ناسا هواپیمای الکتریکی بی صدا میسازد
به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از پایگاه اینترنتی فایننشال اکسپرس، این هواپیما 14 موتور الکتریکی ملخ دار دارد که روی یک بال با طراحی منحصر به فرد تعبیه شدند و ناسا این فناوری جدید نیروی محرکه را با استفاده از یک هواپیمای آزمایشی که اکنون X-57 نامیده شده و دارای نام مستعار «ماسکول» است، آزمایش میکند.
چالرز بولدن مدیر ناسا گفت: با بازگشت هواپیماهای سرنشین دار X به قابلیت های تحقیقاتی، هواپیمای X-57 که به اندازه هواپیماهای معمول است، اولین گام را در بازگشایی یک دوره جدید از حمل و نقل هوایی برمیدارد.
اولین هواپیمای نوع X ، هواپیمای X-1 بود که سال 1974 به اولین هواپیمایی تبدیل شد که سریعتر از سرعت نور پرواز میکند.
محققان ناسا که به طور مستقیم روی این هواپیمای الکتریکی فعالیت میکنند، نام «ماکسول» را به افتخار «جیمز کلرک ماکسول» فیزیکدان اسکاتلندی قرن نوزدهم که کار بزرگی در زمینه الکترومغناطیی انجام داد، برای این هواپیما انتخاب کردند.
در این هواپیما، یک بال باریک و بلند که 14 موتور الکتریکی روی آن تعبیه شده است، جایگزین بال اصلی و دو موتور پیستونی گازسوز میشود.
«ماکسول» که انرژی آن تنها از چند باتری تامین میشود، مشکل انتشار کربن را نخواهد داشت و تقاضا را برای سوخت پایه سربی که هنوز توسط حمل و نقل هوایی استفاده میشود، کاهش میدهد.
صرفه جویی در مصرف انرژی در ارتفاع کروز (گشت زنی) با استفاده از فناوری X-57، موجب میشود که مسافران از کاهش زمان پرواز، کاهش مصرف انرژی و نیز کاهش هزینه های کلی عملیاتی بهره ببرند.
معمولا برای دستیابی به بهترین بهره وری سوخت، باید هواپیما آهسته تر از ظرفیت آن پرواز کند اما نیروی محرکه الکتریکی محدودیت سرعت را از بین میبرد.
موتورهای الکتریکی بی سر و صداتر از موتورهای پیستونی متعارف هستند و انتظار میرود که فناوری نیروی محرکه الکتریکی X-57 ، سر و صدای هواپیما را به طور چشمگیری کاهش دهد.
نظرات : 0