۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

جهان «های‌تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ روزبه‌روز فناوری‌ها در حال گسترش هستند و هر چه رو به جلو می‌رویم این حرکت با شتاب بیشتری صورت می‌گیرد. طبیعی است که پوشش تمامی اخبار و آگاهی از همه آن‌ها برای افراد علاقه‌مند کار ساده‌ای نیست به‌خصوص با توجه به مشغله‌‌های کاری روز افزون که دنبال کردن اخبار را با مشکل هم روبرو می‌کند.

در زیر سعی داریم تا برخی از اخبار مهم هفته گذشته در دنیای فناوری را برای شما مرور کنیم.

 

سیستم احراز هویت

پیاده‌سازی مکانیزم احرازهویت مبتنی بر امواج مغزی یک دستاورد مهم به شمار می‌رود و بسیاری از مشکلات امروزی را برطرف خواهد کرد. اما تحقیق جدیدی که از سوی دانشگاه فناوری تگزاس صورت گرفته است، نشان می‌دهد که مکانیزم احراز هویت مبتنی بر EEG ممکن است خود مشکلات دیگری را به‌وجود بیاورد. به‌طوری که این فناوری ممکن است، سرآغازی بر نقض حریم خصوصی باشد، با این تفاوت که دامنه تبعات آن غیر قابل تصور خواهد بود. الکترواسنفالوگرافی (EEG) سرنام Electroencephalography دستگاهی است که به منظور ثبت سیگنال‌های الکتریکی مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با استفاده از الکترودهایی که روی سر قرار می‌گیرد، قادر است سیگنال‌های مغزی را به ثبت برساند.

 

خودرو

جنرال‌موتورز، یکی از بزرگ‌ترین سازندگان اتوموبیل جهان به دلیل وجود یک نقص نرم‌افزاری در سیستم ایربگ، برای 4 میلیون و سیصد‌هزار خودروی تولید شده‌اش فراخوان داده است. این نقص تاکنون کشته و مجروح هم داشته است. این فراخوان برای کامیون‌‌ها؛ سواری‌ها و خودروهای مسافربری (SUV) که از 2014 تاکنون تولید شده‌اند، اعلام شده است.

 

مرورگر

کروم تصمیم گرفته است جنگ تمام عیاری را با سایت‌هایی که هنوز از رمزنگاری استفاده نمی‌کنند، آغاز کند. این جنگ همزمان با عرضه جدیدترین نسخه از این مرورگر به مرحله اجرا در خواهد آمد. کروم 56 قرار است در ماه ژانویه عرضه شود. در نسخه 56 هر زمان کاربری سعی کند در صفحاتی که از پروتکل انتقال ابرمتن HTTP استفاده می‌کنند، اطلاعات حساسی همچون گذرواژه یا نام کاربری را وارد کند، کروم هشدار خواهد داد که شما در حال بازدید از یک صفحه رمزنگاری نشده و غیر ایمن هستید.

 

خودروهای خودران

فناوری خودروهای خودران روزبه‌روز در حال پیشرفت است و احتمالا تا چند سال آینده شاهد فراگیر شدن آن در خیابان‌های شهر محل سکونت خود خواهیم بود. ابداع جدید کادیلاک به‌نام Super Cruise با ردگیری چشمان شما مطمئن می‌شود که حتی در حالت استفاده از سیستم نیمه خودران حواس شما کاملا جمع رانندگی باشد. این نوآوری در ابتدا در کادیلاک CT6 مدل 2017 به‌کار گرفته می‌شود. در صورتی‌که حواس شما به رانندگی و مسیر نباشد؛ این سیستم از هشدارهای صوتی و تصویری برای آگاه کردن‌تان استفاده می‌کند. اگر توجهی به این هشدارها نکنید؛ سیستم اطلاعات OnStar از طریق اینترکام با شما صحبت می‌کند. سیستم OnStar در کنار SuperCruise عرضه می‌شود. اگر باز هم اعتنایی به این هشدارها نکنید؛ آن‌وقت خودرو به‌صورت خودکار به کنار خیابان رفته و متوقف می‌شود.

 

دوچرخه برقی

شرکت بادنیتر موفق شده دوچرخه برقی بسازد که در نوع خود سبک‌ترین است. این دوچرخه برقی که Model E نام گرفته، از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده و وزن آن بسیار پایین است. این دوچرخه برقی از یک موتور کوچک‌ و قدرتمند برخوردار است که در مرکز انتقال نیروی دوچرخه تعبیه شده و می‌تواند سرعت آن را به حداکثر 24 کیلومتر‌بر‌ساعت برساند. اما باتری و کابل‌های ارتباطی این محصول در کنار موتور الکتریکی جای گرفته تا هارمونی آن حفظ شود. کنترل موتور برقی دوچرخه از طریق تلفن همراه، باتری لیتیومی 30 ولتی با قدرت 160 میلی‌آمپر ساعت و توان شارژدهی تا ۱۶۰ کیلومتر، تسمه انتقال قدرت شیاردار و پلاستیکی و نصب حسگرهای تشخیص نیاز به نیروی بیشتر به ویژه در شیب‌ها از قابلیت‌‌های این دوچرخه برقی 3950 دلاری است.

 

ذخیره‌سازی

شرکت ای‌دیتا جدیدترین SSD خود را با مدل SU800 معرفی کرد که تراشه‌های سه‌بعدی NAND وظیفه ذخیره‌سازی داده‌ها را برعهده دارند. شرکت ای‌دیتا SU800 را با در نظر گرفتن قیمت مناسب در مقایسه با رقبا وارد بازار کرده است. اولین برگ برنده این درایو حالت جامد، استفاده از ساختار  3D NAND Flash است که تفاوت‌های زیادی با ساختار فلش‌های دو وجهی دارد. در ساختار فلش‌های دو وجهی یا Planner، سلول‌ها در راستای محورهای X و Y کنار هم قرار می‌گیرند و بسته به نوع آن‌ها، می‌توانند تا حجم محدودی از ذخیره‌سازی اطلاعات را پشتیبانی کنند.

 

روتر

این جعبه کوچک مسافرتی HooToo TripMate Titan نام دارد و علاوه بر امکان ایجاد شبکه وای‌فای شخصی تا ۵ دستگاه را می‌توان به آن وصل کرد. این روتر ایده‌آل‌ترین وسیله برای هتل‌ها و مسافرانی است که در این مکان‌ها اقامت می‌کنند. جعبه کوچک مسافرتی فوق هم شرایط چند ارتباطی را ساده کرده و هم این‌که یک لایه امنیتی بیشتر به شبکه اضافه می‌کند. اما TripMate Titan یک ویژگی خاص و جالب دارد: امکان استفاده به‌عنوان فضای ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS). فقط کافی است یک فلش‌درایو؛ کارت‌ریدر یا هارد اکسترنال از طریق درگاه USB به آن وصل کنید. اما صبر کنید. هم‌چنان ادامه دارد. یک باتری فوق‌العاده قدرت‌مند 10400mAh شرایطی فراهم می‌کند که کاربر با استفاده از آن در زمان حرکت می‌تواند گوشی یا تبلت خود را شارژ کند.

 

روباتیک

جراحان بریتانیایی برای اولین بار موفق شدند جراحی داخل چشم را با استفاده از یک روبات‌ با موفقیت به سرانجام برسانند. موفقیت‌آمیز بودن این روش باعث خواهد شد تا در آینده مشکلاتی که در ارتباط با لرزش دست ممکن است سلامت بیماران را تهدید ‌کند برای همیشه از میان بروند. دستاورد این گروه از جراحان انقلاب عظیمی در علم جراحی و شیوه‌های درمانی مرتبط با آن به وجود خواهد آورد. این جراحی در دانشگاه جان ردکلیف شهر آکسفور و به سرپرستی پروفسور رابرت مک لارن انجام شد. این عمل جراحی روی غشایی انجام گرفت که بر سطح شبکیه چشم بیمار قرار گرفته بود. این غشا که یک صدم میلی‌متر ضحامت داشت، باعث شده بود که شکل شبکیه چشم از حالت عادی آن خارج شود. به دلیل نازک بودن این غشا عمل جراحی باید به دقیق‌ترین شکل ممکن انجام می‌شد تا آسیبی به شبکیه چشم بیمار وارد نشود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

19787