۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۱۵ آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: چین به برتری کوانتوم رایانشی دست یافت! 

محققان چینی یک رایانه کوانتومی ساخته‌اند که می‌تواند محاسبات را ١٠ میلیارد بار سریع‌تر از رایانه مشابه گوگل انجام دهد.

چین به دستاوردی مهم در حوزه کوانتوم رایانشی دست یافته که امکان انجام  محاسباتی را فراهم می‌کند که ابر رایانه‌های فعلی طی چند میلیارد سال انجام می دهند.

این دستاورد برتری کوانتومی نام دارد؛ طبق گزارشی که در نشریه ساینس منتشر شده، محققان دانشگاه علوم و فناوری چین یک رایانه کوانتومی ساخته‌اند که می‌تواند محاسبات را ١٠٠ هزار میلیارد بار سریع‌تر از قدرتمندترین رایانه جهان انجام دهد.

این محققان ادعا می‌کنند رایانه کوانتومی مذکور ساختاری متفاوت از رایانه گوگل دارد و این امر نشان می‌دهد روش‌های مختلفی برای دستیابی به فناوری نوین وجود دارد؛ به گفته آنها رایانه مذکور ١٠ میلیارد بار سریع تر از ماشین گوگل است.

گفتنی است سال گذشته رایانه کوانتومی گوگل، اولین رایانه‌ای بود که به برتری کوانتومی دست یافت؛ این کامپیوتر محاسبات را در عرض چند دقیقه انجام می‌دهد. 

..................

 

خبر: ماسک تمام صورت کرونا ابداع شد! 

به تازگی یک ماسک تمام صورت ابداع شده که دو فیلتر قابل تعویض و چندبار مصرف دارد.

این ماسک، هوای تنفسی فرد را تصفیه می‌کند و از سوی دیگر هویت او را از سیستم‌های شناسایی چهره و دوربین‌ها مخفی می‌کند.

ماسک مذکور BLANK نام دارد و دارای دو فیلتر چندبار مصرف و قابل جایگزین HEPA است که هر کدام دو هفته قابل استفاده هستند؛ دو طرف ماسک به وسیله آهنربا به یکدیگر متصل می‌شوند.

این ماسک در وب سایت کیک استارتر عرضه شده و بیش از ١١٠ هزار پوند سرمایه تجاری سازی جمع آوری کرده است.

..................

 

خبر: بزرگترین پهپاد جهان ماهواره به فضا می‌برد!

استارت آپ آمریکایی آئووم (Aevum)، بزرگترین پهپاد جهان برای پرتاب ماهواره به فضا را ساخته است؛ این پهپاد می‌تواند هر ١٨ دقیقه یکبار محموله جدیدی را به فضا ببرد.

این استارت آپ ادعا می‌کند ٧٠ درصد این پهپاد با طول٨٠ فوت را می‌توان چندبار استفاده کرد؛ همچنین این پهپاد می‌تواند در باندهایی کوتاه‌تر از یک مایل فرود بیاید و از زمین بلند شود.

پهپاد مذکور RavnX نام دارد و کاملا خودران است؛ RavnX می‌تواند ماهواره‌ای با وزن 500 کیلوگرم را به طور خودکار و بدون هزینه‌های سنگین به فضا ببرد. 

این پهپاد پس از بلند شدن از روی باند، به ارتفاع بالا می‌رود و قسمت دوم آن همراه محموله فضایی کوچک جدا شده و بقیه مسیر را طی می کند؛ پس از ارسال قسمت دوم به مدار زمین، پهپاد به زمین بر می‌گردد.

قرار است نخستین عملیات RavnX در ٢٠٢١ میلادی انجام شود و طی آن یک ماهواره کوچک به فضا پرتاب خواهد شد.

توسعه دهندگان RavnX ادعا می کنند این پهپاد علاوه بر مصارف نظامی به محققان کمک می کند ابزارها، حسگرها و تجهیزات را آسان تر به مدار زمین بفرستند.

..................

 

خبر: کمک اپل و آمازون به افراد نابینا و کم‌بینا

غول‌های فناوری آمازون و اپل از ویژگی‌های جدید دسترسی به فناوری‌شان با هدف کمک به افراد کم‌بینا خبر داده‌اند.

ویژگی جدید آمازون بنام "Show and Tell" به افراد نابینا و کم بینا کمک می‌کند تا اقلام معمول مواد غذایی خانگی را شناسایی کنند؛ این ویژگی که در انگلستان ارائه شده، با دستگاه اکو شو (Echo Show) آمازون کار می‌کند.

اکو شو دستگاه‌هایی هستند که داده‌های دوربین و صفحه نمایش را با بلندگوی هوشمند (که از دستیار دیجیتال الکسا پشتیبانی می‌کند) ترکیب می‌کند.

در همین حال اپل سایت دسترسی (accessibility site) ویژه خود را دوباره طراحی کرده است تا کاربران کم بینا آیفون و آیپد بتوانند کارهای خود را راحت‌تر انجام دهند.

این موارد شامل قابلیت جدید شناسایی افراد (People Detection) است که در این قابلیت از اسکنر لیدار تعبیه شده درون گوشی آیفون برای جلوگیری از برخورد کاربران نابینا با افراد یا اشیا دیگر استفاده می‌شود.

ویژگی "Show and Tell" آمازون با کمک این دو فناوری(بینایی رایانه‌ای و هوش مصنوعی) بسیار کاربردی است و به افراد نابینا و کم بینا کمک می‌کند تا اقلام را به راحتی شناسایی کنند. به عنوان مثال استفاده از آن در آشپزخانه به افراد این امکان را می‌دهد که به راحتی قوطی‌های شیشه‌ای، قالب‌ها و قوطی فلزی و بسته‌های داخل کمد خود را تشخیص دهند.

با Show and Tell، مشتریان آمازون در انگلیس می‌توانند بگویند: الکس ، من چه چیزی در دست دارم؟ یا الکسا، چه چیزی در دست من است؟ سپس الکسا برای شناسایی آن اقلام از دوربین اکو شو و فناوری بینایی رایانه‌ای و یادگیری ماشین برای شناسایی آن مواد استفاده خواهد کرد. ویژگی جدید به مشتریان کمک خواهد کرد مواردی مانند یک قوطی سوپ یا یک جعبه چای که با لمس کردن تشخیص آنها دشوار است را شناسایی کنند.

آمازون همچنین این هفته سایت دسترسی(accessibility hub) آنلاین خود را برای الکسا راه اندازی کرد که در آن ویژگی‌های مختلفی برای عملکرد دستیار دیجیتال در مواردی که افراد دچار اختلالات شنوایی، حرکتی، گفتاری و بینایی هستند، ذکر شده است.

سایت دسترسی جدید اپل نیز که به تازگی طراحی شده است هدفش این است که کاربران دارای ناتوانی جسمی بتوانند با کمک این قابلیت‌ها در دستگاه‌های اپل، راحت‌تر زندگی کنند؛ این سایت نیز همانند آمازون برای کاربران دچار اختلالات شنوایی، حرکتی، گفتاری و بینایی قابلیت‌هایی را در نظر گرفته است. به عنوان مثال برای کاربران دارای مشکلات بینایی، ویژگی ذره بین(Magnifier  )را در نظر گرفته که می‌تواند در تنظیمات گوشی فعال شود و در آن با استفاده از دوربین آیفون یا آی پد کاربران می‌توانند برای بزرگنمایی هر شی یا متنی که دیدنش برای آنها دشوار است استفاده کنند.

کاربران همچنین می‌توانند از فلش گوشی استفاده کنند و شی مورد نظر را با نور فلش بهتر مشاهده کنند و فیلترها را برای کمک به تمایز رنگ‌ها تنظیم کنند یا از قابلیت نگه داشتن تصویر برای گرفتن کلوزآپ ثابت/ بی‌حرکت استفاده کنند.

اپل همچنین اخیراً قابلیت "People Detection" را برای آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس اضافه کرده است که از قابلیت لیدار داخلی استفاده می‌کنند. قابلیت لیدار که در اتومبیل‌های خودران نیز وجود دارد به افراد کمک می‌کند تا ببینند که یک شی چقدر از خودرو فاصله دارد.

با فعال شدن قابلیت "People Detection" در آیفون، کاربران آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس که نابینا یا کم بینا هستند در صورت خطر برخورد با افراد، هشدارهایی دریافت می‌کنند که به عنوان مثال می‌تواند در یک سوپرمارکت مفید باشد.

این دو شرکت‌ همزمان با روز جهانی معلولان که ۳ دسامبر بود این قابلیت‌ها را اعلام کردند.

..................

 

خبر: ساخت لپ‌تاپ با قابلیت پشتیبانی از ۳ نمایشگر فوق دقیق!

لپ‌تاپ جی.پی.دی.وین.مکس یک لپ‌تاپ قدرتمند ویندوزی است که هم برای اجرای بازی‌های ویدئویی قابل استفاده است و هم به طور همزمان از سه نمایشگر فوق دقیق پشتیبانی می‌کند.

این لپ تاپ دارای پردازنده قدرتمند، پورت تاندربلت، ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و پورت تایپ – سی، اچ دی ام آی و تاندربلت ۳ است.

لپ تاپ یادشده ۷۷۰ دلار قیمت دارد و وزن آن نیز ۸۴۵ گرم است. باتری ۵۷ وات ساعتی و پورت اینترنت نیز برای این لپ تاپ در نظر گرفته شده است.

پردازنده مرکزی این لپ تاپ Core i۵-۱۰۳۵G۷ اینتل است که در مقایسه با پردازنده Core i۷-۸۵۵۰U اینتل ۴۰ درصد سریع‌تر است.

در مجموع پشتیبانی این لپ تاپ چینی از سه نمایشگر فوق دقیق در آن واحد آن را به گزینه‌ای جذاب برای علاقمندان به اجرای بازی‌های ویدئویی مبدل کرده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

81189