۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

هوش مصنوعی با Fathom داخل یک USB stick جاسازی میشود

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ چیپهای Movidius در پهپادهای جدید DJI که از برخورد با اجسام اجتناب میکنند استفاده شده؛ دوربینهای حرارتی جدیدی که بصورت خودکار افراد محاصره شده در آتشسوزیها را شناسایی میکنند هم از همین چیپها استفاده میکنند.

تمام این موارد بوسیله یادگیری عمیق از طریق شبکه‌های عصبی انجام میشود. جدیدا اکسسوری تولید شده که به گفته کمپانی تولید کننده ابزار قدرتمند یادگیری عمیق را در اختیار همه قرار میدهد.

نام این وسیله Fathom Neural Compute Stick است و چیپ Myriad 2 MA2450 VPU بهمراه ۵۱۲ مگابایت رم LPDDR3 در آن بکار رفته است.

 

 

 

 

چیپ Myriad 2 همان چیپی است که در پهپادها و دوربینهایی که در بالا به آنها اشاره شده مورد استفاده قرار گرفته است. بزرگترین مزیت آن امکان انجام چندین پردازش بصورت همزمان است. شبکه‌های عصبی دقیقا در همین بخش کاربرد دارند.

طراحی بگونه‌ای شکل گرفته که بتواند چندین مورد را در یک زمان پردازش کند. معماری داخل چیپ Movidius با معماری که در داخل پردازنده‌های گرافیکی و CPUها دیده میشود متفاوت است.

این چیپ قادر است در هر ثانیه 150 میلیارد عملکرد شناور را پردازش کند و در عین حال فقط 1.2 وات انرژی مصرف کند.

البته از آنجاییکه پای شبکه‌های عصبی به میان می‌آید با بحث پیچیده‌ای روبرو هستیم و کل این فرآیند چندان ساده نیست.

در نگاه اول سیستمی که در این USB بکار رفته با سیستمی که «انویدیا» در برخورد با شبکه‌های عصبی  در کارتهای گرافیکش مورد استفاده قرار داده شباهت زیادی دارد. اما خوبی Fathom آنست که در محیطهایی که امکان دسترسی به کارتهای گرافیک و پردازنده‌‌های گرانقیمت وجود ندارد؛ کاربرد دارد.

جامعه هوش مصنوعی نسبت به خبر تولید این محصول واکنش مثبتی نشان داده؛ مدیر بخش AI فیسبوک گفته که سالها بود آرزو میکردیم چیزی شبیه Fathom ساخته شود. با وجود Fathom هر گونه روبات؛ چه کوچک و چه بزرگ میتواند قابلیهای بینشی فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

با اینکه بعضی از سازمانها در حال تحویل گرفتن سفارشهای خود برای Fathom هستند اما برای عرضه عمومی آن باید تا فصل زمستان صبر کرد. هنوز بصورت رسمی قیمتی برای آن اعلام نشده ولی شنیده میشود که کمتر از ۱۰۰ دلار خواهد بود.

 

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

84922