۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 7 تیر

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: نسخه بتا « آی او اس۱۱» عرضه شد 

شرکت اپل اعلام کرده نسخه بتای سیستم عامل جدید آن برای عموم عرضه شده است. نسخه کامل این سیستم در سال جاری عرضه خواهد شد.

شرکت اپل نمونه بتا از سیستم عامل iOS۱۱ را عرضه کرده است. البته این شرکت به کاربران هشدار داده قبل از استفاده از iOS۱۱ از دستگاه های خود بک آپ بگیرند زیرا هنوز کار روی سیستم عامل ادامه دارد.

سیستم عامل iOS۱۱  دارای ویژگی های مختلف از ارتقای «سیری» تا «اپل پی» و قابلیت های واقعیت مجازی است.

البته از آنجا که نسخه عمومی بتای این سیستم عامل هنوز در حال توسعه است، احتمالا برخی اپلیکیشن ها و خدمات به طور صحیح کار نمی کنند.

نسخه کامل iOS۱۱ در سال جاری عرضه خواهد شد.

..................

 

خبر: کوالکام با سه کمپانی دیگر در تولید هدست واقعیت مجازی مستقل خود همکاری می کند 

کوالکام به تازگی خبر از همکاری های تازه با سه کمپانی دیگر داده تا بتواند به اهداف جاه طلبانه خود در زمینه واقعیت مجازی موبایل جامه عمل بپوشاند. سه شریک جدید کوالکام، Bosch Sensortec ،OmniVision و Ximmerse هستند که تکنولوژی های متفاوتی را با همکاری کوالکام توسعه می دهند.

Bosch Sensortec در طراحی سنسور جهت یابی BMX055 به کوالکام کمک می کند که قرار است در برنامه شتاب دهنده نمایشگرهای قرارگیرنده روی سر (یا به اختصار HAP) استفاده شود. به همین شکل، همکاری با OmiVision هم امکان استفاده HAP از سنسور تصویر OV9282 را فراهم می آورد و از طرف دیگر، Ximmerse به بهینه سازی کنترلرهای مورد استفاده در پلتفرم موبایل اسنپدراگون کمک می کند. به بیان واضح تر، تولید کنترلرهایی که تاخیر کمتر و دقت بیشتری در واقعیت مجازی دارند.

ماه فوریه گذشته که کوالکام از HAP رونمایی کرد؛ این برنامه قرار است به تولیدکنندگان علاقه مند به حوزه واقعیت مجازی کمک کند تا سخت افزار خود را سریع تر و با صرف هزینه کمتر به بازار بیاورند. به صورت خلاصه، این برنامه مواد، ابزار و منابع لازم را در اختیار کمپانی های مختلف قرار می دهد تا به سرعت قادر به توسعه سخت افزاری که برای عرضه تجاری آماده است باشند. از جمله این منابع می توان به کیت توسعه واقعیت مجازی اسنپدراگون 825 اشاره کرد که برای هدست های واقعیت مجازی مجهز به این چیپ ساخته شده.

از آن جایی که خبر امروز سه حوزه کنترلر، سنسورهای جهت یابی و سنسور تصویر را در بر می گیرد، می توان به آینده پلتفرم واقعیت مجازی کوالکام بیشتر امیدوار بود؛ زیرا این حوزه ها، جزو مهم ترین موانع فعلی در بهبود سخت افزاری های واقعیت مجازی هستند. کوالکام امیدوار است که با این برنامه و در همکاری با دیگر شرکا، حضور خود به عنوان یکی از اصلی ترین بازیگران واقعیت مجازی موبایل را تضمین کند.

..................

 

خبر: کره شمالی تلفن هوشمند می سازد 

شرکتی در کره شمالی یک تلفن هوشمند ساخته که شباهت زیادی به آیفون دارد. به گفته این شرکت تمام بخش ها و سیستم عامل این موبایل در داخل کشور تولید شده اند.

موبایل مذکور Jindallae۳ نام گرفته و توسط شرکت دولتی DPRK ساخته شده است.

تصاویر این موبایل با ویژگی های بهبود یافته و امنیتی به تازگی منتشر شده است.  البته اطلاعات دیگری از این دستگاه به غیر از نام آن منتشر نشده است.

شرکت سازنده در گزارش خود اعلام کرده سیستم عامل این موبایل به طور داخلی ساخته شده است.

..................

 

خبر: فالکون ۹ برای سومین بار به فضا می رود 

اسپیس ایکس قصد دارد در یکشنبه آتی برای سومین بار در کمتر از ۹ روز، موشک فالکون ۹ را به فضا بفرستد.

شرکت اسپیس ایکس هفته گذشته دوبار پیاپی موشک فالکون ۹ را به فضا فرستاد. درهمین راستا این شرکت قصد دارد در یکشنبه آتی دوباره این موشک را از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا بفرستد و همراه خود یک ماهواره اینتل ست e۳۵ را نیز به مدار می برد.

ارسال موشک فالکون ۹ در یکشنبه آتی توانایی اسپیس ایکس برای آماده سازی مرکز فضایی کندی را برای ارسال موشک نشان می دهد.

سخنگوی شرکت اینتل ست(یک شرکت  تهیه کننده خدمات ارتباطی ماهواره ای) روز گذشته تایید کرد ارسال موشک در یکشنبه آتی در ساعت ۷:۳۶ بعداز ظهر انجام می شود. اگر این موشک همان روز به زمین بازگردد، سومین عملیات  ارسال موشک این شرکت در کمتر از ۹ روز انجام خواهد شد.

ماهواره اینتل ست e۳۵ برای تهیه خدمات پهنای باند، ارائه خدمات پخش برنامه های تلویزیونی Ultra HD و خدمات دیگر برای کاربران موبایل و مشتریان دولتی به فضا ارسال می شود.

..................

 

خبر: ساخت چوب لباسی که بوی بد لباس را از بین می برد 

یک شرکت ژاپنی چوب لباسی ساخته که بوی بد لباس‌ها را طی ۵ ساعت از آن‌ها پاک می‌کند.

شرکت پاناسونیک چوب لباسی هوشمندی ساخته که با انتشار ذرات نانو با بار منفی در فضای اطراف لباس ها، بوی بد را از آن‌ها می‌زداید.

این گجت که Deodorant Hanger MS نام گرفته طی بازه‌ای ۵ ساعته از شدت بوی لباس‌ها می‌کاهد. این شرکت ژاپنی ادعا می‌کند چوب لباسی مذکور برای از بین بردن بوی دود، عرق و کباب بسیار کارآمد است!

به هرحال این چوب لباسی از فناوری به نام nanoe استفاده می‌کند. ذرات نانو آنقدر ریز هستند که چشم انسان نمی‌تواند آن‌ها را ببیند.

پاناسونیک از این ذرات در طیف وسیعی از دستگاه‌ها مانند سشوار نیز استفاده کرده است. سیستم مذکور نیازمند یک منبع انرژی است. همچنین دارای کابل خاصی است که به پریز متصل می‌شود. اما دستگاه همچنین شامل چند باتری است.

دستگاه در حالت معمولی طی ۵ ساعت بوی لباس‌ها را از بین می‌برد. علاوه بر آن بوهای شدید را طی ۷ ساعت از لباس پاک می‌کند.

..................

 

خبر: استارت‌آپ‌های شهرستانی الکامپ، نگران اسکان نباشند 

سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای اقامت استارتاپهایی که از استانهای کشور در بیست و سومین نمایشگاه الکامپ حضور می یابند، فضای اسکان در نظر گرفته است.

باقر بحری مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ با اعلام این خبر گفت: پیرو تماسهایی که در این مدت از سوی برخی از تیم های استارتاپها به سازمان منتقل شده است، اختصاص فضایی برای اسکان این افراد در دستور کار کمیته اجرایی الکامپ قرار گرفت.

او افزود: پیرو قول مساعدی که از سوی مرتضی براری، معاون امور دولت دریافت شد، تمهیداتی برای اسکان اعضای تیم کسب و کارهای نوپایی که در مدت چهار روز برگزاری نمایشگاه الکامپ به تهران می‌آیند و محلی برای اقامت  ندارند، در نظر گرفته شده است.

جزئیات بیشتر در آینده به اطلاع متقاضیان رسانده خواهد شد.

بیست و سومین نمایشگاه الکامپ طی روزهای 30 تیر ماه تا دوم مرداد ماه در محل دایمی نمایشگاه های تهران  برگزار خواهد شد.

..................

 

خبر: فناوری خوانش افکار انسان ساخته شد 

محققان دانشگاه کارنگی ملون نوعی فناوری تصویربرداری ساخته اند که قابلیت خوانش افکار پیچیده انسان دارد. این فناوری می‌تواند افکار پیچیده‌ای را ردیابی کند که فرد بر زبان نمی‌آورد.

فناوری «خوانش مغز» نشان می‌دهد افکار پیچیده به وسیله زیرسیستم‌های مختلف مغز به وجود می‌آیند و فرد آن‌ها را بیان نمی‌کند.

این تحقیق با شواهد جدید نشان می‌دهد ابعاد ذهنی یک مفهوم میان افرادی با زبان‌های مختلف در سراسر جهان یکسان است.

دکتر مارسل جاست استاد دانشگاه کارنگی ملون رهبری این تحقیق را برعهده دارد. به گفته وی تحقیقات نشان می‌دهد طی فرایند شکل گیری یک جمله مانند «شاهد طی جلسه دادگاه فریاد زد»، مغز فرد از الفبایی با ۴۲ جزء معنایی (مانند فرد، محیط، روابط اجتماعی و یک عمل فیزیکی) استفاده می‌کند.

هر نوع اطلاعات در سیستم‌های مغزی مختلفی فرآوری می‌شود. برنامه مذکور با اندازه گیری میزان فعالیت در هر یک از سیستم‌های مغزی، می‌تواند نوع افکار فرد را مشخص کند.

جاست در این باره می‌گوید: یکی از مهمترین پیشرفت‌ها در حوزه شناخت مغز انسان، توانایی ترکیب مفاهیم مختلف و ایجاد افکار پیچیده است. ما بالاخره راهی برای بررسی این پیچیدگی‌ها یافتیم.

برای انجام این تحقیق محققان ۷ شرکت کننده را در نظر گرفتند و با استفاده از یک مدل مفهومی فعالیت‌های مغز آنان را برای وجود ۲۳۹ جمله مرتبط با الفبای مفهومی ارزیابی کردند.

این برنامه توانست اجزای معنایی ۲۴۰ جمله بیان نشده را رمزگشایی کند.

این مدل همچنین توانست اجزای معنایی یک جمله گفته نشده را با صحت ۸۷ درصد پیش بینی کند.

به گفته جاست مرحله بعدی رمزگشایی از موضوع کلی تفکر افراد است.

..................

 

خبر: تلسکوپ "آلما" بزرگ‌ترین ستاره جهان را رصد کرد 

منجمان رصدخانه فضایی اروپا با استفاده از تلسکوپ "آلما" واقع در بیابان آتاکاما بزرگترین ستاره هستی موسوم به "آلفا شکارچی" را رصد کردند.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی رصدخانه فضایی اروپا این اولین بار است که تلکسوپ"آلما"(ALMA) سطح این ستاره غول‌پیکر را رصد می‌کند.

این ستاره حدود هشت میلیون سال عمر دارد و در دسته‌بندی‌های ستارگان در رده غول‌های سرخ قرار می‌گیرد.

ابعاد این ستاره در حدود 1400 برابر خورشید است و در آینده نزدیک با وقوع یک انفجار عظیم به یک ابرنواختر تبدیل خواهد شد.

ستاره آلفا شکارچی در فاصله 600 سال نوری از صورت فلکی شکارچی قرار دارد و میزان فعالیت‌ آن به حدی است که ابر گازی متصاعد شده از آن تقریبا هم‌اندازه با منظومه شمسی است.

نکته جالب توجه در رابطه با این ستاره این است که طبق بررسی‌های تیم رصدکننده، این ستاره ممکن است یک ستاره همسایه خود را بلعیده باشد.

پیش‌بینی می‌شود سرعت گردش ستاره بلعیده‌ شده بیشتر از آلفا شکارچی باشد و به همین دلیل پس از بلعیدن ستاره کوچکتر، سرعت چرخش این غول سرخ به دور خودش شدیدا افزایش پیدا کرده است.

طبق بررسی‌ها این ستاره با سرعت 54 هزار کیلومتر بر ساعت در حال چرخش به دور خود است که این عدد حدود 150 برابر تمام ستاره‌های شناخته شده است.

تخمین‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که ستاره بلعیده شده هم‌اندازه خورشید بوده است.

این ستاره در فاصله 640 سال نوری از خورشید قرار گرفته است و زمان بلعیدن ستاره کوچکتر توسط آن حدود 100 هزار سال قبل برآورد شده است.

ستاره آلفا شکارچی به قدری بزرگ است که اگر به جای خورشید در مرکز منظومه خورشیدی قرار گیرد، تا نزدیک مدار سیارک‌ها یعنی حدفاصل بین مریخ و مشتری را اشغال می‌کند. این ستاره پس از خورشید دومین قطر  ظاهری بزرگ را دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طول عمر آن ممکن است تا حدود ۵۰ هزار سال دیگر ادامه یابد. در صورت انفجار، این ستاره از دیدگاه زمینیان به قدر(روشنایی) ۲۵۰ بار روشن‌تر از سیاره زهره و 2500 بار درخشان‌تر از ستاره شباهنگ خواهد بود. به عبارتی روشنی آن پس از انفجار قابل مقایسه با ماه کامل است. در حال حاضر این ستاره نهمین جسم پرنور در آسمان است.

..................

 

خبر: ساخت پوست خزندگان در آزمایشگاه 

محققان با انجام پژوهشی درباره اثر آلودگی‌های ویروسی بر گونه‌های خزندگان، توانستند برای اولین بار پوست نوعی لاک پشت سبز دریایی را در آزمایشگاه تولید کنند.

فناوری کشت پوست انسان در آزمایشگاه به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که اکنون از این فناوری برای ترمیم آسیب‌های ناشی از سوختگی استفاده می‌شود اما تاکنون محققان نتوانسته بودند پوست گونه‌های جانوری به غیر پستانداران را در آزمایشگاه تولید کنند.

لاک پشت سبز یکی از گونه‌های در حال انقراض است که هر ساله هزاران کیلومتر را برای تولیدمثل مهاجرت می‌کند. انسان‌ها تنها دشمن این گونه نیستند و نوعی ویروس موسوم به ChHV5 موجب تشکیل تومورهایی روی پوست، چشم‌ها، دهان و اندام‌های داخلی این جانور می‌شود و سیستم ایمنی آن را تضعیف می‌کند. بازسازی این تومورها در لابراتوار، یکی از چالش‌های محققان در طول 20 سال گذشته بوده است.

اکنون محققان راهکاری را یافتند که با استفاده از آن نه تنها سلول‌ها، بلکه ساختار سه‌بعدی پوست جانور نیز در آزمایشگاه تولید می‌شود و امکان مشاهده و بررسی فعالیت و عملکرد ویروس را در محیط واقعی فراهم می‌کند.

نتایج این تحقیقات علاوه بر درک بهتر ویروس ChHV5 و اثرات آن بر زندگی لاک پشت‌ها امکان مطالعه انواع مختلفی از ویروس‌ها را که به پوست و اندام‌های دیگر خزندگان و حتی انسان حمله می‌کنند نیز فراهم می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Virology منتشر شده است.

..................

 

خبر: ساخت نانو سامانه نیوزومی حامل دارو برای درمان سرطان کبد در دانشگاه امیرکبیر 

پ‍ژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت و مشخصه یابی نانو سامانه نیوزوم حامل دارو برای درمان سرطان کبد شدند.

مجری این طرح تحقیقاتی گفت: سیستم‌های نوین دارو رسانی، روش هایی هستند که برای ایجاد تغییرات زمانی یا مکانی در روند آزادسازی دارو در بدن بکار گرفته می‌شوند و یکی از مرسوم‌ترین ابزارهای به کار گرفته شده در رهایش دارو‌ها هستند.

محمد امانی با بیان اینکه «نیوزوم» یکی از ویژگی پذیرترین و مقرون به صرفه‌ترین انواع نانوحامل‌ها بشمار می‌روند افزود: نیوزوم‌ها، وزیکول‌هایی هستند که مواد فعال سازنده سطح آن‌ها غیریونی است و از این رو به آن‌ها نیوزوم گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه با این روش می‌توان تا حد زیادی از عوارض دارو رسانی سنتی کاست؛ گفت: این طرح در مقیاس آزمایشگاهی اجرا شده است و قابلیت اجرایی شدن در بخش صنعتی (داروسازی) و درمان سرطان را دارد.

امانی افزود: روش جدید سنتز نانو سامانه نیوزومی یکی از بخش هایی است که در این پژوهش نوآوری دارد.

وی گفت: در مدت زمان ۱۴ ماه تحقیق و پژوهش توانستیم به نتایج این طرح دست یابیم و تلاش داریم که آزمایش‌های حیوانی و سپس بالینی را اجرا کنیم.

وی افزود: نمونه خارجی این طرح وجود دارد، اما در نمونه‌ای که ما تولید کرده‌ایم، بهینه سازی‌هایی صورت گرفته که منجر به تولید محصولی با هزینه کمتر و بازده بیشتر شده است.

وی گفت: سرطان کبد یکی از ۶ سرطان متداول در جهان است و سومین علت مرگ و میر به علت سرطان محسوب می‌شود و روش‌های موجود برای درمان آن نیز شیمی درمانی، پرتو درمانی، جراحی و پیوند کبد است.

..................

 

خبر: هوش مصنوعی که ۸ فعالیت را همزمان انجام می دهد 

یک شرکت فناوری سیستم یادگیری عمیقی ساخته که می تواند ۸ فعالیت مختلف را به طور همزمان انجام دهد.

گوگل برای نخستین مرتبه سیستمی یادگیری عمیقی ساخته که می تواند ۸ فعالیت (از جمله شناسایی صوت و ترجمه زبان) را به طور همزمان انجام دهد. تحقیقات این شرکت نشان می دهد می توان انجام چند فعالیت به طور همزمان را به هوش مصنوعی آموخت.

گروه Google Brain این سیستم چندکاره را ساخته است. در حال حاضر شبکه های عصبی (که این سیستم نیز مبتنی برآن است) بسیار تخصصی هستند و کاربردهای محدودی دارند. اما این شبکه جدید می تواند ۸ فعالیت را به طور همزمان انجام دهد.

لوکاس کایزر  رهبر این پروژه می گوید: شبکه ای که ساختیم می تواند اشیا را از روی تصاویر ردیابی کند، شرح حالی برای آنها بنویسد، صوت را ضبط کند و فرایند ترجمه به چهار زبان را انجام دهد. همچنین جمله بندی را به طور صحیح و گراماتیک انجام دهد.

این سیستم که «مولتی مدل» نام گرفته نخستین گام به سمت همگرایی میان تصویر، صوت و زبان در یک شبکه واحد است. 

..................

 

خبر: اساتید برجسته بین‌المللی سلول‌های بنیادی به ایران می آیند 

اساتید برجسته بین‌المللی سلول‌های بنیادی برای حضور در دومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی به ایران سفر می‌کنند.

در راستای دعوت از اساتید برجسته بین الملل دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که با حمایت این ستاد برگزار می شود در این دوره ۲۶ استاد برجلسه خارجی و ۳۰ استاد ایرانی مقیم خارج در این رویداد حضور پیدا خواهند کرد که همگی از اساتید برجسته حوزه خود هستند.

این اساتید از مراکز علمی سراسر دنیا از جمله قاره های اروپا، آسیای دور، آمریکا و همسایگان ما از جمله آمریکا، پرتقال، ایرلند، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، کره، مالزی، اتریش و هلند در دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی سخنرانی خواهند داشت.

به غیر از سخنرانان مدعو برخی از دانشمندان کشورهای دیگر نظیر روسیه، پاکستان، عراق، هند، مالزی ، اردن که ارائه مقاله آنها به عنوان سخنرانی پذیرفته شده است تا در این رویداد حضور داشته همچنین شرکت کنندگانی از کشورهای همسایه برای شرکت در این جشنواره ثبت نام نموده اند.

دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی ۲۲ تا ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۶  در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

29542