۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

ساخت مدارهای اکترونیکی که قابلیت تعمیر و احیا خود را دارند

به گزارش ICTPRESS، دانشمندان از مدتها پیش به این نتیجه رسیدند که اگر مدارهای الکترونیکی این قابلیت را داشته باشند که به طور خودکار گذرگاه های رسانایی درون خود را دوباره احیا کنند، آنگاه این امکان فراهم می شود که ریزتراشه ها در بسیاری از مدارها از بالاترین سطح ممکن عملکرد برخوردار باشند.
آنها در این زمینه به رباتها اشاره می کنند. به عقیده دانشمندانی که در این حوزه فعالیت می کنند، رباتهایی که با تکیه بر مدارهای الکترونیکی خودکار تعمیر شونده ساخته شوند کارایی و دوام قابل توجهی خواهند داشت به طوری که در صورت بروز هرگونه نقصی در سیستم مداری، به راحتی احیا شده و وظایف خود را از سر می گیرند.
دانشمندانی که در انستیتو پلی تکنیک فدرال لوزان سوییس روی این ایده کار می کنند امیدوارند تا در سال های آینده و با الگو برداری از این فناوری جدید وارد دنیای اتمی شده و از آن در جزئی ترین ساختارها استفاده کنند.
قلب تپنده این فناوری جدید در استفاده از موادی موسوم به " فروالکتریک " است که با هدف تولید گذرگاه های رسانای قابل انعطاف توسط دانشمندان این انستیتو دستکاری شده است.
محققان از قابلیت های مهم این نگرش جدید به مواردی همچون ادامه عملکرد دستگاه ها نظیر رباتهای امداد و نجات یا سیستم های کنترلی نصب شده در مناطق حساس و خطرناک نظیر نیروگاه های هسته ای اشاره می کنند که در صورت بروز نقص فنی در بخشی از مدارهای درونی، باز هم می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
دانشمندان فرانسوی در این پروژه جدید از فرآیندهای درونی مغز در تولید سیناپس ها یا همان ارتباطات درون مغزی که همواره در حال تولید مجدد هستند الگوبرداری می کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

50445