۱۴۰۳ جمعه ۰۶ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 22 نوامبر 2020) در جهان فناوری نوین است:

 

ال‌جی ‌لپ‌تاپ لوله‌شونده می‌سازد! 

ال‌جی به تازگی حق امتیاز اختراع یک لپ تاپ لوله شونده را ثبت کرده است.

طبق تصاویر، طرح احتمالا یک پدلمسی در بخش مخصوص لوله شدن نمایشگر جمع می‌شود؛ بنابراین دستگاه در حالت باز شبیه یک ساندبار است.

چنین لپ‌تاپی فضای کمتری اشغال می‌کند و حمل و نقل آن راحت‌تر است؛ از آنجا که این فناوری انعطاف پذیر ظریف است، مدت زمانی طول می کشد تا طرح تکمیل شود.

.....................

 

 

کلاه ایمنی هوشمندی که تصادف را خبر می‌دهد! 

طی روزهای گذشته، شرکت تجاری کوئین دیساین در تگزاس از تولید کلاه ایمنی جدیدی خبر داده که بعد از وقوع تصادف به طور خودکار متوجه موضوع شده و با شماره از قبل تعیین شده تماس می‌گیرد.

این کلاه ایمنی از فیبر کربنی تولید شده و برای استفاده موتورسیکلت سواران مناسب است؛ درون این کلاه از سیستم بلوتوث نیز استفاده شده است.

این کلاه ایمنی همچنین دارای یک روکش کشویی داخلی است که با بالا و پایین کشیدن آن می‌توان از چهره در برابر آفتاب حفاظت کرد.

برای استفاده از سیستم بلوتوث این کلاه ایمنی، یک صفحه کنترل کوچک در سمت چپ آن قرار گرفته که پنج دکمه کوچک روی آن قرار دارد؛ شارژ این کلاه ایمنی هم از طریق شارژر یو اس بی صورت می‌گیرد.

در صورت وقوع تصادف و کشف این مساله توسط حسگرهای کلاه ایمنی مذکور، پیامک، ایمیل یا تماس با شماره از قبل مشخص شده انجام می‌شود. وزن این کلاه ۱۷۵۰ گرم و قیمت آن ۶۹۹ دلار است.

.....................

 

 

فناوری که گوشی را به دوربین و رایانه تبدیل می‌کند! 

به تازگی یک مهندس خلاق، ابزاری به‌نام «هات‌دایو» تولید کرده که می‌تواند گوشی‌های هوشمند را به رایانه و دوربین زیرآبی مبدل کند.

غواصان و شیرجه‌روهای حرفه‌ای معمولاً با استفاده از برخی ابزار کمکی، گوشی‌های هوشمند را به رایانه‌هایی ساده مبدل می‌کنند تا عمق شیرجه، مدت زمان زیرآب ماندن و مسیر طی شده را شناسایی کنند؛ اما هات دایو علاوه بر ارائه این خدمات می‌تواند گوشی را به دوربین پیشرفته عکاسی و فیلمبرداری در زیر آب مبدل کند.

ابزار یادشده که با استفاده از یک آلیاژ یکپارچه آلومینیومی و یک لایه پلی کربنات شفاف ۶ میلی متری تولید شده، با گوشی‌های هوشمندی که ابعاد آنها از ۱۶۴ در ۸۴ میلیمتر بزرگ‌تر نباشد، سازگاری دارد؛ همچنین این ابزار می‌تواند از گوشی‌ها تا عمق حداکثر ۸۰ متری آب حفاظت کند.

یک پمپ ویژه نیز در هات‌دایو کار گذاشته شده تا با ایجاد خلاء مانع از ورود هرگونه رطوبت و آب به درون گوشی شود؛ هات دایو همچنین دارای یک نمایشگر ال.ای.دی روشن است؛ حسگر عمق‌سنج، قطب‌نمای الکترونیک یکپارچه و یک ریزپردازنده نیز در این ابزار کار گذاشته شده است.

داده‌های هات دایو با استفاده از یک اپلیکیشن سازگار با اندروید و آی او اس قابل دریافت است. این ابزار با بلوتوث نیز سازگار بوده و برای عمق سنجی، مسیریابی، نمایش زمان و غیره قابل استفاده بود و در زمان رسیدن به عمق ۸۰ متری به کاربر هشدار می‌دهد. یک باتری ۳۵۰۰ میلی آمپری نیز روی هات دایو نصب شده که استفاده از آن را به مدت ۱۰۰ دقیقه ممکن می‌کند.

.....................

 

 

هوش مصنوعی به نابینایان برای دوندگی کمک می‌کند!  

شرکت گوگل مشغول آزمایش یک سیستم هوش مصنوعی است که به افراد نابینا و کم بینا کمک می کند بدون نیاز به کمک در مسابقات دو شرکت کنند.

این سیستم  به نام «پروژه راهنما»(Project Guideline) هنوز در مراحل اولیه تحقیقات است و به افراد نابینا استقلال عمل بیشتری می‌دهد؛ به این ترتیب آنها بدون نیاز به کمک انسانی یا سگ راهنما می توانند فعالیت کنند.

برای استفاده از این سیستم، دونده باید یک موبایل اندروید را به یک کمربند متصل کند؛ اپلیکیشنی مخصوص با استفاده از دوربین موبایل راهنمایی را دنبال می کند که روی مسیر مسابقه قرار دارد.

در مرحله بعد اگر دونده از مسیر خارج شود، اپ مذکور برای هدایت کاربر نشانه های صوتی را به هدفون او ارسال می کند؛ هر چه انحراف دونده از مسیر بیشتر شود، نشانه صوتی که برای کاربر ارسال میشود در یک گوش بلندتر می شود.

اپ این سیستم هوش مصنوعی برای فعال شدن نیازمند اینترنت نیست.

گوگل با همکاری توماس پانک مدیر ارشد اجرایی شرکت «Guiding Eyes for the Blind» سیستم مذکور را توسعه داده و تصمیم دارد با سازمان های دیگر نیز همکاری کند.

.....................

 

 

نخستین ساکنان مریخ در گنبدهای شیشه‌ای زندگی خواهند کرد! 

ایلان ماسک بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس در مجموعه توییت‌های اخیر خود چشم انداز خود را در مورد اولین تمدن‌های مریخی روشن کرده است.

این میلیاردر بی‌باک که به تازگی جایگاه سوم را در فهرست ثروتمندترین افراد دنیا تصاحب کرده، قصد دارد در همین دهه به مریخ برسد و آرزو دارد تا سال ۲۰۵۰ به ایجاد یک اجتماع یک میلیون نفری در سیاره سرخ کمک کند.

ماسک در پاسخ به این سوال که آیا مریخ قبلاً برای پذیرش اولین ساکنان خود تغییر شکل خواهد داد در توئیتی نوشت که زندگی در این سیاره ابتدا در گنبدهای شیشه‌ای امکان پذیر خواهد بود.

مدت‌هاست که نویسندگان علمی-تخیلی و دانشمندان، امکان قابل سکونت کردن مریخ را به گونه‌ای که جو قابل تنفسی برای انسان داشته باشد، تصور کرده و مطالعه می‌کنند؛ با این حال، همانطور که ایلان ماسک پیشنهاد می‌کند، این یک راه حل سریع نخواهد بود و اولین ساکنان مریخ به احتمال زیاد برای زنده ماندن باید به پایگاه‌های مریخی متکی باشند.

سال گذشته ایلان ماسک ادعا کرد که با کمک هزار فضاپیمای استارشیپ می‌توان یک شهر پایدار مریخی ایجاد کرد و قابل سکونت کردن سیاره سرخ احتمالاً کار بعدی پس از تأسیس آن مستعمره خواهد بود.

.....................

 

 

ربات شبه‌تانکی که باغداری می‌کند! 

یک شرکت تجاری به تازگی رباتی به نام «یاردروید» تولید کرده که می‌تواند از باغ‌ها و فضای سبز به راحتی نگهداری کند و وظایف مختلفی که باغدارها انجام می‌دهند را تکمیل کند.

ربات یاردروید دارای هوش مصنوعی است و از آن برای بررسی وضعیت کلی باغ، نابودی علف‌های هرز، آبرسانی و غیره استفاده می‌کند.

این ربات برای آبرسانی دارای یک مخزن یک لیتری است و محفظه‌های علف‌کش و آفت‌کش روی آن نصب شده تا در صورت مشاهده آفت یا علف‌های هرز، مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین تیغه‌های چمن‌زنی نیز در قسمت زیرین این ربات نصب شده و یک برجک کوچک دیده‌بانی همراه با دوربین برای مشاهده محیط اطراف در نظر گرفته شده است.

دوربین یادشده از قابلیت فیلمبرداری برخوردار بوده و یک نورافکن ال.ای.دی فعالیت آن را در شب ممکن می‌کند؛ سه نازل جداگانه نیز برای پاشیدن آب، علف‌کش و سموم دفع آفات در نظر گرفته شده است.

ربات مذکور با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی برای مسیر حرکت خود تصمیم می‌گیرد و تنظیم ارتفاع تیغه‌های آن نیز با استفاده از یک اپلیکیشن تلفن همراه ممکن است.

این ربات برای انجام وظایف خود به طور هفتگی قابل برنامه‌ریزی و برای نابودی حشرات مزاحم نیز قابل استفاده است.

.....................

 

 

ساخت آپارتمان با سریع‌ترین چاپگر سه‌بعدی جهان! 

استفاده از چاپگرهای سه بعدی در جهان در حوزه‌های مختلف رو به افزایش است و در تازه‌ترین تحول از این دست از سریع‌ترین چاپگر سه بعدی برای ساخت ساختمانی چندطبقه استفاده شده است.

بعد از ساخت یک ساختمان دو طبقه با چاپگر سه بعدی حال یک شرکت آلمانی از سریع‌ترین چاپگر سه بعدی جهان برای تکمیل یک ساختمان سه طبقه استفاده کرده است.

این عملیات ساختمانی توسط شرکت آلمانی پری انجام شده و زیربنای ساختمان سه طبقه مذکور ۳۸۰ مترمربع خواهد بود؛ همچنین یک زیرزمین نیز برای این ساختمان در نظر گرفته شده است.

چاپگر مورد استفاده بدین منظور "BOD 2" نام دارد و ابعاد آن ۱۲.۵ در ۱۵ در ۷.۵ متر است؛ سرعت چاپ این چاپگر سه بعدی ۱۰۰ سانتیمتر در ثانیه بوده و از آن می‌توان برای ترکیب سیمان و دیگر مصالح ساختمانی و دریافت خروجی در قالب لایه‌های مختلف استفاده کرد. برای مدیریت این چاپگر به دو اپراتور انسانی نیاز است و البته آموزش استفاده از آن ساده است.

پیش‌بینی می‌شود چاپ سه بعدی کامل یک خانه سه طبقه با استفاده از این چاپگر حداکثر شش هفته طول بکشد اما لوله‌کشی آب و برق کشی ساختمان توسط کارگران انجام خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

23937