۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد.

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 26ژوئن 2017) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

 

ساخت دستگاه کنترل قند خون با الهام از گزش پشه

مهندسان محیط‌زیست با الهام از پشه‌ها دستگاهی طراحی کرده‌اند که به صورت مستقل و پیوسته نمونه‌های خونی از افراد دیابتی تهیه می‌کند.
استفاده از روش‌های کنونی برای تهیه نمونه خون دردآور و ناخوشایند است، به همین منظور بسیاری از شرکت‌ها تجهیزات مختلفی همچون ایمپلنت‌های مجهز به سنسور گلوکز و دستگاه‌های نیمه خودکار کنترلی در این زمینه ارائه کرده‌اند.
طرح اولیه این دستگاه سال 2007 توسط محققان کانادایی ارائه شده که دستگاهی با کمترین روش تهاجمی و پیشرفته خودکار بود و برای نمونه‌گیری گلوکز خون با روش گزش پشه برنامه‌ریزی شده بود. در حال حاضر نمونه پیشرفته این دستگاه ارائه شده که مانند ساعت مچی بر روی دست قرار گرفته و با ضربه بر روی مویرگ‌های دست نمونه خون برای آزمایش میزان گلوکز گرفته می‌شود.
در این روش نمونه‌گیری به صورت فوری، خودکار و دوره‌ای انجام شده و به دلیل نمونه‌گیری خون نتیجه آن معتبر است.
این دستگاه نه فقط میزان گلوکز خون را اندازه‌گیری می‌کند، بلکه در آینده برای دیگر آزمایش‌های خون همچون آزمایش سرطان و ژنتیک نیز کاربردی خواهد بود.
این دستگاه قابل برنامه‌ریزی نمونه‌برداری در طی روز بوده و نتایج نیز از طریق امواج بی‌سیم به گوشی هوشمند و یا مطب پزشک ارسال می‌شود.

 

 

 

 

ابررایانه با الهام از مغز انسان

 

ساخت یک ابررایانه قدرتمند با الهام از مغز انسان

شرکت آی‌بی‌ام به همراه آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی امریکا به دنبال ساخت یک ابررایانه مجهز به هوش مصنوعی با الهام از شبکه عصبی مغز انسان است.
هدف از این پروژه ساخت ابررایانه‌ای مجهز به هوش مصنوعی است که تراشه‌های آن شبیه سیناپس‌های موجود در مغز انسان عمل کنند.
ابررایانه در حال ساخت دارای آرایه‌ای متشکل  از 64 تراشه موسوم به "سیستم نوروسیناپتیک ترونورث" (TrueNorth Neurosynaptic System) متعلق به شرکت آی‌بی‌ام خواهد بود. این آرایه قدرت محاسباتی معادل 64 میلیون نورون و 16 میلیارد سیناپس دارد.
آی‌بی‌ام مدعی است می‌توان در آینده از ویژگی مصرف انرژی برق کمتر تراشه‌های ساخت این شرکت  برای ارتقای تلفن‌های همراه و خودروهای خودران هم استفاده کرد. در نتیجه، تراشه‌های با مصرف انرژی کمتر  تلفن همراه را مانند یک ابررایانه قدرتمند خواهند کرد.
سیستم نوروسیناپتیکشرکت آی‌بی‌ام می‌تواند در زمان واقعی داده‌هایی مانند تصاویر، فیلم‌ها، اطلاعات شنیداری و متون دریافتی از حسگرهای رایانه را به نماد تبدل کند.

 

 

 

 

 

میکروسکوپ
ساخت میکروسکوپی با ۴ برابر قدرت نمونه های فعلی

 یک استارت آپ  فناوری انگلیسی به نام LIG Nanowise میکروسکوپ قدرتمندی ساخته که می تواند اشیای کوچک را با چهاربرابر قدرت لنزهای معمولی بزرگنمایی کند.

این میکروسکوپ که Nanopsis نام گرفته با استفاده از مهر های شیشه ای میزان نوری قابل مشاهده برای چشم انسان را می افزاید. با کمک میکروسکوپ Nanopsis می توان برای نخستین بار اشیای بسیار ریز در مقیاس ریز تر از ۲۰۰ نانو را مشاهده کرد.

به کمک این اختراع می توان ساختار ویروس ها و اشیای دیگر در مقیاس نانو را برای نخستین بار مشاهده کرد. به گفته شرکت سازنده، این میکروسکوپ انقلابی در حوزه کشف دارو، تحقیقات سرطانی و میکروالکترونیک ایجاد می کند.

به عبارت دیگر Nanopsis با استفاده از فناوری نانو به طور موثر قوانین فیزیک را دور می زند.
 به هرحال لنزهای کنونی میکروسکوپ فقط می توانند اشیای بزرگتر از ۲۰۰ نانومتر را بزرگنمایی کنند.

اما میکروسکوپ جدید با مهره های شیشه ای شفاف می تواند این محدودیت را دور بزند.

این مهره ها در حقیقت مسافتی که طول موج نور طی می کند را بهبود می بخشند و در نتیجه کاربر می تواند اشیای ۹۰نانومتری و حتی در برخی موارد ۷۰ نانومتری را نیز مشاهده کند.
 همچنین میکروسکوپ مذکور هزینه های این نوع مشاهدات را به شدت می کاهد و قابلیت تولید تصاویر رنگی طبیعی را نیز دارد.

 

 

 

 

فناوری

 

رباتهایی که همزمان می بینند، می شنوند و می خوانند

محققان سطح پیشرفته ای از هوش مصنوعی را ارایه کرده اند که با تلفیق صدا، تصویر و متن، درک بهتری از دنیای اطراف پیدا می کند.

محققان دانشگاه MIT و گوگل در دو پروژه مطالعاتی مجزا گامهای اولیه را برداشته اند. آنها در تلاش برای ارایه سطح پیشرفته ای از هوش مصنوعی هستند که قابلیت دیدن، شنیدن و خواندن به شیوه به هم پیوسته را داشته باشد.
کارشناسان عملیاتی شدن چنین پروژه ای را ضامن موفقیت دانشمندان در پروژه آموزش به رباتهای هوشمند در درک بهتر دنیای اطرافشان می دانند.

 

 

 

 

فالکون 9 دوباره به فضا رفت

 

فالکون ۹ دوباره به فضا رفت
موشک فالکون ۹ دو روز پس از پرتاب و فرود موفقیت آمیز، دوباره برای ارسال ۱۰ ماهواره مخابراتی به فضارفت. این نهمین پرتاب موفقیت آمیز فالکون ۹ در ۲۰۱۷ به حساب می آید.اسپیس ایکس دو روز پس از ارسال موفقیت آمیز موشک فالکون ۹ دوباره آن را به فضا فرستاد. این موشک در  ماموریت روز یکشنبه خود  ۱۰ ماهواه مخابراتی شرکت ایردیوم را به مدار زمین رساند.
فالکون ۹ روز جمعه از مرکز هوایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد. اما پرتاب دیروز موشک از پایگاه نیروی هوایی واندربرگ در ایالت کالیفرنیا انجام شد. به این ترتیب فالکون ۹ دو پرواز و یک فرود موفق را تجربه کرد. همچنین دو فرایند حاکی از توانایی اسپیس ایکس برای پرتاب های متوالی در فاصله زمانی کوتاه است.
این نهمین پرتاب موفقیت آمیز شرکت در ۲۰۱۷ به حساب می آید.
جالب آنکه فرود فالکون ۹ در ماموریت روز جمعه متفاوت بوده است، زیرا این بار موشک برای استقرار ماهواره بلغاری مسافت بیشتری را طی کرده است. بنابراین حرارت بیشتری را تحمل کرده و شانس فرود میلیمتری داشته است.

 

 

 

 

آسانسور

نخستین آسانسور بدون کابل دنیا ساخته شد

 

مهندسان در آلمان موفق به ساخت نخستین آسانسور بدون کابل دنیا شدند.

آنچه که در آلمان ارایه شده می تواند به ایجاد تحولی بزرگی در صنعت ساختمان سازی منجر شود. از آن گذشته جابجایی افراد در حد فاصل طبقات طی فرآیندی سریعتر نسبت به قبل انجام می گیرد.

در این فناوری جدید از موتورهای خطی که مشابه آنها در قطارهای فوق سریع maglev و هایپرلوپ استفاده می شود بهره گفته  شده است. این موتورها کار اصلی را در جابجایی کابینهای آسانسور انجام می دهند.

ویژگی مهم این نوآوری در آن است که کابین آسانسور نه تنها در مسیر بالا و پایین بلکه به چپ و راست هم حرکت می کند.

مهندسان آلمانی عنوان Multi را برای این فناوری جدید انتخاب کرده اند. در این آسانسور خبری از کابلهای رایج و سنگین  نیست و در عوض از میدانهای مغناطیسی برای حرکت سریع کابین آن استفاده شده است.

استفاده از این فناوری در آسمانخراشها یعنی نقاطی که بهره گیری از کابلهای طولانی و سنگین به چالشی برای مهندسان تبدیل می شود کاربرد چشمگیری خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

ایجاد امکان تبدیل گازهای گلخانه‌ای به یک منبع انرژی با ارزش توسط محققان ایرانی

 محققان ایرانی با سنتز یک نانوکاتالیست، گامی مهم در جهت صنعتی شدن فرایندی برداشتند که طی آن گاز متان به یک ترکیب گازی با ارزش برای تولید محصولات شیمیایی تبدیل می‌شود.

امروزه بحران انرژی را می‌توان به‌عنوان یکی از معضلات پیش روی بشر به شمار آورد. در سالیان گذشته، رشد سریع جمعیت و افزایش مصرف انرژی در صنایع، باعث افزایش میزان تقاضای انرژی شده است.

انتظار می‌رود این میزان تقاضا از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۳۰ به میزان ۵۷ درصد افزایش پیدا کند. بنابراین استفاده‌ بهینه از تمامی منابع انرژی بسیار حائز اهمیت است. از طرفی انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز سبب آلودگی گسترده‌ی زیست‌محیطی و نازک شدن لایه اوزون می‌شود.

متان و دی‌اکسید کربن بخش عمده‌ای از این گازها را تشکیل می‌دهند و در تغییر اقلیم نقش کلیدی ایفا می‌کنند. با این تفاسیر، استفاده و تبدیل این گازها به یک ترکیب گازی مناسب می‌تواند به‌عنوان یک راهکار برای مقابله‌ی هم‌زمان با آلودگی زیست‌محیطی و بحران انرژی تلقی شود.

احسان اکبری، پژوهشگر این طرح از گاز سنتز به‌عنوان یک گاز پراستفاده در فرایندهای مختلف صنایع شیمیایی و متالورژی یاد کرد و افزود: گاز سنتز مخلوطی از هیدروژن و دی‌اکسید کربن است که در صنایع شیمیایی و متالورژی کاربرد فراوان دارد. این گاز مفید را می‌توان از گاز طبیعی به دست آورد.

 

 

 

 

 

 

 

اسلحه لیزری
چشمه‌های لیزری سبز با توان پردازش مواد در سرعت‌ بالا تولید شد

چشمه‌های لیزری سبز  با توان ۳۰۰ میلی وات با هدف به‌کارگیری در صنایع و پردازش مواد تولید شد.

امین گل محمدی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه لیزر نقش کلیدی و انکارناپذیری در تمامی جوانب زندگی مدرن بشر بر عهده دارد، گفت: این لیزر یک لیزر حالت‌جامد است که ماده فعال آن کریستال Nd:YVO۴است.

طول‌موج اصلی لیز دهنده در این کریستال ۱۰۶۴ نانومتر است که با استفاده از کریستال تولید هماهنگ دوم KTP طول‌موج سبز ۵۳۲ نانومتر را تولید می‌کند. از طرفی دیگر برای تولید لیزر پالسی در این طول‌موج از کریستال Cr:YAG به‌عنوان Passive Q-Switch استفاده‌شده است.

وی بابیان اینکه منبع پمپاژ در این نوع لیزرها، دیودی‌های پرتوانی است گفت: درواقع این کریستال یک جاذب اشباع‌پذیر است که با بالا رفتن شدت نور از یک حد آستانه، اجازه عبور نور را می‌دهد.

گل محمدی ادامه داد: لیزر سبز ۵۳۲ نانومتر پالسی و همچنین پیوسته در موارد بسیاری کاربرد دارد؛ هولوگرافی، کاربرد در اسپکتروسکپی رامان، بیو پزشکی، فلورسانس، تداخل سنجی، لیزر شو، تشخیص‌های پزشکی، پردازش مواد و همچنین در اهداف آموزشی و آزمایشگاهی از مهم ترین کاربردهای آن به شمار می رود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه پیشینه توان این لیزرها MV۲۰۰ تا W۱۰۰ نور سبز است ادامه داد: این چشمه‌های لیزری در زمینه‌های تحقیقاتی، پزشکی و صنعت دارای کاربردهای فراوانی است که می‌توان به مواردی همچون اسپکتروسکوپی، پردازش مواد، هولوگرافی، تداخل سنجی و اهداف آموزشی و آزمایشگاهی، جراحی‌های عمومی، حکاکی و برش‌های نازک و میکرو ماشین‌کاری اشاره کرد. 

 

 

 

 

ساخت دوربین بدون لنز توسط دانشمندان ایرانی

 

ساخت دوربین بدون لنز توسط دانشمندان ایرانی 

دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا به رهبری علی حاجی میری یک پروفسور ایرانی، یک دوربین بدون لنز روی تراشه رایانه ای با ابعاد یک در یک میلی متر ساخته اند که با استفاده از الگوریتم های مختلف عکس می گیرد.

این تراشه شبیه یک دوربین هوشمند طراحی شده و سیگنال های نور را به تصاویر تبدیل می کند. فرایند تبدیل نور به تصویر در تراشه درست مانند لنزهای دوربین انجام می شود.

به طور معمول عکسبرداری نیازمند لنزهایی با اندازه و شکل دقیق با طیف مسافتی خاصی است. همچنین لنزها اصولا خمیدگی دارند که نور ورودی را خم می کند و آن را روی فیلم یا حسگر تصویر (در دوربین های دیجیتال) می تاباند.

اما محققان  موسسه فناوری کالیفرنیا اکنون دوربینی طراحی کرده اند که جایگزین لنز با تراشه OPA می شود.

تراشه OPA نور ورودی را به کمک قابلیت های محاسباتی طوری دستکاری می کند که تصویر مانند لنزهای معمولی ایجاد می شود. تراشه مملو از حسگرهای نوری است که هرکدام می توانند تاخیر زمانی کنترل شده ای در زمان دریافت نور ایجاد کنند.  OPA با افزودن تاخیر زمانی دریافت نور در نقاط مختلف تراشه، می تواند بدون لنز نقطه تمرکز را تغییر دهد.

حاجی میری در این باره می گوید: این تراشه می تواند رفتار یک لنز معمولی را تقلید کند. علاوه بر آن می تواند همزمان از لنز فیش آی به لنز معمولی تغییر کند.

وی و گروهش یک دوربین بدون لنز ۲ بعدی ساخته اند که می تواند تصویری با وضوح پایین از بارکد بگیرد. هرچند این تصویر ناواضح است اما نشان دهنده گامی مهم در فناوری دوربین های بدون لنز است. این تراشه هم اکنون دارای ۶۴ حسگر است اما در آینده با افزایش تعداد حسگرها می توان کیفیت و وضوح تصویر آن را افزود.

 

 

 

 

 

هوش مصنوعی در خدمت درمان/ کلینیک خودران که به سوی بیمار می رود!

یک شرکت آمریکایی یک کلینیک خودران طراحی کرده که به سمت بیمار می رود. این کلینیک قابلیت تشخیص بیماری فرد را دارد.

شرکت Artefact در سیاتل یک کلینیک خودران روباتیک طراحی کرده که خود  برای معاینه بیمار به سمت او می رود.

این طرح اولیه جدید به نام Aim با هدف استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقای خدمات درمانی ارائه شده است. این طرح از دستگاه های هوشمند خانگی و همچنین یک اپلیکیشن موبایل برای ردیابی و بررسی اطلاعات بیمار استفاده می کند.

این کلینیک مجهز به ترموگرافی، تصویربرداری و حتی تحلیل تنفس فرد است و در صورت لزوم می تواند حمل و نقل اضطراری بیمار را انجام دهد. Aim اطلاعات مربوط به دستگاه های مجهز اینترنت اشیا در خانه (مانند ساعت هوشمند یا ردیاب های سلامتی و آیینه های هوشمند) را می خواند.

علاوه برتمام این موارد بیمار می تواند شرح حال خود را در یک اپلیکیشن موبایل ثبت کند و کلینیک نیز قابلیت تحلیل و بررسی آن را دارد.

در کنار این موارد کلینیک مجهز به حسگرهای فشار است که وزن، توازن بدن، قامت بدن و BMI فرد را کنترل می کند و می تواند تحلیلی آکوستیک از تنفس و ریتم ضربان قلب تهیه کند.

 

 

 

 

فهیم فرزادفرد
ثبت خاطرات در سلول توسط محقق ایرانی دانشگاه ام آی تی
محقق ایرانی دانشگاه ام آی تی کلاس جدیدی در زیست شناسی سنتزی ارایه کرده و با مهندسی سلولها، آنها را به ابزاری کاربردی برای ثبت و ضبط خاطرات گذشته تبدیل می کند.

وبسایت دانشگاه ام آی تی در گزارش ویژه خود نوشت: فهیم فرزادفرد دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه ام آی تی سالهاست که در این دانشگاه حضور دارد.

او که کارشناسی ارشد خود را در رشته زیست فناوری از دانشگاه تهران گرفته اکنون در گروه زیست شناسی سنتزی آزمایشگاه تحقیقات الکترونیک دانشگاه ام آی تی پروژه بزرگی را دنبال می کند.

این محقق جوان، مدتی است بر روی ایده مهندسی سیستمهای ذخیره سازی خاطرات آن هم با استفاده از دی ان ای سلول کار می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنبیه مصنوعی
عنبیه مصنوعی ساخته شد

دانشمندان فنلاندی و لهستانی یک عنبیه مصنوعی چشم از پلیمر ساخته اند که شباهت زیادی به نمونه واقعی دارد. دانشمندان امیدوارند در آینده عنبیه های آسیب دیده افراد را با این نوع مصنوعی عوض کنند.

هرچند مردمک چشم به نور اجازه می دهد وارد شبکیه شود، اما عنبیه چشم بافتی است که اندازه بازشدن و بسته شدن مردمک را تعیین می کند. درهمین راستا عنبیه های مکانیکی از هم اکنون به یک ویژگی استاندارد در دوربین ها تبدیل شده است.

درهمین راستا دستگاه های محققان دانشگاه فناوری تامپر در فنلاند با همکاری دانشگاه ورشو و دانشگاه  پزشکی Wroclaw  عنبیه لنز مانندی ساخته اند. این عنبیه از نوعی پلیمر ساخته شده که در برابر نور بزرگتر می شود و با کاهش نور اندازه آن از حجم آن کاسته می شود.

این روند نوعی روزنه در وسط لنز ایجاد می کند که با توجه به میزان نور بزرگتر یا کوچکتر می شود. به این ترتیب کارکرد آن شبیه عنبیه طبیعی خواهد بود. برخلاف عنبیه های مکانیکی در دوربین، نمونه تازه تولید شده نیازمند منبع قدرت یا سیستم ردیابی نور خارجی نیست.

دانشمندان تصمیم دارند این عنبیه را روزی در چشم انسان به کار برند. آنها هم اکنون مشغول کار روی محیط آبی هستند. آنها همچنین قصد دارند حساسیت عنبیه مصنوعی را بیفزایند تا باز و بسته شدن با تغییرات کوچک در میزان نور ورودی انجام شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

گوشی هوشمند
چشم پروانه ها به کمک نمایشگرهای موبایل آمد

یکی از مشکلات جدی در زمان استفاده از گوشی ها در زیر نور آفتاب، غیرقابل مشاهده بودن محتوای نمایشگر آنهاست. اما این مشکل با استفاده از یک پوشش خاص حل شده است.

دانشمندان با الهام گرفتن از ساختارهای نانوی موجود در چشمان پروانه ها موفق  به تولید یک روکش ضدانعکاس شده اند که به افراد امکان می دهد محتوای نمایشگرهای تلفن همراه را در زیر نور شدید آفتاب بدون مشکل مشاهده کنند.

انعکاس نور خورشید بر روی سطح نمایشگرهای تلفن همراه با استفاده از این روکش به تنها ۰.۲۳ درصد می رسد؛ حال آنکه این رقم در مورد گوشی آیفون ۴.۴ درصد است.

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی در آمریکا می گوید لایه ضدانعکاس یاد شده بسیار منعطف است و می توان به راحتی از آن در گوشی ها و تبلت ها استفاده کرد. این لایه در برابر خش و آسیب هم بسیار مقاوم است و از قابلیت تمیزکاری خودکار نیز برخوردار است. لذا از گوشی در برابر گرد و خاک و جای اثرانگشت نیز حفاظت می کند.

این لایه ضدانعکاس گودی های بسیار کوچک و یکپارچه ای است که هر یک تنها ۱۰۰ نانومتر          (به اندازه یک هزارم پهنای موی انسان) قطر دارند. از روکش یاد شده می توان برای حفاظت از سطوح دیگری نیز استفاده کرد. عرضه عمومی این محصول به بازار از سال آینده میلادی آغاز می شود.

در حال حاضر گوشی های هوشمند از حسگرهای خود برای شناسایی وضعیت محیطی گوشی و افزایش نور استفاده می کنند تا مطالعه مطالب در زیر نور شدید آفتاب هم ممکن شود.

 

 

 

 

 

آزمایشگاه

استفاده از نانورس به‌عنوان حامل‌های دارو و غذا


 

محققان ایرانی با خالص‌سازی آزمایشگاهی نانورس، این نانوذرات ارزان‌قیمت و بی‌ضرر را به‌عنوان یک حامل دارویی معرفی کردند.

این نانوذرات را می‌توان در حوزه‌ دارورسانی و در بسته بندی بکار گرفت.

نانورس‌ها، کانی‌هایی  هستند که حداقل یکی از ابعاد آن‌ها در حد نانومتر باشد.

این مواد به دلیل ارزانی و در دسترس بودن، توجه زیادی را در زمینه‌ فناوری نانو به خود جلب کرده‌اند.

همچنین اندازه‌ کوچک این مواد، آن‌ها را قادر ساخته تا با دیگر مواد موجود در بازار فناوری نانو، رقابت کنند.

«مونت موریلونیت» یک نانوذره رسی است که عمده‌ترین فاز موجود در «بنتونیت» را تشکیل می‌دهد.

این نانوذره با ابعاد حدود ۱۰ آنگستروم و با برخورداری از خواص منحصربه‌فرد، کاربردهای مختلفی در صنعت و تحقیقات یافته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تختخواب هوشمند با قابلیت تنظیم دمای متفاوت در دو طرف آن

تختخواب هوشمند با قابلیت تنظیم دمای متفاوت در دو طرف آن 

در بسیاری از مواقع افرادی که در یک تختخواب می خوابند به علت تفاوت دمای مطلوب بدنی برای خواب راحت دچار مشکل می شوند، اما یک تختخواب هوشمند این مشکل را برطرف کرده است.

شرکت SmartDuvet که چندی قبل تختخوابی با پتوی خودجمع شونده عرضه کرده  بود، قابلیت تازه ای را به این محصول خود افزوده تا دونفری که در یک تختخواب می خوابند بتوانند دمای دوطرف آن را به دلخواه خود تنظیم کنند.

این تختخواب که SmartDuvet Breeze نام دارد، دارای ملحفه و تشک منحصربه فردی است که به یک جعبه کنترل در زیر  تخت متصل می شود که مشابه با یک پمپ هوای مکانیکی است.

این ابزار به شما امکان می دهد تا دمای هر یک از دو نیمه تختخواب را بر اساس علاقه خود تنظیم کند. لذا می توان نیمی از تخت را خنک نگه داشت و در عین حال کاری کرد که نیمه دیگر تخت گرمای بیشتری داشته باشد.

 

لوله های کنترل هوا در این تختخواب که به پتوی شما متصل می شوند، تجربه خواب لذت بخشی را به ارمغان می آورند. شرکت سازنده مدعی است این کار نه تنها راحتی را افزایش می دهد، بلکه از طریق افزایش اکسیژن موجود در محل خواب، هم عرق کردن در حین خواب کاهش می یابد و هم از نفوذ حشرات موذی مانند ساس ها به تشک جلوگیری می شود.

 

 

 

 

 

آب شیرین کن خورشیدی
شیرین کردن آب دریا با قدرت خورشید  

یکی از قدیمی ترین روش های نمک زدایی از آب شور دریا، تقطیر آن است که شامل جوشاندن آب دریا و سرد کردن بخار حاصل در لوله های متراکم بوده است. اما حالا خورشید به کمک حل مشکلات این روش آمده است.

تقطیر آب به منظور نمک زدایی از آن مستلزم صرف انرژی فراوان است و نزدیک به  نیمی از انرژی ورودی تنها صرف به جوش آوردن آب می شود.

اما حالا گروهی از محققان دانشگاه رایس در هوستون تگزاس روش جدیدی را بدین منظور به کار گرفته اند که نه تنها میزان انرژی مورد نیاز را کاهش می دهد، بلکه منبع مصرف انرژی را از برق به خورشید تغییر می دهد.

فناوری مورد استفاده برای این کار که نتیجه دو سال تحقیق و پژوهش است، "nanophotonics-enabled solar membrane distillation" یا NESMD نام دارد. در این روش جریان های آب گرم و سرد از طریق یک غشای نازک از هم جدا شده و بخار  آب از طرف گرم به طرف سرد غشا جریان می یابد.

در نتیجه نمک آب از آن خارج می شود. استفاده از این روش مستلزم صرف انرژی کمتری است، زیرا برای استفاده از آن به آب گرم شده با استفاده از انرژی خورشید و نه آب جوش نیاز است.

 

 

 

 

 

 

 

بازار دیجیتال

 

بلندگوی هوشمند آمازون خانه را خوشبو می کند

 تا به حال کاربران می توانستند از بلندگوی هوشمند آمازون برای صدور فرامین صوتی به منظور روشن و خاموش کردن چراغ و قفل کردن در استفاده کنند. اما حالا خوشبو کردن خانه هم از این طریق ممکن شده است.

شرکت Prolitec اعلام کرده سیستم های عطری خود موسوم به Aera را با  بلندگوهای اکوی آمازون سازگار کرده و از این پس می توان به طور صوتی آنها را مدیریت کرد.

سیستم های Aera قادر به انتشار ۸ رایحه متفاوت هستند که تنوع فراوانی دارند. کپسول های عطر نصب شده در این دستگاه های کوچک در ۲۴ ساعت شبانه روز قابل استفاده هستند و هر یک به مدت ۶۰۰ روز ذخیره کافی را در خود دارند.

کاربران برای فعال کردن دستگاه های Aera از این پس می توانند آنها را با صداکردن روشن کنند. سپس رایحه خاصی را با فرمان  صوتی انتخاب کرده و حتی سطح انتشار آن در هوا را به همین شکل مشخص کنند. برای دسترسی به این خدمات تنها کافیست به نسخه به روزشده برنامه موبایلی الکسا مراجعه شده و گزینه Aera skill در آن فعال شود.

 

 

 

 

 

هدست واقعیت مجازی
تولید هدست واقعیت مجازی با دقت چشم انسان

یک شرکت فنلاندی به نام Varjo تا به حال بی سروصدا در تلاش بوده تا هدست واقعیت مجازی تولید کند که از دقت و قدرتی به اندازه چشم انسان برخوردار باشد.

این هدست که فعلا ۲۰/۲۰ نام دارد، دارای نمایشگری است که می تواند تصاویر سه بعدی واقعیت مجازی را با دقت بیش از ۷۰۰ مگاپیکسل در برابر چشمان انسان نمایش دهد.

در مقام مقایسه باید گفت که هدست های واقعیت مجازی متداول در بازار مانند Oculus Rift  و  HTC Viveتنها می توانند تصاویر را با دقت ۱.۲ مگاپیکسل به نمایش بگذارند.

شرکت Varjo(به معنای سایه) می گوید به همین منظور فناوری منحصر به فردی را ابداع کرده که قادر به تقلید از کارکرد طبیعی چشمان انسان است و لذا تصاویر فوق دقیق و استثنایی خلق می کند.

این شرکت می گوید برای تحقق این هدف از تخصص دانشمندانی استفاده کرده که قبلا به عنوان مدیران ارشد در شرکت هایی مانند مایکروسافت، نوکیا، اینتل، ان ویدیا و روویو مشغول به کار بوده اند.

 

 

 

 

 

photo_2017-06-20_12-37-59.jpg

 

استفاده از نور بجای الکتریسیته در ابررایانه‌ها

 دانشمندان دانشگاه MIT به راه‌حلی رسیدند که می‌تواند برای تغذیه ابررایانه‌های صنعتی به جای الکتریسیته از نور استفاده کند.

امروزه یادگیری عمیق ماشینی تقریبا در هر صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند؛ سامانه‌های رایانه‌ای بر پایه شبکه‌های عصبی هوش مصنوعی که مانند مغز انسان عمل می‌کنند و می‌توانند محاسبات پیچیده را بسیار سریع‌تر از رایانه‌های معمولی انجام دهند.

یادگیری ژرف یا عمیق (Deep learning) به بیانی دیگر: (یادگیری ژرف ماشین، یادگیری ساختار ژرف یا یادگیری سلسله مراتبی) یک زیر شاخه از یادگیری ماشینی و بر مبنای مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها است که در تلاش هستند مفاهیم انتزاعی سطح بالا در داده‌ها را مدل نمایند که این فرایند را با استفاده از یک گراف عمیق که دارای چندین لایه پردازشی متشکل از چندین لایه تبدیلات خطی و غیرخطی هستند، مدل می‌کنند. در حقیقت عبارت یادگیری عمیق، بررسی روش‌های تازه برای شبکه عصبی هوش مصنوعی است.

انجام محاسبات پیچیده با سرعت و قدرت بیشتر با تکیه کردن تنها بر الکتریسیته، ممکن نخواهد بود. به همین دلیل محققان "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT) استفاده از نور را به جای الکتریسیته راه‌حل مناسبی می‌دانند.

یک گروه تحقیقاتی از MIT یک نوع رایانه فوتونی ساخته است که برای انجام محاسبات عصبی پیچیده از نور به  عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کند.

به گفته محققان این سامانه شبکه عصبی نور محور، بسیار سریع‌تر و موثرتر از رایانه‌های سنتی که با الکتریسیته کار می‌کنند عمل می‌کند.

محاسبات شبکه عصبی پیچیده و متمرکز هستند، زیرا نیازمند ضرب چندین و چند ماتریس هستند که این‌گونه محاسبات برای رایانه‌های سنتی که از بردهای CPU و GPU استفاده می‌کنند، بسیار سنگین است.

اصول پایه کار چیپ‌های فوتونی مشابه هم است. در اصل، یک چیپ فوتونی می‌تواند در صورت توازن، محاسبات ماتریسی را بدون صرف انرژی انجام دهد.

محققان جهت امواج نور را به گونه‌ای هدایت می‌کنند که با هم فعل و انفعال داشته باشند. این فعل و انفعالات الگوهای تداخلی تولید می‌کند که عملیات مورد نظر را به نتیجه می‌رساند.

به گفته گروه تحقیقاتی، چیپ‌های فوتونی در مقایسه با چیپ‌های الکترونیکی در عین اینکه از سرعت عمل بسیار بالاتری برخوردارند، کمتر از یک هزارم آنها انرژی صرف هر عملیات می‌کنند.

این پردازنده نانو فوتونی کاربردهای عملی فراوانی نظیر پردازش سریع‌تر سیگنال در انتقال داده، استفاده در سامانه‌های امنیتی، مراکز داده و حتی خودروهای خودران و پهپادها دارد.

 

 

 

 

first-responder-app-1.jpg

 

اپلیکیشنی برای نجات افراد از ایست قلبی

 محققان انجمن قلب اروپا (EHRA) موفق به توسعه اپلیکیشنی شدند که افراد عادی آموزش دیده در زمینه "احیا قلبی ریوی"( CPR) را فورا به محل بیمارانی که دچار ایست قلبی (cardiac arrest ) شده‌اند می‌رساند.

این اولین اپلیکیشنی است که افراد آموزش دیده در زمینه ( CPR) را به سمت افرادی که دچار ایست قلبی شده‌اند هدایت می‌کند.

هنگامی که کسی دچار ایست قلبی می‌شود شانس زنده ماندن او با هر دقیقه 10 درصد کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، اگر فرد در این حالت باقی بماند پس از چهار دقیقه دچار آسیب مغزی خواهد شد.

به همین دلیل انجمن قلب اروپا (EHRA) اپلیکیشنی را توسعه داده است که با استفاده از آن می‌توان افراد عادی که در زمینه احیا قلبی ریوی آموزش دیده اند را پیدا کرد و آنها را به محل افرادی که دچار ایست قلبی شده‌اند هدایت کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

85069