۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

نانوکاتالیست برای کنترل گازهای آلاینده خودروها تولید شد

به گزارش ICTPRESS ؛ تاکنون تحقیقات زیادی برای توسعه کاتالیستها برای کنترل آلودگی هوا صورت گرفته است. در این پژوهش ها سعی شده است تا با توسعه کاتالیست های منگنیتی با ساختارهای ویژه، آن ها را برای فرآیند اکسایش کاتالیستی ترکیبات آلی فرار مورد استفاده قرار دهند.
این نوع کاتالیست ها دارای فعالیت بالا و همچنین پایداری حرارتی بالا هستند، اما در مقایسه با سایر کاتالیست ها از سطح ویژه پایینی برخوردار هستند و استفاده مناسب از آنها نیازمند بالابردن این سطح ویژه است.
در این راستا محققان دانشگاه تبریز با همکاری دانشگاه مازندران مطالعاتی را در این زمینه انجام داده اند. در این پژوهش برخی از ترکیبات نانو کاتالیست های منگنیت با ساختار ویژه به روش سل- ژل خود احتراقی تهیه شدند و خصوصیات فیزیکو شیمیایی نانو کاتالیستها با تکنیک های مختلف مورد ‌شناسایی قرار گرفتند.
نتایج تحقیقات نشان داد که نانوکاتالیست های تولید شده در این طرح در کنار نانو کاتالیست های اکسیدهای مختلط با ساختار ویژه برای کاربردهای زیست محیطی نظیر کنترل آلاینده های خروجی از صنایع شیمیایی، پتروشیمیایی و اگزوز خودروها می توانند موثر باشند و به عنوان جایگزین های مناسبی برای کاتالیست های فلزات نجیب معرفی شوند.

نظرات : 0

ثبت نظر

79967