۱۴۰۳ سه شنبه ۰۳ مهر

آمادگی سازمانی در پی رخدادهای سایبری

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در این همایش که روز یکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ در تالار دریای نور هتل استقلال تهران برگزار شد، چگونگی انجام و نتایج حاصل از برگزاری رزمایش سایبری شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، پیرو تدوین و اجرای برنامه تحول ICT توسط این شرکت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 بر اساس این گزارش، این روزها حملات سایبری و نفوذ مهاجمان سایبری به سازمان‌هایی که با دولت‌ها در ارتباط هستند بسیار گسترش یافته است؛ از جمله حوزه‌های حاکمیتی که در سال گذشته از این حملات متاثر شد، بنادر و صنعت خدمات دریایی و بندری کشور بود. 
رویارویی و پیش‌بینی این حملات سایبری آنجایی هائز اهمیت است که در دوران تحریم، اینگونه حملات با هدف اختلال در امور اقتصادی کشور صورت می‌گیرد.

 

هاشم حبیبی مدیرعامل شرکت امن‌افزار گستر شریف در خصوص این رزمایش و فعالیت های پایه ای و زیرساختی مربوط به آن گفت: نیروی انسانی هر سازمان نقش مهمی را در زمان وقوع حملات سایبری ایفا می‌کند بنابراین به وفور باید آگاهی‌رسانی به این افراد انجام شود و تحت آموزش‌های خاص در راستای حفظ اطلاعات بوده و در این زمینه پاسخگوی بدون شناخت، به افراد مختلف نباشند.

 وی بیان کرد: حملات سایبری که سال گذشته به بنادر کشور انجام شد و طی آن رژیم صهیونیستی به طور رسمی مسئولیت یکی از آن ها را برعهده گرفت لزوم تسریع در اجرای این رزمایش را موجب شد.
بر همین اساس تمهیدات و آموزش‌هایی در خصوص این نوع حملات صورت گرفت تا آمادگی لازم در سطوح مختلف سازمانی ایجاد شود؛ لیکن اواسط اردیبهشت ماه برنامه‌ریزی لازم شروع، تیم‌های قرمز چینش، سناریوها تدوین و در خردادماه رزمایش به مدت 4 روز برگزار و زمینه خنثی‌سازی اینگونه حملات در کمتر از 24 ساعت فراهم شد.

 بنابراین گزارش، در راستای برگزاری این رزمایش، شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا برای تامین امنیت زیرساخت‌های خود با شرکت امن افزار گستر شریف همکاری گسترده ای را آغاز کرده است.

 


مهدی مختاری مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت توسعه خدمات دریاریی و بندری سینا در خصوص حملات سایبری صورت گرفته گفت: از آنجایی که بنادر، دروازه واردات و صادرات کشور است، همیشه مورد هجمه حملات سایبری است. زمانی هم که بنادر کشور مورد حمله قرار بگیرد، واردات و صادرات کشور دچار مشکل می‌شود.
وی بیان کرد: حمله اول در اردیبهشت ماه سال گذشته به زیرساخت‌های بندر شهید رجایی و زیرساخت‌های شرکت سینا بود که شرکت‌های دیگری هم از این حمله آسیب‌های جزئی دیدند؛ حمله دوم نیز در مهرماه سال ۹۹ صورت گرفت که این بار مجموعه سازمان بنادر کشور را مورد هدف قرار داد.
مختاری افزود: به دلیل تدابیر امنیتی که پس از حمله اول، در شعبه این شرکت در بندر شهید رجایی صورت گرفته بود، تجهیزات آن در حمله دوم آسیب ندید.
وی یادآور شد: کلاینت‌ها و برخی از سرور‌های شرکت، در کل بنادر و مجموعه تهران از آنتی‌ویروس ایرانی پادویش استفاده می‌کنند که این شرکت هم برای مقابله با باج‌افزار‌ها برنامه دارد.
گفتنی است سازمان بنادر و دریانوردی، حمل و نقل کانتینری حوزه صادرات و واردات را بر عهده پیمانکارانی می‌گذارد که یکی از آن ها، شرکت توسعه خدمات دریاری و بندری سینا (زیرمجموعه هلدینگ گردشگری و مراکز تفریحی پارسیان و بنیاد مستضعفان) است.

نظرات : 0

ثبت نظر

45057