۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

نصب تلسکوپی غول‌پیکر در اعماق مدیترانه

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از دیجیتال ترندز، این تلسکوپ که نتیجه همکاری 240 نفر نیروی انسانی است؛ قرار است در عمیقترین قسمت دریای مدیترانه نصب شود. دانشمندان با استفاده از این تلسکوپ تصمیم دارند تا اطلاعات بیشتری درباره نوترینوها بدست بیاورند. برای اینکار آنها نیاز به یک تلسکوپ غول‌پیکر داشتند و درنهایت شروع به ساخت تلسکوپ KM3NeT کردند.

مدیر این پروژه میگوید: از آنجاییکه نوترینوها بسیار ضعیف هستند برای دیدن آنها نیاز به مقدار بسیار زیادی ماده هست. برای همین با تحقیقاتی که انجام شد دانشمندان به این نتیجه رسیدند که عمق آبهای مدیترانه بهترین مکان برای نصب این تلسکوپ است چون این ذرات ریز؛ بسیار شفاف هستند. ما میدانستیم که چطور باید این کار را انجام دهیم اما مدت زمان زیادی طول کشید تا بتوانیم به یک فناوری دست پیدا کنیم که از نظر هزینه منطقی باشد.

تلسکوپ KM3NeT از آرایه‌ای از هزاران سنسور اپتیکال تشکیل شده؛ این سنسورها قادرند نور ضعیف را در عمق آب شناسایی کنند. این نور در نتیجه برخورد نوترینوها با زمین و باردار شدن آنها بوجود می‌آید.

فاز اول پروژه به پایان رسیده و اکنون دانشمندان در حال توسعه زیرساختهای مورد نیاز در کف مدیترانه هستند.

دانشمندان امیدوارند فاز بعدی این پروژه در طی ۴ سال آینده تکمیل شود. چیزی حدود 95 میلیون یورو برای مرحله بعد نیاز است که شامل ساخت خود تلسکوپ هم میشود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

87509