۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۲۹ آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: واکسن کرونای روسیه به سالمندان تزریق شد 

روسیه مشغول آزمایش واکسن اسپوتنیک ۵ برای افراد بالای ۶۰ سال است تا تاثیرگذاری آن برای این گروه را بررسی کند.

به گفته یکی از معاونان آلکسی کوزنستف وزیر بهداشت روسیه، انستیتو گامالیای روسیه مشغول اجرای آزمایش های تکمیلی واکسن کووید۱۹ اسپوتنیک۵ است تا تاثیرگذاری آن برای جلوگیری از ابتلای افراد بالای ۶۰ سال به این بیماری را نشان دهد.

این آزمایش بالینی هم اکنون روی ۱۰۰ داوطلب بالای ۶۰ سال در حال اجرا است.

وزیر بهداشت روسیه در این باره گفت: تاکنون هیچ مشکل ایمنی مرتبط با اسپوتنیک۵ در داوطلبان سالمند رصد نشده است.

به گفته معاون وزیر بهداشت روسیه، درباره امکان واکسیناسیون سالمندان با اسپوتنیک۵ در ۱۰ روز آخر دسامبر تصمیم‌گیری می‌شود.

واکسیناسیون عمومی اسپوتنیک۵ از اول دسامبر برای گروه های پرخطر مانند پزشکان و معلمان آغاز شده است.

..................

 

خبر: توئیتر برای ربات‌ها حساب کاربری ایجاد می‌کند! 

توئیتر در بیانیه جدید خود اعلام کرد نوع جدیدی از حساب‌های کاربری برای ربات‌ها و همچنین حساب کاربری یادبود برای افراد درگذشته را ایجاد می‌کند.

توئیتر تصمیم دارد سال آینده میلادی نوع جدیدی از حساب کاربری برای ربات‌ها ایجاد کند که آنها را به عنوان «اتومات» شناسایی می‌کند؛ توئیتر در بیانیه‌ای درباره اجرای دوباره طرح اعطای تیک آبی در ۲۰۲۱ میلادی، این خبر را اعلام کرد.

به گفته این پلتفرم، فناوری حساب‌های کاربری رباتیک ارزش‌های زیادی برای این سرویس فراهم می‌کنند اما اگر اتوماتیک بودن آنها مشخص نباشد، کاربران را سردرگم می‌کنند.

البته از مدت‌ها قبل محققان اخبار جعلی از توئیتر می‌خواستند اطلاعات بیشتری درباره ربات‌ها منتشر کند؛ زیرا از این حساب‌های کاربری رباتیک برای افزایش تاثیرگذاری در برخی عملیات‌ها و همچنین افزایش محبوبیت برخی محتوا در توئیتر استفاده می‌شد.

توئیتر همچنین در بیانیه خود اعلام کرد «حساب کاربری یادبود» را در سال ۲۰۲۱ ایجاد می‌کند که مخصوص افراد درگذشته است.

..................

 

خبر: ساخت دقیق‌ترین ساعت اتمی جهان!

گروهی از فیزیکدانان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) روشی را برای کاهش نوسانات کوانتومی در ساعت‌های اتمی ایجاد کرده‌اند.

ساعت‌های اتمی دقیق‌ترین نگهدارنده‌های زمان شناخته شده در جهان هستند که بهترین آنها می‌تواند زمان را با دقت یک ثانیه به مدت ۱۵ میلیارد سال نشان کند.با این حال یک گروه از محققان MIT به این نتیجه رسیدند که همین نوسان بسیار ناچیز هم در طول ۱۵ میلیارد سال نباید باشد. آنها از یک ساعت اتمی درهم تنیده کوانتومی دقیق تر رونمایی کردند.

این ساعت جدید با بهره‌گیری از پدیده‌ای که به عنوان «درهم تنیدگی کوانتومی» شناخته می‌شود، به دقیق‌ترین نگهدارنده زمان که به دست بشر مهندسی شده تبدیل شده است.

محققان برای عملی کردن و نمایش ایده خود، ۳۵۰ اتم "ایتربیم-۱۷۱" که سریع‌تر از سزیم نوسان دارد، را در یک حفره نوری بین دو آینه به دام انداختند. آنها سپس لیزر را برای ایجاد درهم تنیدگی کوانتومی بین اتم‌ها به داخل حفره تاباندند.

این کار مثل این بود که نور به عنوان یک پیوند ارتباطی میان اتم‌ها عمل کند. اولین اتمی که این نور را می‌بیند، نور را کمی تغییر می‌دهد و آن نور، اتم دوم و اتم سوم را نیز اصلاح می‌کند و از طریق چرخه‌های بسیار زیاد، اتم‌ها به طور جمعی یکدیگر را می‌شناسند و رفتار مشابهی را شروع می‌کنند.

پس از درهم تنیدن اتم‌ها، لیزر دوم روی آنها تابانده می‌شود تا میانگین فرکانس آنها اندازه‌گیری شود. تیم تحقیقاتی کشف کرد که چگونه این روش چهار برابر سریع‌تر از اتم‌های غیر درهم تنیده به یک دقت خاص می‌رسد.

تیم MIT می‌گوید اگر ساعت‌های پیشرفته اتمی با این روش جدید سازگار شوند، دقت آنها به ۱۰۰ میلی ثانیه در کل عمر جهان هستی می‌رسد.

چنین ساعت‌های اتمی قدرتمندی همچنین درهای جدیدی را به روی تحقیقات علمی باز می‌کنند؛ از جمله اینکه آیا با افزایش سن جهان، سرعت نور هم تغییر می‌کند؟ آیا بار الکترون تغییر می‌کند؟ این همان چیزی است که می‌توان با ساعت‌های اتمی دقیق‌تر بررسی کرد.

..................

 

خبر: پیش‌بینی زودهنگام بیماری چشمی با کمک هوش مصنوعی

پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن در بررسی جدید خود، یک آزمایش مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که می‌تواند بیماری چشمی را سه سال پیش از بروز آن تشخیص دهد.

این آزمایش جدید چشم که از هوش مصنوعی برای بررسی اسکن‌های شبکیه استفاده می‌کند، می‌تواند سه سال پیش از بروز تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا (AMD)، به پیش‌بینی آن بپردازد. این آزمایش "DARC" نام دارد.

طی آزمایش DARC، نوعی رنگ فلورسنت به جریان خون بیمار تزریق می‌شود تا سلول‌های اندوتلیال شبکیه را مشخص کند؛ بدین ترتیب، سلول‌ها زیر یک دوربین فلورسنت ظاهر می‌شوند.

این سلول‌ها می‌توانند به ناهنجاری‌هایی منجر شوند و به نشت رگ‌های خونی و بروز دژنراسیون ماکولا بیانجامند.

بخش دوم این آزمایش، با استفاده از یک الگوریتم هوش مصنوعی انجام می‌شود که برای تشخیص وجود لکه‌های سفید برجسته در اطراف ماکولا به کار می‌رود و نشان‌دهنده وجود خطر دژنراسیون ماکولا است. تشخیص هوش مصنوعی نسبت به تشخیص پزشکان انسان، دقیق‌تر است و می‌تواند هزاران تصویر از شبکیه را تجزیه و تحلیل کند.

پژوهشگران باور دارند که شاید بتوان از این آزمایش، برای شناسایی به موقع بیماری استفاده کرد تا درمان بتواند از کاهش بینایی پیشگیری کند.

 

..................

 

خبر: تراشه اختصاصی مایکروسافت برای رایانه‌های سرفیس

بعد از اپل مایکروسافت هم به طراحی تراشه‌های اختصاصی برای رایانه‌های ساخت خود روی آورده و قصد دارد برای رایانه سرفیس تراشه‌های مبتنی بر تولیدات ای آر ام تولید کند.

پردازنده‌های ای آر ام مایکروسافت علاوه بر نصب روی رایانه‌های سرفیس این شرکت، روی زیرساخت‌ها و سخت افزارهای کلود آن نیز نصب می‌شود.

هنوز در مورد جزئیات این طرح اطلاعات چندانی در دست نیست، اما گفته می‌شود مایکروسافت فرایند طراحی تراشه‌های مدنظر خود را آغاز کرده است. مایکروسافت هم اکنون از پردازنده‌های اینتل برای تأمین نیاز سخت افزاری خود به منظور ارائه خدمات کلود آزور استفاده می‌کند.

اینتل هم اکنون ۹۰ درصد از بازار تراشه‌های مورد استفاده در رایانه‌های سرور را در اختیار دارد. انتشار خبر تمایل مایکروسافت به کنار گذاشتن تراشه‌های تولیدی اینتل موجب ریزش ۶.۳ درصدی ارزش سهام این شرکت سخت افزاری در روز گذشته شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

54588