۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 5تیر

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: ساخت دستگاه کنترل قند خون با الهام از گزش پشه
مهندسان محیط‌زیست با الهام از پشه‌ها دستگاهی طراحی کرده‌اند که به صورت مستقل و پیوسته نمونه‌های خونی از افراد دیابتی تهیه می‌کند.
استفاده از روش‌های کنونی برای تهیه نمونه خون دردآور و ناخوشایند است، به همین منظور بسیاری از شرکت‌ها تجهیزات مختلفی همچون ایمپلنت‌های مجهز به سنسور گلوکز و دستگاه‌های نیمه خودکار کنترلی در این زمینه ارائه کرده‌اند.
طرح اولیه این دستگاه سال 2007 توسط محققان کانادایی ارائه شده که دستگاهی با کمترین روش تهاجمی و پیشرفته خودکار بود و برای نمونه‌گیری گلوکز خون با روش گزش پشه برنامه‌ریزی شده بود. در حال حاضر نمونه پیشرفته این دستگاه ارائه شده که مانند ساعت مچی بر روی دست قرار گرفته و با ضربه بر روی مویرگ‌های دست نمونه خون برای آزمایش میزان گلوکز گرفته می‌شود.
در این روش نمونه‌گیری به صورت فوری، خودکار و دوره‌ای انجام شده و به دلیل نمونه‌گیری خون نتیجه آن معتبر است.
این دستگاه نه فقط میزان گلوکز خون را اندازه‌گیری می‌کند، بلکه در آینده برای دیگر آزمایش‌های خون همچون آزمایش سرطان و ژنتیک نیز کاربردی خواهد بود.
نمونه‌های اولیه این دستگاه بر اساس محرک فیزوالکتریک پوست را به کمک سوزن سوراخ می‌کرد و نمونه‌گیری انجام می‌شد. این دستگاه‌ها گران‌قیمت و سنگین بودند و استفاده از آنها در هر زمانی دشوار بود. به همین دلیل محققان از ترکیبات فلزی ارزان‌قیمت، سوزن کوچک و محرک SMA برای نیروی نفوذی بیشتر در پوست استفاده کردند.
دستگاه جدید از دو قسمت ساعت مانند که شامل باتری، صفحه LED محرک و دیگر مولفه‌های مختلف می‌باشد تشکیل شده است. این دستگاه دارای کارتریج، پایه مجهز به سوزن و نوار تست است.
نفوذ سوزن این دستگاه در بدن موجب ناراحتی و آزار نشده و دقیقا مانند گزش پشه احساس می‌شود. 
این دستگاه قابل برنامه‌ریزی نمونه‌برداری در طی روز بوده و نتایج نیز از طریق امواج بی‌سیم به گوشی هوشمند و یا مطب پزشک ارسال می‌شود.
..................

خبر: محققان آژانس فضایی اروپا ارائه دادند: "بکسل مغناطیسی" برای مقابله با زباله‌های فضایی

محققان آژانس فضایی اروپا طرحی را برای مقابله با مشکل روزافزون زباله‌های فضایی ارائه کردند.
در این طرح یک ماهواره مغناطیسی برای تغییر مسیر ماهواره‌های ازکارافتاده و دیگر پسماندهای ناشی از فعالیت‌های فضایی، در مدار زمین مستقر می‌شود.
این ماهواره که "بکسل مغناطیسی" نام دارد از آهنرباهای حرارتی استفاده می‌کند و ماهواره‌های غیر فعال را به سمت خود می‌کشد.
برآورد می‌شود که تعداد این اشیاء دهها میلیون باشد و از این تعداد بیش از 500 هزار مورد هنگام چرخش بر مدار زمین رهگیری می‌شوند. با توجه به سرعت این زباله‌ها که در حدود 28 هزار کیلومتر در ساعت است امکان آسیب رساندن به ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی حتی توسط قطعات نسبتاً کوچک وجود دارد.
ناسا هشدار داده بیش از ۲۰ هزار قطعه بزرگتر از توپ تنیس و بیش از نیم میلیون قطعه بزرگتر از تیله در مدار زمین پراکنده‌اند که بیش از همه ایستگاه فضایی بین‌المللی، شاتل‌ها و سفینه‌های سرنشین‌دار را تهدید می‌کنند. 
زباله فضایی در واقع بقایای فعالیت بشر در فضا است، از قطعات سفینه‌ها گرفته تا قسمت‌هایی از سفینه که در مراحل مختلف ماموریت فضایی از آن جدا می‌شوند یا هر چیز دیگری که به عمد یا سهو در مدار زمین رها شده و دیگر هیچ کاربردی ندارد.
در صورتی که این زباله‌ها در ارتفاعات پایین‌تر رها شوند در جو زمین می‌سوزند و از بین می‌روند اما زباله‌های موجود در مدار تا مدت‌ها باقی می‌مانند. برای مثال یک ماهواره کوچک تا 240 سال در فضا باقی خواهد ماند.
ایده‌های زیادی برای مقابله با مشکل زباله‌های فضایی مطرح شده است که بهترین طرح‌ها عبارتند از فرستادن زباله‌ها به جو زمین که باعث سوختن و نابودی آنها می‌شود و قرار دادن آنها در پایین‌ترین مدارهای زمین که به "مدارهای گورستان" معروف هستند.
"امیلین فاباچر"(Emilien Fabacher) از محققان "آژانس فضایی اروپا"(ایسا) و یکی از اساتید دانشگاه "تولوز"(Toulouse) فرانسه این طرح را با استفاده از مدار ابررسانا که در دماهای بسیار پایین می‌تواند میدان مغناطیسی قدرتمندی را ایجاد کند، برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی ارائه داده است.
وی در رابطه با این طرح گفت: زمانی که قرار است یک ماهواره از مدار خارج شود بهترین راه این است که هیچ برخوردی با آن صورت نگیرد تا از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.
فاباچر افزود: طرحی که من در حال کار بر روی آن هستم تلاش می‌کند این کار را با اعمال نیروی مغناطیسی انجام دهد.
علاوه بر عدم وجود برخورد فیزیکی با زباله‌ها، نکته قابل توجه دیگر در رابطه با این طرح این است که ماهواره‌ها نیازی ندارند که برای بکسل شدن توسط این ماهواره، طراحی خاصی داشته باشند.
در تمام ماهواره‌های مدارهای کم‌ارتفاع زمین یک سامانه ناوبری مغناطیسی وجود دارد که این بکسل مغناطیسی می‌تواند از آن استفاده کند.
علاوه بر پاکسازی زباله‌ها، این ماهواه می‌تواند برای جهت‌دهی مناسب و یا تغییر در مسیر حرکت ماهواره‌های فعال نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
برای مثال تنظیم زاویه تلسکوپ‌های فضایی و تنظیم نحوه حرکت سیستم‌های ماهواره‌ای چندگانه از قابلیت‌های دیگر این ماهواره است.
..................

خبر: ساخت یک ابررایانه قدرتمند با الهام از مغز انسان
شرکت آی‌بی‌ام به همراه آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی امریکا به دنبال ساخت یک ابررایانه مجهز به هوش مصنوعی با الهام از شبکه عصبی مغز انسان است.
هدف از این پروژه ساخت ابررایانه‌ای مجهز به هوش مصنوعی است که تراشه‌های آن شبیه سیناپس‌های موجود در مغز انسان عمل کنند.
ابررایانه در حال ساخت دارای آرایه‌ای متشکل  از 64 تراشه موسوم به "سیستم نوروسیناپتیک ترونورث" (TrueNorth Neurosynaptic System) متعلق به شرکت آی‌بی‌ام خواهد بود. این آرایه قدرت محاسباتی معادل 64 میلیون نورون و 16 میلیارد سیناپس دارد.
آی‌بی‌ام مدعی است می‌توان در آینده از ویژگی مصرف انرژی برق کمتر تراشه‌های ساخت این شرکت  برای ارتقای تلفن‌های همراه و خودروهای خودران هم استفاده کرد. در نتیجه، تراشه‌های با مصرف انرژی کمتر  تلفن همراه را مانند یک ابررایانه قدرتمند خواهند کرد.
رایانه‌های سنتی بر تفکر تحلیلی و زبان تمرکز دارند (قابلیت‌های سمت راست مغز انسان) و تراشه‌های نوروسیناپتیک ساخت شرکت آی‌بی‌ام بر حس‌ها و شناخت الگوها تمرکز دارند (قابلیت‌های سمت چپ مغز انسان). هدف دانشمندان حاضر در این پروژه، ترکیب‌کردن این دو قابلیت و ساخت یک ابررایانه مجهز به هوش مصنوعی است.
سیستم نوروسیناپتیکشرکت آی‌بی‌ام می‌تواند در زمان واقعی داده‌هایی مانند تصاویر، فیلم‌ها، اطلاعات شنیداری و متون دریافتی از حسگرهای رایانه را به نماد تبدل کند.
ساخت این ابررایانه هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد زیرا تراشه‌های نوروسیناپتیک در مرحله آزمایشگاهی هستند و نمی‌توان آن‌ها را در سطح انبوه تولید کرد. با این حال، آن‌ها نویدی برای استفاده در تولید فناوری هستند که شبیه مغز انسان عمل خواهد کرد.
..................

خبر: نسل سوم شبکه علمی کشور در آستانه بهره برداری

سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران اهم برنامه های نسل سوم شبکه علمی کشور را با رویکرد «خدمت‌گرا» و به عنوان شاهراه اجرایی نقشه جامع علمی کشور اعلام کرد.
این شبکه به منزله یک خدمت زیرساختی به جهت ایجاد خدمت‌های جدید ارزش افزوده، محتوایی و اطلاعاتی ارائه می‌شود.همچنین فناوری راهبردی ایجاد و توسعه شبکه مبتنی بر استانداردهای کنترل کیفیت شده‌ بر بستر فیبر تاریک اختصاصی ویژه شبکه علمی کشور تدوین شده‌است.

از دیگر مختصات این شبکه، پوشش کاربری مشترکین است که نه محدود به متقاضیان بزرگ که بیشتر با هدف پوشش مشترکین کوچک و متوسط و نه محدود به شهر تهران، کلانشهرها و مراکز استان بلکه با هدف پوشش شهرستان‌های کشور تدوین شده و در شرف اجرا است.

همچنین پوشش کاربری مشترکین، مجموعه‌ای از متقاضیان دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی، مراکز درمانی آموزش پزشکی، حوزه‌های علمیه و کتابخانه‌های تخصصی کشور را شامل می‌شود.این شبکه همچنین در برگیرنده برنامه کسب و کار به صورت B2B (خرید و فروش بین دو کسب و کار) و B2C (خرید و فروش میان کسب و کار و مشتری) است که به این ترتیب هیچ مشترکی مصرف کننده صرف شبکه نیست و خود تولید کننده خدمات و محتوا شمرده می‌شود و چرخه اقتصادی اپراتور شبکه علمی را به تمامی مشترکین آن گسترش می‌دهد.

شبکه علمی کشور یک برنامه بلندملت است که اپراتوری کاملا مجزا و مستقل آن پاسخگویی و مشتری محوری را وظیفه اصلی خود می‌داند.پیش از این پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه علمی کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران واگذار شده بود.

..................


خبر: راه اندازی 40 شرکت دانش بنیان در اصفهان
با همت اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تا کنون 40 شرکت دانش بنیان راه اندازی شده است.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در پنج سال گذشته،680 قرارداد ارتباط با صنعت در این دانشگاه باحجم هزار و 114 میلیارد ریال سرمایه منعقد شده که 260 طرح آن خاتمه یافته است.دکتر محمود مدرس هاشمی با بیان اینکه این 143 اختراع و اکتشاف ثبت شده ملی و 41 اختراع و اکتشاف بین‌المللی (US patent) دارد افزود : هشت پژوهشکده در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم و تکنولوژی زیردریا، نانوفناوری و مواد پیشرفته، زیست‌فناوری و مهندسی زیستی، حمل و نقل، فولاد، اویونیک (الکترونیک هوایی) و آب و آبفا در این دانشگاه فعالیت می کنند .
وی با اشاره به مرکز نوآوری دانشگاه،‌ گفت: تاکنون 17 واحد فناور فعال در این مرکز استقرار یافته و 14 واحد فناور دیگر درخواست استقرار دادند .
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان بابیان اینکه در این دانشگاه 9 طرح کلان بابیش از 120 میلیارد ریال سرمایه منعقد شده است افزود : هم اکنون پیشنهاد55 طرح پیشرو در راستای اولویت‌های پژوهشی کشور و نقشه علمی کشور با ارزشی بیش از سه هزار میلیارد ریال ارائه شده است.

..................


خبر: ساخت میکروسکوپی با ۴ برابر قدرت نمونه های فعلی
یک شرکت فناوری انگلیسی میکروسکوپ قدرتمندی ساخته که می تواند اشیای کوچک را با چهار برابر قدرت لنزهای معمولی بزرگنمایی کند.

یک استارت آپ  فناوری انگلیسی به نام LIG Nanowise میکروسکوپ قدرتمندی ساخته که می تواند اشیای کوچک را با چهاربرابر قدرت لنزهای معمولی بزرگنمایی کند. این میکروسکوپ که Nanopsis نام گرفته با استفاده از مهر های شیشه ای میزان نوری قابل مشاهده برای چشم انسان را می افزاید. با کمک میکروسکوپ Nanopsis می توان برای نخستین بار اشیای بسیار ریز در مقیاس ریز تر از ۲۰۰ نانو را مشاهده کرد.
به کمک این اختراع می توان ساختار ویروس ها و اشیای دیگر در مقیاس نانو را برای نخستین بار مشاهده کرد. به گفته شرکت سازنده، این میکروسکوپ انقلابی در حوزه کشف دارو، تحقیقات سرطانی و میکروالکترونیک ایجاد می کند. به عبارت دیگر Nanopsis با استفاده از فناوری نانو به طور موثر قوانین فیزیک را دور می زند.
 به هرحال لنزهای کنونی میکروسکوپ فقط می توانند اشیای بزرگتر از ۲۰۰ نانومتر را بزرگنمایی کنند. اما میکروسکوپ جدید با مهره های شیشه ای شفاف می تواند این محدودیت را دور بزند. این مهره ها در حقیقت مسافتی که طول موج نور طی می کند را بهبود می بخشند و در نتیجه کاربر می تواند اشیای ۹۰نانومتری و حتی در برخی موارد ۷۰ نانومتری را نیز مشاهده کند.
 همچنین میکروسکوپ مذکور هزینه های این نوع مشاهدات را به شدت می کاهد و قابلیت تولید تصاویر رنگی طبیعی را نیز دارد.

..................


خبر: رباتهایی که همزمان می بینند، می شنوند و می خوانند
محققان سطح پیشرفته ای از هوش مصنوعی را ارایه کرده اند که با تلفیق صدا، تصویر و متن، درک بهتری از دنیای اطراف پیدا می کند.

کوارتز در مطلبی خواندنی نوشت: بدون شک اگر می خواهیم روباتها در آینده ارتباط نزدیکی با زندگی انسانها داشته باشند باید آنها را به سطحی از پیشرفت برسانیم که توانایی چشمگیری در درک دنیای اطرافشان داشته باشند. در این صورت فرض کنیم رباتی صدای پارس کردن سگی را بشنود. 
ربات باید بداند که علت پارس کردن سگ چیست و اصولا سگ چه نوع حیوانی است؟
طی سالهای اخیر برای توسعه فناوری هوش مصنوعی به این مقوله توجه شده است. بدین ترتیب روباتهایی ساخته می شوند که قابلیت تشخیص تصاویر، صداها و درک متنهای مختلف را دارند. در واقع الگوریتمهایی ارایه شده که هر یک می توانند رباتی را در تشخیص یکی از این موارد یاری کنند.
اما تصور کنید که انسان در یک زمان تنها قادر به درک یکی از این حواس باشد. به بیان بهتر، امکان هماهنگ سازی میان آنچه که می شنویم و آنچه که می بینیم وجود نداشته باشد. قطعا این آن چیزی نیست که محققان عرصه هوش مصنوعی به دنبال آن هستند.
اکنون محققان دانشگاه MIT و گوگل در دو پروژه مطالعاتی مجزا گامهای اولیه را برداشته اند. آنها در تلاش برای ارایه سطح پیشرفته ای از هوش مصنوعی هستند که قابلیت دیدن، شنیدن و خواندن به شیوه به هم پیوسته را داشته باشد.
کارشناسان عملیاتی شدن چنین پروژه ای را ضامن موفقیت دانشمندان در پروژه آموزش به رباتهای هوشمند در درک بهتر دنیای اطرافشان می دانند.

..................


خبر: فالکون ۹ دوباره به فضا رفت
موشک فالکون ۹ دو روز پس از پرتاب و فرود موفقیت آمیز، دوباره برای ارسال ۱۰ ماهواره مخابراتی به فضارفت. این نهمین پرتاب موفقیت آمیز فالکون ۹ در ۲۰۱۷ به حساب می آید.اسپیس ایکس دو روز پس از ارسال موفقیت آمیز موشک فالکون ۹ دوباره آن را به فضا فرستاد. این موشک در  ماموریت روز یکشنبه خود  ۱۰ ماهواه مخابراتی شرکت ایردیوم را به مدار زمین رساند.
فالکون ۹ روز جمعه از مرکز هوایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد. اما پرتاب دیروز موشک از پایگاه نیروی هوایی واندربرگ در ایالت کالیفرنیا انجام شد. به این ترتیب فالکون ۹ دو پرواز و یک فرود موفق را تجربه کرد. همچنین دو فرایند حاکی از توانایی اسپیس ایکس برای پرتاب های متوالی در فاصله زمانی کوتاه است.
این نهمین پرتاب موفقیت آمیز شرکت در ۲۰۱۷ به حساب می آید.
جالب آنکه فرود فالکون ۹ در ماموریت روز جمعه متفاوت بوده است. زیرا این بار موشک برای استقرار ماهواره بلغاری مسافت بیشتری را طی کرده است. بنابراین حرارت بیشتری را تحمل کرده و شانس فرود میلیمتری داشته است.

..................


خبر: تولید آیفون۸ برای ال جی دردسرساز شد
تولید آیفون۸ در بازار مشکل ایجاد کرده زیرا اپل انبوهی از تراشه های ملزوم را سفارش داده است. این روند به کمبود تراشه در بازار منجر شده و شرکتی مانند ال جی مجبور به پرداخت هزینه بیشتر شده است.

تولید آیفون۸  در بازار قطعات تلفن های هوشمند مشکل ساز شده است. زیرا شرکت اپل با سفارش تعداد انبوهی از تراشه های DRAM  و NAND  سبب شده تولید کنندگان دیگر تلفن هوشمند با کمبود ذخایر قطعات برای تولید دستگاه های خود مواجه شوند.
 پیش بینی می شود سه مدل آیفون در سپتامبر سال جاری به بازار عرضه شود و به همین دلیل اپل تعداد انبوهی از دو نوع تراشه مذکور را سفارش داده است.
این روند سبب شده شرکت های دیگر مبلغ بیشتری برای خرید تراشه ها بپردازند. از سوی دیگر  کارشناسان معتقدند اگر شرکت ها نتوانند میزان کافی قطعات لازم را برای تولید دستگاه های خود بخرند، احتمالا کیفیت و ویژگی تلفن های هشمند آنها افت خواهد کرد و به این ترتیب نمی توانند سطح توقع مشتریان خود را برآورده  کنند.
این در حالی است که برخی شرکت ها برای اجتناب از این مشکل تعداد بیشتری تراشه سفارش داده اند. ال جی یکی از شرکت هایی است که  با این مشکل دست و پنجه نرم می کند  و سعی دارد قطعات مورد نیاز خود را تامین کند.
 این شرکت در بیانیه خود نوشته است: «پس از ظهور کمبود ذخایر قطعات مورد نیاز،  ما تصمیم گرفتیم قطعات مربوط به سفارش های آتی را زودتر از هنگام تهیه کنیم. »

نظرات : 0

ثبت نظر

40689