۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 3تیر

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: ساخت دوربین بدون لنز توسط دانشمندان ایرانی 

دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا به رهبری علی حاجی میری یک پروفسور ایرانی، یک دوربین بدون لنز روی تراشه رایانه ای با ابعاد یک در یک میلی متر ساخته اند که با استفاده از الگوریتم های مختلف عکس می گیرد.

این تراشه شبیه یک دوربین هوشمند طراحی شده و سیگنال های نور را به تصاویر تبدیل می کند. فرایند تبدیل نور به تصویر در تراشه درست مانند لنزهای دوربین انجام می شود.

به طور معمول عکسبرداری نیازمند لنزهایی با اندازه و شکل دقیق با طیف مسافتی خاصی است. همچنین لنزها اصولا خمیدگی دارند که نور ورودی را خم می کند و آن را روی فیلم یا حسگر تصویر (در دوربین های دیجیتال) می تاباند.

اما محققان  موسسه فناوری کالیفرنیا اکنون دوربینی طراحی کرده اند که جایگزین لنز با تراشه OPA می شود.

تراشه OPA نور ورودی را به کمک قابلیت های محاسباتی طوری دستکاری می کند که تصویر مانند لنزهای معمولی ایجاد می شود. تراشه مملو از حسگرهای نوری است که هرکدام می توانند تاخیر زمانی کنترل شده ای در زمان دریافت نور ایجاد کنند.  OPA با افزودن تاخیر زمانی دریافت نور در نقاط مختلف تراشه، می تواند بدون لنز نقطه تمرکز را تغییر دهد.

حاجی میری در این باره می گوید: این تراشه می تواند رفتار یک لنز معمولی را تقلید کند. علاوه بر آن می تواند همزمان از لنز فیش آی به لنز معمولی تغییر کند.

وی و گروهش یک دوربین بدون لنز ۲ بعدی ساخته اند که می تواند تصویری با وضوح پایین از بارکد بگیرد. هرچند این تصویر ناواضح است اما نشان دهنده گامی مهم در فناوری دوربین های بدون لنز است. این تراشه هم اکنون دارای ۶۴ حسگر است اما در آینده با افزایش تعداد حسگرها می توان کیفیت و وضوح تصویر آن را افزود.

..................

 

خبر: مطالعه منظومه های دوردست با ربات های هوشمند 

محققان فضایی قصد دارند ربات هایی بسازند که می توان آنها را از روی زمین کنترل کرد. به وسیله چنین ربات هایی می توان منظومه های دوردست را مطالعه کرد.

سازمان های مختلف فضایی و شرکت های خصوصی تلاش دارند ربات  های فضایی بسازند که می توان آنها را از روی زمین کنترل کرد.

درهمین راستا محققان ناسا در آزمایشگاه Jet Propulsion مشغول کار روی ربات های هوشمندی هستند که به طور خودکار فعالیت می کنند.

همزمان با سخت تر شدن ماموریت ها، جستجوگرهای فضایی نیز باید بدون دخالت انسان طراحی شوند. حتی باید به این دستگاه ها تطبیق با شرایط محیطی نیز آموزش داده شود. چنین جستجوگرهایی می توانند میان شرایط معمول و تندباد یا حتی تغییر فصل ها تمایز قائل شوند.

با افزودن قابلیت هوشمند تشخیص در ربات ها، می توان از این دستگاه ها برای مطالعه منظومه های دوردست مانند Alpha Centauri استفاده کرد.

..................

 

خبر: افشای ۳۲ ترابایت اطلاعات مخفی ویندوز ۱۰ در اینترنت 

حجم زیاد و بی سابقه ای از کدهای برنامه نویسی سیستم عامل ویندوز ۱۰ در فضای مجازی منتشر شده است. کدهای مذکور حاوی ۳۲ ترابایت داده است.

این کدها شامل کدهای منبع ویندوز ۱۰ و کدهای دیگری است که تنها در  داخل شرکت مایکروسافت به طور داخلی مورد استفاده بوده اند.

مایکروسافت بعد از تایید این کدها، اصالت آنها را تایید کرده است. بخشی از این کدها مربوط به سخت افزارهای رایانه های شخصی مانند درایوهای یواس بی، وای – فای و بلوتوث که برای کار کردن با ویندوز ۱۰ طراحی شده اند، هستند.

کارشناسان امنیتی هشدار می دهند که هکرها با سوءاستفاده از کدهای نشت کرده به اینترنت می توانند آسیب پذیری های جدیدی را شناسایی کرده و از آنها برای طراحی بدافزارهای تازه به منظور سرقت اطلاعات کاربران استفاده کنند.

بررسی ها نشان می دهد سرقت این کدها از شرکت مایکروسافت در ماه مارس گذشته رخ داده و اولین بار در سایت BetaArchive.com منتشر شده است. مدیران این سایت می گویند بعد از اطلاع از موضوع تمامی کدهای مذکور را پاک کرده اند.

مایکروسافت می گوید احتمالا منشا نشت این کدها برنامه ای موسوم به Shared Source Initiative است که مایکروسافت از آن برای به اشتراک گذاری کدهای منبع خود با شرکت های سازنده رایانه های شخصی و دیگر همکاران خود بهره می گیرد.

در این مجموعه کدهای متنوعی از برخی نسخه های ویندوز ۱۰ که هرگز در اختیار کاربرانی در خارج از شرکت مایکروسافت قرار نگرفته اند، نیز مشاهده می شود.

..................

 

خبر: تولید نخستین بازی ویدئویی که فقط با صدای انسان کنترل می شود

به زودی باید استفاده از دسته کنترل را برای اجرای بازی های ویدئویی کنار بگذارید، چون نسل جدیدی از بازی های رایانه ای از راه می رسند که کنترل آنها فقط با صدای انسان انجام می شود.

در بسیاری از بازی های ویدئویی پیشرفته مکالمات صوتی بین شخصیت ها نقش حاشیه ای بازی می کند، اما در بازی فرمانده کشتی فضایی یا Starship Commander شرایط کاملا متفاوت است.

در این بازی که در آینده نزدیک برای هدست های واقعیت مجازی Oculus  و SteamVR عرضه می شود چالش های فراوانی بر  سر راه کاربران قرار می گیرد که حل آنها از طریق صدای کاربران ممکن است.

کاربران بازی یاد شده باید هدایت یک کشتی فضایی را در فضایی ترسناک و وهم آلود بر عهده بگیرند و کنترل همه چیز با استفاده از صدای آنها صورت می گیرد. به عنوان مثال کاربر برای هدایت کشتی فضایی باید عبارت: "رایانه، از حالت هدایت خودکار استفاده کن" را بیان کند.

این اولین بار است که یک بازی رایانه ای به گونه ای طراحی می شود که هدایت کل فرایندهای آن از طریق گفتگو و مکالمه صورت می گیرد. بازی مذکور دارای هوش مصنوعی بالایی است و لذا افراد باید در تعامل با شخصیت های موجود دقت کنند تا بتوانند مراحل مختلف را پشت سر بگذارند.

سازندگان این بازی می گویند برای هر سوال احتمالی از شخصیت های بازی ۵۰ واکنش متنوع را در نظر گرفته اند و همین امر بر جذابیت آن می افزاید. این در حالی است که در بازی های مشابه که بخشی از آنها مبتنی بر پرسش و پاسخ از شخصیت هاست حداکثر ۴ پاسخ از طریق منوهای ساده در دسترس است.

با توجه به هوش مصنوعی بازی مذکور، شخصیت های آن هم دارای شرایط احساسی متنوع و متغیر و انگیزه های مختلفی هستند و لذا گفتگو با آنها باید با توجه به همین شرایط صورت بگیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. صاحب نظران می گویند می توان انتظار داشت که موفقیت این بازی در آینده راه را برای تولید نسل جدیدی از بازی های هوشمند ویدئویی هموار کند.

..................

 

خبر: ایده های گردشگری تجاری سازی می شوند

نخستین استارتاپ دموی گردشگری در راستای تجاری سازی ایده های فناورانه در این زمینه در تاریخ دوازدهم مردادماه سال جاری برگزار می شود.

ایمان مهدی زاده دبیر اجرایی نخستین استارتاپ دموی گردشگری اظهار داشت:  پس از برجام،  گردشگری یکی از صنایع رو به رشد کشور است که در تولید ناخالص ملی نقش مهمی دارد. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای توسعه گردشگری و تاکید رئیس جمهور برای رونق این صنعت و استفاده از پتانسیل های درآمدی گردشگری، نخستین نیاز جامعه ما به روز شدن تکنولوژی و ابزار بازاریابی است.

وی افزود: از این رو تصمیم گرفتیم نیازهای تکنولوژی را با سریع ترین روش های بومی تامین کنیم که استارتاپ ها بهترین گزینه به شمار می آیند.

مهدی زاده عنوان کرد: دو شرکت که در این زمینه فعال هستند و در راستای دانش بنیان شدن قدم برداشته اند تا در مسیر توسعه کشور با شعار«پلی می سازیم میان دانش و صنعت گردشگری»، توسعه زیرساخت های گردشگری و آی تی را در دستور کار خود قرار دهند.

به گفته وی، نیاز سنجی گردشگری و معرفی طراحان و ایده پردازان به سرمایه گذاران این عرصه از برنامه های در دست اقدام این دو شرکت بخش خصوصی محسوب می شود. محورهای این رویداد کارآفرینی حوزه گردشگری؛ گردشگری و اقامت، گردشگری و صنایع دستی، گردشگری مجازی و گردشگری و تفریح است و طرح های مرتبط با این محورها گزینش می شوند.

دبیر اجرایی نخستین استارتاپ دموی گردشگری با بیان اینکه برای بخش داوری از فناوران کارآفرین و مدیران موفق حوزه های گردشگری و آی تی استفاده خواهد شد، اظهار داشت: این رویداد با همت اتاق بازرگانی ایران و کمیسیون گردشگری اتاق برگزار و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه خواهد یافت.

وی افزود: به زودی برنامه برگزاری ۱۰ استارتاپ گردشگری با محورهای متعدد در شهرهای مختلف ایران توسط بخش خصوصی اعلام می شود.

مهدی زاده گفت: این رویداد با حمایت فن بازار ملی ایران، حمایت پارک فناوری پردیس و بخش خصوصی برگزار می شود.

..................

 

خبر: هوش مصنوعی در خدمت درمان/ کلینیک خودران که به سوی بیمار می رود!

یک شرکت آمریکایی یک کلینیک خودران طراحی کرده که به سمت بیمار می رود. این کلینیک قابلیت تشخیص بیماری فرد را دارد.

شرکت Artefact در سیاتل یک کلینیک خودران روباتیک طراحی کرده که خود  برای معاینه بیمار به سمت او می رود.

این طرح اولیه جدید به نام Aim با هدف استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقای خدمات درمانی ارائه شده است. این طرح از دستگاه های هوشمند خانگی و همچنین یک اپلیکیشن موبایل برای ردیابی و بررسی اطلاعات بیمار استفاده می کند.

درصورت ساخت کلینیک خودران، بیماران می توانند به راحتی حتی بدون مراجعه به پزشک بیماری خود را تشخیص دهند.

این کلینیک مجهز به ترموگرافی، تصویربرداری و حتی تحلیل تنفس فرد است و در صورت لزوم می تواند حمل و نقل اضطراری بیمار را انجام دهد. Aim اطلاعات مربوط به دستگاه های مجهز اینترنت اشیا در خانه (مانند ساعت هوشمند یا ردیاب های سلامتی و آیینه های هوشمند) را می خواند.

علاوه برتمام این موارد بیمار می تواند شرح حال خود را در یک اپلیکیشن موبایل ثبت کند و کلینیک نیز قابلیت تحلیل و بررسی آن را دارد.

در کنار این موارد کلینیک مجهز به حسگرهای فشار است که وزن، توازن بدن، قامت بدن و BMI فرد را کنترل می کند و می تواند تحلیلی آکوستیک از تنفس و ریتم ضربان قلب تهیه کند.

..................

 

خبر: ثبت خاطرات در سلول توسط محقق ایرانی دانشگاه ام آی تی

محقق ایرانی دانشگاه ام آی تی کلاس جدیدی در زیست شناسی سنتزی ارایه کرده و با مهندسی سلولها، آنها را به ابزاری کاربردی برای ثبت و ضبط خاطرات گذشته تبدیل می کند.

وبسایت دانشگاه ام آی تی در گزارش ویژه خود نوشت: فهیم فرزادفرد دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه ام آی تی سالهاست که در این دانشگاه حضور دارد. او که کارشناسی ارشد خود را در رشته زیست فناوری از دانشگاه تهران گرفته اکنون در گروه زیست شناسی سنتزی آزمایشگاه تحقیقات الکترونیک دانشگاه ام آی تی پروژه بزرگی را دنبال می کند.

این محقق جوان، مدتی است بر روی ایده مهندسی سیستمهای ذخیره سازی خاطرات آن هم با استفاده از دی ان ای سلول کار می کند.

سلولهای زنده همواره در حال احساس کردن محیط اطرافشان هستند. آنها مشغول نمونه برداری از مولکولها و ارزیابی نوعی واکنش بر اساس ساختار ژنتیکی و سرنخهای دریافتی از محیط اطراف هستند. به طور مثال وقتی سلولهای لوزالمعده تمرکز بالایی از گلوکوز را احساس کنند، زنجیره ای از واکنشهای تنظیمی را آغاز می کنند که در نهایت به تولید و انتشار انسولین منجر می شود.

در زیست شناسی سنتزی، این امکان شکل گرفته که ژنها را به نوعی طراحی و مهندسی کرد که به مولکولهای سیگنال دهنده واکنش نشان دهند و این همان مبنای تحقیقات فرزادفرد است.

در تحقیقاتی که پیشتر انجام شده دانشمندان نشان داده اند که می توان خاطرات گذشته را در دی ان ای کدگذاری کرد اما این نوع کدگذاری دیجیتالی است یعنی تنها زمانی ثبت می شوند که رویداد خاصی اتفاق افتد. اما در پلت فورم مورد نظر این محقق ایرانی دیگر خبری از این محدودیت نیست زیرا کدگذاری خاطرات به صورت آنالوگ بوده و حتی می توان آنها را در حین روی دادن نیز ثبت و ضبط کرد.

وی می گوید: ما در حال ارایه کارکرد جدیدی در سلولها هستیم و بدین ترتیب برای آنها قابلیتهای نوینی تعریف می کنیم. در واقع تلاش می کنیم ابزارهای سلولی جدیدی ارایه کنیم.

..................

 

خبر: مقامات آمریکا در پی رشوه به تلگرام

مقامات تلگرام می‌‌گویند دولت امریکا از آنهاخواسته تا با نصب یک برنامه رایانه‌ای مکانیسم‌های امنیتی پیام رسان را دور بزنند.

موسس تلگرام ادعا می‌کند مقامات دولتی ایالات متحده آمریکا سعی کرده‌اند به او و کارمندانش رشوه دهند تا با نصب یک برنامه رایانه‌ای مکانیسم‌های امنیتی پیام رسان را دور بزنند.

پاول دوروف موسس تلگرام ادعا می‌کند مقامات دولتی ایالات متحده آمریکا سعی کرده‌اند به او و کارمندانش رشوه دهند تا با نصب یک برنامه رایانه‌ای مکانیسم‌های امنیتی پیام رسان را دور بزنند.

او در پاسخ به انتقادی به این اپلیکیشن در توییتر نوشت: طی هفته نخست سفر گروه ما به آمریکا، سازمان‌های آمریکایی دوبار سعی کردند به ما رشوه دهند و علاوه بر آن اف.بی.آی نیز در این باره به من فشار می‌آورد.

او در ادامه این پیام افزود : به اعتقاد من ساده‌لوحانه است که سازمان و شرکت‌ها یک اپلیکیشن رمزگذاری ایمن را از داخل آمریکا اداره کنند.

دوروف همچنین ادعا کرد رقیب اصلی تلگرام یعنی اپلیکیشن Signal احتمالا پیام‌های رمزگذاری شده را در اختیار دولت آمریکا قرار می‌دهد. البته تاکنون ادعای دورف ثابت نشده است.

اپلیکیشن سیگنال توسط Open Whisper Systems ارائه شده و براساس کدهایی با منبع باز نوشته شده است.

..................

 

خبر: ابزارهای فیس‌بوک برای جلوگیری از سوء استفاده‌ از عکس پروفایل

فیس‌بوک، ابزارهایی ارائه می‌دهد که با کمک آنها می‌توانید از عکس پروفایل خود در برابر سوءاستفاده‌های احتمالی محافظت کنید.

اگر تاکنون نگران این بودید که عکس پروفایل فیس‌بوک شما دانلود شده و توسط سایر کاربران مورد سوء استفاده قرار گیرد، حتماً از آشنایی با قابلیت‌های جدیدی که این غول شبکه اجتماعی، برای محافظت از عکس پروفایل شما ارائه داده است، خوشحال خواهید شد.

این ابزارها به تازگی و با چشم‌اندازی به سوی پیشرفت‌های گسترده‌تر و فعلاً در کشور هند راه‌اندازی شد.

به طور خلاصه، برخی از کاربران فیس‌بوک، به تازگی یک راهنما را می‌بینند که به آنها کمک می‌کند تا گارد تصویر پروفایل خود را فعال کنند.

 در حال حاضر، هر کسی می‌تواند تصویر پروفایل افراد را از فیس‌بوک دانلود کرده یا به اشتراک بگذارد اما با فعال شدن این قابلیت، دیگر چنین مشکلی وجود نخواهد داشت.

همچنین فیس‌بوک اقداماتی را جهت ممانعت از اسکرین شات گرفتن دنبال کرده است که البته این قابلیت به خاطر محدودیت‌هایی که در برخی از پلتفرم‌ها وجود دارد، در حال حاضر صرفاً روی دستگاه‌های اندروید فعال است و دوستان غیرفیس‌بوکی دیگر قادر نخواهند بود که افراد از جمله خودشان را در تصویر پروفایل شما، برچسب‌گذاری (تگ) نمایند.

تصاویر پروفایل که برای آنها حفاظ قرار داده شده است، یک حاشیه و سپر آبی دارد که این بیانگر آن است که از این تصویر محافظت می‌شود.

کاربران فیس‌بوک، می‌توانند جلوه‌های طراحی خاصی را اضافه کنند که این کار به ظاهر جلوی افراد را برای سرقت تصاویر می‌گیرد.

آراتی سومان، مدیر تولید فیس‌بوک در یک پست وبلاگی بیان کرد: «بر اساس تست‌های مقدماتی، ما آموخته‌ایم که وقتی کسی یک لایه طراحی اضافی به تصویر پروفایل خود اضافه می‌کند، میزان دانلود و کپی این تصویر، 75 درصد کمتر می‌شود.»

واقعاً مشخص نیست که چرا با افزودن این لایه، تمایل به کپی و برداشتن این تصویر کم می‌شود. سومان در ادامه صحبت‌های خود افزود: «اگر کسی شک دارد که تصویری که این طرح‌ها به آن اضافه شده است، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند این موضوع را به فیس‌بوک گزارش دهد.»

..................

 

خبر: 56 شکلک جدید به اندروید اضافه می شود

هر از گاهی شاهد حضور شکلک‌های جدیدی در سیستم عامل اندروید هستیم، این بار نیز شکلک‌های تازه‌ای در راه است.

سال گذشته بود که شاهد فهرست جدیدی از شکلک‌های اندرویدی با فرمت Unicode 10.0 بودیم. این فهرست شامل شکلک‌های بسیار جالب و بامز‌ه‌ای بود و تا فروردین‌ ماه امسال شاهد کامل شدن فهرست این شکلک‌های جدید بودیم.

اکنون نیز گوگل این شکلک‌های جدید را به نسخه پیش‌نمایش اندروید O اضافه کرده است، به این ترتیبدر حال حاضر تنها گوشی‌هایی که به نسخه پیش‌نمایش اندروید O دسترسی دارند از این شکلک‌های جدید بهره خواهند گرفت.از حالا به بعد نیز این وظیفه تولید کنندگان گوشی‌های همراه است که محصولات خود را برای تعامل با این شکلک‌های جدید به نسخه Unicode 10.0 آپدیت کنند.

..................

 

خبر: عنبیه مصنوعی ساخته شد

دانشمندان فنلاندی و لهستانی یک عنبیه مصنوعی چشم از پلیمر ساخته اند که شباهت زیادی به نمونه واقعی دارد. دانشمندان امیدوارند در آینده عنبیه های آسیب دیده افراد را با این نوع مصنوعی عوض کنند.

هرچند مردمک چشم به نور اجازه می دهد وارد شبکیه شود، اما عنبیه چشم بافتی است که اندازه بازشدن و بسته شدن مردمک را تعیین می کند. درهمین راستا عنبیه های مکانیکی از هم اکنون به یک ویژگی استاندارد در دوربین ها تبدیل شده است.

درهمین راستا دستگاه های محققان دانشگاه فناوری تامپر در فنلاند با همکاری دانشگاه ورشو و دانشگاه  پزشکی Wroclaw  عنبیه لنز مانندی ساخته اند. این عنبیه از نوعی پلیمر ساخته شده که در برابر نور بزرگتر می شود و با کاهش نور اندازه آن از حجم آن کاسته می شود.

این روند نوعی روزنه در وسط لنز ایجاد می کند که با توجه به میزان نور بزرگتر یا کوچکتر می شود. به این ترتیب کارکرد آن شبیه عنبیه طبیعی خواهد بود. برخلاف عنبیه های مکانیکی در دوربین، نمونه تازه تولید شده نیازمند منبع قدرت یا سیستم ردیابی نور خارجی نیست.

دانشمندان تصمیم دارند این عنبیه را روزی در چشم انسان به کار برند. آنها هم اکنون مشغول کار روی محیط آبی هستند. آنها همچنین قصد دارند حساسیت عنبیه مصنوعی را بیفزایند تا باز و بسته شدن با تغییرات کوچک در میزان نور ورودی انجام شود.

..................

 

خبر: گوگل تا پایان ۲۰۱۷ ابررایانه می سازد

گوگل قصد دارد قدرتمندترین پردازشگر کوانتومی دنیا را بسازد. چنین رایانه هایی قادر خواهند بود معماهای علمی را حل کنند که با نمونه های فعلی حل آن میلیاردها سال طول می کشد.

گوگل قصد دارد قدرتمندترین پردازشگرکوانتومی دنیا را بسازد. این شرکت هم  اکنون مشغول آزمایش پردازشگر کوانتومی است که دو برابر قدرتمندتر از تراشه های معرفی شده است. گوگل ادعا می کند این پردازشگر تا پایان ٢٠١٧ آماده خواهد شد.

اگر این تلاش موفقیت آمیز باشد، رایانه ها قادر خواهند بود معماهای علمی  را حل کنند که حل آن با نمونه های فعلی به میلیاردها سال زمان نیاز دارد.

هسته رایانه های نوین کدهای دوگانه است که در نمونه های کنونی نیز استفاده می شود. ماشین ها از بیت هایی استفاده می کنند که ٠و١ هستند تا اطلاعات را پردازش کنند.   رایانه های کوانتومی براساس «کوانتوم بیت های» ٠، ١ یا هر دوی آنها هستند. آنها بر قابلیت های عجیب برهم نهی کوانتومی تکیه دارند که در آن ذرات ریزتر از اتم در وضعیت نامنظم قرار دارند. درهمین راستا یکی از مشکلات مهم ساخت رایانه های کوانتومی نشان دادن برتری آنها بر رایانه های معمول است.

گوگل ادعا می کند تراشه ای با ٤٩کوانتوم بیت را تا پایان سال خواهد ساخت و به این ترتیب می توان اصل گفته شده را ثابت کند. هم اکنون آزمایشگاه هوش مصنوعی کوانتومی گوگل مشغول آزمایش پردازشگر ٢٠کوانتوم بیتی است که درصد خطای آن دو کوانتوم بیت از ٩٩.٥ درصد است. برای شکست دادن رایانه های معمول، خطای تراشه جدید باید دو کوانتوم بیت در ٩٩.٧ داشته باشد. قبل از ساخت رایانه کوانتومی باید میزان اشتباهات اصلاح شود. 

..................

 

خبر: چشم پروانه ها به کمک نمایشگرهای موبایل آمد

یکی از مشکلات جدی در زمان استفاده از گوشی ها در زیر نور آفتاب، غیرقابل مشاهده بودن محتوای نمایشگر آنهاست. اما این مشکل با استفاده از یک پوشش خاص حل شده است.

دانشمندان با الهام گرفتن از ساختارهای نانوی موجود در چشمان پروانه ها موفق  به تولید یک روکش ضدانعکاس شده اند که به افراد امکان می دهد محتوای نمایشگرهای تلفن همراه را در زیر نور شدید آفتاب بدون مشکل مشاهده کنند.

انعکاس نور خورشید بر روی سطح نمایشگرهای تلفن همراه با استفاده از این روکش به تنها ۰.۲۳ درصد می رسد؛ حال آنکه این رقم در مورد گوشی آیفون ۴.۴ درصد است.

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی در آمریکا می گوید لایه ضدانعکاس یاد شده بسیار منعطف است و می توان به راحتی از آن در گوشی ها و تبلت ها استفاده کرد. این لایه در برابر خش و آسیب هم بسیار مقاوم است و از قابلیت تمیزکاری خودکار نیز برخوردار است. لذا از گوشی در برابر گرد و خاک و جای اثرانگشت نیز حفاظت می کند.

این لایه ضدانعکاس گودی های بسیار کوچک و یکپارچه ای است که هر یک تنها ۱۰۰ نانومتر ( به اندازه یک هزارم پهنای موی انسان) قطر دارند. از روکش یاد شده می توان برای حفاظت از سطوح دیگری نیز استفاده کرد. عرضه عمومی این محصول به بازار از سال آینده میلادی آغاز می شود.

در حال حاضر گوشی های هوشمند از حسگرهای خود برای شناسایی وضعیت محیطی گوشی و افزایش نور استفاده می کنند تا مطالعه مطالب در زیر نور شدید آفتاب هم ممکن شود.

..................

 

خبر: سرعت ترمز و فرمان خودرو خودکار می شود

نیسان در رقابت با تسلا ویژگی ای را در نسل جدید خودروهای الکتریکی خود ارائه خواهد کرد. این سیستم سرعت، ترمز و فرمان اتومبیل را به طور خودکار کنترل می کند.

به نظر می رسد نیسان قصد دارد با تولید خودروهای خودران با تسلا رقابت کند.  درهمین راستا این شرکت خبر داده ویژگی جدیدی در نسل جدید خودروهای الکتریکی Leaff ارائه خواهد شد. این خودروها دارای فناوری جدیدی هستند که دستیار ProPILOT نام دارد و با کنترل سرعت، ترمز و فرمان به راننده کمک می کند.

البته نیسان اعلام نکرده نسل جدید خودروهای Leaf چه زمان به بازار عرضه می شود یا بهای آن چقدر است اما اخبار مختلف حاکی از آن است که این خودرو در ماه سپتامبر رونمایی می شود و بارگیری محموله های آن در پایان ۲۰۱۸ میلادی آغاز می شود. ویژگی Pro PILOT طوری طراحی شده تا به رانندگان در ترافیک کمک کند.

هنگامیکه راننده دکمه دستیار Pro PILOT را فشار دهد، خودرو سیستم سرعت، ترمز و فرمان را کنترل و آن را در لاین ایمن حفظ می کند. این دستیار بخشی از سیستم  Nissan Intelligent Mobility است که شرکت برای تغییر شیوه رانندگی و دریافت نیروی لازم برای برای حرکت ارائه کرده است.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

32552