۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

نماینده مجلس: اینستاگرام و واتس‌اپ رفع فیلتر نخواهند شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، بهروز محبی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با رویداد ۲۴ اعلام کرد که این دو پلتفرم رفع فیلتر نخواهند شد.

وی افرود: به شما صریحاً می‌گویم که قطعاً حاکمیت، واتساپ و اینستاگرام را رفع فیلتر نخواهد کرد، چون پلتفرم‌های آن‌ها، تحت نظارت دشمنان کشور است و نمی‌توانیم افراد متخلف را تعقیب کنیم.

محبی تأکید کرد: حال باید شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت کنیم. ان‌شاءالله مردم به روبیکا اقبال نشان خواهند داد، چون امنیت کشور مطرح است. روبیکا از مرز ۱۵ میلیون نصب‌کننده هم عبور کرده و از طرفی، پلتفرم‌های ایتا و سروش را هم داریم. با این وجود، بستر گفت‌وگو در شبکه‌های اجتماعی برای همگان مهیا است.

 

 

 

 

همچنین رئیس سازمان پدافند غیرعامل هم با تأکید بر این موضوع، واتساپ و اینستاگرام را به تشخیص شورای امنیت کشور مخل امنیت مردم دانسته و از توسعه زیرساخت‌های داخلی گفته است.

وی در حاشیه پنجمین همایش ملی پدافند شهری در این باره گفت: پلتفرم‌هایی که به‌عنوان شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولاً باید در چهارچوب قوانین و مقررات کشور ها کار کنند. موضوع اولی که باید همه بر آن متعهد باشند، حفظ امینت برای مردم است زیرا امنیت نقش زیر ساختی برای همه حوزه ها دارد و در نبود امنیت، اقتصاد و فرهنگ و فضای سیاسی و اجتماعی هم خالی از معنا است. این دو پلتفرم در گذشته هم نشان داده‌اند که تابع قوانین جمهوری اسلامی نیستند و حاضر نشدند شرایطی را که وزارت ارتباطات برای آن‌ها تعریف کرده است، بپذیرند. در حوادثی اخیر هم نقش فعال آن‌ها دیده شده است.

یکی از شروطی که رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور برای رفع فیلتر گذاشته این است که این دو پلتفرم در داخل ایران نماینده داشته باشند و طبق مقررات و قوانین کشور عمل کنند. استفاده غیرقانونی از شبکه‌های اجتماعی خارج‌نشین از نظر او یکی از تهدیدهای دشمن است.

وی در ادامه اظهار داشت: به همین دلیل شورای امنیت کشور تصمیم گرفت که تا زمانی که امنیت کشور احساس کند، که تضمینی ندارد، این پلتفرم‌ها را متوقف کند.

به گفته وی مهاجرت نرم در شبکه‌های داخلی به صورت ارادی در حال انجام است و شورای عالی فضای مجازی هم توسعه و تقویت زیرساخت‌های داخلی را دنبال می‌کند تا به اقتصاد مردم و مشاغلی که در آنجاست کمک کرده باشد.

در کنار این‌ها، شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه علمیه قم هم نامه‌ای به شورای عالی فضای مجازی نوشته و در آن خواسته اینستاگرام و واتساپ برای همیشه فیلتر شوند. در نامه‌ای که سیتنا آن را منتشر کرده، صراحتا خواسته بسته شدن دائمی شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام، واتساپ، تلگرام آمده است. این نامه همچنین خواهان برخورد با مسئولینی است که ساماندهی فضای مجازی و راه‌اندازی اینترنت ملی را جدی نگرفته‌اند.


نظرات : 0

ثبت نظر

67391