۱۴۰۳ جمعه ۰۶ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 16 آگوست 2020) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

رباتی که حیوانات خانگی را سرگرم می‌کند! 

محققان به تازگی از تولید رباتی به نام پمپکی با قطعات قابل تعویض خبر داده اند که می تواند حیوانات اهلی و خانگی مانند گربه ها را سرگرم کند.

ربات یادشده که به شبکه وای‌فای خانگی متصل میشود با استفاده از یک اپلیکیشن اندرویدی یا آی او اس کنترل میشود و دارای یک دوربین برای دریافت اطلاعات از دنیای خارج نیز هست بنابراین می‌توان آن را از راه دور اعم از منزلی دیگر یا محل کار کنترل کرد.

این ربات کوچک چرخدار می تواند با حرکت مارپیچ و بالا و پایین پریدن با حیوانات بازی کند، از خود اصواتی را خارج کند و حتی رفتار حیوانات را زیرنظر بگیرد.

دوربین این ربات که ۷۲۰ پیکسل دقت دارد، مجهز به ال ای دی های مادون قرمز و قابلیت دید در شب است.

بازوهای این ربات می تواند اشیایی را در دست گرفته و با حرکت دادن آنها در برابر حیوانات آنها را سرگرم و همچنین اشیای یادشده را به سمتی پرت کند تا آنها برای یافتن و بازپس دادن اشیای مذکور حرکت کنند.

ربات مذکور قادر به جمع آوری اشیای زائد و مزاحم نیز هست و با یک باتری ۲۶۰۰ میلی آمپری که برای هشت ساعت استفاده کافی است، شارژ می شود.

.....................

 

 

 

کمک گوگل به افراد کم‌بینا با یک برنامه نوین! 

طی روزهای گذشته شرکت گوگل اعلام کرد گزینه جدیدی به برنامه "Lookout" خود افزوده است که به کاربران کم بینا یا نابینا امکان می‌دهد دوربین خود را به سمت اشیاء قرار داده و آنها را با جزئیات و راحت ببینند و سپس برنامه به آنها بگوید آن شی چه چیزی است.

یکی از قابلیت‌های مهم این برنامه این است که کاربران کم بینا یا نابینا می‌توانند از آن برای اسکن متون استفاده کنند و سپس این برنامه متون را برای کاربران می‌خواند.

همچنین از دیگر ویژگی‌های خاص این برنامه این است که به کاربران نابینا و کم بینا این امکان را می‌دهد تا برچسب مواد غذایی را به راحتی توسط آن اسکن کرده و بخوانند.

از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اگر در مواقعی کاربران جهت دوربین خود را نادرست قرار داده باشند، این برنامه سخنگو به آنها می‌گوید که دوربین را در چه جهتی قرار دهند. بنابر گزارش‌ها کاربران ساکن آمریکا می‌توانند صورتحساب‌ها و قبض‌های این کشور را نیز اسکن کرده تا جزئیات این قبوض برای آنها خوانده شود.

این برنامه روی گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید قابل اجراست؛ این برنامه همچنین تعداد زبان‌هایی را که کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند افزایش داده و اکنون این برنامه از زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی پشتیبانی می‌کند.

.....................

 

 

 

 

شیائومی یک تلویزیون شیشه‌ای عرضه کرد! 

شرکت شیائومی هفته گذشته به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس خود، از یک تلویزیون شفاف رونمایی کرد که به رغم اینکه نمایشگر آن مانند شیشه است، تصاویر را نیز به خوبی نشان می‌دهد.

این تلویزیون وقتی خاموش است، صفحه نمایش آن مانند یک تکه شیشه کاملا شفاف است و هنگامی که روشن می‌شود، به نظر می‌رسد که تصاویر در لایه نازکی از هوا شناور هستند.

پنل OLED شفاف ۵۵ اینچی این تلویزیون احتمالاً مبتنی بر صفحه نمایش ۵۵ اینچ شفاف ۵۵EW۵TF-A ال جی ساخته شده است و دارای همان نرخ تازه سازی تصویر یعنی ۱۲۰ هرتز، عمق رنگ ۱۰ بیتی و زمان پاسخ یک میلی ثانیه ای است.

قیمت این تلویزیون لوکس ۴۹ هزار و ۹۹۹ یوان(حدود ۷۲۰۰ دلار) است و از تاریخ ۱۶ اوت در چین به فروش خواهد رسید و بعید نیست که به زودی پا به خارج از آسیا نیز بگذارد.

.....................

 

 

 

 

ساخت لباس فضایی جدید ناسا توسط یک بانوی ایرانی  

نیکی اشعری مهندس ایرانی الاصل دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو یک لباس فضایی جدید برای ناسا طراحی کرده است که می‌تواند فضانوردان را در شرایط ریزگرانش سالم نگه دارد و در واقع این لباس فشار منفی می‌تواند به کاهش اثرات مخرب قرار گرفتن در شرایط بی‌وزنی کمک کند.

این لباس گرانشی سیار، فشارهای منفی به پاهای فرد پوشنده وارد می‌کند و خون را در آنجا به جریان می‌اندازد؛ اما ممکن است چرایی این مساله برای شما سوال باشد و تعجب کنید. در پاسخ باید گفت که روی سیاره زمین، وقتی که ما ایستاده ایم، نیروی جاذبه بر ما اعمال می شود و سیستم گردش خون ما خون بیشتری را به سمت پاها می کشد و سیستم عروقی ما چون انتظار این را دارد، تلاش می کند آن را کاهش دهد، حال چه نیروی جاذبه باشد چه نباشد.

این در واقع یکی از دلایلی است که وقتی ساعت های طولانی می خوابیم، سردرد می گیریم، زیرا تورم به سبب اجتماع مایعات به راحتی در مغز ما ایجاد می شود.

بنابراین محققان کاری کرده اند که از طریق تولید یک نیروی واکنش زمینی مصنوعی، اثرات مضر ناشی از ریزگرانش مانند کاهش تراکم عضلات و استخوان به حداقل برسد.

این لباس انعطاف پذیری لازم را به فضانوردان برای انجام وظایف مورد نظر خود در هنگام مستقر شدن در یک فضاپیما می‌دهد و از آنجا که این لباس می‌تواند در طول فعالیت‌های روزانه پوشیده شود، خدمه آسیب کمتری می بینند.

با این لباس، فضانوردان می توانند ضمن انجام وظایف روزمره خود، آزادانه در ایستگاه فضایی معلق شوند. این لباس فضایی با یک سیستم خلاء سیار کار می کند که تحرک کامل و کنترل توسط کاربر را تضمین می کند. 

.....................

 

 

 

 

هشدار زلزله به کاربران از طریق موبایل‌های اندرویدی! 

گوگل چندی پیش با رونمایی از نخستین سیستم گسترده هشدار زلزله در ایالت کالیفرنیا اعلام کرد در آینده می‌توان از موبایل‌های اندروید برای رصد زلزله در سراسر جهان استفاده کرد؛ همچنین می توان در آینده با استفاده از این دستگاه ها پیام های هشدار زلزله فراهم کرد.

در همین راستا گوگل با همکاری مقامات ایالت کالیفرنیا و سازمان زمین شناسی آمریکا یک سیستم هشدار زلزله برای موبایل های اندروید ساخته که روی این سیستم عامل موبایل فعال می شود.

کاربران موبایل های اندرویدی که سرویس‌های مکان‌یابی را فعال کرده‌اند و در فاصله نزدیکی از زلزله ای به وسعت ۴.۵ ریشتر یا بالاتر قرار داشته باشند، یک پیام دریافت می‌کنند که به آنها هشدار می دهد روی زمین بنشینند و پناه بگیرند.

این پیام هشدار بر اساس لرزش پیش بینی شده در یک مکان خاص و با شدت مشخصی ارسال می شود. با توجه به میزان مسافت فرد از محل وقوع زلزله، پیام هشدار چند ثانیه یا حتی چند دقیقه زودتر برای فرد ارسال می شود. همچنین این هشدار وسعت تخمینی زلزله و مسافت آن با کاربر را نیز به او نشان می دهد.

طبق اطلاعات موجود پیام هشدار مذکور به وسیله سیستم هشدار لرزش کالیفرنیا صادر می شود؛ این سیستم سیگنال هایی مربوط به بیش از ۷۰۰ لرزش سنج نصب شده در ایالت کالیفرنیا  را بررسی می کند. این سیگنال ها موج های ارتعاشی را رصد می کنند. به این ترتیب نیازی نیست کاربران اپلیکیشن MyShake را برای دریافت پیام های هشدار نصب کنند.

موبایل های اندروید به زودی به وسیله حسگرهای شتاب سنج حرکتی زلزله ها در سراسر جهان را ردیابی می کنند. این درحالی است که سیستم عامل اندروید در سراسر جهان بیش از  ۲ میلیارد کاربر دارد.

.....................

 

 

 

هدست واقعیت افزوده برای رقابت با دونده مجازی! 

یک شرکت تجاری هدست واقعیت افزوده‌ای به نام گست پیسر تولید کرده که دوندگان با قرار دادن آن در برابر چشمانشان می‌توانند با یک دونده مجازی رقابت کنند.

همه دوندگان حرفه‌ای برای افزایش توانایی‌ها و پیگیری تمرینات حرفه‌ای به یک رقیب تمرینی نیاز دارند؛ هدست گست پیسر می‌تواند نیاز به چنین حریفانی را برطرف کند و در زمانیکه شخصی برای تمرین وجود ندارد، این کار را به طور مجازی برای ورزشکاران انجام دهد.

این حریف تمرینی مجازی فقط برای دونده‌ای که هدست را روی صورت خود قرار داده قابل مشاهده است و کاربر می‌تواند سرعت حرکت آن را تنظیم کند تا در صورت لزوم با افزایش سرعت دویدن از این حریف تمرینی جلو بزند یا همیشه در پشت وی باقی بماند.

کنترل سرعت این دونده مجازی از طریق یک اپلیکیشن به همین نام صورت می‌گیرد و مسیر و سرعت دویدن آن به همین شیوه تنظیم می‌شود؛ امکان همگام‌سازی دونده مذکور با شبکه اجتماعی استراوا که مختص دوچرخه‌سواران و دوندگان است نیز وجود دارد.

وزن هدست طراحی شده بدین منظور ۹۰ گرم است و دقت نمایشگر آن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل است. عمق میدانی هدست مذکور ۳۰ درجه و عمر شارژ باتری آن شش ساعت است. فرآیند شارژ از طریق کابل یو اس بی – سی صورت می‌گیرد.

.....................

 

 

 

 

آجرهایی که می‌تواند جایگزین باتری شود!  

پژوهشگران آمریکایی، نوعی آجر ابداع کرده‌اند که توانایی ذخیره انرژی دارد و می‌تواند جایگزین باتری شود.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس(WUSTL)، از یک پلیمر رسانای مخصوص با عنوان "PEDOT" استفاده کردند تا آجرهای ذخیره انرژی خود را بسازند.

آنها ابتدا آجرهای قرمزی که معمولا در ساخت خانه به کار می‌روند، برداشتند و سپس آنها را با بخار اسید گرم کردند؛ این کار، ماده معدنی موسوم به هماتیت را که در آجرها وجود دارد و دلیل رنگ قرمز آنها است، حل کرد.

سپس پژوهشگران، ترکیبات دیگری را به آن افزودند که با هماتیت حل شده، واکنش نشان می‌دهند؛ نتیجه نهایی این کار، آجری با شبکه‌ای از الیاف کوچک و رسانای PEDOT بود. آجرها پس از طی این روند، به رنگ آبی- قهوه‌ای تیره درآمدند.

پژوهشگران پس از این مرحله، آجرها را با اپوکسی پوشاندند تا ضد آب شوند؛ این آجرهای پلیمری می‌توانند منبع انرژی نیز باشند و برای مثال، یک لامپ سبز LED را شارژ کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

51691