۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

تلاش SpaceX برای پرتاب و فرود تاریخی راکت‎

به گزارش ICTPRESS ، راکت Falcon 9 که به اندازه یک ساختمان 22 طبقه است، دقایقی بعد از طلوع آفتاب از ایستگاه نیروی هوایی Cape Canaveral در فلوریدا پرتاب می شود و بعد از حدوداٌ نیم ساعت از فضا برمی گردد و با استفاده از مسیریاب GPS سعی در فرود روی سکوی شناور در اقیانوس اطلس می کند.
5 سال پیش چنین چیزی حتی شنیده هم نشده بود ولی SpaceX سعی در تغییر معادلات دارد تا بتواند راکتهای قابل استفاده را همچنان بکار گیرد. این کمپانی که توسط بیلیونر کارآفرین Elon Musk راه اندازی شده تلاش خود را برای سفرهای فضایی ارزان در آینده شروع کرده. کلید حل این مسئله استفاده از راکتهای قابل استفاده برای بردن فضانوردان و وسایل دیگر است و بجای اینکه فقط یکبار انجام شود می تواند چندین بار این وظیفه را انجام دهد.
تا به امروز SpaceX موفق به بکارگیری مجدد اینگونه راکتها نشده و اگر که امروز همه چیز طبق برنامه پیش رود بطور قطع از این به بعد بازی تغییر می کند.
و با توجه به اینکه برای سال 2015، 17 پرتاب در نظر گرفته شده حتی اگر این بار هم پروژه با شکست روبرو شود فرصت همچنان باقی است.
تکنولوژی برای آینده
فرود راکت تنها نکته جالب توجه امروز نیست، بلکه قرار است در این پرتاب وسیله بسیار مهمی به فضا برده شود: DSCOVR.
DSCOVR وسیله ای است برای زیرنظر گرفتن طوفانهای خورشیدی.  خورشید ذراتی که انرژی بسیار زیادی دارند در قالب طوفان خورشیدی به فضا ساطع می کند و وقتی که آنها وارد میدان مغناطیسی زمین می شوند می تواند سیستم تمام نیروگاههای برق، ارتباطات مخابراتی، هواپیمایی و GPS را مختل کند.
داشتن چنین ماهواره ای اولین خط دفاعی است که ما را قادر می سازد تا بتوانیم حرکتهای درستی را به منظور محافظت از سیستم در قبال ضربه های احتمالی انجام دهیم.
وقتیکه راکت در فضا از DSCOVR جدا شود، ماهواره سفر 110 روزه خود را برای رسیدن به آخرین مدار شروع می کند در حالیکه راکت جدا شده به سمت زمین باز می گردد.
نقطه خاصی در فضا بنام Lagrangian Point 1 وجود دارد که فضاپیما می تواند در آن بچرخد بنابراین همیشه بین زمین و خورشید قرار می گیرد.
در این نقطه L1 است که DSCOVR می تواند در زمان مواجهه با طوفانهای اینچنینی اخطار اولیه را بدهد که معمولاٌ 30 تا 45 دقیقه زودتر صورت می گیرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

68808