۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۱۶ اسفند

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: نخستین توئیت تاریخ حراج شد! 

نخستین توئیتی که ۱۵ سال قبل در توئیتر منتشر شده بود، اکنون برای فروش عرضه شده و قیمت آن به ۱۰۰ هزار دلار رسید.

جک دورسی مدیر ارشد اجرایی توئیتر، نخستین پیامی که در این پلتفرم منتشر شده را برای فروش عرضه کرده است.

توئیت «اکنون حساب کاربری توئیترم را تنظیم کردم» (just setting up my twttr) به عنوان یک امضای دیجیتال یگانه در یک وب‌سایت فروش توئیت‌ها عرضه شده است. وب سایت مذکور Valuables by Cent نام دارد و توکن‌های غیرقابل تعویض دیجیتال (NFT) عرضه می‌کند.

این توئیت در مارس ۲۰۰۶ میلادی در حساب کاربری دورسی منتشر شده و ساعت ۰۱:۲۵ دقیقه بامداد شنبه به وقت گرینوویچ قیمت آن به ۱۰۰ هزار دلار رسید.

قیمت‌های قدیمی این توئیت نشان می‌دهند توکن غیرقابل تعویض مذکور از دسامبر ۲۰۲۰ میلادی برای فروش عرضه شده است اما قیمت توئیت پس از آن بالا رفت که دورسی لینک وب سایت را در پیامی منتشر کرد.

این پیام ۱۵ ساله یکی از مشهورترین توئیت‌هایی است که تاکنون در پلتفرم منتشر شده است.

..................

 

خبر: دید مجازی با شبکیه مصنوعی برای نابینایان! 

یک ایمپلنت شبکیه چشم که با بیش از ۱۰ هزار الکترود توسط محققان سوئیسی ساخته شده است می‌تواند به افراد نابینا نوعی بینایی مصنوعی بدهد.

این ایمپلنت به طور بی‌سیم به یک سیستم رایانه‌ای در قاب یک عینک که فرد استفاده خواهد کرد متصل می‌شود و یک دوربین که به فریم عینک متصل است سیگنال‌ها را به ایمپلنت می‌فرستد و براساس آن الکترودها روشن می‌شوند.

الکترودهای روشن شده، سلول‌های بینایی چشم را فعال می‌کنند و تصویری به مغز ارسال می‌شود. تصویر ایجاد شده به شکل نقاط سیاه و سفید است و اگرچه بسیار با دیدن معمولی فرق دارد اما به افراد کمک می‌کند تا اشکال مختلف و اشیاء را از هم تشخیص دهند.

هر یک از این ۱۰۵۰۰ الکترود مانند یک پیکسل در تلویزیون سیاه‌ و سفید عمل می‌کنند یا خاموش یا روشن‌اند.

این شبکیه که حدود یک سانتی‌متر عرض دارد به گونه‌ای طراحی شده که مستقیما در بخش پشتی چشم و شبکیه قرار گیرد و سیگنال‌ها را از کامپیوتر کوچک تعبیه شده در عینک دریافت کند.

..................

 

خبر: ساخت نخستین هتل فضایی جهان در سال ۲۰۲۵

ساخت نخستین هتل فضایی جهان در مدار نزدیک زمین در سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود؛ این هتل به رستوران و سینما، اسپا و اتاق برای ۴۰۰ مهمان خواهد بود.

شرکت اوربیتال اسمبلی کورپوریشن (OAC) یک ابر شرکت فضایی قرار است ساخت این هتل را در سال ۲۰۲۵ آغاز کند؛ این هتل که ویاژر استیشن (ایستگاه مسافر) نام دارد قرار است از سال ۲۰۲۷ میلادی عملیاتی شود. زیربنای این هتل در مدار اطراف زمین ساخته خواهد شد.

ویاژر استیشن به شکل یک دایره بزرگ خواهد بود که می‌چرخد و گرانشی مصنوعی تولید می‌کند که مشابه گرانش روی سطح ماه خواهد بود. این هتل فضایی، بخش‌های متعددی از جمله رستوران‌های مختلف، سینما، اسپا و کشتی‌های تفریحی دارد.

این هتل همچنین به کپسول‌هایی مجهز خواهد بود که به بخش بیرونی حلقه چرخنده متصل می‌شود و احتمالاً برخی از آنها برای انجام تحقیقات فضایی به ناسا و سازمان فضایی اروپا فروخته می ‌شوند.

داوطلبان این سفر فضایی باید کمی صبور باشند؛ این هتل حداقل تا سال ۲۰۲۷ افتتاح نخواهد شد اما از ماژول‌ هایی خواهد داشت که به حلقه‌های بیرونی ایستگاه فضایی متصل می‌شوند. این هتل دارای ۲۴ ماژول اختصاصی برای خدمه، هوا، نیرو، آب، سالن‌ های ورزشی، آشپزخانه، رستوران و اقامتگاه اختصاصی برای مهمان‌هایی است که قصد اقامت بیشتری دارند.

محققان و مسافران به طور یکسان می‌توانند از هتل ویاژر استیشن بهره‌مند شوند؛ شرکت‌‌های خصوصی، سازمان های فضایی و حتی ناسا می‌توانند ماژول‌هایی را خریداری کرده و برای خود ویلا بسازند یا از این امکان برای آموزش ففضانوردان استفاده کنند.

..................

 

خبر: فناوری جدید کوالکام برای بهبود کیفیت صدای بی‌سیم

کوالکام از فناوری جدیدی با نام اسنپدراگون ساند (Snapdragon Sound) برای دوستداران صدا رونمایی کرده است.

اسنپدراگون ساند در واقع همان چیزی است که کوالکام از آن به عنوان زنجیره‌ای از نوآوری‌ها و نرم‌افزارهای صوتی توصیف می‌کند که با هم کار می‌کنند تا کیفیت صدا را هنگام گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون بی‌سیم، ایربادها و سایر دستگاه‌ها به طور قابل توجهی بهبود بخشند.

فناوری Snapdragon Sound کوالکام از آخرین پردازنده‌های این شرکت، SoCهای صوتی بلوتوث و کدک‌هایی مانند aptX برای دستیابی به پخش موسیقی Hi-Fi تا 24 بیت 96 کیلوهرتز بهره می‌برد.

اجزای کوالکام در هدفون و ایرباد بسیاری از شرکت‌ها مانند Bose ،Jabra ،1More، سنهایزر، Audio-Technica، انکر و موارد دیگر یافت می‌شود و بر این اساس نشان Snapdragon Sound روی جعبه محصولات صوتی و گوشی‌های هوشمندی که از این فناوری صدای HD پشتیبانی می‌کنند، دیده خواهد شد.

کوالکام اعلام کرده که برای پشتیبانی از این فناوری نیازی به آپدیت دستگاه‌های موجود نیست اما پیش‌بینی می‌شود اولین محصولات با پشتیبانی از فناوری Snapdragon Sound در چند ماه عرضه شوند و شیائومی و Audio-Technica به عنوان دو شریک اول در استفاده از این فناوری معرفی شده‌اند.

فناوری اسنپدراگون ساند علاوه بر اینکه لذت بردن از موسیقی با کیفیت بالا را آسان‌تر می‌کند، روی بهبود وضوح و کیفیت مکالمه صوتی و کاهش تأخیر هنگام بازی کردن تا نرخ 89 میلی ثانیه متمرکز است.

کوالکام اعلام کرده که امیدوار است با استفاده از این فناوری حتی در شلوغ‌ترین محیط‌های مملو از سیگنال بی‌سیم، حداقل قطعی و کاهش کیفیت صدای دستگاه را شاهد باشیم.

..................

 

خبر: مریخ‌نورد استقامت به حرکت درآمد

کاوشگر استقامت برای نخستین بار روی سیاره مریخ مسافتی ۶.۵ متری را به مدت ۳۳ دقیق طی کرد.

این کاوشگر که به اندازه یک خودرو است به طور آزمایشی مسافت ۶.۵ متر را روی سیاره سرخ حرکت کرد؛ این عملیات حدود ۳۳ دقیقه طول کشید و طی آن استقامت به سمت جلو رفت، به مکان اولیه بازگشت و به عقب حرکت کرد. سرعت کاوشگر ۰.۰۱۶ کیلومتر بر ساعت بود.

آنایس ظریفیان یکی از مهندسان پروژه کاوشگر استقامت در آزمایشگاه JPL ناسا در کالیفرنیا می‌گوید: نخستین عملیات حرکت ما به خوبی پیش رفت؛ کاوشگر عملکرد خوبی داشت و ما هیجان‌زده هستیم.

دست اندر کاران این پروژه اعلام کردند محل فرود استقامت در دهانه جزرو مریخ را به یاد یک نویسنده داستان‌های علمی تخیلی، «اکتاویا باتلر» نامگذاری می‌کنند.

هرچند ابعاد استقامت با کاوشگر کنجکاوی که در سال ۲۰۱۲ روی مریخ فرود آمد، اما اصلاحات انجام شده در سیستم حرکتی به آن کمک می‌کند مسافت طولانی‌تری را در هر بار طی کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

82847