۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

جهان «های‌تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در دنیای فناوری اتفاقات زیادی در طول هفته می‌افتد. دنیایی که مملو از خبرهای گوناگون است؛ خبرهایی که تعدد آنها باعث میشود تا هیچ کسی نتواند همه آنها را دنبال کند.

آنچه که در زیر مشاهده میکنید برخی از خبرهای مهم هفته در حوزه فناوری است:

 

گجت

فرض کنید هم لذت یک گوشی آیفون 6S رزگلد را تجربه کنید و هم لذت فناوری تاچ سه‌بعدی. فعلا برای قضاوت خیلی زود است اما اپل دور از تمام نگاهها در حال کار بر روی ساخت آیفون بعدی یعنی آیفون 7 است و شایعات پیرامون آن هر روز داغتر از قبل میشود. باید منتظر ماند و دید که این همه شایعه چه زمانی رنگ واقعیت بخود میگیرد.

 

فضا و نجوم

برخلاف شرایط آب و هوایی بسیار ناخوشایندی که روی قمر زحل یعنی تایتان وجود دارد اما به ادعای محققان و دانشمندان دانشگاه Cornell ممکن است زندگی در آن جریان داشته باشد. دمای متوسط این سیاره 179- درجه سانتیگراد است؛ تمام آب روی سطح آن یخ زده و میتوان گفت که تقریبا هیچ بخار آبی در آنجا دیده نمیشود. درنتیجه هر شکلی از زندگی که در آنجا وجود دارد باید مبتنی بر غیر آب باشد. یعنی نقطه مقابل چیزی که در زمین وجود دارد.

 

خودروی خودران

وقتی درباره خودروهای خودران یا مستقل از راننده صحبت میشود اولین چیزی که به ذهن میرسد ایمنی آن است. اما اتفاقات اخیر موجب شده تا سطح نگرانیها در زمینه ایمنی این خودروهای خودران افزایش پیدا کند قبل از اینکه شاهد استفاده گسترده از آنها در سطح جامعه باشیم. این فناوری هم میتواند تبعات اجتماعی بسیاری را در پی داشته باشد و هم اقتصادی.

 

اکسسوری

درطی چند هفته گذشته یک کمپانی بنام Zus با جدیدترین محصول نوآورانه خود همهمه فراوانی را در زمینه فناوری ایجاد کرده است: کابل Zus Kevlar. برخلاف بسیاری از کابلهای شارژ که بعد از چند ماه استفاده مداوم شکسته و خراب میشوند؛ کابل Zus Kevlar بگونه‌ای طراحی شده که در برابر هر نوع فشار و نیروی تهاجمی مقاومت میکند. اما تا چه اندازه میتوان به این کابلها اطمینان کرد؟

 

درمان سرطان

ممکن است روزنه‌های جدیدی در خصوص درمان بیماری مهلک سرطان باز شده باشد هرچند که هنوز خیلی زود است درباره آن نظر قطعی داد. دانشمندان مرکز تحقیق و مطالعه MIT سنگاپور در تلاش برای بررسی تأثیر میدانهای الکتریکی بر روی سلولهای سرطانی هستند. به همین منظور آنها دستگاه بسیار کوچکی ساخته‌اند که میتواند روی این سلولها تأثیرگذار باشد. اما تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و امید است که بزودی شاهد اخبار فوق‌العاده در این زمینه باشیم.

 

ضمیر نیمه خودآگاه

اگر فکر میکردید که ایده کریستوفر نولان در فیلم بسیار موفق Inception تمام علمی تخیلی بوده باید کمی در اینباره تجدیدنظر کنید. حداقل این چیزی است که از یافته‌های جدید یک تحقیق بدست می‌آید. براساس تحقیقی که بتازگی صورت گرفته این امکان وجود دارد که پیامهای ساده‌ای را در ضمیر نیمه خودآگاه افراد کار گذاشت بدون آنکه آنها علمی به این موضوع داشته باشند. در این تحقیق؛ شرکت‌کنندگان در یک ماشین fMRI دراز کشیده و بصورت ناخودآگاه آموزش داده شدند زمانیکه یک تصویر راه‌راه سفید و سیاه به آنها نشان داده میشود فقط رنگ قرمز را ببینند. این مسئله برای مدت چند روز تکرار شد.

 

خنک‌کننده‌های هوا

مهم نیست فضایی که در آن قرار دارید آپارتمان است؛ اتاق خواب؛ اداره؛ پارکینگ یا کلاس درس؛ گاهی واقعا نیاز دارید تا دمای آن محیط را پایین بیاورید و در این شرایط فنهای رومیزی قدیمی اصلا پاسخگو نخواهند بود. پس باید تجهیزاتمان را به سیستمهای خنک کننده پنجره‌ای ارتقا بدهیم. خوشبختانه دستگاههای AC مبتنی بر پنجره؛ هوشمندتر و کاراتر از همیشه شده‌اند و انتخابهای بسیاری در این زمینه وجود دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

46648