۱۴۰۳ شنبه ۰۷ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دو‌شنبه ۱۰ شهریور

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

خبر: پرتاب زیردریایی فضایی برای کاوش دریاهای تایتان! 

در آینده یک زیر دریایی دریاهای سیارات دیگر را کاوش می کند.

محققان طرح اولیه یک ماموریت را ارائه کرده اند که طی آن یک زیردریایی به تایتان (قمر زحل) ارسال می شود؛ روی سطح این سیاره دریاچه ها و دریاهایی از هیدروکربن های مایع وجود دارند.

چنین ماموریتی در صورت تایید و دریافت بودجه از سوی ناسا، در دهه ۲۰۳۰ میلادی آماده پرتاب خواهد شد و احتمالا مسیر را برای ماموریت های بلندپروازانه بیشتر فراهم می کند.

چنین زیردریایی‌هایی با نمونه‌های زمینی بسیار تفاوت دارند زیرا آنها باید به جای آب در متان یا اتان مایع حرکت کنند؛ هوای سطح تایتان برای مایع ماندن آب بسیار سرد است و محققان معتقدند این قمر نیز مانند انسلادوس و اروپا یک دریای شور زیر سطح خود دارد.

علاوه بر این، جو غلیظ تیتان احتمالاً میزبان مواد شیمیایی پیچیده ای است که شامل مولکولهای آلی و بلوک های ساختاری حاوی کربن است؛ در نتیجه، بسیاری از اخترشناسان، تایتان را به عنوان اقامتگاه بالقوه برای وجود حیات می دانند.

زیردریایی تایتان نخستین گام برای ارسال چنین کاوشگری به قمرهای اروپا و انسلادوس به حساب می آید.

 

..................

 

خبر: رصد ویروس کرونا در هوا با دستگاه روسی! 

شرکت «کی ام زد پلنت» روسیه با همکاری انستیتو گامالیا روسیه جدیدترین محصول خود را رونمایی کرده است.

این محصول، دستگاهی است که با تحلیل هوا قابلیت ردیابی طیف وسیعی از مواد سمی و همچنین ۸۶ نوع پاتوژن از جمله ویروس کووید ۱۹ را دارد.

این دستگاه بزرگ که «دتکتور-بیو» نام گرفته، می‌تواند وجود مواد خطرناک، باکتری و ویروس‌ها را در ۱۰ تا ۱۵ ثانیه شناسایی کند.

دتکتور-بیو پس از رصد، فرایند تحلیل نمونه را آغاز می‌کند تا نوع دقیق ماده سمی یا پاتوژن موجود در هوا را تعیین کند؛ این بخش از فرایند بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

دستگاه مذکور در حقیقت یک آزمایشگاه به اندازه یخچال است که می‌تواند تست‌هایی با دقت بالا انجام دهد. داخل آن نیز دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام تحلیل برای بررسی وجود نوع خاصی از ماده سمی و پاتوژن را به طور خودکار انجام می‌دهند.

پس از رصد موادسمی یا ویروس در هوا، دستگاه به اپراتور خود پیام هشدار می‌فرستد.

..................

 

خبر: ابداع بازوی رباتیک با کمک چاپ ۳بعدی! 

یک مخترع جوان آمریکایی و مدیرعامل شرکت آمریکایی Unlimited Tomorrow، نوعی بازوی مصنوعی ابداع کرده که با کمک فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شود.

آن‌لیمیتد تومارو اخیرا سفارشاتی را برای بازوی رباتیک سه‌بعدی خود با عنوان ترولیمب (TrueLimb) ثبت کرده است. کسانی که خواهان دریافت ترولیمب هستند، در خانه با کمک یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود، به اسکن اندام با استفاده از یک اسکنر سه‌بعدی می‌پردازند.

معمولا داشتن تناسب با اندام مصنوعی، نیازمند کار کردن با یک متخصص است و می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد. ابزار قدیمی این کار معمولا حدود ۸۰ هزار دلار هزینه دارد؛ در حالی که هزینه ترولیمب فقط ۸۰۰۰ دلار است.

تمرکز این شرکت در حال حاضر بر تولید بازوهای رباتیک است اما قصد دارد کار خود را گسترش دهد و به تولید پروتزهای پا و اسکلت بدن برسد.

..................

 

خبر: تشخیص تابلوهای محدودیت سرعت در سیستم راننده خودکار! 

شرکت تسلا به تازگی اعلام کرد در تلاش است با به روزرسانی سیستم راننده خودکار مورد استفاده در اتومبیل‌های الکتریکی خود، امکان تشخیص رنگ چراغ راهنمایی و خواندن علایم مربوط به محدودیت سرعت را فراهم کند.

این ویژگی که با عنوان Speed Assist Improvements معرفی شده است، به منظور افزایش دقت اطلاعات مربوط به سرعت خودرو در جاده‌های محلی، از علایم رانندگی نصب شده در کنار جاده‌ها استفاده می‌کند. این علایم در تصاویر مربوط به رانندگی به نمایش درآمده و موجب اعلام محدودیت سرعت می‌شود.

علاوه بر این قرار است راننده خودکار تسلا، قابلیت تشخیص رنگ چراغ راهنمایی را نیز به دست آورد تا به رانندگانی که متوجه سبز شدن چراغ نشده‌اند، هشدار دهد.

انتظار می‌رود این به روز رسانی‌ها در چند هفته آینده در همه خودروهای تسلا فعال شوند و این خودروهای الکتریکی را یک قدم دیگر به خودروهای بدون راننده نزدیک کنند.

در حال حاضر پس از شنیدن صدای هشدار چراغ سبز، لازم است راننده شخصا در مورد حرکت دادن خودرو تصمیم‌گیری کند، اما به زودی این خودروها قابلیت تصمیم‌گیری در رابطه با این نوع امور را نیز به دست می‌آورند و با تشخیص محدودیت‌های سرعت، می‌توانند همواره سرعت حرکت خودرو را در محدوده تعیین شده، حفظ کنند.

..................

 

خبر: تولید رم ۱۶ گیگابایتی برای گوشی‌های هوشمند! 

شرکت کره‌ای سامسونگ از تولید انبوه رم‌های ۱۶ گیگابایتی از نوع LPDDR۵ خبر داده است.

تولید رم‌های یادشده با استفاده از فناوری جدید لیتوگرافی شدید ماورا بنفش صورت گرفته است؛ در قالب این فناوری از اشعه لیزر و برخی مواد شیمیایی حساس به تابش نور برای خراش دادن سیلیکون و دستکاری آن استفاده می‌شود.

با این تحول، پهنای باند حافظه‌های رم به حداقل ۶.۴ گیگابیت در ثانیه ارتقا می‌یابد که ۱۶ درصد سریع‌تر از تراشه‌های رم ۱۲ گیگابایتی قبلی است.

همچنین رم‌های جدید ۱۶ گیگابایتی تا ۳۰ درصد باریک‌تر هم هستند. این تحول به ساخت گوشی‌های باریک‌تر و آزادشدن فضای بیشتر برای قطعاتی همچون باتری‌ها و دوربین‌ها منجر می‌شود. افزایش ظرفیت رم موجب می‌شود اجرای همزمان برنامه‌های سنگین بر روی گوشی‌های هوشمند تسهیل شود و البته از این رم‌ها می‌توان در سیستم‌های تفریحی و چندرسانه ای خودروها و غیره نیز استفاده کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

64218