۱۴۰۳ یکشنبه ۲۲ مهر

رونمایی از ماهواره دوستی ایران با حضور رئیس جمهور

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در این مراسم که با حضور رئیس جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سالن اجلاس سران برگزار شد سه دستاورد مهم رونمایی و افتتاح شد.
دکتر سید حسن روحانی با اشاره به این‌که نقش ارتباطات در پیروزی انقلاب اسلامی انکارناپذیر است، گفت: ما پس از پشت سر گذاشتن برجام ۱ اکنون در حال ورود به مرحله برجام ۲ هستیم و برای رسیدن به اهدافمان به یک برنامه جامع مشترک ملی نیاز داریم.
وی گفت: یکی از عرصه‌هایی که باید برای آن تلاش کنیم فناوریهای نو است، باید دستگاه‌های دولتی را کوچک و چابک کنیم. در برخی کشورهای بزرگ دنیا فناوری فضایی به شرکتهای خصوصی واگذار شدند، ما نیز باید بتوانیم بخشهای زیادی از آن را به مردم و بخش خصوصی واگذار کنیم.
روحانی با اشاره به ضرورت اولویت‌بندی در تحقیقات مربوط به فناوریهای نو گفت: منابع محدودی در اختیار داریم پس نمیتوانیم همه کارها را انجام دهیم. باید تقسیم‌بندی و اولویت‌بندی را در دستور کار قرار دهیم.
یکی از ویژگیهای دنیای امروز، دنیای ارتباطات است. الان زمان توقف نیست، فضای نوین برای فناوری، علم و ارتباط با دنیا، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی فراهم شده که باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم.

 

 

افتتاح آزمایشگاه سنجش از دور سازمان فضایی ایران و مرکز تجمیع و تست ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران دو دستاورد دیگری بودند که با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شدند.
همچنین محمود واعظی، معاون رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن ابراز تشکر از تلاشهای خستگی‌ناپذیر تیم مذاکره هسته‌ای گفت: این دستاورد برای همیشه در تاریخ ایران خواهد درخشید. امیدواریم که نتیجه برجام در زمینه پرکاربرد فناوریهای اطلاعات هرچه سریعتر تحقق پیدا کند.
وی به بیان اهداف سازمان فضایی ایران پرداخت و گفت: تأکید بر حوزه هوا فضا به‌عنوان یکی ار راههای کاربردی، ایجاد فرصت عادلانه برای مشارکت افراد و شرکتها در توسعه هوافضا و فعال سازی ظرفیتها، توسعه علوم فضایی، ایجاد روابط تأثیرگذار در سطح بین‌المللی، ورود کشور به صنایع فضایی و هوایی و استفاده از فضای پساتحریم برای رفع محدودیتهای کشور در کنار تأمین ۲ ماهواره مخابراتی و سنجش از راه دور از مهمترین برنامه‌های پیش روی این سازمان است.
واعظی اضافه کرد: همه باید در تمامی لایه‌های کارشناسی حامی یکدیگر باشیم تا در یک فضای مناسب شاهد رشد و شکوفایی باشیم. برنامه ساخت ماهواره‌های بومی سنجش از راه دور با رویکرد صلح‌آمیز از اولولیتهای مهم سازمان فضایی کشور است.
در ادامه ، دکتر بهرامی، رئیس سازمان فضایی ایران نیز گفت: تأمین نیازهای کشور، توسعه ارتباطات بین‌الملل و تأمین تجهیزات موردنیاز و انتقال دانش فنی از اقدامات مهم این سازمان در سال جاری بوده است.
همچنین قرار است اولین دوره مسابقه ماهواره دانشجویی با مشارکت دانشگاه‌های فضایی برگزار شود تا پتانسیلهای موجود در این زمینه شکوفا شوند.
لازم بذکر است که این مراسم با شعار فناوری فضایی، توسعه متوازن و آینده‌ای پر امید و با همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

 

 

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

44132