«تهران من» محور اصلی خدمات غیرحضوری
به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، دکتر محمد فرجود، با حضور در برنامه زنده «تهران بیست» که شامگاه دوم آذر از شبکه پنج سیما پخش شد، خدمات برخط و متنوع شهرداری به کسب و کارها و شهروندان را تشریح کرد.
فرجود در ابتدا ضمن تشریح برنامه تهران هوشمند گفت: سال گذشته بیشتر روی برنامه تهران هوشمند متمرکز بودیم که خوشبختانه این برنامه در کنگره جهانی شهر هوشمند به عنوان یکی از ۶ برنامه برتر انتخاب شد. همچنین توسعه سامانه «تهران من» نیز یکی از مهمترین برنامههای کاری ما بوده است. این سامانه به عنوان درگاه واحد و محور اصلی خدمات غیرحضوری و شهروندی توسعه مییابد و تاکنون بیش از ۳۰ سرویس در آن ارائه شده است.
وی با اشاره به خدمات «تهران من» مثل سرويسهای خودرویی و ترافیکی، پارک حاشیهای، عوارض، خلافی، قبوض و... گفت: تمرکز و اولویت ما بیشتر در حوزه خدماتی است که تعداد کاربران و استفادهکنندگان زیادی دارد. اما سرویسهای مرتبط با شهرسازی با وجود اینکه در این حجم تقاضا ندارد، به دلیل فرایند طولانی و بعضا دشوار، در تلاش برای غیرحضوری کردن برخی مراحل آن بودهایم.
دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند درباره خدمات شهرسازی افزود: این فرایندها ناگزیر دارای مراحل حضوری است. اما مردم با ورود به سامانه تهران من به نشانی my.tehran.ir میتوانند در کارتابل شهروندی خود آخرین وضعیت پرونده ملک خود را مشاهده کنند و بسیاری از مدارک را بدون مراجعه حضوری به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک از خانه مشاهده و در صورت نیاز چاپ نمایند. بنابراین موفق شدیم بسیاری از مراجعات را در این حوزه کاهش دهیم.
فرجود در خصوص بارکدهای یکپارچه تاکسیها گفت: شهروندان تهرانی میتوانند با استفاده از این بارکدهای یکپارچه، با اغلب اپلیکیشنهای پرداخت کرایه که روی موبایل خود دارند، هزینه تاکسی را پرداخت کنند و نیازی به استفاده از پول خرد نیست.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در ادامه با اشاره به همکاری شهرداری و کسب و کارهای نوآور و بخشنامه شهردار تهران در خصوص تسهیل کسب و کارهای نوین و حمایت از زیستبوم نوآوری شهری افزود: ما برنامه ویژهای برای توسعه همکاری با کسب و کارهای نوآور و دانشبنیان و استارتاپها داریم. یکی از این برنامهها ارائه خدمات دادهمحور به کسب و کارها در سامانه api.tehran.ir است که موجب میشود این شرکتها با استفاده از این دادهها، سرويسهای ترکیبی و مورد استفاده شهروندان را ارائه کنند. در این سامانه حدود ۷۷ API وجود دارد.
فرجود بخش پایانی صحبتهایش را به شهرداری هوشمند و تحول دیجیتال درون سازمانی اختصاص داد و به تبادلات میان دستگاههای مختلف اشاره کرد و گفت: ما موفق شدیم بسیاری از استعلامات میان شهرداری و سایر نهادها را غیرحضوری کنیم. مثلا استعلامات بانکها در خصوص حریم مترو از این پس به صورت غیرحضوری ارائه میشود. از همین جا هم آمادگی خود را برای همکاری با سایر دستگاهها برای غیرحضوری شدن استعلامات مرتبط با شهرداری تهران اعلام میکنیم.
نظرات : 0