۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ۱۱ بهمن

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

خبر: شارژ گوشی هوشمند از طریق هوا! 

شارژ موبایل از طریق هوا شبیه یک داستان علمی تخیلی است اما به نظر می‌رسد این ایده در یک قدمی واقعی شدن قرار دارد.

شرکت چینی شیائومی از گجتی با این قابلیت رونمایی کرده است؛ به این ترتیب نیازی به سیم یا یک پایه بی سیم برای شارژ دستگاه وجود نخواهد داشت.

به گفته شیائومی فناوری «می ایرشارژ» (Mi Air Charge) در حال حاضر می‌تواند از شعاع چندمتری شارژ ۵ واتی برای دستگاه‌ها فراهم کند.

با کمک این فناوری می‌توان چند دستگاه را به طور همزمان شارژ کرد و موانع فیزیکی قابلیت فناوری را کاهش نمی‌دهند.

علاوه بر آن دیوار و موانع فیزیکی نیز از قدرت شارژ نمی‌کاهند؛ سیستم «می ایرشارژ» با اتکا بر موقعیت فضایی و طیف آنتن‌ها دستگاه‌ها را شارژ می‌کند.

این دستگاه شارژ دارای آنتن‌های تداخل پنج فاز است که برای تشخیص مکان دقیق تلفن هوشمند ساخته شده‌اند.

یک آرایه کنترل فاز شامل ۱۴۴ آنتن دیگر، امواجی میلی متری را به طور مستقیم به موبایل منتقل می‌کند؛ موبایل‌های هوشمند شیائومی به یک آنتن گیرنده مجهز خواهند شد که امواج عرض میلی متر را به انرژی تبدیل می‌کند.

شرکت چینی امیدوار است فناوری مذکور به حذف سیم‌های برق منجر شود و محصولات خانگی مختلف را بتوان از یک منبع شارژ کرد.

..................

 

خبر: طرح اولیه خودروی اپل با چرخ های کروی! 

یکی از کاربران تیک تاک به نام@vfxhd ویدئویی از طرح اولیه خودروی اپل در این پلتفرم به اشتراک گذاشته است.

در این طرح اولیه به نظر می‌رسد، خودرو چرخ‌هایی به شکل کره دارد و درهای آن به طور عمودی باز و بسته می‌شود.

در این ویدئو نشان داده می‌شود فرد از خودرو پیاده شده و وسیله نقلیه به طور خودکار پارک می‌شود.

این ویدئو در حالی منتشر شد که طی هفته‌های اخیر اخبار زیادی درباره توسعه یک خودروی خودران توسط اپل فاش شده است.

..................

 

خبر: سفر به مریخ با موشک فیزیکدان زن ایرانی

دکتر فاطیما ابراهیمی فیزیکدان آزمایشگاه فیزیک پلاسما پرینستون(PPPL) آمریکا موشک فیوژن جدیدی را اختراع کرده که می‌تواند انسان‌ها را ۱۰ بار سریع‌تر از پیشران‌های فضایی کنونی به مریخ برساند.

چنین پیشرانه ای از میدان‌های مغناطیسی برای پرتاب کردن ذرات پلاسما (گاز با بارالکتریکی) به خلاء فضا استفاده می‌کند.

هرچند در حال حاضر نیز پیشرانه‌های پلاسمایی که برای استفاده از فضا تأیید شده‌اند از میدان‌های مغناطیسی استفاده می‌کنند، اما طرح جدید از اتصال مجدد مغناطیس برای سرعت بخشیدن به ذرات استفاده می‌کند.

این فرایند در سراسر جهان وجود دارد اما به طور خاص برای انسان روی خورشید قابل مشاهده است. هنگامیکه خطوط مغناطیسی با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند، قبل از جدا شدن و اتصال دوباره آنها، انبوهی از انرژی به وجود می‌آید.

انرژی مشابهی نیز درون ماشین‌هایی معروف به توکاماک به وجود می‌آید. توکاماک یک دستگاه حبس مغناطیسی است که کاندیدای اصلی برای راکتور همجوشی هسته‌ای به حساب می‌آید.

دکتر ابراهیمی، مبدع این طرح اولیه در تحقیق خود می‌نویسد: من مدتی است که این ایده را در ذهنم می پرورانم. سال ۲۰۱۷ میلادی هنگامیکه روی نیمکتی نشسته بودم و درباره مشابهت‌های بین اگزوز خودرو و ذرات پرسرعت ایجاد شده در طرح NSTXفکر می‌کردم، این ایده به ذهنم رسید.

به گفته این محقق ایرانی توکاماک طی عملیات خود حباب‌های مغناطیسی تولید می‌کند که پلاسموئید نام دارند و با سرعت ۲۰ کیلومتر برثانیه حرکت می‌کنند.

همجوشی هسته‌ای قدرتی است که ستارگان و خورشید را به حرکت در می‌آورد. این امر عناصر نور را به شکل پلاسما ترکیب می‌کند تا مقدار زیادی انرژی به وجود بیاورد.

شبیه سازی رایانشی نشان داد طرح اولیه ابراهیمی بسیار بهتر از پیشرانه‌های پلاسمایی فعلی عمل و اگزوزی تولید می‌کند که سرعت آن صدها کیلومتر برثانیه است و ۱۰ بار سریع‌تر از پیشرانه‌های دیگر به حساب می‌آید.  

به گفته این محقق ایرانی طرح اولیه مذکور براساس تحقیقات او درباره انرژی همجوشی شکل گرفته و گام بعدی او ساخت نمونه اولیه چنین پیشرانه ای است.

..................

 

خبر: تست سریع کووید۱۹ با کمک موبایل!

محققان دانشگاه آریزونا آمریکا یک اپلیکیشن موبایل ابداع کرده‌اند که طی ۱۰ دقیقه نشانگرهای کووید ۱۹ را در بزاق ردیابی می‌کند.

این فناوری میکروسکوپی کوچک را با موبایل یکپارچه می‌کند که قابلیت تحلیل نمونه بزاق را دارد؛ هدف محققان ترکیب سرعت یک تست آنتی‌ژن با دقت PCR بود. این

فناوری در اصل به عنوان یک روش ارزان برای شناسایی نورو ویروس (novovirus) ابداع شده بود اما با توجه به شیوع کووید ۱۹ تغییراتی در آن ایجاد شد.فرایند تست شامل یک میکروسکوپ و یک ورقه مخصوص به نام کاغذ ریز سیال (microfluidic paper) است که نمونه آزمایشگاهی را به کانال‌های خاصی هدایت می‌کند.

پس از قراردادن نمونه بزاق روی کاغذ، آنتی بادی‌هایی با استفاده از مهره‌های فلورسنت به آن اضافه می‌شوند اگر میزان مشخصی از ذرات ویروس کرونا در نمونه موجود باشد، ذرات آنتی ویروس به یکدیگر می‌چسبند.

به گفته محققان ذرات پاتوژن زیر میکروسکوپ به شکل توده‌هایی فلورسنت دیده می‌شوند که کاربر قادر به شمارش آنها خواهد بود؛ به گفته محققان کل این فرایند حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

کل هزینه اجزای این تست ۴۵ دلار است و اجرای آن به قدری ساده است که فرد می‌تواند پس از تماشای یک ویدئوی آزمایشی آن را انجام دهد.

این گروه از محققان معتقدند برای استفاده از این فناوری نیازی به میکروسکوپ واقعی نیست و می‌توان با استفاده از یک اپلیکیشن و تراشه میکروفلوئیدیک با کد QR مخصوص آن را انجام داد.

..................

 

خبر: کنترل حرکات بدن با رشته‌های رسانای پوستی!

محققان دانشگاه تافتس از طراحی رشته‌های بسیار باریک رسانایی خبر داده‌اند که با قراردادن آنها روی پوست می‌توان حرکات بدن را کنترل و بررسی کرد.

پیگیری و بررسی حرکات بدن توسط پزشکان معمولاً با استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی بزرگ و دست و پاگیری صورت می‌گیرد که دقت کافی هم ندارند و بسیار گران قیمت هستند. کاربرد این دستگاه‌ها مستلزم ایستادن در برابر دوربین‌های پیچیده نیز هست. اما یک فناوری جدید مبتنی بر استفاده از رشته‌های ساده روی پوست نیاز به کاربرد فناوری‌های گران قیمت و پیچیده را از بین می‌برد.

رشته‌های نازک و ظریف مذکور پوشیده در یک جوهر کربنی و قادر به انتقال برق هستند. رشته‌های مذکور در واکنش به فشارهای مکانیکی خارجی تا می‌شوند و میزان رسانایی آنها تغییر می‌کند؛ بنابراین با بررسی این تغییرات می‌توان پی به حرکات و تغییرات عضلات بدن انسان برد.

این رشته‌ها روی گردن انسان نصب شده و کارایی آنها برای بررسی و پیگیری حرکت گردن ثابت شده است؛ با برقراری جریان برق در درون این رشته‌ها می‌توان حرکات گردن را به صورت لحظه به لحظه رصد کرد. انتقال داده‌های یادشده با استفاده از بلوتوث به رایانه‌ها ممکن است.

در این مرحله از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای مطابقت دادن تغییرات رشته‌های رسانا با تغییرات بخشی از بدن که مورد بررسی است، استفاده می‌شود.

دقت سیستم مذکور برای بررسی حرکات بدن ۹۳ درصد است و از آن می‌توان برای کنترل و شناسایی این حرکات در زوایا و جهت‌های مختلف استفاده کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

64112