۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر

نابینایان بکمک این گجت می‌توانند بخوانند و ببینند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از انگجت، محققان در تلاش هستند تا هر روز به پیشرفت‌های تازه‌ای در ترکیب فناوری‌های یادگیری ماشینی و بینایی کامپیوتری دست پیدا کنند.

بینایی کامپیوتری یا همان بینایی ماشینی به معنی پردازش و تحلیل تصاویر و ویدیوها و ارائه داده‌های عددی بر اساس آن‌هاست. ولی فقط خودروها و پهپادها نیستند که می‌توانند از این پیشرفت‌ها بهره‌مند شوند.

یک شرکت استارت‌آپی به‌نام EurA به‌شدت در تلاش است تا در این زمینه به دستاوردهای تازه‌ای برسد و در حال حاضر یک محصول پوشیدنی جدید به‌نام Horus رونمایی کرده است که به افراد نابینا امکان دیدن می‌دهد.

هرچند که طراحی نمونه اولیه این گجت تقریبا کامل به‌نظر می‌رسد ولی هنوز بعضی قسمت‌های آن نیاز به بازبینی دارند. این گجت از هدفون‌های استخوانی برند Aftershokz به‌همراه یک ماژول دوربین استفاده می‌کند.

این فناوری هدایت استخوانی مبتنی بر ارتعاشات از طریق استخوان جمجمه قادر است صدا را به گوش داخلی منتقل کند. پیش از این؛ شاهد استفاده از این فناوری در عینک هوشمند گوگل بودیم.

در حال حاضر این گجت؛ برای خواندن متن‌های کوتاه؛ شناسایی اجسام مختلف یا تشخیص چهره‌ افرادی که در حال صحبت کردن با آنها هستیم طراحی شده است.

روی جعبه مشکی رنگ آن‌هم سه دکمه با شکل‌های مختلف طراحی شده که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را از هم تشخیص داد.

کاربر باید در زمان استفاده با فشار دادن یکی از این دکمه‌ها تعیین کند که قصد دارد از کدام حالت گجت یعنی خواندن متن؛ شناسایی اجسام یا صورت افراد استفاده کند. بعد از آن؛ اگر وی خواندن را انتخاب کرده باشد؛ باید کتاب را در مقابل این عینک قرار دهد. برای قرار دادن کتاب در جهت و زاویه مناسب نیز کمک‌های صوتی دریافت خواهد کرد. بعد از یک وقفه بسیار کوتاه برای تحلیل داده‌ها؛ این سیستم شروع به خواندن متن موردنظر می‌کند.

البته این گجت هنوز آن‌قدرها هوشمند نیست اما نابینایان می‌توانند هر کتاب؛ روزنامه یا مجله‌ای را که دوست دارند مطالعه کنند.

این استارت‌آپ توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه جنوای ایتالیا راه‌اندازی شده است. آن‌ها از دو سال پیش مشغول کار بر روی سیستم جدید خود بوده‌اند و به‌نظر می‌رسد که به مراحل نهایی کار نزدیک شده‌اند.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

40651