۱۴۰۳ شنبه ۰۶ مرداد

چین نخستین ماهواره رقیب استارلینک را به فضا پرتاب کرد

ICTPRESS - چین اولین ماهواره اسکای‌نت (SkyNet) را برای رقابت با ناوگان ماهواره‌های اینترنتی استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک به مدار زمین فرستاد.


به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، اولین ماهواره این شرکت موسوم به «Zhihui Tianwang-۱ ۰۱» یا «Smart SkyNet-۱ ۰۱» روز گذشته با موشک لانگ مارچ ۳بی(Long March ۳B) به فضا پرتاب شد.

ماهواره‌های SkyNet در مدار متوسط زمین قرار خواهند گرفت و با ماهواره‌های موجود در مدار پایین زمین متعلق به چین همکاری می‌کنند.

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک در ارائه خدمات اینترنتی از فضا، عمدتاً به دلیل فقدان رقیب، موفقیت چشمگیری داشته است و پروژه کویپر(Kuiper) تحت حمایت شرکت آمازون تاکنون تنها دو نمونه اولیه از این نوع ماهواره را به فضا پرتاب کرده است.

یک شرکت ارائه‌دهنده دیگر به نام وان‌وب (OneWeb) نیز ابتدا بر تکمیل صورت فلکی خود تمرکز کرده است و انتظار می‌رود در ژوئن سال جاری ارائه خدمات به مشتریان را آغاز کند.

اکنون با اینکه شرکت علوم و فناوری هوافضای چین کمی دیر وارد این رقابت شده است اما قصد دارد به سرعت خود را به رقبا برساند. انتظار می‌رود که این شرکت دولتی به سرعت رشد زیرساخت‌های خود را سرعت بخشد و در اوایل سال ۲۰۲۵ به سرعت ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه برسد.

 

اولین پرتاب

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین پس از پرتاب اولین ماهواره خود فاش کرد که برخلاف رویکرد استارلینک که ماهواره‌های خود را در مدار پایین زمین مستقر می‌کند، ماهواره‌های خود را به مداری در ارتفاع ۲۰ هزار کیلومتری زمین می‌فرستد.

این عمل، اسکای‌نت را در مدار متوسط زمین قرار می‌دهد که یک طبقه‌بندی است که برای ماهواره‌هایی که بین ۲ هزار کیلومتری تا ۳۶ هزار کیلومتری قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. این منطقه همچنین منطقه‌ای است که ماهواره‌های مورد استفاده برای سیستم‌های موقعیت‌یاب جهانی(GPS) در آن کار می‌کنند.

رسانه‌های چین می‌گویند این ماهواره دارای یک پیوند مایکروویو پرسرعت، یک پیوند لیزری دو طرفه بین ماهواره‌ای و یک پلتفرم پردازش دیجیتال و ارسال است.

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین قصد دارد فناوری‌های اصلی ماهواره مانند ارتباطات لیزری مبتنی بر فضا و دسترسی به اینترنت را برای کاربران مستقر در قطب جنوب و کشتی‌های اقیانوس هند غربی آزمایش کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

33957