۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۴ مهر

دولت سال آینده از ‌گوشی‌های لوکس عوارض می‌گیرد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، مدتی قبل اعلام شد که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ قصدی برای دریافت عوارض یا دریافت حقوق ورودی از گوشی های موبایل خارجی با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار ندارد و در ردیف‌های درآمدی نیز درآمدی از این محل پیش‌بینی نشده بود، اما اکنون شواهد حاکی از آن است در سال آینده از موبایل های لوکس خارجی عوارض دریافت خواهد شد.

 


مدتی قبل اعلام شد که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ قصدی برای دریافت عوارض یا دریافت حقوق ورودی از گوشی های موبایل خارجی با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار ندارد و در ردیف‌های درآمدی نیز درآمدی از این محل پیش‌بینی نشده بود، اما اکنون شواهد حاکی از آن است در سال آینده از موبایل های لوکس خارجی عوارض دریافت خواهد شد.

به تازگی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس مصوبه‌ای را تصویب کردند که طبق آن دولت از موبایل های خارجی با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان حقوق ورودی گمرکی دریافت خواهد کرد. در واقع از آنجایی که کلیات لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس رد شد، دولت در اصلاحیه لایحه با استقبال از نظر مجلس برای سال ۱۴۰۰ طرح دریافت عوارض از گوشی های لاکچری را به مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده است.

 

 

در همین باره اکبر سلطانی کارشناس سامانه همتا گفته بود: کل صنعت لوازم خانگی از جمله ماشین لباسشویی، یخچال و تلویزیون، سالانه یک میلیارد یورو ارز می‌خواهد و ما ۲۵ درصد این ارز را برای گوشی‌های لوکس که از نظر تعدادی فقط ۵ درصد تلفن همراه کشور هستند، اختصاص دادیم.

پیشتر نیز  روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس عنوان کرده بود: در شرایط تنگای ارزی قطعا واردات گوشی‌های بالای 300 یورو مثل اپل آمریکایی هیچ توجیه اقتصادی ندارد. باتوجه به درآمد سرانه ایرانیان و سایر شاخص‌های کلان اقتصادی، وجود انبوه ماشین و موبایل لوکس در کشور هیچگونه سازگاری با اقتصاد ایران ندارد. کشورهای توسعه یافته بر دارندگان خودرو لوکس و همچنین مالکان خانه‌های اضافی، مالیات اعمال می‌کنند اما متأسفانه دولت ما اراده انجام این اصلاحات را در شرایط تحریمی ندارد.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود در سال آینده باز هم شاهد افزایش قیمت موبایل در بازار ایران به خصوص گوشی های بیش از ۶۰۰ دلار خواهیم بود.

منبع: فارس

نظرات : 0

ثبت نظر

76946