۱۴۰۴ چهارشنبه ۲۶ آذر

بررسی جایگاه ایران در حوزه مارکتینگ اتومیشن

ICTPRESS - اغلب کسب‌وکارهای بزرگ این ابزار را می‌شناسند و به کار می‌برند.


به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، مدیریت داده‌های مشتریان و کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی و در کنار آن ساده‌سازی و هوشمندسازی فعالیت‌های بازاریابی یا همان مارکتینگ اتومیشن، از موضوعاتی است که کم‌تر در ایران به صورت منسجم به آن پرداخته شده است. در واقع نیاز به دانش فنی برای استفاده از این نرم‌افزارها و عدم آگاهی مدیران کسب‌وکارها از مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی از جمله چالش‌های این حوزه در مسیر رشد و توسعه محسوب می‌شود.
سهیل قدری، مدیرعامل پلتفرم زبلاین به عنوان یکی از پلتفرم‌های ایرانی اتوماسیون بازاریابی معقتد است که دیجیتال مارکترهای ما هنوز از ابزارهایی مثل اتوماسیون بسیار دور هستند و بیشتر تمرکزشان بر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری یا مدیریت کمپین است. خیلی کم پیش آمده که اتوماسیون را بشناسند و از آن استفاده کنند. البته بیشتر کسب‌وکارهای بزرگ این ابزار را می‌شناسند و به کار می‌برند اما نبود نیروی انسانی متخصص، مهم‌ترین چالشی بوده که ما در این مدت با آن مواجه بوده‌ایم.


قدری در گفت‌وگو با شبکه خبری فناوری نوین، در خصوص اینکه چرا هنوز خیلی از دیجیتال مارکتورها و شرکت‌ها، سراغ این فضا نرفته‌اند، بیان کرد: واقعیت این است که بسیاری از پلتفرم‌ها نتوانسته‌اند داستان اتوماسیون را به‌درستی برای مخاطب توضیح دهند. خیلی از کسب‌وکارها هنوز همان روش‌های قدیمی را دنبال می‌کنند که سال‌هاست در دنیا حل شده است. مثلاً لزومی ندارد پیامک انبوه بفرستید و هزینه زیادی بدهید، در حالی که ابزارهایی وجود دارد که می‌توانید یک پیامک کاملا شخصی‌سازی‌شده بر اساس رفتار مشتری مانند بازدید از فروشگاه، مشاهده محصول یا کنسل کردن سبد خرید، ارسال کنید و آفر مستقیم بدهید. در این صورت نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالاتر است و حتما به نتیجه می‌رسید.
او افزود: هر نوع کسب‌وکاری اکنون می‌تواند از اتوماسیون استفاده کند؛ چه یک فروشگاه اینترنتی خیلی کوچک باشد و چه یک اپراتور بزرگ کشور. اما چالش‌ها برای استفاده شامل موارد مختلفی است، از جمله عدم آگاهی از وجود این ابزار و نیاز به یک نیروی پرفورمنس مارکتینگ(بازاریاب عملگرا) واقعی، نه فقط دیجیتال مارکتر که بتواند این کار را انجام دهد. 


مدیرعامل زبلاین با یادآوری این چالش و کمبودها عنوان کرد: ما دقیقا این ضعف را در بازار دیدیم و به همین دلیل سرویس پرفورمنس را به سیستم خود اضافه کردیم. یعنی اگر کسب‌وکاری کوچک است و فکر می‌کند نمی‌تواند این کار را انجام دهد، ما می‌توانیم آن را برایش انجام دهیم. همچنین تنوع کسب‌وکارهای مشتری این فضا بسیار زیاد است. اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، فروشگاه اینترنتی است، اما ما با دو اپراتور بزرگ کشور، دو پلتفرم بزرگ خرید و فروش آنلاین طلا و پلتفرم‌های لجستیک همکاری می‌کنیم. این در دنیا هم مرسوم است. برای این کسب‌وکارها محصول مهم نیست، بلکه روند انجام کار است که اهمیت دارد.
فضای جهانی اتوماسیون بازاریابی اکنون در چه جایگاهی است و جایگاه ایران کجاست؟ این سوالی بود که قدری در پاسخ به آن گفت: اگر اشتباه نکنم، در سال ۲۰۲۴ فقط برای مارکتینگ اتوماسیون حدود ۷ میلیارد دلار هزینه شده است. اگر کل بازار مارکت  را در نظر بگیریم، عدد به حدود ۴۰ تا۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود که رقم 7 میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ به حداقل ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار هم برسد. یعنی رشد سالانه حدود ۱۵ درصد پیش‌بینی می‌شود. این عدد در ایران خیلی کوچک است و حتی در دنیا هم اتوماسیون بازاریابی نسبتا جدید محسوب می‌شود. اگر روند گوگل ترندز برای این کلمه را در ۱۰ سال گذشته ببینید، خواهید فهمید که رشد واقعی آن در سه، چهار سال اخیر بوده است.


وی تصریح کرد: در ایران اما از این ارقام خیلی دورتر هستیم و بازار بسیار کوچک‌تر است. در سه، چهار سال گذشته فقط کسب‌وکارهای خیلی بزرگ، سوپر اپ‌ها یا پلتفرم‌های بزرگ سراغ نرم افزارهای خارجی رفته‌اند، اما اکنون به دلیل قیمت دلار در حال حرکت به سمت نرم افزارهای داخلی هستند. هم اکنون کسب‌وکارهای کوچک هم می‌بینند که این محصول واقعا به آن‌ها کمک می‌کند و هزینه‌هایشان را کاهش می‌دهد. پیش‌بینی ما این است که از سال ۱۴۰۵ به بعد سرعت پذیرش این محصول در ایران بسیار بیشتر شود و تا سه سال آینده رشد شدیدی خواهیم داشت. واقعیت این است که کمی از دنیا عقب هستیم، اما قطعاً این ابزار در بازار جا می‌افتد.


این فعال حوزه مارکتینگ اتومیشن با اشاره به وجود حس بی‌اعتمادی نسبت به پلتفرم‌های ارائه دهنده این فضا بیان کرد: یکی از نکاتی که وجود دارد این است که فرهنگ ما در ایران خرید خارجی است تا داخلی. من به‌عنوان نماینده پلتفرمی که از صفر تا صد در ایران توسعه داده شده و اکنون به بلوغ رسیده‌ و می‌تواند نزدیک به ۲۰۰ میلیون کاربر فعال را در ماه پاسخگو باشد و این بزرگ‌ترین در ایران از نظر تعداد است،  می‌گویم که با بی‌اعتمادی مواجهیم. البته این روزها افزایش قیمت دلار باعث شده تا کسب‌وکارها به سمت ما بیایند. تفاوت من که در ایران فعالیت می‌کنم با پلتفرم خارجی این است که می‌توانم نرم افزار را کاملاً برای کسب‌وکار شما شخصی‌سازی کنم و حتی محصول را در دیتاسنتر خودتان راه‌اندازی کنیم تا نگرانی دیتا هم نداشته باشید. در این حوزه فعالیتی، داده بسیار زیاد است و کسب و کارها هم همیشه نگران داده‌های خود هستند. ما به عنوان حوزه‌ای با داده‌های فراوان شناسایی می‌شویم و مشتری باید از بابت اطلاعات کسب و کار خود نگرانی نداشته باشد.
قدری خاطرنشان کرد: امیدوارم فعالان دیجیتال مارکتینگ تمرکز بیشتری روی ابزارهایی مثل اتوماسیون بازاریابی بگذارند. شاید خیلی‌ها اسم گوگل ادز را شنیده باشند، اما درصد بسیار کمی در ایران اتوماسیون بازاریابی را می‌شناسند و با آن کار می‌کنند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

52288