلان ماسک که به دنبال محقق کردن ترابشریت است، عملکرد خود را تاکنون پنهان نگه داشته است، اکنون به نظر می‌رسد که ماسک نمی‌تواند جلوی وسوسه خود را برای اعلام برخی مقاصد این شرکت بگیرد و به تازگی از تلاش این شرکت برای ساخت تراشه ای که می‌تواند موسیقی را درون مغز پخش کند، پرده برداشته است.

قرار است ایلان ماسک در ماه بعد جزئیات بیشتری را از تلاش‌های این شرکت فاش کند و به نظر می‌رسد از اکنون به آرامی شروع به رونمایی از جزئیات کوچک کرده است.

ماسک پیش از این گفته بود که تراشه نورالینک می‌تواند به کنترل سطح هورمون در بدن کمک کرده و از آنها به نفع ما استفاده کند و توانایی‌ها و استدلال‌های ما را پیشرفت دهد و سبب کاهش اضطراب و غیره شود.

این فناوری بر بهبود زندگی افراد مبتلا به بیماری‌های مغزی و اختلالاتی مانند آلزایمر و پارکینسون متمرکز خواهد بود؛ هر چند هدف نهایی آن تحقق فرابشریت (transhumanist) است و این شرکت قصد دارد عملکرد ادراکی بشر را از طریق ادغام با ماشین آلات بهبود بخشد.

به گفته ایلان ماسک، ایمپلنت و تعبیه این تراشه تا حدودی شبیه به جراحی لازک چشم خواهد بود؛ این عمل توسط یک ربات جراح مغز و اعصاب انجام خواهد شد و هر رشته را می تواند به طور جداگانه با دقت میکرونی به منظور جلوگیری از بروز انقباض عروق و هدف قرار دادن نواحی خاص مغز در مغز قرار دهد.

این نخستین تلاش برای دور زدن دستگاه شنوایی و تحریک آن از درون مغز است.

..................

 

خبر: داشبورد امنیتی جدید آی بی ام برای سرویس‌های کلود مالی

شرکت آی بی ام داشبورد امنیتی جدیدی را طراحی کرده که به شرکت‌های تجاری امکان می‌دهد بر امنیت خدمات کلود خود نظارت کنند و از سرقت داده‌های مالی جلوگیری کنند.

آی بی ام امیدوار است بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری از ارائه این خدمات استقبال کنند و از این طریق از نفوذ احتمالی هکرها و باج افزار نویسان به سیستم‌های خود به سرعت مطلع شوند.

ارائه این خدمات از سوی آی بی ام بعد از خریداری شرکت اسپانوگو صورت می‌گیرد؛ این شرکت نرم افزارهای امنیتی مورد استفاده صنعت بیمه را تولید می‌کرد و آی بی ام با استفاده از آن به دنبال ایمن سازی سرورهای کلود خود برای مشتریان است.

آی بی ام از ابزار علاقه برخی بانک‌های اروپایی و آمریکایی به استفاده از این خدمات خبر داده است و حتی برخی شرکت‌های نرم افزاری مانند ادوبی و وی ام ویر نیز قصد دارند سرویس‌های مالی یادشده را به کار بگیرند.

نظرات : 0

ثبت نظر

97340