۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

ایجاد بازار نخبگی برای محصولات دانش بنیان

به گزارش ICTPRESS، مهندس اکبر ترکان در هشتمین همایش بیوتکنولوژی و چهارمین همایش ایمنی زیستی با تاکید بر اینکه علم و فناوری همیشه مورد حمایت بوده است، افزود: ولی خروجی های این تحقیقات هیچ گاه مطلوب نبوده و با وجود همه کوشش ها به میزان ظرفیت های کشور نبوده است.
مشاور رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه برای تقویت یک حوزه روش های فشارعرضه و روش کشش تقاضا وجود دارد، اظهار داشت: در روش فشار عرضه با ارائه بودجه هایی اقدام به انجام تحقیقات می شود ولی خروجی آن مشخص نیست.
وی روش کشش تقاضا را نگاه و توجه به بازار دانست و ادامه داد: تا کنون در کشور از روش کشش عرضه استفاده می شده است ولی نتایج مطلوبی به دست نیاوردیم. ولی در روش کشش تقاضا از آنجا که محقق از ابتدا با نگاه به بازار فعالیت خود را آغاز می کند نتایج مطلوبی به دست می آید.
ترکان با تاکید بر این که نزدیک ترین حلقه به بازار در تحقیقات کاربردی است، ادامه داد: از سوی دیگر باید یافته های علمی کشور نیز به بازار نزدیک شود و از این طریق می توان دستاوردهای تحقیقاتی در بازار به فروش رود.
وی با اشاره به سیر تحول فناوری در جهان یادآور شد: در حال حاضر محصولات محققان از تولیدات سخت به تولید ابزارهای نرم حرکت کرده است که در این صورت لازم است نحوه حفاظت از محصولات نرم نیز مدنظر قرار می رسد.
وی تولیدات نرم را شامل ایده و تفکر دانست و خاطرنشان کرد: اولین گام در توسعه بازار برای بخش فن یعنی تبدیل علم به کاربرد به رسمیت شمردن حق مالکیت در آغاز کسب و کار دانش بنیان نیاز است تا مالکیت کسب و کار نیز به رسمیت شناخته شود.
مشاور رئیس جمهور منتخب با اشاره به تاکید فقها در به رسمیت شناختن مالکیت فکری ادامه داد: این نوع رویکرد منجر به توسعه فناوری خواهد شد.
ترکان همچنین توسعه بازار را موثرترین اقدام برای جذب نخبگان دانست و اشاره گفت: حیات علمی نخبگان باید محیا شود و ادامه یابد که این امر در گرو خلق شغل نخبگی و توسعه بازارهای نخبگی است. این نوع بازار منجر به عرضه محصولات نخبگان خواهد شد.
وی همچنین با تاکید بر این که این مقدمات منجر به تبدیل علم به ثروت می شود، افزود: علاوه بر این چنین رویکردی منجر می شود تا از فناوری براي بهبود زندگی بشر استفاده کرد.
ترکان با اشاره به رویکرد دولت دکتر رحانی ابراز امیدواری کرد که این رویکرد زمینه ای برای برداشتن گام های موثر در حوزه علم و فناوری شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

56065