۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

جهان «های‌تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در دنیای فناوری اتفاقات زیادی در طول هفته می‌افتد. دنیایی که مملو از خبرهای گوناگون است؛ خبرهایی که تعدد آنها باعث میشود تا هیچ کسی نتواند همه آنها را دنبال کند.

آنچه که در زیر مشاهده میکنید برخی از خبرهای مهم هفته در حوزه فناوری است:

 

آپدیت ویندوز 10

طی کنفرانس «بیلد 2016» کمپانی مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز 10 تابستان امسال یک آپدیت جدید و رایگان بنام “Anniversary Update” دریافت میکند. این بروزرسانی برای تمام دستگاههای پی‌سی؛ تبلت؛ اسمارت‌فون؛ کنسول ایکس‌باکس وان؛ هولولنز و اینترنت اشیاء قابل استفاده خواهد بود. آپدیت مذکور روز ۲ آگوست یعنی تقریبا 1 ماه دیگر و چند روز بعد از جشن یکسالگی این ویندوز عرضه میشود.

 

فضا و نجوم

ناسا یک گام دیگر به مأموریت راه‌اندازی (Space Launch System (SLS به مریخ نزدیکتر شد. در این هفته آنها یکی از قدرتمندترین بوسترهای موشکی دنیا را به نمایش گذاشتند. این آزمایش در مرکز آزمایشهای زمینی Orbital ATK در یوتا انجام شد. این برای دومین بار است که این بوسترها مورد آزمایش قرار میگیرند. بار اول سال 2008 و برای فضاپیمای Orion شاهد انجام این تستها بودیم.

 

گجت

آیا استفاده از اسمارت‌فون بطور کامل نحوه کار مغز را تغییر میدهد؟ در حالیکه هنوز تحقیقات وسیعی در خصوص اثرات استفاده دائم از اسمارت‌فون در جریان است اما گروهی از دانشمندان کلینیک Mayo اخیرا دریافته‌اند که ارسال پیام؛ ریتم معمولی امواج مغز را تغییر میدهد و این ریتم بطور کامل با سایر شکلهای امواج که در سایر فعالیتها دیده میشود متفاوت است. بگفته دکتر «ویلیام تاتوم» اهمیت این کشف جدید در آن است که این “ریتم پیام‌رسانی” امواج مغزی جدیدی را به نمایش گذاشته که در این برهه و در مقایسه با سایر امواج بسیار کمیاب و نادر است.

 

فناوری خودران

اوایل ماه ژوئن؛ بی‌ام‌و اعلام کرد که تمرکز خود روی خودروهای سری “i” را از کارایی به قابلیتهای خودران تغییر داده است. اوایل این هفته اعلام شد که بی‌ام‌و با سازنده بزرگ چیپ در دنیا یعنی اینتل و یک شرکت تخصصی بنام Mobileye در زمینه این فناوری همکاری نزدیکی خواهد داشت. روز جمعه هفته جازی نیز نمایندگان هر سه کمپانی در یک کنفرانس خبری مشترک در خصوص توسعه خودروهای خودران اطلاعات بیشتری را منتشر میکنند. بی‌ام‌و پیش از این اعلام کرده بود که تا سال 2021 یک مدل پرچمدار خودران را معرفی میکند.

 

سیستم‌عامل اندروید

نام سیستم‌عامل بعدی اندروید نه نوتلاست نه یک دسر هندی؛ اندروید N بطور رسمی «نوقا» نامیده میشود. تاپیش از این گوگل نام نسخه‌های مختلف اندروید را به ترتیب حروف الفبا انتخاب میکرد که اولین آن اندروید 1.5 کاپ‌کیک بود و آخرین آن هم اندروید 6.0 مارشملو بود. درخصوص نسخه جدید که در حقیقت همان اندروید 7.0 است اخبار زیادی شنیده میشد و همه از اندروید نوتلا نام میبردند و بعنوان گزینه محبوب همه شناخته میشد.

 

گجت

مؤسسه FDA با تأیید یک دستگاه جنجالی به سازندگان آن اجازه داد تا برنامه‌های خود را ادامه دهند. این دستگاه با هدف کمک به افرادی که از چاقی رنج میبرند ساخته شده است و عملکرد آن به این صورت است که غذا را با استفاده از لوله‌های مخصوص از شکم فرد به بیرون دفع میکند. این دستگاه با نام AspireAssist شامل لوله‌هایی است که با انجام عمل جراحی در داخل شکم کاشته میشود و به نازل بسیار کوچکی که بیرون پوست قرار میگیرد؛ ختم میشود.

 

روباتیک

مسیها؛ رونالدوها و نیمارها تا چند سال آینده رقبای بسیار سرسختی خواهند داشت. حداقل هدف برگزارکنندگان رویداد روبوکاپ 2016 چنین است. این رویداد سالیانه در زمینه فوتبال انجام میشود و امسال در شهر لایپزیگ آلمان در حال برگزاریست. دبیر روبوکاپ 2016 بنام «کرائتشمار» میگوید: هدف نهایی روبوکاپ؛ توسعه و گسترش روباتهای انسان‌نمای فوتبالیستی است که بتوانند قهرمان جهانی فیفا را شکست بدهند. امیدواریم که تا سال 2050 به این هدف برسیم.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

96179