۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۲۸ فروردین

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

خبر: مچ‌بندی برای نجات جان مبتلایان به کرونا! 

محققان دستگاهی به اندازه یک ساعت مچی ابداع کرده‌اند که با رصد عرق بدن، طوفان سیتوکینی را در مبتلایان به کووید۱۹ شناسایی و با هشدار آن از وخیم شدن حال بیمار جلوگیری می‌کند.

طوفان مذکور زمانی اتفاق می‌افتد که نوعی مواد شیمیایی در جریان خون (به نام سیتوکین) به سرعت تکثیر و از کنترل خارج می‌شوند.

این مواد شیمیایی کوچک طوری طراحی شده‌اند تا سیستم ایمنی را کنترل و محدود کنند؛ در نتیجه طوفان سیتوکینی ممکن است به تورم و آسیب به اعضای بدن انسان منجر شود.

در اوایل شیوع همه گیری ویروس کرونا، پزشکان متوجه شدند بیمارانی که دچار طوفان سیتوکینی می‌شوند، اغلب اوقات از بقیه بدحال‌تر هستند و احتمال مرگ آنان نیز بیشتر است. در همین راستا محققان دانشگاه تگزاس در دالاس حسگرهایی مجهز به آنتی بادی مقاوم در برابر ۷ پروتئین ایجاد کننده التهاب ساختند و آنها را روی ۶ بیمار سالم و ۵ بیمار مبتلا به آنفلوانزا و یک بیمار مبتلا به ویروسی دیگر آزمایش کردند.

در دو نفر از افراد بیمار سطح بالایی از سیتوکین ردیابی شد اما در کل این ماده در عرق همه شرکت‌کنندگان بود.

ردیابی زودهنگام بیماری اهمیت زیادی دارد زیرا هنگامیکه طوفان سیتوکین آغاز شود، تورم به اعضای بدن آسیب می‌رساند و به بیماری و مرگ منجر خواهد شد. اما اگر پزشکان بتوانند با افزایش سطح سیتوکین درمان‌های استروئیدی یا نوع دیگر را به کار گیرند، میزان بستری شدن بیماران و مرگ و میر کاهش می‌یابد.

..................

 

خبر: ابداع نخستین شبکه کوانتومی با چند گره 

محققان هلندی به طور موفقیت‌آمیز ۳ پردازشگر کوانتومی مجزا را به شکل نخستین شبکه کوانتومی جهان با چند گره متصل کرده‌اند. این روند مسیر را برای توسعه اینترنت کوانتومی گسترده‌ای فراهم می‌کند که دولت‌ها و محققان از مدت‌ها قبل قصد ایجاد آن را دارند.

به گفته محققان این نخستین شبکه کوانتومی ابتدایی جهان است.

متصل کردن دستگاه‌های کوانتومی یک پدیده جدید نیست؛ بسیاری از محققان در سراسر جهان روی شبکه‌های مشابهی تحقیق می‌کنند اما تاکنون محققان فقط توانسته بودند ۲ پردازشگر کوانتومی را به طور موفقیت آمیز به یکدیگر متصل کنند. بنابراین ایجاد یک ارتباط با چند نود گامی مهم در گسترش اندازه شبکه است.

با استفاده از این روش می‌توان دستگاه‌های کوچک کوانتومی را به یکدیگر متصل کرد تا یک خوشه بزرگ با قدرت رایانش بالاتر از ابررایانه‌ها ایجاد کرد.

اینترنت کوانتومی کاربردهای جدیدی را به وجود می‌آورد مانند ارتباطات غیرقابل هک و سیستم ابر رایانشی با حفظ کامل حریم خصوصی کاربر است.

..................

 

خبر: شناسایی حیات فرازمینی در کمتر از ۶۰ ساعت!

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، تلسکوپ جیمز وب که در پاییز امسال به فضا پرتاب می‌شود، می‌تواند در کمتر از ۶۰ ساعت حیات در دیگر سیارات را بررسی کند.

کاپریس فیلیپس، دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایالتی اوهایو در کنفرانسی طی نشست ماه آوریل ۲۰۲۱ انجمن فیزیک آمریکا (APS) گفت: این نتایج به این دلیل من را شگفت‌زده کرد که ممکن است واقعا در ۵ تا ۱۰ سال آینده نشانه‌هایی از زندگی در سیارات دیگر بیابیم.

فیلیپس محاسبه کرد، هنگامی که تلسکوپ فضایی جیمز وب در ماه اکتبر پرتاب شود، می‌تواند پس از چند چرخش به راحتی آمونیاک را در اطراف ۶ سیاره کوتوله گازی تشخیص دهد.

فیلیپس و گروه تحقیقاتی وی، چگونگی واکنش ابزارهای این تلسکوپ را به ابرها و شرایط جوی مختلف الگوبرداری کردند و سپس فهرستی از مکان‌هایی که تلسکوپ باید برای یافتن حیات جستجو کند، تهیه کردند.

فیلیپس گفت: بشر در مورد آیا ما تنها هستیم؟ زندگی چیست؟ آیا زندگی در جاهای دیگر شبیه به ماست؟ بسیار اندیشیده است. نتایج تحقیقات من نشان می‌دهد که برای اولین بار، دانش علمی و توانایی‌های فناوری داریم که واقعا در تلاش برای پاسخگویی به این سوالات است.»

..................

 

خبر: چاپ یادداشتهای روزانه با فرامین صوتی!

آمازون چاپگرهای کوچک هوشمندی تولید کرده که برای دریافت فرامین صوتی به منظور چاپ سریع برچسب‌های کوچک حاوی یادداشت‌های یادآوری امور مختلف قابل استفاده هستند.

آمازون برای خودکار کردن روند تولید و استفاده از این برچسب‌ها ترکیبی از چاپگرهای کوچک و دستیار صوتی الکسا را مورد استفاده قرار داده است.

این چاپگر جیبی حرارتی برای چاپ برچسب‌های حاوی یادداشت نیازی به استفاده از جوهر ندارد و در پشت رول های آن مقداری برچسب وجود دارد.

این چاپگر به طور بی‌سیم با بلندگوهای اکوی مجهز به هوش مصنوعی الکسا مرتبط بوده و با دریافت فرامین صوتی که تعیین کننده محتوای برچسب‌ها هستند می‌تواند آنها را تهیه و چاپ کند.

حداکثر فاصله این چاپگرها با بلندگوی اکو باید ۹ متر باشد؛ کاربر می‌تواند فرمانی مانند «الکسا، این یادداشت را چاپ کن: بعد از کار باغچه هرس شود» را بیان کند تا روی برچسب چاپ شده و از طریق چاپگر در اختیار کاربر قرار بگیرد.

از این روش می‌توان برای تهیه برچسب‌های حاوی فهرست خرید و برنامه‌ریزی امور روزمره نیز استفاده کرد؛ برچسب‌های کوچک یادشده را می‌توان روی نمایشگر رایانه، دیوار و غیره چسباند یا حتی در جیب گذاشت.

ابعاد این چاپگر ۱۲۰ در ۱۲۰ در ۸۰ میلیمتر بوده و وزن آن نیز فقط ۵۸۰ گرم است. زمان آغاز تولید این چاپگر مشخص نیست، اما قیمت آن ۱۱۵ دلار خواهد بود.

..................

 

خبر: لامپی که به انواع سطوح می‌چسبد!

یک طراح آلمانی لامپی تولید کرده که دارای یک صفحه برچسب مانند بزرگ دایره‌ای شکل است و با چسبیدن به انواع سطوح محیط اطراف را روشن می‌کند.

این لامپ نئوزون نام دارد و توسط مهندسی به نام لوکاس هینتشل در مونیخ تولید شده است؛ این لامپ دارای بدنه آلومینیومی است و بخش اعظم اجزای آن مانند دسته پلی آمیدی و برچسب دایره‌ای شکل سیلیکونی نیمه شفاف آن با چاپگر سه‌بعدی تولید شده‌اند.

برای استفاده از این لامپ فقط کافی است آن را به یک سطح تمیز و براق و صاف بچسبانید و دکمه روشن و خاموش را فشار دهید. قدرت روشنایی این لامپ چسبان ۱۸۰ لومن است و یک باتری لیتیوم – پلیمر ۲۴۰۰ میلی آمپری که با پورت یو اس بی شارژ می‌شود انرژی آن را تأمین می‌کند.

این باتری در صورت شارژ کامل استفاده از این لامپ را برای شش ساعت ممکن می‌کند.

با دستکاری و چرخاندن دکمه پاور میزان روشنایی آن کاهش می‌یابد و می‌توان لامپ یادشده را برای مدت حداکثر ۱۲ ساعت روشن نگهداشت. این لامپ ۱۵ در ۹.۵ سانتیمتری به خوبی به انواع فلزات و شیشه می‌چسبد، ۲۰۰ گرم وزن دارد و قیمت آن ۲۱۴ دلار است.

نظرات : 0

ثبت نظر

52778