۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 4 تیر

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

خبر: آمازون طرح برج پهپاد را به ثبت رساند 

انبارهای نگهداری کالاهای آمازون، مراکز عظیم‌الجثه‌ای هستند. ساختمان‌هایی با وسعت 1 میلیون فوت مربع که به صورت پراکنده در سطح شهر قرار گرفته‌اند. این مراکز برای قرار گرفتن در نزدیکی محل زندگی مشتریان در شهرهای پر تراکم و پرجعیت مناسب نیستند. به دلیل دسترسی دور این مراکز به مشتریان، برنامه‌های شرکت آمازون برای ارسال سفارشات مشتریان با پهپاد با چالش روبرو شده است.

اما باید در نظر داشت که 1 میلیون فوت مربع وقتی به صورت افقی حساب شود، جای بسیار زیادی به روی زمین اشغال می‌کند و در صورتی که به صورت عمودی قرار بگیرد، تنها یک ساختمان 30 طبقه خواهد بود. آمازون که ظاهرا از این طرح بسیار استقبال کرده است، اخیرا پتنت جدیدی در این رابطه به ثبت رسانده است: یک ساختمان چند طبقه مخصوص عبور و مرور وسایل نقلیه بدون سر نشین. درست است. یک برج مخصوص پهپاد!

 این ساختمان‌ها برای مناطق پرجمعیت طراحی شده و به پهپادها این امکان را می‌دهد، درست مانند یک لانه زنبورغول پیکر، به راحتی به این ساختمان وارد و یا از آن خارج شوند. داخل ساختمان نیز چند طبقه وجود دارد که حول یک مرکز اصلی قرار می‌گیرند و هر طبقه این برج برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد مثلا تعمیر پهپادها یا بارگیری کالا وغیره. سیستم آسانسور ساختمان نیز پهپاد‌ها را به سکوی پرتاب هدایت می‌کند.

در عکس‌هایی که از این پتنت منتشر شده، نشانی از ربات‌های پرنده که دورتادور برج پرواز کنند، نیست و در فضای دورتادور برج، هوا به صورتی جریان می‌یابد تا ریسک هر نوع آسیبی به این پهپادهای بی سرنشین به کمترین حد ممکن برسد. دریچه‌های ورود و خروج پهپادها نیز به صورت خاصی طراحی شده‌اند که مسیر پهپادها با یکدیگر تداخل نداشته باشد. این ساختمان‌ها یک قابلیت هوشمند نیز دارند که به پهپادها این امکان را می‌دهد بدون در نظر گرفتن احتقان هوا، به صورت عمودی به پرواز درآیند.

ثبت این طرح مفهومی توسط آمازون به این معنی نیست که این شرکت حتما چنین ساختمانی را خواهد ساخت اما قبلا نیز طرح مشابه دیگری به نام The Hive منتشر شده بود که نشان می‌دهد این طرح کندوی زنبور، مورد علاقه بسیاری از  شرکت‌های حوزه تجارت الکترونیک است.

..................

 

خبر: نخستین آسانسور بدون کابل دنیا ساخته شد

مهندسان در آلمان موفق به ساخت نخستین آسانسور بدون کابل دنیا شدند.

آنچه که در آلمان ارایه شده می تواند به ایجاد تحولی بزرگی در صنعت ساختمان سازی منجر شود. از آن گذشته جابجایی افراد در حد فاصل طبقات طی فرآیندی سریعتر نسبت به قبل انجام می گیرد.

در این فناوری جدید از موتورهای خطی که مشابه آنها در قطارهای فوق سریع maglev و هایپرلوپ استفاده می شود بهره گفته  شده است. این موتورها کار اصلی را در جابجایی کابینهای آسانسور انجام می دهند.

ویژگی مهم این نوآوری در آن است که کابین آسانسور نه تنها در مسیر بالا و پایین بلکه به چپ و راست هم حرکت می کند.

شرکت آلمانی ThyssenKrup نخستین بار ایده آسانسور maglev را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد. در آن موقع به این ایده به عنوان  یک مفهوم هیجان انگیز اما دور از دسترس نگاه می شد. اکنون که سه سال از آن موقع گذشته، مهندسان این شرکت توانسته اند نخستین آزمایش واقعی آن را به نمایش بگذارند.

این نمایش دیدنی در یک برج مخصوص آزمایش آسانسور در راتویل آلمان برای عموم مردم ارایه شده است.

مهندسان آلمانی عنوان Multi را برای این فناوری جدید انتخاب کرده اند. در این آسانسور خبری از کابلهای رایج و سنگین  نیست و در عوض از میدانهای مغناطیسی برای حرکت سریع کابین آن استفاده شده است.

استفاده از این فناوری در آسمانخراشها یعنی نقاطی که بهره گیری از کابلهای طولانی و سنگین به چالشی برای مهندسان تبدیل می شود کاربرد چشمگیری خواهد داشت.

..................

 

خبر: امکان تبدیل گازهای گلخانه‌ای به یک منبع انرژی با ارزش

محققان ایرانی با سنتز یک نانوکاتالیست، گامی مهم در جهت صنعتی شدن فرایندی برداشتند که طی آن گاز متان به یک ترکیب گازی با ارزش برای تولید محصولات شیمیایی تبدیل می‌شود.

امروزه بحران انرژی را می‌توان به‌عنوان یکی از معضلات پیش روی بشر به شمار آورد. در سالیان گذشته، رشد سریع جمعیت و افزایش مصرف انرژی در صنایع، باعث افزایش میزان تقاضای انرژی شده است.

انتظار می‌رود این میزان تقاضا از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۳۰ به میزان ۵۷ درصد افزایش پیدا کند. بنابراین استفاده‌ بهینه از تمامی منابع انرژی بسیار حائز اهمیت است. از طرفی انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز سبب آلودگی گسترده‌ی زیست‌محیطی و نازک شدن لایه اوزون می‌شود.

متان و دی‌اکسید کربن بخش عمده‌ای از این گازها را تشکیل می‌دهند و در تغییر اقلیم نقش کلیدی ایفا می‌کنند. با این تفاسیر، استفاده و تبدیل این گازها به یک ترکیب گازی مناسب می‌تواند به‌عنوان یک راهکار برای مقابله‌ی هم‌زمان با آلودگی زیست‌محیطی و بحران انرژی تلقی شود.

احسان اکبری، پژوهشگر این طرح از گاز سنتز به‌عنوان یک گاز پراستفاده در فرایندهای مختلف صنایع شیمیایی و متالورژی یاد کرد و افزود: گاز سنتز مخلوطی از هیدروژن و دی‌اکسید کربن است که در صنایع شیمیایی و متالورژی کاربرد فراوان دارد. این گاز مفید را می‌توان از گاز طبیعی به دست آورد.

وی افزود: بدین منظور روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دراین‌بین تولید گاز سنتز به کمک فرایند ریفرمینگ خشک گاز متان هم از لحاظ صنعتی و هم از لحاظ زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت است.

وی در رابطه با مهم‌ترین مشکل در راه صنعتی شدن این فرایند گفت: مهم‌ترین مشکل این فرایند، غیرفعال شدن کاتالیستهای مورد استفاده بر اثر تشکیل کک است که در این طرح سعی شده با بهره‌گیری از فناوری نانو بر این مشکل غلبه شود. در طرح حاضر یک نانوکاتالیست نانوکامپوزیتی ارزان سنتز شده است که مقاومت بالاتری نسبت به کاتالیستهای رایج در برابر غیرفعال شدن دارد.

این محقق ادامه داد: در این پژوهش سنتز نانوکاتالیست Ni-MgO-Al۲O۳ با نسبت مولی MgO/Al۲O۳ برابر یک به روش هم رسوبی مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته وی، شناخت خصوصیات نانوکاتالیستهای تهیه شده به‌منظور بررسی نحوه‌ عملکرد آن‌ها در  فرایند ریفرمینگ خشک گاز متان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با شناخت دقیق ساختار کاتالیست، می‌توان عملکرد آن را در فرایند پیش‌بینی کرد.

وی ادامه داد: بنابراین در این پژوهش علاوه بر آزمون‌ رآکتوری، از آنالیزهای BET، جهت اندازه‌گیری مساحت سطح و مشخص کردن اندازه‌ی خلل و فرج‌ها، آزمون XRD برای شناسایی نوع فاز بلوری کاتالیست، آزمون TPR جهت بررسی شرایط احیای گونه‌های اکسیدی در نانوکاتالیست پایه‌دار، آزمون TPO جهت بررسی میزان کربن تشکیل شده بر روی سطح کاتالیست مستعمل و همچنین میکروسکوپ الکترونی روبشی به‌منظور تعیین مورفولوژی سطح، مقدار، نحوه‌ی تجمع ذرات و اندازه‌ی آن‌ها استفاده شده است.

اکبری افزایش سطح فعال ذرات به دلیل کاهش ابعاد آن‌ها را به‌عنوان دلیل اصلی بهبود عملکرد کاتالیستی آن‌ها برشمرد و افزود: نتایج آنالیز BET نشان داد که ساختار نانوبلوری نانوکاتالیست سنتز شده دارای سطح ویژه بالای ۱۹۰ مترمربع بر گرم است که این موضوع بهبود چشمگیر عملکرد کاتالیستی آن‌ها را در پی دارد. همچنین این نانوکاتالیستها در مدت‌زمان واکنش ۷۰۰ دقیقه پایداری بالایی از خود به نمایش گذاشتند.

وی تاکید داشت: با صنعتی شدن این فرایند می‌توان از گازهای آلاینده‌ی گلخانه‌ای، سوخت تهیه کرد. این طرح آزمایشگاهی با همکاری شرکت توسعه‌ی صنایع نفت و گاز سرو به انجام رسیده است.

این طرح با همکاری احسان اکبری- دانش‌آموخته‌ی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر سید مهدی علوی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و دکتر مهران رضایی، عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان  انجام شده است. نتایج این پژوهش در مجله‌ Fuel با ضریب تأثیر ۴/۶۰۱ (جلد ۱۹۴، سال ۲۰۱۷، صفحات ۱۷۱ تا ۱۷۹) منتشر شده است.

..................

 

خبر: اتحادیه سراسری کسب وکارهای اینترنتی مهرماه آغاز به کار می کند

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی از صدور مجوز تشکیل اتحادیه سراسری مرتبط با این کسب و کارها و آغاز به کار رسمی آن از مهر ماه خبر داد.

عادل طالبی، با بیان اینکه مجوز تشکیل اتحادیه سراسری کسب وکارهای فضای مجازی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است، اظهار داشت: ثبت نام برای رای گیری هیات مدیره درحال انجام است و از زمان اعلام فراخوان توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور، تاکنون بالغ بر ۳۰ نفر برای نامزدی در هیات مدیره این اتحادیه ثبت نام کرده اند.

وی با تاکید براینکه وزارت صنعت متولی تشکیل اتحادیه سراسری صنف کسب وکارهای فضای مجازی است، خاطرنشان کرد: در ماه جاری رای گیری انتخاب اعضای هیات مدیره این اتحادیه برگزار و پیش بینی می شود که از مهرماه امسال این اتحادیه به صورت سراسری رسما کار خود را آغاز کند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی درباره مخالفت سازمان نظام صنفی رایانه ای با تشکیل این اتحادیه، گفت: جهت گیری سازمان نظام صنفی رایانه ای علیه این اتحادیه، از نظر قانونی درست نیست چرا که سازمان نظام صنفی رایانه ای متولی بخش سخت افزار و نرم افزار است و در خصوص حوزه کسب وکارهای اینترنتی تاکنون اقدام خاصی صورت نداده است.

طالبی با تاکید براینکه سازمان نظام صنفی رایانه ای بهترین نهاد نظام مند صنفی در حوزه سخت افزار و نرم افزار است، اضافه کرد: اما این سازمان در حوزه کسب وکارهای اینترنتی که فعالیتشان را با راه اندازی فروشگاههای اینترنتی از سال ۸۲ آغاز کرده اند، غفلت کرده و هیچ وقت ماهیت این کسب وکارها را نپذیرفته است.

وی توضیح داد: در آن زمان سازمان نظام صنفی رایانه ای، فروشگاههای اینترنتی را ملزم به ثبت شرکت نرم افزاری می کرد و به این روش، هویت قانونی به فروشگاههای اینترنتی می داد اما اتحادیه صنف کسب و کارهای اینترنتی می تواند به صورت مستقیم پیگیر حقوق فعالان این صنف باشد و صاحبان جواز کسب در این حوزه، می توانند به عضویت این اتحادیه دربیایند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی با اشاره به ماده ۳۲ قسمت دوم قانون نظام صنفی گفت: طبق این قانون، عضویت اعضا در نظام صنفی رایانه ای موجب سلب امتیازات قانونی از اتحادیه و مجامع امور صنفی نمی شود و به این ترتیب فروشگاههای اینترنتی می توانند از اتحادیه مجوز بگیرند.

طالبی با بیان اینکه دستور راه اندازی اتحادیه صنف کسب و کارهای اینترنتی از سوی اتاق اصناف وزارت صنعت داده شده است، خاطرنشان کرد: طبق آمارها، بالغ بر ۱۷ هزار شرکت مرتبط با کسب وکارهای اینترنتی، هم اکنون دارای نماد اعتماد الکترونیکی (E نماد) هستند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی با اشاره به اینکه ایجاد اتحادیه سراسری برای حمایت از صنف کسب وکارهای فضای مجازی است و تعارضی با فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه ای ندارد، گفت: صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در تعامل با سازمانها و ادارات مختلفی همچون اداره مالیات و قوانین مالکیت معنوی، با مشکلات متعددی روبه رو هستند که ایجاد اتحادیه می تواند این مشکلات را با سازوکار قانونی حل کند.

به گفته وی طراحان وبسایت، برنامه نویسان، صاحبان کسب وکارها و فروشگاههای اینترنتی و همچنین ناشران الکترونیک می توانند به عضویت این اتحادیه دربیایند. بازار در حال پیش روی به سمت کسب وکارهای فضای مجازی است و نیاز به اتحادیه ای که پیگیر مطالبات این صنف باشد، احساس می شود.

..................

 

خبر: اپل صدها هزار اپلیکیشن را از اپ استور حذف کرد

شرکت اپل برای افزایش کیفیت اپ استور، صدها هزار اپلیکیشن‌ تقلبی و اسپم را از این فروشگاه حذف کرد.

مدت‌ها پیش شرکت اپل اعلام کرد که قصد دارد در فصل بهار، پروژه‌ی پاک‌سازی اپ استور از اپلیکیشن‌هایی که استاندارد کیفیت این فروشگاه را ندارند، آغاز کند. این فرآیند در حال انجام است و امسال اپل تلاش بیشتری برای افزایش کیفیت اپ استور کرده است.

تمام اپلیکیشن‌هایی که صرفا جهت تبلیغات ساخته شده یا کاملا مشابه یک اپلیکیشن خاص باشند، حذف می‌شود. ظاهرا امسال اپل با جدیت بیشتری به این موضوع پرداخته است و تمام اپلیکیشن‌هایی که این قانون را نقض کرده باشند، حذف کرده است. برای مثال، هزاران بازی کپی شده از فلپی برد (Flappy Bird) در اپ استور وجود دارد.

اما مشکل بزرگ‌تر از چند کپی فلپی برد است؛ بر اساس گزارش منتشرشده، برخی از اپلیکیشن‌ها، سرویس پخش موسیقی غیر قانونی در اختیار کاربر قرار می‌دهند و با توجه به تعداد زیاد اپلیکیشن‌ها، مدتی طول می‌کشد تا این برنامه‌ها شناسایی و حذف شود؛ در این مدت، سازندگان این سرویس‌های غیر قانونی، درآمد زیادی از طریق اپلیکیشن خود به دست می‌آورند.

بااین‌وجود، اپل توانسته است تا به امروز صدها هزار اپلیکیشن را از اپ استور حذف کند. این تعداد شامل برنامه های کپی، اسپم، برنامه هایی که ۶۴ بیتی نیستند و اپلیکیشنهایی که هرگز دانلود نشده‌اند، میشود. پاییز سال گذشته، ۵۰ هزار اپلیکیشنی که هیچکس از آنها استفاده نمیکرد، از اپ استور حذف شد؛ اما امسال توجه اپل بیشتر به برنامه های کپی‌شده و تبلیغاتی معطوف است.

..................

 

خبر: کاهش سروصدای نیویورک با کمک هوش مصنوعی

محققان دانشگاه نیویورک قصد دارند با کمک هوش مصنوعی و ماشین یادگیری مخزنی از اصوات مختلف شهر نیویورک تهیه کنند. هدف آنها کاهش سروصدای این شهر است.

نیویورک یکی از پرسروصداترین شهرهای جهان است. سرو صدای این شهر که به معضلی ۲۴۴ ساعته تبدیل شده، مهمترین دلیل شکایت شهروندان نیویورکی است.

درهمین راستا محققان دانشگاه نیویورک با پروژه ای ۴.۶ میلیون دلاری قصد دارند کمی از سروصدای این شهر بکاهند. به طور دقیق تر آنها  با استفاده از فناوری ماشین یادگیری و حسگرها مشغول ساخت مخزنی از اصوات شهری هستند. 

ایده اصلی پروژه آن است که مجموعه ای عظیم از اصوات این شهر با ۸.۵ میلیون نفر جمعیت بسازند. سپس با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص اتوماتیک اصوات را به ماشین های یادگیری بیاموزند. در نتیجه این فرایند مقامات شهری می توانند راهی برای کاهش سروصدای شهری بیابند.

خوان بلو استادیار فناوری موسیقی در دانشگاه نیویورک رهبری این پروژه را برعهده گرفته که  «اصوات NYC» نام دارد. 

برای اجرای این پروژه محققان باید نخست حسگرهایی را در شهر نصب کنند که اطلاعات را از طریق وای فای  به ساختمان دانشگاه ارسال می کنند.

در همین راستا هم اکنون محققان نصب حسگرها را در محله های منهتن و برونکس آغاز کرده اند و تصمیم دارند تا پایان سال در ۱۰۰ نقطه شهر این حسگرها را نصب کنند.

..................

 

خبر: فاکسکان به دنبال سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در آمریکا

Terry Gou مدیرعامل فاکسکان اعلام کرده که این شرکت در نظر دارد 10 میلیارد دلار در ایالت های مرکزی آمریکا سرمایه گذاری کند.

وی که در نشست سالانه سهامداران این شرکت در جمع خبرنگاران سخن می گفت، اعلام کرد که فاکسکان در تلاش است تا صنعت تولید در آمریکا را زنده کند و در همین راستا بار دیگر علاقمندی اش در این باره را مطرح نمود.

همانطور که در خبرها خواندید، پیشتر خبر رسیده بود که این شرکت قصد دارد کارخانه جدیدی را در ویسکانسین آمریکا راه اندازی کند، اما این کارخانه ظاهرا یکی از تاسیساتی است که فاکسکان تلاش دارد در خاک آمریکا احداث کند.

Terry Gou در صحبت های خود خاطرنشان کرد که این شرکت در نظر دارد سرمایه گذاری هایی را در 5 ایالت مرکزی آمریکا انجام دهد اما بعدا، یکی دیگر از مدیران این  شرکت به عدد هفت در صحبت های خود اشاره نمود که این می تواند نشان دهنده بزرگ تر بودن مقیاس سرمایه گذاری در خاک آمریکا باشد.

گفته می شود این غول تایوانی در نظر دارد دست کم یک کارخانه را برای تولید پنل های تخت در آمریکا راه اندازی کند اما هنوز مشخص نیست که آیا این پنل ها قرار است در محصولات موبایل مورد استفاده قرار بگیرند یا تلویزیون یا مانیتور و هرچیز دیگری.

بسیاری از ناظران صنعت اما بر این باور هستند که Terry Gou این حرف ها را صرفا برای خوشایند دونالد ترامپ بر زبان آورده چراکه از جمله اهداف اصلی رئیس جمهور تازه آمریکا، بازگرداندن فرایندهای تولیدی به خاک آمریکاست.

سافت بنک، تویوتا و سامسونگ از دیگر شرکت های بزرگی هستند که گفته می شود به دنبال سرمایه گذاری های گسترده در خاک این کشور هستند؛ البته باید اشاره کنیم که سامسونگ سال هاست چنین تصمیمی را در سر دارد اما به خاطر سیاست های اقتصادی ترامپ فعلا دست به اقدام مشخصی نزده است.

Gou تاکنون با سه تن از فرمانداران آمریکایی در این باره صحت کرده است

اما فاکسکان جدای از راه اندازی یک خط تولید تازه در خاک آمریکا قصد دارد از راهکارهای اتوماتیک در خاک این کشور بهره بگیرد و همزمان شبکه تامین قدرتمندتری را در آمریکا ایجاد کند. Gou در ادامه فاش ساخت که در راستای تحقق این برنامه ها با سه تن از فرمانداران آمریکایی ملاقات کرده و در رابطه با گام های بعدی این پروژه با آنها صحبت کرده است.

..................

 

خبر: چشمه‌های لیزری سبز با توان پردازش مواد در سرعت‌ بالا تولید شد

چشمه‌های لیزری سبز  با توان ۳۰۰ میلی وات با هدف به‌کارگیری در صنایع و پردازش مواد تولید شد.

امین گل محمدی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه لیزر نقش کلیدی و انکارناپذیری در تمامی جوانب زندگی مدرن بشر بر عهده دارد، گفت: این لیزر یک لیزر حالت‌جامد است که ماده فعال آن کریستال Nd:YVO۴است. طول‌موج اصلی لیز دهنده در این کریستال ۱۰۶۴ نانومتر است که با استفاده از کریستال تولید هماهنگ دوم KTP طول‌موج سبز ۵۳۲ نانومتر را تولید می‌کند. از طرفی دیگر برای تولید لیزر پالسی در این طول‌موج از کریستال Cr:YAG به‌عنوان Passive Q-Switch استفاده‌شده است.

وی بابیان اینکه منبع پمپاژ در این نوع لیزرها، دیودی‌های پرتوانی است گفت: درواقع این کریستال یک جاذب اشباع‌پذیر است که با بالا رفتن شدت نور از یک حد آستانه، اجازه عبور نور را می‌دهد.

گل محمدی ادامه داد: لیزر سبز ۵۳۲ نانومتر پالسی و همچنین پیوسته در موارد بسیاری کاربرد دارد؛ هولوگرافی، کاربرد در اسپکتروسکپی رامان، بیو پزشکی، فلورسانس، تداخل سنجی، لیزر شو، تشخیص‌های پزشکی، پردازش مواد و همچنین در اهداف آموزشی و آزمایشگاهی از مهم ترین کاربردهای آن به شمار می رود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه پیشینه توان این لیزرها MV۲۰۰ تا W۱۰۰ نور سبز است ادامه داد: این چشمه‌های لیزری در زمینه‌های تحقیقاتی، پزشکی و صنعت دارای کاربردهای فراوانی است که می‌توان به مواردی همچون اسپکتروسکوپی، پردازش مواد، هولوگرافی، تداخل سنجی و اهداف آموزشی و آزمایشگاهی، جراحی‌های عمومی، حکاکی و برش‌های نازک و میکرو ماشین‌کاری اشاره کرد. 

..................

 

خبر: برنامه تبادل دانشمندان جوان بین ایران و چین اجرایی شد

در راستای همکاری میان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم و فناوری جمهوری خلق چین، برنامه تبادل دانشمندان جوان بین این دو کشور اجرایی شد.

برنامه تبادل دانشمندان جوان طی همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران با وزارت علوم و فناوری چین اجرایی شده است.

براساس تفاهم همکاری صورت گرفته، محققین ایرانی با محوریت بنیاد ملی نخبگان می‌توانند از فرصت‌های مشارکت در این برنامه بهره‌مند شوند.

از جمله شرایط لازم برای دریافت حمایت مربوط به فعالیت در موسسات تحقیقاتی چین (به مدت شش ماه تا یک سال) سن محققین متقاضی باید کمتر از 45 سال و مدرک دکترا یا آنکه سابقه 5 سال کار تحقیقاتی داشته باشند.

مستعدین برتر متقاضی بهره‌مندی از تسهیلات فوق می‌توانند با مراجعه به وبگاه http://www.tysp.org/English/PositionList کلیه اطلاعات مربوط به این برنامه (اعم از مدارک مورد نیاز، نحوه ثبت درخواست همکاری، ...) را ملاحظه کنند. همچنین فرصت‌های پژوهشی پیشنهادی در بخش  job list قابل مشاهده است.

متقاضیان پس از تکمیل فرم درخواست مربوطه و همچنین دریافت نامه موافقت (Letter of Consent) از موسسه مربوطه در چین برای همکاری، می‌توانند مدارک مذکور را حداکثر تا تاریخ 1396/6/31 در سامانه hamandishan.bmn.ir بارگذاری کنند تا اقدامات لازم توسط بنیاد ملی نخبگان برای بررسی درخواست‌های واصله و اعلام درخواست‌های مورد تایید به طرف چینی صورت گیرد.

در نهایت براساس اطلاعات تماس ذکر شده در سامانه فوق مراتب به مستعدین برتر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

23102