۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه ۲۶ شهریور

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: احیای بینایی با اتصال چشم بیونیکی به مغز! 

محققان دانشگاه موناش در استرالیا ایمپلنت های بی‌سیمی ابداع کرده اند که روی سطح مغز قرار می‌گیرد و قدرت بینایی افراد نابینا را احیا می‌کند.

محققان استرالیایی چشم بیونیکی ابداع کرده‌اند که به طور مستقیم به تراشه در مغز متصل می‌شود و قدرت بینایی افراد نابینا را احیا می کند. محققان تصمیم دارند این چشم بیونیک را به طور آزمایشی در انسان ایمپلنت کنند.

این فناوری سیستم بینایی بیونیک جناریس(Genaris bionic vision system) نام دارد و شامل گجتی است که روی سر قرار می گیرد و مجهز به دوربین و فرستنده بی‌سیم، یک واحد پردازنده بصری و نرم افزار و همچنین کاشی های کوچک ۹ در ۹ میلی متر است که در مغز ایمپلنت می شوند.

دوربین این سیستم از صحنه‌های اطراف فیلمبرداری می‌کند و آن را به پردازنده بصری می فرستد تا اطلاعات آن استخراج و به فرستنده منتقل شود. در مرحله بعد اطلاعات به دست آمده به مداری پیچیده در هر ایمپلنت ارسال و به الگویی از پالس های الکترونیکی تبدیل می‌شود که با استفاده از میکروالکترودها مغز را تحریک می‌کند.

به گفته محققان چنین پروتزی برای افرادی کارآمد است که بینایی خود را از دست داده اند و به تحریک الکتریکی کورتکس بینایی (منطقه ای از مغز که اطلاعات بصری را دریافت،یکپارچه و پردازش می‌کند) منجر می‌شود.

در حال حاضر محققان مشغول جمع آوری سرمایه برای ساخت و توزیع این ایمپلنت هستند که به زودی می توان آن را برای درمان بیماری های دیگر از جمله فلج نیز استفاده کرد.

..................

 

خبر: کاهش گسترش کرونا با کمک ربات‌های کنترل از راه دور 

دو فروشگاه در ژاپن تصمیم گرفته‌اند تا برای کاهش تماس میان انسان‌ها و پیشگیری از گسترش کووید-۱۹، از ربات‌ها استفاده کنند.

این دو فروشگاه ژاپنی برای پیشگیری از گسترش کووید-۱۹، آزمایش ربات‌هایی را آغاز کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از دو دست خود که هر یک سه انگشت دارند، کار پر کردن قفسه‌های فروشگاه را انجام دهند.

این ربات موسوم به مدل- تی(Model-T)، ساخت استارتاپ ژاپنی «تله‌اگزیستنس» است. ربات مدل-تی در آغاز آزمایش‌ها، کار خود را با اشیایی مانند بطری‌ها و ظروف پلاستیکی آغاز خواهد کرد اما هدف تله‌اگزیستنس این است که ربات بتواند اشیای پیچیده‌تری مانند کوفته برنجی ژاپنی اونیگیری(Onigiri)، ساندویچ و جعبه‌های مخصوص غذای ژاپنی موسوم به بنتو(Bento) را بردارد.

ربات مدل- تی، با کمک یک انسان کنترل می‌شود که از یک هدست واقعیت مجازی و دستکش‌ها مخصوص استفاده می‌کند. یک میکروفون و هدفون نیز امکان ارتباط با خریداران را فراهم می‌کنند.

این ربات می‌تواند اشیایی در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون را بردارد و در مکان‌های متفاوتی قرار دهد؛ به گفته سازندگان، این توانایی مدل- تی موجب می‌شود که این ربات، زیرکی بیشتری نسبت به ربات‌های مورد استفاده فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت برای بررسی قفسه‌ها داشته باشد.

هدف از ابداع ربات مدل-تی این است که یک انسان بتواند در چندین فروشگاه کار کند و بدین ترتیب، راه حلی برای کمبود نیروی کار ارائه شود.

گسترش شیوع کروناویروس، به پایان یافتن ابداع  ربات مدل- تی سرعت بخشید تا شاید این فناوری بتواند تماس انسان با انسان را کاهش دهد.

..................

 

خبر: کنترل سطح اکسیژن با ساعت‌های جدید اپل 

اپل شب گذشته ساعت های سری 6 خود را عرضه کرده که یکی از امکانات تازه آنها قابلیت اندازه گیری سطح اکسیژن خون است.

یک حسگر جدید به نسل تازه ساعت های اپل (سری 6) افزوده شده که اندازه گیری مقدار اکسیژن خون را برای اولین بار ممکن می‌کند.

حسگر جدید ساعت اپل در کنار قاب این ساعت قرار گرفته که از نور مادون قرمز برای بررسی سطح اکسیژن خون استفاده می‌کند و این کار را در عرض فقط 15 ثانیه انجام می دهد. ساعت یادشده حتی در زمان خواب بودن کاربر هم می تواند سطح اکسیژن خون او را اندازه بگیرد.

اپل می گوید افزوده شدن این قابلیت به ساعت های اپل با همکاری محققانی در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا صورت گرفته و هدف از این کار بررسی تاثیرات ابتلا به بیماری کرونا است.

ساعت جدید اپل به امکاناتی برای بررسی و ردگیری شرایط خواب و نیز یادآوری ضرورت شستن دست به کاربران برخوردار است.

..................

 

خبر: نقشه راه آی.بی.ام برای تولید رایانه‌های کوانتومی 

شرکت آی بی ام نقشه راه خود برای تولید رایانه های کوانتومی را مشخص کرد و از تولید رایانه ۱۱۲۱ کیوبیتی تا سال 2023 خبر داد.

آی بی ام از جمله شرکت‌هایی است که برای تولید رایانه‌های کوانتومی برنامه‌های مفصلی دارد و برای خنک کردن این رایانه ها نیز فناوری‌های جدیدی را ابداع خواهد کرد.

آی بی ام تصویری از یک سیستم خنک کننده رایانه های کوانتومی را منتشر کرده که شش فوت طول و ۱۲ فوت ارتفاع دارد و از آن برای خنک کردن یک پردازنده کوانتومی ۱۱۲۱ کیوبیتی استفاده خواهد شد. آی بی ام نام کندور کوانتوم را برای رایانه کوناتومی خود انتخاب کرده است.

این شرکت قصد دارد در نهایت یک سیستم کوانتومی یک میلیون کیوبیتی بسازد؛ تجاری سازی رایانه های کوانتومی هدف دیگری است که شرکت آی بی ام تعقیب می‌کند.

..................

 

خبر: جزئیات جدید از مذاکره تیک‌تاک و اوراکل 

احتمال دارد تیک تاک برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه خود تمامی دفاتر مرکزی این شرکت در سراسر جهان را به آمریکا منتقل کند.

همچنین بایت دنس شرکت مالک تیک تاک در چین الگوریتم‌های مورد استفاده در اپلیکیشن به اشتراک گذاری ویدئوی مذکور را حفظ خواهد کرد، اما اورکل کنترل داده‌های کاربران آمریکایی را در اختیار می‌گیرد.

پس از آنکه مایکروسافت و بایت دنس بر سر مالکیت و کنترل تیک تاک به توافق نرسیدند، اوراکل با شرکت چینی وارد مذاکره شد و در نهایت قرار شد بعد از انتقال دفاتر تیک تاک در جهان به آمریکا، اوراکل نیز به عنوان یک سهام دار جز بخشی از سهام تیک تاک را در اختیار بگیرد.

قرار است جزئیات بیشتر در مورد این همکاری هفته آینده اعلام شود. تیک تاک در آمریکا میلیون‌ها کاربر دارد و ترامپ به بهانه نگرانی‌های امنیتی و در اصل با هدف تملک این اپلیکیشن موفق ضرب الاجل ۹۰ روزه برای فروش تیک تاک به یک شرکت آمریکایی تعیین کرده بود.

در این میان بایت دنس فقط موفق شده مالکیت خود بر الگوریتم برنامه تیک تاک را حفظ کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

29309