۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

محققان ژاپنی موفق به ساخت میکروسکوپ رباتیکی شدند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، یکی از دستاوردهای بزرگ در علم عصب شناسی، توسعه تکنیک optogenetic است که با استفاده از نور میتوان سلول های عصبی مهندسی شده را تحریک کرد که با بکارگیری این شیوه روی روابط فعالیت مغزی و رفتار مطالعه میشود. 
البته شیوه optogenetic محدودیت هایی را برای انجام تحقیقات وسیع به همراه دارد. از این رو محققان دانشگاه «اوساکا» ژاپن میکروسکوپ رباتیکی را با نام OSB توسعه دادند که قادر به ردیابی اجسام جنبنده بصورت خودکار در مغز است و از آن میتوان در مطالعات فعالیت مغزی استفاده کرد.
برای مثال با میکروسکوپ رباتیکی OSB میتوان کرم انگل nematode را در مغز به راحتی ردیابی کرد. در واقع OSB با استفاده از شیوه ای به نام «ترسیم نقشه» نور را از میان یک سری عدسی و دستگاه شکست نور عبور میدهد تا مکان کرم انگل nematode را با رنگ های مختلف و نور مادون قرمز نشان دهد. با استفاده از این شیوه میتوان حتی سر کرم nematode که به اندازه ±۰.۰۰۱ است را تشخیص داد.
هدف از ساخت این میکروسکوپ رباتیک بررسی مستمر فعالیت حرکت سلول های عصبی در مغز است. در حال حاضر محققین ژاپنی با این میکروسکوپ رباتیک روی ماده «دوپامین» که حرکت، احساسات و انگیزه را در مغز تنظیم میکند، مطالعه میکنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

97589