۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 22مه 2017) در جهان فناوری نوین است:


 

وداع با دوست‌داشتنی‌ترین فرمت موسیقی دنیا: MP3 رسما بازنشسته شد
ام‌پی‌تری (MP3)، فرمتی که از دهه 90 میلادی نحوه استفاده ما از موسیقی و گوش دادن به آن را متحول کرد، به‌طور رسمی بازنشسته شد. مؤسسه تحقیقاتی آلمانی که این فرمت را پایه‌ریزی کرد اعلام کرد که صدور مجوز برای پتنت‌های خاص مرتبط با ام‌پی‌تری را لغو کرده است. 
مؤسسه فرانهافر برای مدارات مجتمع از حالا به بعد از این فرمت پشتیبانی نمی‌کند چون در سال 2017 و با پیشرفت‌هایی که صورت گرفته راه‌های بهتری برای آرشیو موسیقی وجود دارد. 
مدیر مؤسسه فرانهافر از AAC یا کدینگ پیشرفته صوتی نام می‌برد و آن را استاندارد کنونی برای موسیقی‌های دانلود شده و ویدیوهای روی گوشی‌های هوشمند می‌خواند.

 

 

 

تویوتا هم وارد عرصه خودروهای پرنده شد 

تویوتا، شرکت عظیم خودروسازی ژاپن از پروژه ساخت خودروی پرنده حمایت و در آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
این شرکت اعلام کرد در سه سال آینده ۴۴۰ هزار دلار به گروه "کارتیویتور" (Cartivator) کمک مالی خواهد کرد تا طراحی و تولید خودروهای پرنده را پیش ببرد.
کارتیویتور از گروهی از متخصصان جوان و داوطلب تشکیل شده که در صنایع خودروسازی و هوا-فضا کار می‌کنند و این پروژه غیر تجاری را راه اندازی کرده‌اند تا با ارائه شکل تازه‌ حمل و نقل، "رویای تازه‌ای به نسل‌های آینده ببخشند" و همه تا سال ۲۰۵۰ بتوانند در آسمان برانند.
شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا از جمله در آمریکا، آلمان، هلند، اسلواکی و چین برای تولید خودروهای پرنده تلاش می‌کنند تا بخشی دیگر از داستانهای علمی-تخیلی را به واقعیت زندگی روزمره تبدیل کنند.

 

 

 

پرتاب کوچکترین ماهواره جهان به فضا توسط ناسا
ناسا تا ماه آینده کوچکترین و سبک‌ترین ماهواره جهان را به فضا ارسال می‌کند. این ماهواره "کلام‌ست" نام دارد که از روی نام رئیس جمهور سابق هند، دکتر عبدل کلام گرفته شده است.
این ماهواره که تنها 0.1 کیلوگرم وزن دارد توسط ریفات شاروک، نوجوان کلاس دوازدهمی هندی از شهر پالاپاتی ایالت تامیل نادو ساخته شده است. 
به گفته شاروک18ساله، نقش اصلی این ماهواره نمایش عملکرد فیبر کربن تولید شده توسط فناوری چاپ سه‌بعدی است.

 

 

 

تشخیص استفاده از تلفن همراه قبل از تصادف

 یک شرکت فناوری ابزاری طراحی کرده که تعیین می‌کند آیا فرد لحظاتی قبل از تصادف از تلفن همراه استفاده کرده یا خیر.
این امر به کارشناسان در بررسی صحنه تصادف کمک خواهد کرد.
سازندگان این سامانه جدید که textalyzer نام گرفته  امیدوارند این فناوری به عنوان مانعی برای جلوگیری از تصادفات و همچنین ابزاری کارآمد جهت ارتقای بررسی صحنه‌های تصادف شود.
تا اتمام فرآیند تولید این فناوری 9 ماه زمان فاصله است و شرکت سازنده Cellebrite مدعی است ابزار ابداعی برای  کاربرد در صحنه تصادفات و نه دسترسی به اطلاعات شخصی طراحی شده است.

 

 

 

برگزاری یازدهمین کنفرانس توسعه دهندگان گوگل I/O 

این کنفرانس  ۲۷ اردیبهشت (17مه) در آمفی‌تئاتر شورلاین مانتن ویو کالیفرنیا آغاز بکار کرد و در 29 اردیبهشت (19مه) به پایان رسید. 
از مهم ترین دستاوردهای این رویداد می توان به رونمایی گوگل از قابلیت پاسخ هوشمند Smart Reply ، قابلیت استفاده کاربران آیفون از گوگل اسیستنت ، در دسترس قرار دادن اندروید O بتا  برای دارندگان گوشی پیکسل و نکسوس ، اضافه شدن قابلیت خرید کالا به گوگل استیتنت ، اضافه شدن بخش نوتیفیکیشن‌ به سرویس Home گوگل و  همکاری گوگل با بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان صنعت لوازم خانگی نظیر ال‌جی، ویرپول و جنرال الکتریک اشاره کرد.
همچنین تعدادکاربران فعال در اندروید ۲ میلیارد نفر ، یک میلیارد کاربر در یوتیوب ، در نرم افزار گوگل فوتوز ۵۰۰ میلیون و گوگل درایو ۸۰۰ میلیون کاربر فعال اعلام شد.
طبق آمارهای اعلام شده در این کنفرانس هر روز ۱.۲ میلیارد عکس به گوگل آپلود می‌شود ، بیش از ۲ میلیارد دستگاه اندرویدی فعال وجود دارد و یک میلیارد کیلومتر مسیریابی با نقشه‌های گوگل انجام شده است.

 

 

 

تالار استیو جابز شبیه یک لپ‌تاپ است
 کارمندان اپل در حال نقل‌مکان به دفترمرکزی جدید ۵ میلیارد دلاری خود به نام اپل پارک هستند که از سال ۲۰۰۶ ساخت آن شروع شد.
 در این میان سالن موسوم به تالار استیو جابز هنوز به اتمام نرسیده است، چراکه معماران و عاشقان اپل آن را متفاوت دیده و سعی کرده‌اند مکانی در حد و اندازه نام استیو جابز بسازند.
اینجا جایی است که محصولات آینده اپل رونمایی خواهد شد گفته می‌شود معماری این بنا مشابه معماری و دیزاین مک‌بوک ایر اپل است که سیم‌ها لای دیوار شیشه‌ای آن به طرز ماهرانه‌ای پنهان‌شده است.
در این میان سقف مجهز به فیبر کربن آن از دور خودنمایی می‌کند که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

 

 

 

استفاده از تراشه‌های قابل کاشت در مغز برای کمک به افراد معلول
 دانشمندان دانشگاه واشنگتن با همکاری بک شرکت انگلیسی به دنبال توسعه تراشه‌های قابل کاشت در مغز با هدف کمک به افراد معلول هستند.
نتیجه نهایی این امر به شخصی که این تراشه در مغز وی کار گذاشته شده، امکان کنترل‌ کردن عملکرد عضلات بدن را می‌دهد.
تراشه‌هایی از این دست قادرند به درمان طیفی از اختلالات ناتوان‌کننده عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر کمک کنند. آن‌ها همچنین می‌تواند به افرادی که از سکته مغزی و معلولیت ناشی از آسیب‌های نخاعی رنج می‌برند، کمک کنند.

 

 

 

رونمایی از کوچکترین اسکوتر آبی جهان
 یک استارتاپ چینی به نام "سابلو تک"( Sublue Tech )  موفق شده است که کوچکترین اسکوتر آبی جهان را که برای جلو بردن سریع غواص‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند به بازار عرضه کند.
این اسکوتر که "کوسه سفید" نام دارد فقط سه کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا عمق حداکثر 40 متر با سرعت 5.6 کیلومتر بر ساعت حرکت نماید. شارژ شدن باتری این اسکوتر آبی 2.5 ساعت طول می‌کشد و یک ساعت می‌تواند کار کند.

 


 

 

بسته‌ها را با روبات بفرستید
ربات‌های تحویل دهنده سفارش، پدیده‌ای نوظهور هستند که جای بسیاری از افراد شاغل در این حوزه را اشغال کرده‌ و تبدیل به روشی برای جذب مشتری توسط رستوران‌ها و کسب و کارهای مختلف شده‌اند. جدیدترین شرکتی که فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است، استارتاپ سوییسی Teleretail AG است. 
ماشین‌های این شرکت که البته هنوز در  مراحل اولیه ساخت قرار دارند، برای طی مسافت‌های طولانی طراحی شده‌اند و قادر هستند مشتریان خارج از شهر و دوردست را نیز پوشش دهند. 
هدف اصلی شرکت تله ریتیل، توانمند سازی کسب و کارهای خرده پا و تجارت‌های تازه شکل گرفته است تا قدرت رقابت با رقبای قدرتمندی همچون آمازون را پیدا کنند. این شرکت اخیرا تکنولوژی مورد استفاده خود را در کنفرانس AUVSI Xponential در شهر دالاس، بیشتر معرفی کرده است و در قدم بعدی قصد دارد آزمایش ربات‌های پیک خود را در  کشورهای سوییس و آمریکا، آغاز کند. 

نظرات : 0

ثبت نظر

60479