۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 17 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد :


خبر:  ابلاغ تکالیف اولویت‌دار معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در سال 96
معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، پروژه‌های اولویت‌دار معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور «مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» برای اجرا در سال 1396 را ابلاغ کرد.
متن ابلاغیه اسحاق جهانگیری به این شرح است:
تصویبنامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور
«ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» به استناد مفاد مصوبه شماره 85001/ت52442 هـ مورخ 1394.06.31 هیئت وزیران، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال 1396 که توسط معظم‌له به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» نامگذاری شده است، ضمن پیگیری و اجرای ماموریت‌ها و وظایف مقرر در مصوبه شماره 8799 مورخ 1396.01.30 تحت عنوان «بسته‌های رونق تولید و اشتغال» برای آن دستگاه، تصویب نمود:
الف) « معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور» به عنوان «دستگاه مجری» مسئول اجرای پروژه‌های اولویت‌دار به شرح ذیل برای اجرا در سال 1396 تعیین می‌گردد:
عنوان پروژه
1. طراحی و پیاده‌سازی نظام صیانت از بازار ملی در حوزه دانش‌بنیان از طریق تهیه پیوست فناوری بخشی در دو دستگاه اجرایی (وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی)
ب) اجرای موارد زیر توسط «دستگاه مجری» برای عملیاتی نمودن پروژه‌های مندرج در بند (الف) ضروری است:
1) پروژه‌های مصوب برای اجرا در سال 1396 می‌بایست توسط «دستگاه مجری» با اولویت و در چارچوب «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» اجرا و تکمیل شوند. بدیهی است کلیه مسئولیت‌ها از زمان ابلاغ تا اتمام پروژه بر عهده «دستگاه مجری» خواهد بود.
2) «دستگاه مجری»، با قید فوریت حداکثر ظرف مدت یک هفته برای تسریع در اجرای هر یک از آنها نسبت به صدور حکم برای معاون و یا معاونین ذی ربط خود و یا مقام هم‌تراز به عنوان مجری اقدام و به دبیرخانه ستاد معرفی نماید.
3) مجری منصوب از سوی وزیر یا بالاترین مقام «دستگاه مجری»، موظف است تا انتهای اردیبهشت ماه سال جاری برای هر یک از پروژه‌ها در چارچوب منشور پروژه مندرج در «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی»، «برنامه عملیاتی» تهیه و پس از تایید رئیس دستگاه اجرایی به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.
4) تامین منابع مالی لازم برای اجرای هر یک از پروژه‌های مصوب بر عهده «دستگاه مجری» می‌باشد و مجری می‌بایست در چارچوب اعتبارات، وظایف و اختیارات دستگاه مجری، کلیه اقدامات لازم را برای تامین مالی پروژه به نحوی به عمل آورد که پروژه طبق زمانبندی مصوب اجرا شود.
5) «دستگاه مجری» موظف است به صورت ماهانه گزارش اقدامات به‌عمل‌آمده برای اجرای هر یک از پروژه‌ها و عملکرد را در چارچوب «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» و شاخص‌های مصوب ستاد به طور مستمر به دبیرخانه ستاد ارسال نماید.
ج) کلیه دستگاه‌های اجرایی بالاخص نظام بانکی کشور موظف به انجام همکاری‌های لازم با «دستگاه مجری» برای اجرای پروژه‌های اولویت‌دار «مصوب ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی» برای اجرا در سال 1396 می باشند. طراحی سازوکار لازم برای تحقق همکاری‌های مشترک با سایر دستگاه‌ها بر عهده «دستگاه مجری» است.
د) اجرای هر یک از پروژه‌ها بر اساس «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» و مصوبات ستاد، توسط دبیرخانه ستاد مورد پایش قرار می‌گیرد. برای نظارت بر اجرا و حصول اطمینان از پیشرفت پروژه‌های مصوب، بازدید‌های میدانی به‌صورت اتفاقی حسب مورد توسط دبیرخانه انجام خواهد شد و پس از ارزیابی عملکرد، تشویق و یا تنبیه مجری در دستور کار ستاد قرار می‌گیرد.
هـ) دبیرخانه ستاد پس از بررسی گزارش‌های واصله از «دستگاه مجری» و مستندات مربوط، موضوع را جهت پیگیری اجرای پروژه‌، رسیدگی به نحوه اجرا و بررسی مشکلات و اتخاذ تصمیمات مقتضی برای پیشبرد پروژه در دستور کار «نشست سه جانبه رئیس ستاد، دستگاه مجری و دبیرخانه ستاد» قرار می‌دهد.
* لازم است نتیجه اقدامات انجام یافته در ارتباط با مصوبات ابلاغی به اینجانب گزارش شود.
..................
خبر:  چین نظارت بر اینترنت را شدیدتر می کند
دولت چین در جدیدترین اقدام خود برای حفظ نظارت سختگیرانه حزب کمونیست، کنترل و نظارت بر موتورهای جستجو در اینترنت و سایت های خبری برخط (آنلاین) را تشدید خواهد کرد.
چین  اعلام کرد کنترل و نظارت بر موتورهای جستجو در اینترنت و سایت های خبری برخط (آنلاین) را تشدید خواهد کرد.چین نظارت بر اینترنت را شدیدتر می کند
این جدیدترین اقدام دولت شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای حفظ نظارت سختگیرانه حزب کمونیست بر محتوای اینترنتی است.
 شی جین پینگ در چارچوب برنامه فراگیر خود برای تقویت امنیت، «استقلال سایبری» را جزو اولویت های اصلی چین قرار داده است. وی همچنین نقش حزب حاکم کمونیست را در محدود و هدایت کردن بحث های برخط (آنلاین) در فضای اینترنتی احیا کرده است. 
برنامه پنج ساله توسعه و تغییرات فرهنگی که حزب کمونیست و شورای دولتی، یا کابینه، منتشر کرد خواستار «تکمیل» قوانین و مقررات مربوط به اینترنت شده است. 
بر اساس این طرح که خبرگزاری شین هوا آن را منتشر کرده است، این برنامه شامل یک سامانه احراز صلاحیت برای افرادی که در حوزه اخبار برخط کار می کنند، می شود.
این خبرگزاری بدون ارائه جزئیات اعلام کرد «مقابله شدید با شایعات برخط، اطلاعات مضر، اخبار کذب، تحریف اخبار، رسانه های کاذب و گزارشگران تقلبی» جزو این برنامه است.
شی جین پینگ با صراحت اعلام کرده است که رسانه ها باید پیرو خط مشی حزب کمونیست باشند، به هدایت صحیح افکار عمومی مبادرت بورزند و «تبلیغات مثبت» را ترویج دهند.
این برنامه در راس تدابیر کنونی برای کنترل سختگیرانه اینترنت قرار می گیرد،‌که شامل مسدود کردن پایگاههای اینترنتی مشهور خارجی مانند گوگل و فیس بوک می شود. 
دولت چین هفته گذشته مقررات سختگیرانه تری را برای پرتال های خبری برخط و تامین کنندگان شبکه اعلام کرد. 
نهادهای نظارتی معتقدند این تدابیر کنترلی در مواجهه با تهدیدات امنیتی فزاینده ضروری اند و مطابق قانون اجرا می شوند.
..................
خبر:  ایجاد سه مرکز رشد فناوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی
سه مرکز رشد فناوری در دانشگاه جامع علمی، کاربردی لرستان ایجاد می‌شود .
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گفت: امسال سه مرکز رشد فناوری در این دانشگاه ایجاد می شود.
سعید فرح‌بخش با بیان اینکه سال گذشته 12 دفتر کارآفرینی در مراکزدانشگاه علمی کاربردی لرستان  ایجاد شد افزود: امسال دفاتر کارآفرینی در همه مراکز علمی کاربردی استان لرستان راه‌اندازی می‌شود.
وی  با اشاره به تاسیس رشته‌های جدید در این دانشگاه گفت : تلاش می‌کنیم  در مراکز دانشگاه علمی کاربردی لرستان رشته‌های مرتبط با نیاز استان ازجمله هتل داری و گردشگری راه‌اندازی کنیم.
11هزار  و 974 دانشجو در 31 مرکز جامع علمی  کاربردی لرستان  مشغول  تحصیل  هستند . 
..................
خبر:  رویدادهای آسمانی نیمه دوم اردیبهشت
مهندس مسعود عتیقی گفت: ساعت 1:54 بامداد دوشنبه 18 اردیبهشت غول خانواده خورشیدی سیاره برجیس (مشتری) 2.1 درجه جنوب ماه خواهد بود که به این پدیده قران (هم نشینی) ماه و مشتری می گویند .
وی افزود: ساعت 2:13 دقیقه بامداد پنجشنبه 21 اردیبهشت ماه به وضعیت بدر یا همان ماه کامل خواهد رسید و جمعه 22 اردیبهشت 21 دقیقه پس از نیمه شب ماه در اوج زمینی قرار می گیرد که 406 هزار و 212 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت.
عتیقی خاطر نشان کرد: ساعت 3:37 دقیقه بامداد یکشنبه 24 اردیبهشت سیاره زیبا و حلقه برگردن کیوان (زحل) 3.1 درجه جنوب ماه خواهد بود و سه روز بعد یعنی چهارشنبه 27 اردیبهشت سیاره تیز پای خانواده خورشیدی 'تیر' ساعت 3:30 دقیقه پس از نیمه شب به بیشترین کشیدگی غربی خود رسیده و 25.8 درجه با مهر تابان جدایی خواهد داشت؛ بهترین شرایط رصد این جرم در بامداد پنجشنبه 28 اردیبهشت خواهد بود.
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری، جمعه 29 اردیبهشت ساعت 5:3 دقیقه بامداد ماه به وضعیت تربیع آخر می رسد و در ساعت 6 بامداد کره ماه به گره نزولی رسیده و به پایین صفحه مداری زمین می خزد و به این ترتیب وقایع آسمانی دومین ماه بهار 96 به پایان می رسد.
..................
خبر:  همکاری استرالیا و چین در زمینه امنیت سایبری
دولت فدرال استرالیا اعلام کرده است که پیرو بحث‌هایی که بین مالکوم ترنبال، نخست وزیر این کشور با جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا و منگ جیانژو، دبیر کمیسیون مرکزی حزب کمونیست چین در امور حقوقی و سیاسی مطرح شد، قرار است که همکاری با چین در زمینه امنیت سایبری افزایش یابد.
در طول این نشست که اخیرا در سیدنی برگزار شد، استرالیا و چین توافق کردند که هیچ‌یک از دو کشور از سرقت سایبری مالکیت معنوی، اسرار تجارت یا اطلاعات محرمانه تجاری با هدف دستیابی به مزیت رقابتی، حمایت نکند. همچنین هر دو کشور توافق کردند که بر اساس گزارش‌های گروه کارشناسان دولتی سازمان ملل در زمینه سایبری مانند هنجارها، رفتار دولت مسئول در فضای سایبری رفتار کنند.
توافق دیگری که بین این دو کشور انجام شد، اجرای مکانیزمی برای بحث روی امنیت سایبری و موضوعات جرائم سایبری بود.
این توافق به منظور تلاش برای جلوگیری از حوادث سایبری انجام شد که مشکلاتی را بین استرالیا و چین، ایجاد می‌کرد. مقدمات این همکاری، در جلسه‌ای که بین ترنبال و لی کیکیانگ، نخست وزیر جمهوری خلق چین، در سفر اخیر نخست وزیر به استرالیا برگزار شد، مطرح شد. در این جلسه، در مورد مباحثی نظیر مسائل سرقت مالکیت معنوی از طریق سایبری بحث و تبادل نظر شد.
آرتور سینادینوس، وزیر صنایع، نوآوری و علوم استرالیا اخیرا در مورد این طرح جدید گفت: «توافق جدید، به همکاری فعلی بین استرالیا و چین در مورد مسائل مالکیت معنوی کمک می‌کند و از نقش ما در مبارزه با مشکلات و مسائل موجود در حوزه سایبری پشتیبانی می‌نماید.»
همچنین هر دو کشور، تحت نظر صندوق پژوهش و علوم استرالیا-چین، تا سه سال آینده شش میلیارد دلار استرالیا به دوره دور بعدی مراکز پژوهشی مشترک کمک خواهند کرد. این صندوق از علوم راهبردی، فناوری و همکاری نوآوری که به سود هر دو کشور باشد، حمایت می‌کند.
..................
خبر:  نخستین پرتاب شاتل فضایی "اندور"
۲۵ سال پیش در چنین روزی شاتل فضایی "اندور"، یکی از آخرین شاتل‌های فعال آمریکا اولین پرواز خود به فضا را آغاز کرد.
فضاپیمای "اِندِور" ( Space Shuttle Endeavour) نام یکی از ۳ فضاپیمای باقی‌مانده در ناوگان شاتل ناسا است که از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۱ ماموریت‌های ارسال فضانوردان و قطعات فنی به ایستگاه بین‌المللی فضایی را به عهده داشت.
این فضاپیما به یاد اولین کشتی "جیمزکوک"(James Cook)، دریانورد و کاشف و ستاره‌شناس انگلیسی قرن ۱۸ نامگذاری شده‌ است. در سفرهای اولیi جیمز کوک با کشتی اندور، او برای دیدن گذر زهره از بین زمین و خورشید به جنوب اقیانوس آرام رفت. عبور زهره بین زمین و خورشید این امکان را به ستاره‌شناسان می‌دهد که  فاصله زمین تا خورشید را اندازه بگیرند و از این به عنوان واحدی برای اندازه گیری فضا استفاده کنند. در سال ۱۷۶۹، کوک اولین کسی بود که نقشه نیوزلند را به طور کامل کشید و همچنین به هاوایی سفر کرد.
یک سال پس از فاجعه انهدام فضاپیمای "چلنجر"(Challenger) در سال ۱۹۸۶، کار ساخت فضاپیمایی برای جایگزینی چلنجر آغاز شد. برای اولین بار بود که برای نامگذاری یک وسیله فضایی در بین دبستان‌ها و دبیرستان‌های آمریکا مسابقه گذاشتند و در نهایت نام اندور را در سال ۱۹۸۹ بر روی این فضاپیمای بازگشتی گذاشتند.
ساخت این فضاپیما در سال ۱۹۹۱ به پایان رسید و سپس در همان سال، برای تحویل به ناسا به پایگاه فضایی کندی در فلوریدا منتقل شد. نخستین پرواز شاتل فضایی اندور در سال ۱۹۹۲ انجام شد که طی آن خدمه شاتل٬ ماهواره‌ای مخابراتی به نام "Intelsat VI F-۳۳" را در مدار تعمیر کردند. در هفتم ماه می ۱۹۹۲ زمانی‌که شاتل فضایی اندور برای نخستین بار راهی مدار زمین شد، کمی کمتر از دو سال از پرتاب ناموفق ماهواره مخابراتی "Intelsat VI F-۳" می‌گذشت. موتور مرحله سوم این ماهواره روشن نشده بود و بنابراین ماهواره همچنان در مدار پارکینگ خود در ارتفاع حدود ۳۰۰ کیلومتری به دور زمین می‌چرخید و نتوانسته بود خود را به مدار در  ۳۶ هزار کیلومتری سطح زمین برساند. سه فضانورد از هفت خدمه ماموریت" STS۴۹" به مدت ۸۸ ساعت و در قالب چندین راهپیمایی فضایی موفق شدند موتور مرحله سوم این ماهواره را تعویض و مجددا آن را در مدار رها کنند تا راهی مقصد نهایی خود در مدار زمین‌آهنگ شود.
اندور از نظر تجهیزات و وسایل مدرن‌ترین شاتل ناسا بود. البته در دوره بررسی دوباره شاتل این امکانات به دو فضاپیمای دیگر اضافه شد. کامپیوترهای قوی‌تر و همچنین سیستم پیشرانه آن در نوع خود منحصر به فرد بود.
 بازوی رباتیک که مجهز به یک دوربین پیشرفته و لیزر است، شاتل  را برای پیدا کردن هرگونه صدمه‌ای بر بال‌ها و دماغه شاتل بازرسی می‌کرد. فضاپیمای اندور پس از بازسازی‌های مفصل، مجهز به ابزاری شد که می‌توانست به شبکه برق ایستگاه بین‌المللی فضایی متصل شده و امکان تمدید ماموریت خود از ۱۱ روز به ۲۸ روز را بیابد.
شاتل فضایی اندور در دوران خدمت ۲۰ ساله خود و در طی ۲۵ ماموریت فضایی این شاتل جمعا ۱۴۸ فضانورد را به فضا برده است (برخی از فضانوردان چندین بار سفر با شاتل‌های فضایی را تجربه کردند) و ۴۴۲۹ بار زمین را دور زده است و می‌توان گفت که حدود ۲۸۰ روز از این ۲۰ سال را در فضا سپری کرده است. اندور یک بار در کنار ایستگاه فضایی "میر" و ۱۰ بار در کنار ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفته است و جمعا سه ماهواره را در مدار رها کرده است. اندور همچنین در کارنامه خود یک ماموریت ویژه برای تعمیر تلسکوپ فضایی هابل را نیز دارد.
این فضاپیما برای آخرین بار در تاریخ ۱۶ مه ۲۰۱۱ برای ماموریتی ۱۶ روزه به فضا پرتاب شد. این پرواز قرار بود روز ۲۹ آوریل صورت گیرد، اما تنها سه ونیم ساعت پیش از به پایان رسیدن شمارش معکوس، کارشناسان در یکی از سیستم‌های پیشران این فضاپیما نقصی فنی را تشخیص دادند و بدین صورت بود که اجازه پرواز این فضاپیما لغو شد. پنجره بعدی پرواز هم به دلیل ترافیکی که در برنامه پروازهای فضایی دیگر به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، از دست رفت و اندور تا دوشنبه بعد بر سکوی پرواز باقی ماند تا سرانجام راهی آخرین ماموریت خود شد.
پس از این سفر ناسا استفاده از شاتل‌ها را برای پروازهای فضایی از برنامه‌های خود خارج کرد.
..................
خبر:  تبلیغ نامزدهای انتخابات در فضای مجازی قانونمند می‌شود
با رونمایی از سایت «بیتاک»، تبلیغات نامزدهای انتخابات در فضای مجازی قانونمند می‌ شود.
روابط عمومی شرکت ملی پست اعلام کرد: در اقدامی نوآورانه با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور از سایت یکپارچه تبلیغات نامزدهای انتخابات رونمایی و اجرای آن بر عهده پست قرار گرفت.
بستر یکپارچه تبلیغات انتخابات کشور (بیتاک)، ارتباط میان مردم، حاکمیت، نامزدهای انتخاباتی و انتشار دهندگان محتوای تبلیغاتی را تسهیل کرده و تبلیغات در فضای مجازی را ساماندهی می‌کند.
یتاک در برگیرنده اطلاعات نامزدهای انتخاباتی و صفحات شخصی آنها بوده و هموطنان برای اطلاع از فهرست نامزدهای انتخاباتی و صفحات شخصی آنان می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.
همچنین انتشار دهندگان نیز می‌توانند با مراجعه به سامانه بیتاک و استفاده از راهنمای مربوطه از نحوه ثبت نام و فعالیت برای انتشار محتوای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی آگاهی یافته و اقدامات لازم برای این فعالیت را انجام دهند.
نامزدهای انتخابات و همچنین هموطنان می توانند به آدرس bitaak.post.ir مراجعه و با کارکردهای این سامانه آشنا شوند.
..................
خبر:  دانشگاه تهران صاحب موزه علم می‌شود
رئیس دانشگاه تهران از برنامه این دانشگاه برای ساخت موزه علم خبر داد و گفت: این موزه با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد تومان و با بهره گرفتن از تجارب موزه علم فرانسه در دانشگاه تهران احداث می‌شود.
دکتر محمود نیلی احمدآبادی با اعلام این مطلب با بیان اینکه بخشی از اعتبار ساخت موزه علم دانشگاه تهران توسط یک خیّر پرداخت می شود و اظهار کرد: در سفری که به کشور فرانسه انجام شد با موزه علم آن کشور توافق کردیم که از تجارب آنها برای احداث این موزه استفاده کنیم و این اولین بار است که موزه‌ای با استفاده از تجربیات یک کشور توسعه‌ یافته‌ای مثل فرانسه در کشور ساخته می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: پیشنهاد ساخت این موزه توسط یک خیر ارائه شد، دانشگاه تهران نیز ضمن موافقت با این پیشنهاد، زمینی را برای ساخت آن اختصاص داد و در حال حاضر طرح ساخت این موزه آماده شده و در صورتی که مجوز آن از سوی شهرداری دریافت شود کار احداث آن شروع خواهد شد.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به بودجه 70 میلیارد تومانی ساخت موزه علم این دانشگاه، گفت: حدود یک هفتم این مبلغ در مرحله اول از سوی یک خیّر تامین شده است و مابقی اعتبار طی چندین فاز اجرا پرداخت خواهد شد.
دکتر نیلی احمدی‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که برای آغاز ساخت موزه علم دانشگاه تهران وجود دارد کمیسیون ماده 5 شهرداری است که اگر مجوز آن را دریافت کنیم کار احداث این موزه تا دو سال آینده به پایان می‌رسد و تمامی دستاوردهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران در این موزه نگهداری خواهند شد.
..................
خبر:  هوای تهران با شاخص 89 سالم است
معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا (AQI) به ترتیب از صفر تا 50 در شرایط پاک (سبز)، 51 تا 100 سالم ( زرد )(حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، 101 تا 150 در شرایط ناسالم برای گروه حساس(نارنجی)، 151 تا 200 در شرایط ناسالم (قرمز)، 201 تا 300 در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و 301 تا 500در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.
محمد رستگاری افزود: میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون هوای شهر تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت هشت صبح امروز، با 22 عدد افزایش نسبت به روز گذشته در همین ساعت بر روی شاخص 89 قرار گرفته و سالم است.
وی اظهار کرد: غلظت آلاینده منوکسید کربن در همین مدت از 23 به 26 ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون از 37 به 56 افزایش یافته است.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران بیان کرد: ایستگاه های تربیت مدرس (منطقه 6) با شاخص عددی 128، شریف (منطقه 2) با شاخص عددی 125 و پاسداران (منطقه 2) با شاخص عددی 114 بیشترین میزان آلاینده های جوی شهر تهران را در طول 24 ساعت گذشته داشتند.
رستگاری افزود: ایستگاه های شهرداری منطقه چهار، گلبرگ (منطقه هشت) و مسعودیه (منطقه 15) به ترتیب با شاخص های 43، 54 و 59 پاک ترین هوا را در این مدت داشته اند.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

75731