۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد.

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 15مه 2017) در جهان فناوری نوین است:

تشخیص زودهنگام ویروس هپاتیت C با فناوری نانو

پژوهشگران دانشگاه ایلام موفق به طراحی و ساخت نانوحسگری شدند که قادر است ویروس هپاتیت C را در بدن با سرعت و گزینش پذیری بالا شناسایی کند. تشخیص زودهنگام این ویروس خطرناک می‌تواند شانس درمان آن را افزایش دهد. ویروس هپاتیت C از عوامل اصلی هپاتیت مزمن عفونی است که حدود 200 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. هپاتیت C خطرناک‌ترین نوع هپاتیت محسوب می‌شود که از طریق خون آلوده (معمولاً از طریق استفاده از سرنگ آلوده برای تزریق مواد مخدر) منتقل می‌شود.

برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان مایکروسافت

این کنفرانس در سیاتل ایالت واشینگتن در امریکا عصر 20 اردیبهشت مصادف با 10 مه 2017 آغاز بکار کرد و تا 12 مه ادامه یافت.

در این رویداد نسخه پیش نمایش کیت Skills کورتانا به صورت عمومی منتشر شد . نسخه 15.2 ویژوال استودیو 2017  منتشر شد ،  اپلیکیشن Azure را برای اندروید و iOS و  سرویس Video Indexer که متن ویدیوها را به ۱۰ زبان مختلف خروجی می‌دهد معرفی شد ، انتشار سرویسی  برای آموزش عمیق شبکه‌های عصبی در آزور و همچنین نسخه جدید ویندوز 10 رونمایی شد .

حمله گسترده سایبری 12مه در جهان

126هزار کامپیوتر در حدود 100کشور جهان هدف باج‌افزارWannaCry قرار گرفت این باج‌افزار دسترسی به اطلاعات را قفل کرده و برای باز کردن قفل درخواست حداقل ۳۰۰ دلار باج دارد، که باید با بیت‌کوین پرداخته شود. بیشتر کامپیوترهایی مورد هدف قرار گرفته‌اند که از نسخه‌های قدیمی ویندوز استفاده می‌کردند، نسخه‌هایی که دیگر به روز نمی‌شدند.

اما مایکروسافت اعلام کرده از اینکه کاربران نرم‌افزارهایش قربانی این حمله شده‌اند متاسف است! این شرکت می‌گوید کاربران با به روزرسانی‌های جدیدی که در اختیارشان قرار گرفته می‌توانند در برابر رخنه‌ها از خود محافظت کنند.

روسیه رفتگر فضایی می سازد

روسیه کشور اصلی دارنده صنعت فضایی در جهان از جمله پرتاب موشک های ماهواره بر، طراحی موشک چند منظوره ای را در دستور کار قرار داده که یکی از اصلی ترین کاربردهای آن پاکسازی فضا از قطعات و ماهواره های سرگردان است.

بوریس کاتورگین که از سال 1991 تا 2005 مدیر عامل شرکت فضایی «انرگوماش » روسیه است اظهار داشته موشک ابرسنگین همچنین برای پاکسازی مدار فضایی از دستگاههای سرگردان و رفع خطر شهاب سنگ ها لازم خواهد شد.

کاتورگین افزوده است: مدار ثابت پر از زباله های فضایی شده است که ضرورت دارد پاک شود. برای این هدف باید موشک حامل ابرسنگین ساخته شود تا مانده دستگاههای سرگردان را به فضای دور کیهانی براند یا به جو زمین بفرستد تا بسوزند و از این رو نیاز به چنین موشکی فوق العاده زیاد است.

تولید تصویر هولوگرافیک محیط بکمک بازتابش امواج مایکروویو سیگنال وای فای

محققان دانشگاه مونیخ آلمان فرآیندی را ابداع کردند که در آن با استفاده از بازتابش امواج مایکروویو یک سیگنال وای فای می‌توان تصویر هولوگرافیک محیط را به دست آورد.

با استفاده از این فناوری می‌توان تصاویر سه‌بعدی از فضای اطراف انتقال‌دهنده امواج وای فای تهیه کرد. پیش از این محققان با استفاده از رویکرد مشابهی توانسته بودند آن سوی دیوارها را ببینند و تعداد افرادی را که در فضای باز آن طرف دیوار مستقر هستند، بشمارند.

اما محققان مونیخ این فناوری را یک گام به جلو برده‌اند و با استفاده از امواج وای فای و حتی سیگنال‌های سلولی مورد استفاده در تلفن‌های همراه و فناوری پردازش هولوگرافیک، تصاویری را از تمام فضایی که سیگنال در آن وجود دارد به دست می‌دهند.

کشف سلول های سازنده مو

محققان حین بررسی چگونگی تشکیل برخی تومورهای سرطانی، به طور تصادفی موفق به کشف سلول هایی شدند که مو می سازند و عامل خاکستری شدن موها هستند. نتایج این مطالعه که توسط محققان دانشگاه تگزاس انجام شد، نشان می دهد که احتمالا به زودی، یک کرم و یا پماد می تواند طاسی را درمان کند و یا مانع خاکستری شدن مو شود.

دکتر 'لو لو' از مرکز پزشکی ساوت وسترن دانشگاه تگزاس گفت: گرچه این پروژه هنگام تلاش برای درک چگونگی تشکیل برخی انواع تومورها آغاز شد، اما به کشف علت خاکستری شدن موها و شناسایی سلولی منجر شد که مستقیما موجب افزایش مو می شود.

ترامپ حمل لپ‌تاپ‌ در هواپیما را ممنوع می‌کند

برخی دولت‌های اروپایی رایزنی‌های خود در این زمینه را با وزارت امنیت داخلی آمریکا آغاز کرده‌اند، اما از نتیجه این مذاکرات خبری در دست نیست. انتشار اخباری در مورد ممنوع شدن حمل هرگونه لپ‌تاپ و تبلت در پروازهای کشورهای اروپایی به مقصد آمریکا، موجب خشم مردم این قاره شده است.

پیش تر از این ممنوعیت یاد شده محدود به برخی کشورهای غرب آسیا بود، اما دولت ترامپ با هدف مقابله با تروریسم و حفظ امنیت ایالات متحده قصد دارد دامنه این ممنوعیت را به کشورهای اروپایی که برخی از آنها متحد نزدیک ایالات متحده هستند، تسری دهد.