۱۴۰۴ شنبه ۲۹ آذر

بانک‌ها برای بقا باید«هوشمندی مکانی» بیاموزند

ICTPRESS - مدیر دپارتمان ژئومارکتینگ مرکز فابا در نشست نوآوری”گذار از شعب فیزیکی بر بستر هوش مکانی (LI)”با عنوان“من بار سنگینم، مرا بگذار و بگذر”که با اسپانسری شرکت آسیاتک، برگزار شد، چالش اصلی نظام بانکی کشور را بحث ناترازی دانست.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از فابانیوز، محمد مهدی رضوانی، در این نشست که روز دوم یازدهمین رویداد بزرگ تراکنش ایران (۶ آبان ماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه بانک ها با توجه به گرایش مصرف کننده به خدمات غیر حضوری و تحول دیجیتال، یا باید یک چیدمان بهینه مکانی ایجاد کنند و یا باید به حذف شعبات خود اقدام کنند، گفت: آینده نظام بانکی کشور مبتنی بر هوش مصنوعی و مکانی از رفتار مصرف کننده خواهد بود و اینجاست که این موضوع بشدت اهمیت پیدا می کند.

مدیر دپارتمان ژئومارکتینگ مرکز فابا در نشست نوآوری”گذار از شعب فیزیکی بر بستر هوش مکانی (LI)”با عنوان“من بار سنگینم، مرا بگذار و بگذر”که با اسپانسری شرکت آسیاتک، برگزار شد، مدیر دپارتمان ژئومارکتینگ مرکز فابا تاکید کرد: شعبه بانکی به‌تدریج در حال از دست دادن ماهیت سنتی و فیزیکی خود است و عملاً به یک «تاچ‌پوینت» در زنجیره تعامل با مشتری تبدیل می‌شود.

در چنین شرایطی، بانک‌ها با دو مسیر ناگزیر مواجه‌اند: یا به سمت حذف تدریجی شعب حرکت کنند، یا با اتکا به یک چیدمان مکانی استاندارد و مبتنی بر مفهوم «آمایش بهینه»، شبکه شعب خود را بازطراحی کنند، تا ضمن حفظ کارکرد کانال فیزیکی، در پربازدیدترین و اثربخش‌ترین نقاط حضور داشته باشند.

وی افزود: هدف از این رویکرد آن است که فرآیند کاهش یا ادغام شعب با کمترین اتلاف منابع، کمترین اصطکاک عملیاتی و حداقل چالش‌های اجرایی طی شود. در همین راستا، تجربه برخی بانک‌ها نشان می‌دهد که حتی با تعداد محدودی شعبه نیز می‌توان منابع قابل‌توجهی جذب کرد؛ جایی که «لوکیشن اینتلیجنس» به معنای واقعی کلمه اثربخش می‌شود و نقش کلیدی خود را ایفا می‌کند.

رضوانی گفت: اما نکته مهم‌تر، تغییر زاویه نگاه است؛ ما باید از تحلیل‌های صرف مبتنی بر ژئودیتا و دیتا ساینسِ مکان شعب، به سمت تحلیل مبتنی بر «لوکیشن کاربر و مصرف‌کننده» گذار کنیم. تمرکز از محل استقرار شعبه به محل حضور و رفتار مشتری منتقل شده است.

از این منظر، بسیار مفتخرم که در جمع دوستان و همکارانی حضور داریم که امروز در پلتفرم‌های مطرح کشور فعالیت می‌کنند و با داده‌های به‌روز و لوکیشن نهایی مشتری، ارتباطی بسیار نزدیک دارند. به باور من، آینده اصلی نظام مالی کشور را می‌توان در همین پلتفرم‌ها جستجو کرد.

این نشست جزء ۱۲ نشست تخصصی زیست بوم نوآوری، استارتاپی و سرمایه گذاری ویژه اکوسیستم، صنایع مالی، بانکی، پرداخت، نوآوری، فناوری و تجارت الکترونیکی بود (لینک خبر مربوطه)که روز دوم یازدهمین #رویداد_بزرگ_تراکنش_ایران (۶ آبان ماه) از ساعت ۱۴ الی ۱۵ در سالن غدیر برگزار شد.

 

 

سخنرانان این نشست، محمد مهدی رضوانی، مدیر دپارتمان ژئومارکتینگ مرکز فابا، محمدرضا روشناس، مدیرعامل شرکت معتمد مالیاتی تیران، مرتضی طاهری، هم بنیان گذار کلابیوم و محمد علی یوسفی زاده، مدیرعامل شرکت انتقال داده های آسیاتک، بودند.

کلیه نشست‌ها ضبط و مجدداً پخش، و همچنین محتوای آن‌ها در قالب کتاب «گفت‌وگوی متخصصان تراکنش یازدهم ایران» منتشر می‌شود.
یازدهمین رویداد بزرگ تراکنش ایران، با شعار “جهان را هوشمندانه برقصان”، میزبان ۲۶ نشست تخصصی بود. این نشست‌ها در دو حوزه اصلی برگزار شد: ۱۴ نشست در حوزه اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت، فناوری و تجارت الکترونیکی، و ۱۲ نشست مرتبط با زیست‌بوم نوآوری، استارت‌آپی و سرمایه‌گذاری.

ویدیو کامل این گفتگو را اینجا ببینید

 

نظرات : 0

ثبت نظر

95643