۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر

«آلودگی امواج» هنر پیشرفت تکنولوژیک انسانِ هزاره سوم

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، فهیمه فصیحی «پژوهشگر» در این مقاله آورده است: یکی از این آلودگی ها، "آلودگی امواج" (wave pollution) است که این نوع آلودگی به افزایش استفاده انسان از طول موج های مختلف در زمینه های ارتباطات، مخابرات و... بازمی گردد. 
دنیای امروز، دنیای امواجی است که به دست بشر ایجاد شده است. هر لحظه، میلیون ها موج با فرکانس های متفاوت، از بدن ما عبور می کند که به احتمال زیاد تأثیراتی منفی بر بدن می گذارد و موجب اختلال در آن می شود؛ زیرا عبور امواج مختلف، حوزه های جدیدی را ایجاد کرده و موجب اختلال در سلول های بدن می شود.
با این وجود، يافته هاي أخير پزشكي ابهامات فراواني را در خصوص اثرات استعمال گسترده اين امواج بر سلامتي انسان نمايان ساخته است كه ضرورت بازنگري و قانونمند کردن استفاده از امواج الكترومغناطيسي به خصوص در كلان شهرها را مطرح مي سازد. 
از يك سو وجود كابلهاي برق فشــار قوي، فرستنده هاي مخابراتي سازمانهايي نظير شركت مخابرات، صدا وسيما و برخي از بخشهاي نيروهاي مسلح، نصب رو به افزايش آنتن هاي BTS تلفن همراه و أخيراً ارسال امواج پارازيت ماهواره اي، شهروندان كلان شهرهای ايران را در معرض بمباراني از تشعشعات امواج الكترومغناطيسي قرار داده است و از سوي ديگر فقدان قانوني جامع و عام الشمول در اين حوزه، چالش هاي فراواني را پيش روي گذارده است.
امروزه یکی از نگرانی ها، درباره اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان است که با رشد بیش از حد تعداد دارندگان تلفن‌های همراه، بیشتر هم شده‌ است. 
استفاده روزافزون از دستگاه های الکترونیکی از جمله تلفن همراه، با موجی از گزارش های ضد و نقیض درباره اثرات مُضر محتمل آن ها همراه شده است؛ اثراتی که ناشی از قرار گرفتن کاربران تلفن همراه و همسایگان ایستگاه های مخابراتی در معرض میدان های الکترومغناطیس است. 
این نگرانی‌ها ناشی از امواج الکترومغناطیسی در مقیاس مایکرو ویو هستند که این تلفن ها از خود ساطع می‌کنند؛ شواهد موجود نشان ميدهد كه اين امواج مضر بوده و بسته به شدت، فركانس، نوع موج و مدت زمان مواجهه، اثرات بيولوژيكي متفاوتي را ايجاد مي كنند. 
از یک سو، نگراني گسترده اي از احتمال تأثير سوء امواج مايكروويو ساطع شده از تلفن هاي همراه وجود دارد و محققين در مورد اثرات زيان بار اين تشعشعات بر بافتهاي مغز، قلب، تيروئيد، پوست، كليه، چشم، كبد و توليدمثل هشدار داده اند، تا آنجا که آژانس تحقیقات بین‌المللی سرطان، امواج الکترومغناطیسی موبایل را در گروه احتمالاً سرطان زا طبقه‌بندی می‌کند. 
از سوی دیگر، شواهد علمی مدعای این مطلب است که امواج گوشي و آنتن هاي تلفن همراه در زمره امواج فركانس راديويي قرار مي گيرند، به عبارتي اين محدوده مربوط به امواج غيريونيزه كننده است كه اثر تخريبي روي بافت هاي زنده نداشته و فقط منجر به افزايش دماي ناحيه اي از بدن مي شوند كه در معرض تابش قرار گرفته است.
 به هر حال، پیامدهای مخرب تلفن همراه دراز مدت است و در زمان کوتاه نمایان نمی شود. 
عمده ترین اثر قابل مشاهده از تلفن همراه، حرارت است که در فرد مکالمه کننده پس از مدتی لاله گوش قرمز می شود. 
اثر تلفن همراه بر گوش انسان در دراز مدت به صورت احساس اصوات اضافي تاييد شده است. 
عمومأ توافق هايي بر اين امر وجود دارد كه انرژي فركانس راديويي باعث انبساط بافت هاي مغز مي شود كه ناشي از تغييرات حرارت كوچك اما سريع بافت ها است. 
اين امر باعث ايجاد امواج فشاري مي شود كه از طريق جمجمه به گوش دروني فرستاده مي شود، جايي كه گيرنده هاي حساس صوتي در آنجا قرار دارند. به اين ترتيب، اثر حرارتي تلفن همراه بر گوش انسان در دراز مدت و به صورت احساس اصوات وِز وِز، ‌هيس هيس يا تق تق تأييد مي شود.
در مکالمه های طولانی مدت، بر افراد استرس بیشتری وارد می شود که در نهایت خستگی روحی را به همراه دارد. 
اثر دیگری که ممکن است تلفن همراه بر افراد وارد کند و هم اکنون در حال مطالعه است، تغییرات ژنتیکی است که در صورت صحت این فرضیه، فاجعه ای در انتظار انسان ها خواهد بود. 
تحقیقات نشان داده است که افزایش ارتعاشات الکترومغناطیسی بر کیفیت تخمک و اسپرم موثر بوده و چنانچه فرد در میدان های الکترومغناطیس قرار گیرد، موجب آسیب DAN و در نتیجه ناباروری می شود. 
همچنین امواج الکترومغناطیس با یک شدت خاص می تواند بر تکثیر و فعالیت های سلولی تأثیرگذار باشد. نتایج به دست آمده از آزمایش های انجام شده محققان بر روی حیواناتی که در معرض مستقیم ارتعاشات بودند، نشان از تغییرات پارامترهای خونی آنها داشته است.
تغییرات احتمالی که امواج الکترومغناطیس روی سلول ها ایجاد می کنند موجب بروز تومورهای مغزی در دراز مدت خواهد شد. 
البته با توجه به اینکه بیشتر سرطان ها و تومورها روندی تدریجی دارند و گاهی تا علامت دار و قابل تشخیص شدن آنها ده ها سال طول می کشد و از رواج تلفن همراه نیز قریب به دو دهه می گذرد، نمی توان به صراحت نقش امواج تلفن همراه در شکل گیری چنین تومورهایی را رد یا تأیید کرد و باید منتظر تحقیقات انجام شده در این زمینه در سال های آتی باشیم.
همچنین تحقیقات نشان داده است که كودكان بيشتر در معرض خطر امواج تلفن همراه هستند. 
كودكان به علت سيستم عصبي در حال رشد و جذب انرژي بيشتر از ناحيه سر، بيشتر در معرض خطر امواج تلفن همراه هستند و بايد كودكان را از استفاده زياد از تلفن همراه برحذر داشت.
تلفن های بی سیم نیز ضرری مشابه تلفن های همراه دارند و توصیه می شود که مکالمه ها با تلفن همراه و یا بی سیم بیش از سه دقیقه به طول نیانجامد. 
همچنین در حین مکالمه با تلفن همراه بهتر است از هندزفری استفاده شود و یا گوشی تلفن همراه همواره یک متر از بدن فاصله داشته باشد و هنگامی که از تلفن همراه استفاده نمی شود، بهتر است آن را خاموش و یا در حالت بدون آنتن قرار داد.
با همه این تفاسیر به نظر می رسد این آلودگی‌ها آنقدر خطرناک هستند که سرطان‌ها، بیماری‌های صعب‌العلاج، سقط جنین، معلولیت‌های ذهنی و جسمی و... را به همراه داشته باشد. 
سوال اینکه راه کاهش آلودگی های فرکانسی در کلان شهرهایی مانند تهران چیست؟
 خبرها حاکی از آن است که ایران کار خود را در استفاده از تجهیزات فیبرنوری در پیش گرفته و با وجود اینکه زیرساخت‌های کشور هم به اندازه‌ای است که بتوان وایرلس را به فیبرنوری تغییر داد، اما در حال حاضر تغییر آن کار بسیار ساده‌ای نیست. 
در بسیاری از مناطق آمریکا به دلیل آسیب‌رسانی، استفاده از وایرلس ممنوع است. در این مناطق از فیبرنوری که امن و سالم است، استفاده می‌کنند. 
خوشبختانه فیبرنوری در ایران پیشرفت خوبی داشته و حتی در روستاها هم فیبرنوری وجود دارد. 
اما باید ماهیت از وایرلس به فیبرنوری تغییر کند. اگر شرکت‌های مخابراتی امکانات را روی فیبرنوری ارائه دهند شاید بسیاری از آسیب‌ها از بین رفته و چه بسا آلودگی و ازدحام امواج کاهش یابد. 
اما، ناگفته نماند که هزینه ماهانه استفاده از زیرساخت‌های فیبرنوری بسیار گران است و مقرون به صرفه نخواهد بود؛ بنابراین، مردم ترجیح می‌دهند که با هزینه کمتری ارتباط‌هایشان را برقرار کنند. 
به زعم نگارنده، شاید بهتر باشد متولیان، حداقل، فرهنگ هزینه بیشتر برای حفظ سلامتی را در کشور ترویج کنند، چراکه حق بر سلامتي و به تَبع آن حق بر محيط زيست سالم، عناصر كليدي هستند كه در كنار توسعه روزافزون فعاليت ها و تجهيزات مبتني بر كاربرد اين امواج بايد مد نظر قرار گيرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

53360